Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu TİSK - HBÖ Çalışma Grubu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERASMUS+ GENEL TANITIMI
Advertisements

MESLEKÎ VE TEKNİK EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ YAŞAM BOYU ÖĞRENME
28-29 Ş ubat 2012 Ş anlıurfa Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi YÜKSEKÖ Ğ RET İ M KURULU BA Ş KANLI Ğ I.
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİNİN İŞLEYİŞİ VE
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
İşgücü Piyasası ve Eğitim Bilgi Dağıtım Sistemi
HAYATBOYU ÖĞRENME AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ HAYATBOYU ÖĞRENME ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARININ ROLÜ Prof. Dr. Mustafa.
4. Grup Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları. 4c Kariyer basmaklarının atama, yerleştirme, terfi ve fırsatlarla ilişkilendirilmesi Öncelik / Tedbir.
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Eğitim İstihdam İlişkisinin Güçlendirilmesi 24 Aralık 2014.
 Erasmus+ Programı, Avrupa Birliği tarafından eğitim ve gençlik alanında yılları arasında uygu-lanmış olan Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programlarının.
2010/8 SAYILI ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ DESTEĞİNE YÖNELİK URGE PROJE YÖNETİMİ EĞİTİM PROĞRAMI T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü.
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Özel Politika Gerektiren Grupların İstihdamının Artırılması 24 Aralık 2014.
Mesleki Yeterlilik Kurumu
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Turizm Sektörü Raporu 24 Aralık 2014.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) İnşaat Sektörü 24 Aralık 2014.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
Comenius Programı Onur AYDEMİR
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYÇ)
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
Sunum Planı İçerik Değişikliği Öngörülen Tedbirler
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürleri Toplantısı 1. Komisyon Raporu Meslek Yüksekokullarında İşyeri Eğitimi -İşyeri eğitiminin planlanması ve kredilendirilmesi.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. İşgücü Piyasası ve Eğitim sektörü arasında Karşılıklı Güvenin Oluşturulması.
Mesleki Yeterlilik Kurumu Ulusal Yeterlilik Sistemi
TÜRK-İŞ HBÖ YAKLAŞIMI Hayat Boyu Öğrenme Nedir? Hayat Boyu Öğrenme bireyin tüm yaşamı boyunca kişisel ve toplumsal gelişimine imkan sağlayan, şeffaf,
ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİ KALİTE GÜVENCESİ
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
MESLEKİ EĞİTİMDE AVRUPA BİRLİĞİ FIRSATLARI
GÜNÜMÜZDE ÇIKAN SORULAR
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) TR1-LEO Saruhanlı Almış Şentürk ATL, TL, METEM - MESTEKYEN Projesi Ulusal ve uluslararası meslek.
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
Bayram AKBAŞ MYK Başkanı MÜSİAD Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar Çalıştayı, Şubat 2011/İstanbul MESLEKİ EĞİTİME İLİŞKİN ANAHTAR KAVRAMLAR 1.
Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Teknik Destek Projesi
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Dr. İsmail DEMİR Eğitim Politikaları Daire Başkanı.
ÖNCELİK 6 : HAYAT BOYU ÖĞRENME İZLEME ve DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Avrupa 2020 Vizyonu ve hayat boyu öğrenme stratejisi Avrupa 2020 Vizyonu (EC, 2010a; EC, 2010b), üç önceliğe sahiptir: Akıllı büyüme: Akıllı büyüme: Bilgi.
HAYAT BOYU REHBERLİK VE DANIŞMANLIK SİSTEMİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖNCELİK 2: HAYAT BOYU ÖĞRENME FIRSATLARININ VE SUNUMUNUN ARTIRILMASI.
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
Girişimcilik.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
KA1- YETIŞKIN EĞITIMI PERSONELININ ÖĞRENME HAREKETLILIĞI KA2-YENILIK VE İYI UYGULAMALARıN DEĞIŞIMI IÇIN İŞBIRLIĞI.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
21 Ocak e-İŞKUR Vatandaşımıza en yakın yerde hizmet sunumunu ilke edinmiş olan Kurumumuz internetin olduğu her yerde. İş Arayanlar İşverenler
MYK NEDİR ?? Meslek standartlarını temel alarak,teknik ve mesleki alanlarda,ulusal yeterliliklerin esaslarını belirlemek; denetim,ölçme ve değerlendirme,belgelendirme.
Standardizasyon.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
Meslek Haritalama Çalıştayı Hilal DOĞRUÖZ ÖZER
T.C. Yükseköğretim Kurulu
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİĞİN ÖZENDİRİLMESİ
MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi ve TEŞVİK
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
Sunum transkripti:

Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu TİSK - HBÖ Çalışma Grubu Türkiye'de Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu TİSK - HBÖ Çalışma Grubu Şanlıurfa - 29.2.2012

