Medyada Çocuk ve Çocukluk (Medyada Çocukların Temsili)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRK TÜRKMEDYASININPROFİLİ MEDYASININPROFİLİ ÇOK ÖNEMLİ BİR ARAŞTIRMA...
Advertisements

MEDYA Medyayı Tanımak - Haber ve Unsurları -.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
Öğrenen Gruplar Olarak Sınıflar
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
MALİ SOSYOLOJİ
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
İLETİŞİM E T K İ L İ İ L E T İ Ş İ M İletişim aslında bir ETKİLEŞİMDİR. Dr. Ahmet FİDAN BA. Ü. ÖĞR. GÖR.
Siyaset Bilimine Giriş
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
Laura Mulvey’nin Kadının Sinemadaki Temsiline Yaklaşımı
COĞRAFYADA AKIMLAR.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR.
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
YETİŞKİN EĞİTİMİ (ANDROGOJİ)
AKRAN ZORBALIĞI.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ZORBALIK.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
1. Sunum (Giriş - Ders Hakkında - Tanışma) Öğr. Gör. Mehmet Akif BARIŞ Medya ve Çocuk.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
DİĞER TUTUMLAR.
SPOR ETKİNLİK ENDÜSTRİSİNİN ÖZELLİKLERİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Dil, İmaj & Göstergebilim
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
SINIF YÖNETİMİ.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik
Günümüzde kamu hizmetlerinin sunumu geçmiş dönemlere göre farklılıklar göstermektedir. Önceleri okullar için kayıt alanları belirlenir ve çocuk ancak.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
OKUL VE ÇEVRE GÜVENLİĞİ SEMİNER KONUSU
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuklarımızı internette ne gibi tehditler bekliyor?
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
ŞİDDET.
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
KURUMSAL İLETİŞİM.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
TUTUMSAL ÇEVRE VE STİGMA
Sunum transkripti:

Medyada Çocuk ve Çocukluk (Medyada Çocukların Temsili) Öğr. Gör. Mehmet Akif Barış

Çocuk Toplumun bir parçası olan çocuk, en genel biçimde insan yavrusu olarak tanımlanmaktadır. Küçük yaştaki kız veya erkek(TDK) Çocuğu sosyalleşmesi (Belirlenimci ve Yapısalcı) Çocuk edilgindir ve eğitim aracılığıyla, ehlileştirilerek, toplumun sürekliliğini sağlayacak bir birey olması beklenir Çocuk etkin ve öğrenmeye istekli bir ajan olarak görülür, çocuğun kendi toplumsal dünyasını kurduğu ve orada yerini aldığı

Çocukluk Doğuştan->Ergenliğe(dönem) Çocukların doğasını ve diğerleri ile ilişkisinin tanımlayan kavramlar grubu Akıl baliğ değil, merak ve istekler çok fazla Yeteneklerin Ortaya Çıkışı, Özgürleşme ve bireyleşme isteği Şekillenme(çevre, toplum, kendisi, rol model arayışı, özenme) Hız ve aksiyon tutkunu, durağanlıktan ve sessizlikten şikayetçi

Temsil Medya kişiler, kurumlar, olaylar veya olgulara ilişkin temsiller üretir. Medyada ne betimlendiği; konular veya sorunların halka nasıl anlatıldığı ve neden-sonuç bağının nasıl kurulduğuyla ilgili bir olgu olarak kabul edilmektedir. Temsiller, sembolik ve retorik olmak üzere medya ürünlerinin doğrudan ve dolaylı tüm bilgilendirici boyutlarını kapsar

Çocuk(luk) ve Temsil Her birimiz, kendi içimizde bir çocuk imgesi taşırız. Bu imgeyi kendi çocukluğumuz, çocuklar hakkında bildiklerimiz ve bildiğimizi düşündüklerimize dayanarak oluştururuz. Bir kişinin çocuklara yönelik tutum ve davranışları bu içsel imgelerden etkilenir. Bireysel değer, inanç ve deneyimlerin yanı sıra toplumdaki çocuk ve çocukluk imgesinin oluşumunu etkileyen dışsal faktörler vardır. Her toplumun çocuklara bakışı, onlara ilişkin kalıp yargıları, onlara davranışı, onlar için oluşturduğu yasa ve politikalar, o toplumdaki çocuk imgesine bağlıdır.

