Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kamu Yönetimi Etiği Personel Genel Müdürlüğü Ahmet DÜZGÜN
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Güvenlik Kültürü ile İSG Politikaları Oluşturulmasında ve Uygulamalarında Sosyal Diyalogun Rolü Prof. Dr. Serpil AYTAÇ.
ERK İSG&İK – –
KADINLARIN VE KADIN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ GÜÇLENDİRİLMESİ HİBE PROGRAMI GÜÇLÜ KADIN GÜÇLÜ TOPLUM PROJESİ STRONG WOMEN STRONG SOCIETY PROJECT TR2009/ /69.
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
İSİG Politikası ve Güvenlik Kültürü
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ MOZAİK PERSONEL PERFORMANSINI GELİŞTİRME VE İYİLEŞTİRME TAKIMI MOZAİK PERSONEL.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-2
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
YATIRIM PROJELERİ ANALİZİ DERSİNİN KAPSAMI
Stratejik Yönetim.
SAĞLIKTA PERFORMANS YÖNETİMİNİN DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI Haziran 2007 Ankara Dr. Mehmet DEMİR.
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ VE GELENEKSEL YÖNETİM
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
KARPA & VENA ORTAK GIRIŞIMI
E ğ itimde Kalite nedir? *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ögrencilerin ihtiyaçlarıdır. *Kalite, amaçlara uygunluktur.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Rabia BORAZANCI.
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
KAMU POLİTİKASI SÜRECİ 4
Girişimcilik.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 1
ÖRGÜT SOSYOLOJİSİ ÖRGÜTLER.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Yeni Kariyer Yaklaşımları
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
Yükseköğretim Kurulu Kalite Çalışmaları
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
SİCİL PERFORMANS.
MERİTOKRASİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Sunum transkripti:

Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş

Bu Haftada Neler Var? İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) nedir? Kamu ve özel sektördeki İKY arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir? Kamuda insan kaynakları yönetiminin tarihi gelişimi nasıldır?

Kamu Personel Yönetimi nedir? Klasik anlamda kamu personel yönetimi personelin işe alınması, sınıflandırılması, terfisi, işten çıkarılması, yetiştirilmesi ve mali hakları gibi daha çok teknik konular üzerinde duran bir disiplindir. Daha geniş anlamda kamu personel yönetimi, hizmete ilişkin politikaların belirlenmesi, devletin bir işveren olarak rolü ve sorumluluğu, ekonomik ve sosyal gelişme ile insangücü arasındaki ilişkiler ve istihdam gibi makro düzeydeki genel politikaların belirlenmesi için uğraşan bir bilim dalıdır.

İnsan Kaynakları Yönetimi nedir? İnsan kaynakları yaklaşımı, özel sektörde ortaya çıkmıştır. İnsan kaynakları yönetimi, klasik personel yönetimi fonksiyonlarını da yürütmekle birlikte, çalışanların motivasyonu, performans değerlendirmesi, çatışmaların önlenmesi, birey ve gruplar arası ilişkilerin geliştirilmesi, değişime yönelik bir kurum kültürü oluşturulması, çalışanların eğitimi ve geliştirilmesine kadar birçok politika ve uygulamayı kapsamaktadır.

KPY’den İKY’ye Geçiş İnsan kaynakları yönetimi konusunda özel sektördeki gelişmeler, büyük ölçüde kamu yönetimine de yansımıştır. Toplam kalite yönetimi, stratejik yönetim, performans yönetimi, esnek çalışma biçimleri, performansa bağlı ücret gibi özel sektörde uygulanan birçok anlayış ve yöntem, kamu kurumlarında da uygulanmaya başlamıştır. Ülkemizde, son dönemde yapılan reformlarla, personel yönetimi anlayışından insan kaynakları yönetimi yaklaşımına geçiş yönünde değişiklikler yapılmaktadır.

KPY’den İKY’ye Geçiş Ülkemizde, personel yönetimi anlayışından insan kaynakları yönetimi anlayışına geçişin önemli göstergeleri olarak şu gelişmeler sayılabilir: Çalışanların bir iç paydaş olarak görülmesi, Hizmet içi eğitime giderek daha fazla önem verilmesi, Bazı alanlarda performansa dayalı ücret anlayışına geçilmesi, Sözleşmeli personel uygulamalarının yaygınlaştırılması, Personel birimlerinin isimlerinin “insan kaynakları”na dönüştürülmesi.

İnsan Kaynakları Yönetiminin Önemi Personel Halk Mali Kaynak Kamu Politikası Norm Düzeni Örgüt Personel, örgütü belirlenen amaçlara ulaştırmak için işleten, mali kaynaklarla araç ve gereçleri en iyi şekilde kullanmak suretiyle mal ve hizmet üretimini gerçekleştiren bir faktördür. Bu nedenle, yönetimin en önemli ve aktif unsuru, insan kaynakları olmaktadır.

İKY’nin Özellikleri İnsan kaynakları yönetimi, hizmet içi eğitimleri, bir “maliyet” olarak değil, gelişmenin bir aracı olarak görür. Yönetimin kapasitesini ve kalitesini iyileştirmenin yolu, insanın kalitesinin iyileştirilmesinden geçer. İnsan kaynakları yönetimi, girdilerden daha çok sonuçlara yönelir. Personelin sayısı, çalışma süreleri ve ücretlerinden daha fazla, onların performansına ve bunun kurumun verimliliğine etkisi üzerinde yoğunlaşır. Çalışanların kişisel değerlendirmelerini “sicil verme” sistemi yerine “performans programları” yoluyla ölçmeyi tercih eder.

