Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel."— Sunum transkripti:

1 “TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel Çeşitlilik ve Din içinde)

2 MİSAFİRHANE- Karşılaşma, Sevgi, Barış ve Şiddet-
Gündelik yaşamda herkes her an farklı karşılaşmalar yaşar ve bu bağlamda herkes muhakkak bir amaca sahiptir. Bu amacın daha yüksek bir anlam düzeyiyle bütünleşmesi inancımızdan destek bulması ve daha da önemlisi aşkınlaşması nasıl gerçekleşir? İnancımız tecrübelerimizi yorumlama ve anlamlandırma konusunda bizi nasıl destekler ve bize nasıl kılavuzluk yapar? Çeşitlilik ve farklılıklar bir Müslüman için ne ifade eder? MİSAFİRHANE- Karşılaşma, Sevgi, Barış ve Şiddet-

3 Kişi bir kültür ortamına doğar ve karşılaştıklarını çocukluğunda büyükleri öğretmenleri kültürün otoriteleri tarafından kendisine aktarılan hazır şemalarla yorumlamayı öğrenir. Sosyalleşme sürecinde çoğu kez kendine öğretilenleri sorgulamadan kabul eder ve içselleştirir. İçselleştirdiği şemalar onun için birer yorum çerçevesi olarak iş görür. Her kültürde var olan algılama, hissetme, düşünme ve davranmaya yönelik şemalar ilk çocukluk döneminden itibaren köklü bir şekilde yerleşir ve nesilden nesile aktarılır. Böylece kültürel kalıplar haline gelen şemalar kültürde daha rahat ve anlamlı bir yaşam sürebilmesi için kişiye yol gösterir. Karşılaşma Nedir?

4 Dünyayı görme algılama anlamlandırma ve yorumlama biçimimizi büyük ölçüde bu şemalar ve günlük hayattaki bilgi stokları belirler. Bu dinden gelen bilgiler için de böyledir. Güven içinde ve bize benzeyen insanlarla yaşadığımız sürece bu genellikle sorun teşkil etmez. Ancak alışılmadık yabancı bir durumla yüzleşince bunlar genellikle davranışlara rehberlik edemez. Alışılageldik olmayan ve bazen bireyi şaşırtan sorunlar bireyi durup düşünmeye ve yeni bir tavır geliştirmeye yöneltir. İlk kez karşılaştığı durumlar karşısında bilgi stoklarından destek alamayan birey mevcut dağarcığını yeniden gözden geçirir ve yeni değerlendirmeler yapmaya başlar. İşte bu noktada ya kendini merkeze koyarak yargılama ya şiddet uygulama veya öfkeyle geri çekilme gibi tutum ve davranışlar baş gösterir.

5 Farklılıklarla Karşılaşma Neden Önemlidir?
Şunu belirtmek gerekir ki “karşılaşma” kolay değildir. Farklı olanla karşılaşma bir donanım gerektirir ve gündelik yaşam bilgisi bu durumda yeterli olmayabilir. Birbirimizi bir tehdit olarak algılayıp çatışma içine girme bizden farklı olanı yok etmemiz gereken bir düşman olarak algılama bir kalıba sokmaya çalışma, denetleme kendime benzeteyim derken giderek yutma ve yok etme halleri dahası çıkar ve menfaat için kullanama durumları bizim sağlıklı bir biçimde karşılaşamadığımızı gösteriyor. Farklılıklarla Karşılaşma Neden Önemlidir?

6 Keşfedilmesi Gereken Güç
Farklılıklarla karşılaşmada öncelikle kültürel bilgi stoklarımızda yer alan bilgilerimizin tamamının mutlak doğrular ve evrensel bilgiler olmadığını fark etmek önemlidir. Bu fark ediş sahip olduğumuz simgeleri bir baskı ve tahakküm aracı olarak kullanmamızı engeller. Her karşılaşma istenilen neticeyi vermez. Ama taraflara kendilerini anlatacak bir alan açabildiğimizde durum farklılaşır. Saygı gösterme tutumuna yaklaşma şansımız artar. Keşfedilmesi Gereken Güç

7 Karşılaşmaya İslami Bir Bakış Açısı “TEARUF”
Karşılaşma söz konusu olduğunda bize yol gösteren Hucurat suresi 13. Ayetteki “tearuf” kavramıdır. Ayet farklılığın nedeninin ilahi iradeye bağlamakla bireyin önüne sağlam bir hedef koymaktadır. İnsanlar öznel değer yargılarını meşrulaştırmak yerine yeni bir hedefe yöneltilmektedir. “TANIŞMA” Her karşılaşma içinde iki kavram barındırır. Bunlardan biri anlam diğeri ise ilişkidir. İlişki özneler arasındaki bağdır. Anlam ise odak noktamız ve eylemlerimizdeki bilinçlilik halimizi ifade eder. Bilincin ve vicdanın kendisiyle desteklendiği sosyal süreçlerin aşkın niteliğine işaret etmekle din antropolojik katkısını verebilir. Daha basit bir ifadeyle tebliğ ettiğimiz fakat insanın özüyle bir ilinti kuramadığımız sözlerle bireyin nihai anlamlar oluşturmasını bekleyemeyiz. Mesela salt barıştan söz etmekle sevgiyi dile getirmekle hayati konularda dünya görüşü oluşturulamaz. Önce sevgiyi ve barışı özneler arası karşılaşmalarda yaşatmanın yolları bulunmalıdır. Karşılaşmaya İslami Bir Bakış Açısı “TEARUF”


"“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları