Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ VERİMİ - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI ÖRGÜTSEL YAPI İÇERİSİNDE DEĞİŞİKLİKLERİN DAHA KOLAY YAPILMASI
PROJE YÖNETİMİNİN YARARLARI Amaçlara ve hedeflere ne zaman ve nasıl ulaşılacağını önceden belirler. Sürekli raporlama gereksinimi minimum düzeyde kalır. Zaman planlaması yapılmasını zorunlu kılar. Maliyet önceden belirlenir. Kaynaklar önceden belirlenir. Kullanılacak teknolojiyi açıklar. Kontrol sisteminin kurulmasını sağlar. Tüm görevlilerin organizasyon şemasında görülmesini sağlar. Proje üyelerini çok yönlü geliştirir.
PROJE TABANLI EĞİTİM DÜŞÜNME DENEME BULMA
PROJE TABANLI ÖĞRENME Proje tabanlı öğrenme modeli, müfredatın birbirinden bağımsız küçük bilgiler yığını olarak öğretilmesine karşı geliştirilmiştir. Bu model bir yada daha fazla alanın temel kavramları ve prensipleri üzerine odaklıdır ve bir ders senaryosu içinde mümkünse birden fazla dersin öğrenme hedeflerini kapsar.
Proje : Bir tasarı, bir buluş, yapılacak etkinliğin tasarlanmasına denir. Belli bir süre içinde ve belli bir bütçe dahilinde bir kez yapılması gereken karmaşık bir iştir. Daha başlangıç aşamasında süreci ve bitişi bütün boyutlarıyla hayal edebilmeyi varsayımda bulunabilmeyi gerektirir. “NEREYE GİTMEK İSTEDİĞİNİZİ BİLMİYORSANIZ HİÇBİR ŞEY SİZİ ORAYA GÖTÜREMEZ”
PROJE TABANLI EĞİTİMDE ÖĞRETMENİN ROLÜ: DANIŞMANLIK VE REHBERLİK Geniş düşünebilmeli Öğrenciden gelen her türlü fikre açık olmalı İyi bir rehberlik bilgisine sahip olmalı. İyi bir gözlemci olmalı. İletişimi iyi olmalı. Teknoloji imkanlarını iyi kullanabilmeli Gelişmeleri iyi takip etmeli
Projeyle ilgili olarak, öğretmen açısından en zor olan kısım, öğretmenin sahip olduğu kontrolü öğrencilere dağıtması veya paylaştırmasıdır.
Proje geliştirme sürecinde Öğretmen ve Öğrenciye avantaj sağlayacak özellikler Bilimsel çalışma yöntemleri İletişim becerileri Grupla çalışma teknikleri Araştırma yöntemler Öğrenme yöntemleri Bilgisayar Yabancı dil Sosyal etkinlikler Dil becerisi Bilgiye ulaşma Bilgiyi bulma Bilgiyi sunma
HANGİ ALANDA PROJE ÇALIŞMASI YAPILACAK Proje çalışması yapacak öğrenciler keşfedildikten sonra öğrencilerin ilgi alanları fark edilmeli ve öğrenciye fark ettirilmeli. Seçilen konu öğrencinin ilgi alanına ve isteğine uygun olmalı. İlgi alanları Fen Bilimleri–Sosyal Bilimler olarak ayrılmalıdır. İlgi ve özel yetenek belirlemede en iyi gözlemi ders öğretmenleri yapmaktadırlar.
PROJE TABANLI EĞİTİMDE ÖĞRETMENİN ROLÜ KAVŞAKTAKİ TRAFİK POLİSİ GİBİ DAVRANMALIDIR. Ehliyetine göre araçlara binip binmediklerini kontrol Doğru yolda ve yönde olduklarını kontrol Kaza halinde anında müdahale Gerektiğinde kural, kanun ve işaretleri anlatma.
Proje Tabanlı Öğrenmede Temel Adımlar Hedeflerin belirlenmesi. Yapılacak işin yada ele alınacak projenin belirlenip, tanımlanması. Ekiplerin oluşturulması. Sonuç raporunun özelliklerinin ve sunuş biçimin belirlenmesi. Çalışma takviminin oluşturulması. Kontrol noktalarının belirlenmesi. Değerlendirme ölçütlerinin ve yeterlik düzeylerinin belirlenmesi. Bilgilerin toplanması. Bilgilerin örgütlenip, raporlaştırılması. Projenin sunulması.
Etkili Kullanım İçin Rehber İlkeler Proje konusu, öğretmen tarafından mutlaka onaylanmalıdır. Projenin konusu, öğrenci kapasitesinin çok altında veya üstünde olmamalıdır. (Saban, 2002 s.257) Projelerin tamamlanabilmeleri için gerekli araç-gereçler hazırlanmalı ve öğrencilerin kullanımına sunulmalıdır. Proje konuları, öğrencilerin ilgi ve yetenekleri ortaya çıkarmaya ve onları geliştirmeye yönelik olmalıdır. Projeler, hem sınıf içinde hem de sınıf dışında tamamlanabilecek şekilde esnek bir yapıda olmalıdır.