İKY’nin Özellikleri İnsan kaynakları yönetimi, çalışanları iç paydaşlar olarak görür; kurumun amaç ve hedeflerinin belirlenmesi ve diğer karar alma süreçlerine aktif olarak katılmasının yararlı olacağını düşünür. İnsan kaynakları yönetimi, kurumda “ben” merkezli bir anlayış yerine “biz” merkezli bir kültürü egemen kılmaya çalışır. Kurum içi olası çatışmaları önlemek için ortak değerler, hedefler ve tutumlar etrafında bütünleşmeyi amaçlar. Çalışma ilişkilerinde “takım ruhu”nun önemine vurgu yapar.

İKY’nin Özellikleri İnsan kaynakları yönetimi, “bir işi en iyi o işi yapan bilir” anlayışından hareketle insanın yaratıcı niteliğine ve yetkilendirilmesine vurgu yapar. İnsan kaynakları yönetimi, kurumda hiyerarşiye dayalı otorite türü yerine, bilgiye ve uzmanlığa dayalı bir otorite biçiminin yükselişi karşısında, karşılıklı işbirliği, uzmanlığa saygı ve takım çalışmasının farkında olarak, bu işbirliğinin gerekleri ve koşullarını sağlamaya çalışır.

İKY’nin Özellikleri İnsan kaynakları yönetimi, iş ve işlem süreçlerinin basitleştirilmesini, mevzuatın azaltılması ve sadeleştirilmesini, örgütlerin basık ve esnek bir yapıda olmasını, esnek çalışma biçimlerini, performansa bağlı ücret ve istihdam rejimini savunur. İşe almada seçici davranarak, iş güvencesi politikalarının uygulamasını kolaylaştırmaya çalışır. Yetenekli elamanları işte tutmak için gerekli ücret politikaları geliştirir. İnsan kaynakları yönetimi, istihdam politikası olarak, az sayıda fakat kaliteli personelden yana bir eğilim taşır.

İKY’nin Özellikleri İnsan kaynakları yönetiminde, çalışana “öz sermaye” olarak bakılmaktadır. İnsan kaynakları yönetimi, çalışanlardan maksimum yararlanma düşüncesinden hareket eder; bu amaçla çalışanların yapmakta oldukları iş yanında, birden fazla işte de eğitimini sağlayarak alternatif kullanım politikasına önem verir. İnsan kaynakları yönetiminde, çalışanlara yetki verilirken, “emir eri” yaklaşımından “kaptanlık” yaklaşımına geçişin önemi vurgulanır.

İnsan Kaynakları Açısından Kamu ile Özel Kesim Arasındaki Benzerlikler Her iki kesimde de insan kaynakları yönetimi, örgütün beşeri yönü ile ilgilidir. Her iki kesimde de, işbölümü, hiyerarşi, yazılı kurallar, tarafsızlık gibi bir takım öğeleri içeren bir yapı ve ilişkiler düzeni bulunmaktadır. Her iki kesimde de, kalite, verimlilik, etkinlik, kariyer, performans ve profesyonellik gibi değer ve ilkeler önem kazanmıştır. Her iki kesimde de, insan kaynaklarına ilişkin, girdilerden daha çok çıktılara ve sonuçlara yönelme eğilimi egemen olmaya başlamıştır. Her iki kesimde de, insan kaynakları, kurumun “öz sermayesi” olarak görülmekte, ona yapılan yatırıma bir maliyet olarak değil, kazanç olarak bakılmaktadır.

İnsan Kaynakları Açısından Kamu ile Özel Kesim Arasındaki Farklılıklar Kamu kesiminde çalışan personelden, kamu yararına yönelik etkin ve verimli bir çalışma göstermesi istendiği halde, özel firmada çalışanlardan ise, örgütün kâr maksimisazyonu için çalışmaları beklenir. Özel kesimde çalışanların maddi ve sosyal hakları karşılıklı görüşmeler yoluyla, kamu kesiminde çalışanların ekonomik ve sosyal hakları ise, genellikle tek yönlü olarak yasal düzenlemeler çerçevesinde belirlenir. Özel kesimdeki yöneticiler, personel işlemleri konusunda, kamu kesimindeki yöneticilere göre daha esnek hareket edebilirler. Kamu görevlilerinin işleri ve faaliyetleri kamunun gözetim ve denetimi altındadır. Özel kesimdeki işler ise kamuyu ya da siyaseti doğrudan doğruya ilgilendirmez. Özel kesime göre kamu kesiminde çalışanların hizmet güvenliği daha iyi sağlanmış ve korunmuştur. Hizmet güvenliği faktöründen dolayı kişiler, kamu kesimini özel kesime tercih ederler.

Kamuda İnsan Kaynakları Yönetiminin Tarihi Gelişimi Ganimet Sistemi – Siyasal Yağmacılık Sistemi (Spoils System) Liyakat Sistemi (Merit Sistem)