Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TANITIM SUNUMU.
Advertisements

KONFERANS SÖYLEŞİ SEMPOZYUM
TARTIŞMA TÜRLERİ DİL VE ANLATIM-10.SINIFLAR HALİL GÜREL ANADOLU LİSESİ
Alanyazın bağlamında tartışmanın yapılması
DÜZ ANLATIM - KONFERANS
Demeç Herhangi bir konuya ilişkin olarak yetkili bir kişinin basın ve yayın organlarına yaptığı açıklamalardır. Çelik’e göre (1998, s.81) demeç, önemli.
Bitirme Çalışması Çevre Mühendisliği Bölümü Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yüksel ARDALI
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
İnteraktif eğitim anlayış bakış yöntem değişikliğidir.
ÖRNEK OLAY.
Tartışma Yönetme Deniz YENİ Nisan 2007.
GRUPLA TARTIŞMA TEKNİKLERİ ELİF ŞİRİNGÜL EPO TEZSİZ YÜKSEK LİSANS ÇAĞDAŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI Yard. Doç. Dr. GÜZİDE ÖNER.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
HALKA İLİŞKİLER VE FAALİYETLERİ
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi
‘Eğiticilerin Eğitimi’ Teknikler 1. Gün 3. Oturum Nisan 2010 AB Eşleştirme Projesi TR 07-FI-02.
BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ÖĞRETİM YÖNTEM & TEKNİKLERİ -2-.
DERS: Halkla ilişkiler
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim Durumlarını Planlama
Beyin Fırtınasının Uygulanması Sırasında Dikkat Edilecek Hususlar:
NESİ VAR ? Elif ŞAHİN.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
Genel Öğretim Yöntemleri [Tartışma (discussion) yöntemi]
TARTIŞMA TÜRLERİ ~Panel~
TARTIŞMA TÜRLERİ Münazara
Probleme Dayalı Öğrenme Dr. Betül Kalender 3 Ocak 2009.
Soru Cevap.
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ-1
TARTIŞMA TÜRLERİ: AÇIK OTURUM
KONUŞMA HALKASI.
Panel Ve Tartışma.
ÜNİTE 2 : İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM KAZANIM: İbadetlerin davranışlar üzerindeki etkisini fark eder. TARTIŞMA YÖNTEMİ.
PANEL.
Necmettİn erbakan ünİversİtesİ AHMET KELEŞOĞLU EĞİTİM FAKÜLTESİ
Performans Değerlendirme
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
AçIk oturum MÜRÜVVET KILINÇ.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Öğretim Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Problem Çözme, Proje Temelli Öğretim, İşbirliğine Dayalı Öğretim, Gösterip Yaptırma..
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
 Konferans, ilim, sanat, hukuk, edebiyat gibi çeşitli konularda bilgi vermek amacıyla yapılan uzun konuşmalardır.  Bir hitap çeşidi olan konferans,
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
ETKİLİ SUNUM NASIL YAPILIR?
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
TARTIŞMA Farklı görüşlerde kişilerin bir araya gelerek bir konuyu çözümlemek, kendi görüşlerini açıklamak ve kanıtlamak, karşı tarafın zayıf yanlarını.
Anlatım yöntemi kullanan öğretmen;  Dersine iyi hazırlanır.  Düzenli bir öğrenim planı hazırlar.  Bu planında sunu sürelerini sınırlar.  Konuyu öğrencilere.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
TARTIŞMA TÜRLERİ ~Panel~
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
GRUP TARTIŞMASI YÖNTEMİ
Sunum transkripti:

Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık Tartışma Yöntemi Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Tartışma süreci iletişim kurma, açıklama yapma, eleştirme, soru sorma ve sorulara yanıt verme gibi etkinlikleri içermektedir. Tartışma yöntemi hem bilişsel hem de duyuşsal hedeflere ulaşmada işe koşulabilir.

Tartışma yönteminin; kalıcılığı sağlama bir konu üzerinde düşünmeye sevk etme mantık yürütmeyi ve düşünme becerilerini geliştirme farklı görüş ve düşüncelerin farkına varılmasını sağlama eleştirileri hoşgörüyle karşılama özgüven duygusunu geliştirme duygu ve düşünceleri doğru biçimde ifade etmeyi sağlama kendini kontrol etme becerilerini geliştirme dinleme becerilerini geliştirme dengeli sosyal ilişkilerinin kurulmasına yardımcı olma gibi faydaları bulunmaktadır.

Tartışma yöntemi ile soru cevap tekniği birbirine karıştırılmamalıdır Tartışma yöntemi ile soru cevap tekniği birbirine karıştırılmamalıdır. Soru cevap tekniğinde öğretmenin sorularla öğrenciyi yönlendirmesi söz konusu iken tartışma yönteminde eşit tarafların görüşlerini serbestçe dile getirip savunabilmesi söz konusudur.

Tartışma yönteminin başarıyla uygulanabilmesi için aşağıdaki noktalara dikkat edilmelidir: Tartışma uygulamaları liderli ya da lidersiz yapılabilmektedir. Ancak gereksiz tartışmaların ve zaman kayıplarının önüne geçilebilmesi için bir liderin belirlenerek gerektiğinde konuyu toparlaması sağlanmalıdır. Tartışmanın özetlenerek raporlaştırılması görüşlerin, iddiaların, önermelerin, mantıksal çıkarımların ve tartışma sonucunun görülebilmesi açısından önemlidir.

Tartışma sırasında öğrencilerin kendilerini ifade etmelerine olanak sağlanmalıdır. Bütün öğrencilerin tartışmaya katılmaları sağlanmalıdır.

Tartışma yönteminin çeşitli uygulanış biçimleri bulunmaktadır.