Türkiye’de HBÖ’nin Geliştirilmesi Projesi Hayat boyu öğrenme sistemine yön veren ana ilkeler kapsamında verilen yanıtlar sonucunda ortaya çıkan HBÖ Tanımı: “Hayat Boyu Öğrenme, okul öncesi dönemden başlayıp bireylerin bilgi ve becerilerini geliştirerek sosyal yaşamı ve istihdamı destekleyen, mesleki rehberlik ve yönlendirmeye olanak sağlayan, fırsat eşitliğini gözeten, uluslararası hareketliliği kolaylaştıran, enformel öğrenmeyi de kapsayan belgelendirmeye dayalı, kolay erişilebilir, sürdürülebilir, her aşaması kalite güvencesinde olan, esnek bir sistemdir.” 2

“Hayat boyu öğrenme” sisteminin ana bileşenleri Birey Aile Eğitim Kurumları (MEB, Üniversiteler, YÖK-SEM, ÇSGB-İŞKUR, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, yerel yönetimler, eğitim vakıfları İşçi, işveren ve memur sendika ve konfederasyonları vb. Belgelendirme ve Kalite Güvence Kurumları (MYK, İŞKUR, TÜRKAK vb.) Mesleki rehberlik ve yönlendirme Fiziksel altyapı ve donanım Eğitimciler Eğitim programları Finansman Planlama, İzleme ve Değerlendirme Özel sektör (işletmeler, işveren örgütleri v.b.) Tanıtım (PR çalışması) 3

Mevcut politika ve mevzuatın, hayat boyu öğrenmeyi etkileyecek ve önemli ölçüde adem-i merkeziyetçilik sağlayacak şekilde değiştirilmesi 1.1. HBÖ eğitim faaliyetlerine ilişkin yeterince kamu finansmanı sağlanmaması Toplumdaki tüm bireylerin eğitim düzeylerini geliştirmesine, çalışanların istihdam edilebilirliklerinin artmasına, sosyal yaşama entegre olmasına katkı sağlayan, hayat boyu öğrenim süreçlerinin devlet tarafından desteklenmesi gerekmektedir. Bu nedenle; Avrupa Ülkelerinde olduğu gibi hayat boyu öğrenmeyi geliştirmek amacıyla, bireylere ve işyeri eğitimleri düzenlemesi için işverenlere yönelik mali teşvikler uygulanmalıdır. Çalışanlar için “eğitim senetleri (kuponları)” benzeri teşvik sistemi uygulanmalıdır. Avrupa’da örnekleri olan bu uygulama MEB aracılığıyla gerçekleştirilmelidir. 4

1.2. Özel sektör işletmelerinin HBÖ hizmetleri sunmasının karlı olmaması Özel sektör işletmelerinin HBÖ eğitimi vermeleri teşvik edilmemektedir. Bu nedenle Ülkemizde mesleki eğitim ağırlıklı olarak kamu kurumları tarafından verilmekte ve özel sektör bu sürece yeterince dahil olamamaktadır. İşletmelerin HBÖ ye daha fazla yatırım yapmalarının sağlanması için yeni teşvik yöntemleri geliştirilmeli ve uygulanmalıdır. Devlet tarafından eğitim kuponları, vergi ve sigorta primi indirimleri, kredi avantajları, arsa, bina ve donanım tahsisi v.b teşvikler sağlanmalıdır. 5

2.1. Bireylerin informal öğrenmelerinin belgelendirilmemesi Önceki öğrenmelerin geçerliliğinin onaylanması, dikey ve yatay hareketlilik ve yeterliliklerin karşılıklı tanınmasının sağlanması için Ulusal Yeterlilik Sistemi’nin (UYS) geliştirilmesi 2.1. Bireylerin informal öğrenmelerinin belgelendirilmemesi Bireylerin eğitim kurumları dışında kazandığı bilgi ve becerilerin (enformel öğrenmenin) belgelendirilmemesi, istihdam edilebilirliklerini azaltmakta, işverenlerin uygun işe uygun çalışan bulmalarını zorlaştırmaktadır. Mevcut çalışanların yasal olarak işe uygunluğunun belgelendirilmesinde (örneğin ağır ve tehlikeli işlerde çalışanlar...) sorunlar yaşanmaktadır. Ulusal Yeterlilikler Sistemi çalışmalarının kapsamı daha fazla mesleği içerecek şekilde genişletilmeli ve çalışmalar hızlandırılmalıdır. Enformel öğrenmenin belgelendirilmesinde, uygulama kısmının ağırlıklandırıldığı bir sınav sistemi geliştirilmeli; özel sektör ya da temsilci kuruluşlar tarafından oluşturulacak Mesleki Yeterlilik Sınav ve Belgelendirme Merkezleri yetkilendirilmelidir. 6

2.2. Belgelendirme ve Kalite Güvence süreçlerinin yetersizliği Belgelendirme ve Kalite Güvence süreçleri aşırı bürokrasi ve yetersiz insan kaynakları nedeniyle, yavaş işlemektedir. Çeşitli eğitim kurumları tarafından düzenlenen eğitimlerde standart sağlanamamakta ve verilen belgelerin ulusal ve uluslararası tanınırlılığı yetersiz olmaktadır. Bu nedenle; TÜRKAK’ın akreditasyon belgelerinin geçerliliğinin uluslararası kapsamı genişletilmelidir. Belgelendirme ve kalite güvence süreçleri hızlandırılmalıdır. Eğitim kurumları tarafından düzenlenen eğitimlerin standardize edilmesi için kurumlar arası kalite güvencesi sağlanmalıdır.