Çocukluk ve Temsil Medya, toplumdaki çocuk imgesi için bir çerçeve çizer. Bu çerçeveyi çizerken çoğunlukla toplumda yerleşik kültürel inanç setlerinden yola çıkarken, oluşturduğu imgeyle başat ideolojileri yeniden üretir veya gerekçelendirir. Toplum çocukların medyanın negatif etkilerinden korunmasına odaklanırken, medyanın çocuklara ilişkin kurguladığı imgeler ve yarattığı retoriğin çocukları ve onlara ilişkin politikaları nasıl etkilediği çoğunlukla görmezden gelinmektedir.

Medyada Temsil Temsillerin üretim sürecinde “ne seçilmelidir" ve “nasıl gösterilmelidir" soruları iki önemli boyutu oluşturur. Temsiller önemlidir çünkü temsilin öznesinin toplumdaki yerini ve önemi yansıtır dahası bu yeri pekiştirir. Çocukların medyada sunum tarzı veya temsili de toplumun onlara yönelik algı ve tutumlarında belirleyici olabilmektedir. Medyanın çocuklar ve çocukluğa ilişkin temsilleri gençler için rol modeli oluşturarak, onların kendi yaşamlarındaki tutum ve beklentilerini etkilemektedir. Medyanın çocuğu temsil ediş tarzı veya görmezden gelişi çocuklar adına alınan kararları ve toplumun geri kalanının onları görme biçimini de şekillendirebilmektedir. İşte bu nedenle medyada çocukların nasıl temsil edildikleri önemlidir.

Medyada Çocukların Temsili Medyada çocukların nasıl temsil edildiklerinde baktığımızda çoğunlukla medya gündeminde yetişkinlerle eşit oranda yer almadıklarını; haber öykülerine konu olduklarında ise şiddet veya kazaya maruz kalmış pasif ve sessiz “kurbanlar" veya bizzat şiddet ve potansiyel tehlikenin kaynağı veya öznesi olarak işaret edildikleri görülmektedir. Çocuklar popüler yayıncılık politikası nedeniyle birer reyting veya rutin haber malzemesi olarak algılanmakta ve rutinleşen gündelik haber üretim pratiği içerisinde tüketilip atılmaktadır.

Medyada Çocuk Temsili Geleneksel olarak, çocuklara toplumun korunması gereken bir alt grubu olarak bakılmaktadır. Çocuklara yapılan tehditler, okur ve izleyicilerin dikkatini çekmek için kullanılabilecek güçlü duygusal tepkilere yol açmaktadır. Bu nedenle, çocuklarla ilgili haberler ve görüntüler, haberin toplumsal önemi için olduğu kadar, pazarlama potansiyeli nedeniyle de değerli görülebilir. Sonuç olarak, çocuklar genellikle medyada mağdurlar veya yetişkinlerin “şirin" uzantıları olarak sunulmaktadır.

Medyada Çocuk Temsili Çocuklarla ilgili bu görüş, çocukluğun masumiyet zamanı olduğu yolundaki evrensel bir algıyı yansıtıyor olabilir. Onların şirinliği, yetişkinlerde bir korumacılık, nostalji ve üstünlük duygusunu ortaya çıkarmaktadır. Onlar incinir ya da talihsizlik yaşarlarsa yetişkinler hem sempatilerini hem de ahlaki bir öfkeyi ifade etme ihtiyacı hissederler. Ancak sonuç olarak, çocuklara vatandaşlık seviyesinin altlarında bir yerlerde bir statü verilir.