Araştırmalar bilimsel projelerin ve bilimsel proje yarışmalarının Yaratıcılığı uyandırdığı ve yaratıcı düşünmeye özendirdiği, Kişiliği geliştirdiği Mantıksal düşünmeyi geliştirdiği Problem çözme yeteneğini geliştirdiği, İletişim yeteneğini geliştirdiği Bilimsel yöntemle gerçek yaşamı ilişkilendirmeyi öğrettiği Toplumdaki buluşçu ruhu ateşlediğini gösteriyor.
Proje adımları Konuyu seçin Konuyu inceleyin araştırın. Kendi araştıracağınız konuya karar verin Bir zaman çizelgesi hazırlayın Deneyleri/gözlemleri planlayın Yardımcı ve danışmanıza danışın, tartışın ve fikirlerini alın Deneyleri yapın projeyi tamamlayın Sonuçları inceleyin ve tartışın. Sonuçları izleyin ve tartışın.
PROJE PROJE NEDİR? NE Amaç / Ürün KİMİNLE Ekip / Yönetici NE ZAMAN Başlangıç / Bitiş Tarihleri Takvim İş Akışı NASIL Yöntem / Süreç / İşleyiş NEREDE Yapılacak İşler Listesi Yapılacak İşler, Tarihler, Yer, Sorumlular Çizelgesi, Malzeme ve Satınalma, Ölçmeler, Sayısallaştırma NE KADAR Bütçe NE OLDU Sonuç / Değerlendirme Sonuç / Ürün Ölçümlerin Analizi Etkililik: Hedefe ne ölçüde ulaşıldı? Verimlilik: Sonuç ve maliyetlerin birlikte değerlendirilmesi
PROJE PROJE NEDİR? NE: AMAÇ Hizmet Somut Ürün Ölçülebilir Çözüm Net Tanım
PROJE Ne? Kiminle? Ne Zaman? Nerede? Nasıl? Ne Kadar Maliyetle? Ne Oldu?
PROJE PROJE NEDİR? KİMİNLE: PROJE EKİBİ Yönetici Görev tanımı Organizasyon şeması Kontrol sistemi Özellikleri Lider kim? PROJE NEDİR? KİMİNLE: PROJE EKİBİ Yönetici Ekip Üyelerinin Özellikleri / İsimleri Görev Dağılımı İstihdam Edilecek Kişiler Özellikleri Görev Tanımları Adam / Saat Maliyetleri
PROJE PROJE NEDİR? NE ZAMAN: PROJENİN SÜRESİ Başlangıç / Bitiş Tarihleri Ara Aşamaların Tarihleri
PROJE PROJE NEDİR? NASIL - NEREDE: Yöntem / Süreç / İşleyiş Yapılacak İşler Listesi İş Akışı / Etkinlik Şeması İşler Tarihler Yer Sorumlular Malzeme / Satınalma Geri Bildirim Yolları (Sayılsallaştırma / Ölçme)
PROJE PROJE NEDİR? NE KADAR: MALİYETİ NE? SİSTEM BUNU KALDIRIR MI? VERİMLİLİĞİ NE KADAR? PROJE NEDİR? NE KADAR: İş kış şemasının maliyetlerinin çıkartılması Ek giderler (varsa) eklenmesi (K.D.V. gibi) %20’lik hata payı eklenmesi Toplam ve kalemlere göre maliyetlerin hesaplanması
PROJE PROJE NEDİR? NE OLDU: DEĞERLENDİRME Sonuçların ölçülmesi Süreç ve sonuçlara ait ölçümlerin analizi Etkililik: Amaçlara ne ölçüde ulaşıldı? Verimlilik: Bu sonuç bu maliyetle karşılaştırıldığında durum nedir? Rapor yazılması
ORGANİZASYON ŞEMASI
HATALAR Çok sıradışı konu bulmaya yönelmek Altından kalkılamayacak büyüklükte projeler İyi problem karmaşık olur düşüncesi Öğretmenlerin genelde dersi daha yi sunmaya yönelik ders aracı yapma eğilimi Problem konusunda dayatmalar Başarısızlığı kabullenememe gizleme
RED
EĞİTİMDE PROJENİN YERİ Öğrencinin ilgi ve yeteneği Yaparak – yaşayarak öğrenme Disiplinler arası öğrenmeler Yaşamla ilişkilendirilmiş öğrenmeler Konu / Ekip / Ortam Yöntem öğrenme Kalıcı öğrenmeler / Uzun vadeli beceriler
YARARLANILABİLECEK KAYNAKLAR ÇEPNİ Salih ; Araştırma Ve Proje Çalışmalarına Giriş; Trabzon 2001 Proje Hazırlama Rehberi ; Bilim Adamı yetiştirme Ekibi, TÜBİTAK ALBAYRAK, Burhan; proje Yönetimi ve Proje Danışmanlığı, İstanbul, 2001 www.meb.gov.tr http://earged.meb.gov.tr/ www.tubitak.gov.tr www.fenokulu.com www.trabzonbilsem.net www.geocities.com/projeyarismasi www.geocities.com/projeyarismasi
TEŞEKKÜRLER