2.3. Eğitim programları hazırlanırken özel sektörle işbirliğinin zayıf olması Eğitim programları özel sektörün ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanmamakta ve özel sektör tarafından hazırlanan eğitim programlarının onaylama süreci yavaş olmaktadır. Bu nedenle; Eğitim programları, Resmi Gazete’de yayınlanan meslek standartlarına ve yeterliliklerine uygun olarak hazırlanmalıdır. Eğitim programları meslek standartlarına uygun şekilde hazırlanırken sektör temsilcileri ile işbirliği yapılmalıdır. Özel sektör tarafından hazırlanan eğitim programlarının Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’ndaki onaylanma süreci hızlandırılmalıdır. Özel sektör tarafından hazırlanan eğitim programları, MEB tarafından ilgili özel sektör temsilcilerinin de yer aldığı bir komisyon tarafından onaylanmalıdır.

3. Ulusal seviyede ve İl seviyesinde HBÖ sisteminin yapısına dair öneriler 3.1. İl İstihdam ve Mesleki Eğitim Kurullarının etkin olmaması Yerel düzeyde mesleki eğitim ve istihdam ihtiyaçlarının belirlenmesinde önemli işlevi olması gereken İl İstihdam ve Mesleki Eğitim Kurulları etkin biçimde çalışmamaktadır. Kurullarda kararlar, işgücü piyasası ihtiyaç analizleri ve bilimsel metotlar kullanılarak yapılacak çalışmalara dayalı olarak alınmalıdır. İşgücü piyasası ihtiyaç analizleri iyileştirilmelidir. Analizler İŞKUR-TÜİK işbirliği ile yapılmalı, her ilde aynı metodoloji kullanılmalıdır.

3.2. Mesleki Rehberlik ve Yönlendirme hizmetlerinin yetersiz olması İşgücü arz ve talep dengesinin sağlanması için kişilerin bilgi ve becerilerini ve işgücü piyasası ihtiyaçlarını dikkate alan Mesleki Rehberlik ve Yönlendirme hizmetleri yeterince verilmemektedir. Ayrıca, Mesleki Rehberlik ve Yönlendirme hizmetlerinin yürütülmesinde yeterli sayıda ve donanımlı destek elemanı bulunmamaktadır. Bu nedenle; Mesleki Rehberlik ve Yönlendirme hizmetleri işgücü piyasası ihtiyaç analizlerine dayandırılmalıdır. MEB ve İŞKUR bünyesinde sunulan mesleki rehberlik ve yönlendirme hizmetlerine ilişkin görev tanımları netleştirilmeli ve bu konuda koordineli çalışmaları sağlanmalıdır. Eğitimcilerin güncel eğitim metodlarını yeterince kullanmalarının sağlanması için uluslararası projelerden ve “eğitim kuponları”ndan faydalanmaları sağlanmalıdır.

3.3. HBÖ farkındalığının yetersiz olması HBÖ konusunda toplumun farkındalık düzeyi düşüktür. Bu nedenle; HBÖ kavramı, fırsatları ve kazanımlarının faydası hakkında toplumun farkındalığı sosyal, yazılı ve görsel medya aracılığıyla artırılmalıdır. HBÖ kavramı, fırsatları ve kazanımlarının faydası hakkında toplumun farkındalığı Mesleki Rehberlik ve Yönlendirme hizmetleri ile desteklenerek artırılmalıdır.

4. Özel sektörün HBÖ fırsatları sunulmasına katılımı 4.1 Özel sektörün HBÖ hizmeti sunabilmesi için yeterli teşvik olmaması Ülkemizde HBÖ kapsamında eğitim hizmetleri sunmak için gerekli fiziksel altyapı ve donanımın maliyeti yüksektir. Özel eğitim kurumları ve işletmelerin HBÖ kapsamında mesleki eğitim merkezleri açmasını özendirecek, kolaylaştıracak yasal ve idari tedbirler alınmalıdır. İşletmelerin HBÖ ye daha fazla yatırım yapmalarının sağlanması için Devlet tarafından; Eğitim kuponları, Vergi ve sigorta primi indirimleri, Kredi avantajları, Arsa, bina ve donanım tahsisi v.b teşvikler sağlanmalıdır. Kamuda görevli eğitimcilerin özel sektörle yaptıkları çalışmalar karşılığı aldıkları ücret koşulları iyileştirilmelidir. Kamu fiziksel altyapı donanımının özel sektör tarafından kullanımına imkan sağlanmalıdır. (Yaz dönemi, sömestr tatili, akşam saatleri, haftasonu gibi atıl dönemlerde)