İngilterede Bir Araştırma Children’s Express, 1998 yılında ulusal gazetelerin sonuçlarını bir hafta boyunca izlemiştir stereotipler aşağıda liste halinde verilmiştir: Mağdur çocuklar: % 31,5 Şirin çocuklar(nedensiz görüntüler): % 26,7 Minik şeytanlar(şeytanlaştırılan çocuklar): % 10,8 Bu çocuklar bir harika(olağanüstü çocuklar): % 9,7; Aksesuar olarak çocuklar(ebeveynin malı): % 8,4; Günümüz çocukları!(yetişkinlerin geçmişle ilgili nostalji duyguları): %7,5; Minik melekler’ (asla yanlış yapamazlar): % 5,4.)

Amerika’da Bir Başka Araştırma MORI tarafından Young People Now dergisi için 2004 yılında yapılan ankete göre, gençler giderek daha yoğun bir şekilde “sorun" olarak gösterilmektedir. İngiltere’deki ulusal ve yerel gazetelerde 2004 yılında bir hafta içinde çıkan gençlerle ilgili tüm haberlerin %71’inin olumsuz, %14’ünün olumlu ve sadece %15’inin tarafsız olduğu tespit edilmiştir. Suç ve şiddetle ilgili haberlerin %48’inde gençler bu suçların failleri olarak sergilenmiştir. Toplam haberlerin %70’inde oğlan çocukları suç faili, sadece %32’sinde mağdur olarak gösterilmiştir. Haberlerin sadece %10’unda kız çocukları suç faili olarak sunulmuş, %91’inde ise mağdur olarak gösterilmiştir.

Türkiye’de Medya ve Çocuk Temsili Türkiye’de dünyada yapılan araştırmaların bulgularına göre çocuklarla ilgili stereotipler şunlardır: Çocukların ciddi bir şekilde ifade ettikleri görüşlerin yetişkinleri güldürmek için kullanılması Habere cazibe katmak için şirin çocukların kullanılması Çocuğun özsaygısı veya yetişkinin çocuğa olan saygısı adına hiç bir katkısı olmadığı halde, duygu sömürüsü yapmak için çocukların sefil durumlardaki fotoğraflarının ve tasvirlerinin kullanılması Çocuklara büyüklük taslanması ve tepeden bakılması Çocuklar konuyu daha iyi bildikleri halde yetişkinlerin çocuklar adına konuşması Çocuklara sirk hayvanları gibi gösteri yaptırılması Yetişkinlerin çocukların bilgisizliğini ortaya sermesi Yetişkinlerin çocukları kendi ağızlarında konuşturmaları veya sözlerini kesmeleri Çocuklar pasif olmadıkları halde öyleymiş gibi gösterilmeleri

Türkiye’den Bir Başka Araştırma Anahaber bültenlerinde çocuk haberlerinin oranı % 0,16 olarak görünüyor. Çocuk haberlerinin % 84’ünde çocuklar olumsuz koşul ya da ortamlarda görülmektedir. Sadece % 16’sında olumlu koşul ya da ortamlarda yer alıyorlar. Çocuk haberlerinde çocukların % 50’si mağdur, % 19’u tehlikede ve % 13’ü tehlikeli çocuklar olarak karşımıza çıkıyor. Diğer çocukların oranıysa sadece % 18. Çocuk haberlerinin sadece % 17’sinde çocuk aktif rolde görünüyor. Haberlerin % 77’sinde çocuk görüşü alınmıyor. Çocuk görüşünün alındığı % 23’ün içindeyse sadece % 7’si gerçek anlamda katılımda bulunuyor.

Çalışmalar Çocukların Temsili – Medya Hikayeleri Kültürel Temsiller Çocuk Temsili - Göstergeler Gazete Haberleri Televiyon Haberleri Televizyon Programları Sinema Filmleri Medyada Çocuk Sömürüsü Medyada Çocuk İstismarı