Büyük grup tartışması

Büyük grup tartışması tüm sınıfın katımıyla gerçekleştirilen tartışma biçimidir. Tartışma sırasında öğrencilerin birbirlerini görebilecek biçimde oturmaları önemlidir. Katılımcıların tümü görüş bildirebilir. Tartışma öncesinde ilgili anahtar kelimelerin belirlenmesi, tartışmayı bir liderin yönetmesi, liderin gerektiğinde tartışmayı toparlaması tartışmanın verimliliği açısından önemlidir. Büyük grup tartışmalarını genelde öğretmen yönlendirir. Bu tartışma biçiminin başarıyla uygulanabilmesi için öğretmenin sınıf yönetimi becerilerine sahip olmasını gerektirmektedir.

Vızıltı grupları

Bu tartışma biçiminde önceden belirlenen bir konu küçük gruplar içinde kısık sesle tartışılır. Vızıltı grupları grup22 ya da grup33 gibi adlandırılabilmektedir. Grup22’de gruplar 2 kişiden oluşmakta ve her grup 2 dakika tartışma yapmaktadır. Grup33’de ise 3 kişiden oluşan gruplar 3’er dakika tartışmaktadır. Her bir vızıltı grubunda bir sekreter bulunmakta, sekreter tartışma sonucunu diğer gruplara açıklamaktadır.

Seminer

Seminer, bir grubun bir konuyla ilgili ön çalışma yapıp konuyla ilgili dinleyicilere bilgi vermesidir. Lisansüstü öğrencilerin yaptıkları ya da yapacakları araştırmalarla ilgili konuları danışman öğretim üyesiyle birlikte tartışarak yürüttükleri çalışmaya da seminer denmektedir.

Sempozyum

Sempozyum, önceden belirlenmiş bir konu üzerinde uzman kişilerin 15 dakika civarında sunum yaparak görüşlerini bildirmesidir. Sempozyumlarda sunulan sunumlara tebliğ ya da bildiri denir. Bildirilerin sunumu sırasında konuşmacının sözü kesilmez. Bildiriler genellikle yayımlanır. Sunum yapacak kişi sayısı genelde 5-6 olmaktadır. Sunumların ardından dinleyici soruları yanıtlanabilir ya da dinleyicilerin de katılımıyla bir tartışma düzenlenebilir. Sempozyumlar daha çok bilimsel ve akademik amaçlarla düzenlenmektedir. Sempozyumlarda bir oturum başkanı bulunmakta, bu başkan konuşmacıların konuşma sırasını, süresini ve dinleyicilere verilecek olan söz haklarını düzenlemektedir.

Açık oturum

Açık oturumda, konu alanı uzmanları geniş kitleleri ilgilendiren bir konu üzerinde karşılıklı olarak tartışmaktadır. Katılımcılar defalarca söz alarak görüşlerini bildirebilmektedir. Açık oturumlar bir başkan tarafından yönetilir. Açık oturumda izleyici soruları alınıp soruların uzmanlar tarafından yanıtlanması sağlanabilmektedir. Açık oturumlarda bir sonuca ulaşılmasından çok izleyicilerin bilgilendirilmesi amaçlanmaktadır.

Panel

Panel konu uzmanlarının (5-9 kişi) önceden belirlenmiş bir konuyu derinliğine tartışmalarıdır. Panel grubu ayrı masalarda değil, tek masada oturur. Paneller samimi bir atmosfer içinde düzenlenir. Panelin son aşamasında izleyicilerin soruları alınmaktadır. Bir izleyici dilerse sorusunu belirli bir paneliste yöneltebilmektedir. Panel şeklindeki tartışmalar da bir başkan tarafından yönetilmektedir.

Forum

Forum, aynı konuyla ilgili iki ya da daha fazla konuşmacının katıldığı bir grup tartışma tekniğidir. Forumda bir konu dinleyiciler önünde tartışılır. Forum aslında panele benzemektedir. Ancak forumda dinleyiciler söz alarak bazı kurallar içerisinde konuşma yapabilir, görüşlerini dile getirebilir. Formal bir atmosferde düzenlenen forumlarda konuşmacılar birbirleriyle tartışmaya girmez. Forumdan amaç belli kararlara varmak değil, konuyu farklı boyutlarıyla ortaya koymaktır.

Kollekyum

Kollekyum, panele benzemektedir Kollekyum, panele benzemektedir. Ancak kollekyumda biri uzman biri de dinleyici grubu olmak üzere iki panel grubu bulunmaktadır. Uzman grup sunumunu yaptıktan sonra dinleyici grubun sorularını yanıtlamaktadır. Dinleyicilerin konuya ilgi duymaları ve tartışmaya gerekli katkıyı sağlayabilmek açısından hazırlıklı olmaları beklenir.

Zıt panel

Zıt panelde tartışılacak olan konu sınıfa sunulur Zıt panelde tartışılacak olan konu sınıfa sunulur. Sınıfın soru ve yanıt grubu olarak iki gruba ayrılmasının ardından öğrenciler olası soru ve yanıtları düşünmek üzere 10-15 dakika hazırlık yaparlar. Hazırlığın tamamlanmasıyla birlikte soru grubu yanıt grubuna sorularını yönlendirir. Yanıt grubundan yanıt alınamaması durumunda soru grubu kendi sorduğu soruyu yanıtlayabilir. Gerektiğinde soru ve yanıt grubu rolleri değiştirilebilir. Zıt panel, işlenmiş konuları tekrar etme amaçlı ya da kısmen tartışılmış ancak pek açıklığa kavuşturulmamış konuların tartışılmasında kullanılabilir.

Çalıştay

Çalıştaylar ortak soru ve sorunların çözülmesi amacıyla düzenlenir Çalıştaylar ortak soru ve sorunların çözülmesi amacıyla düzenlenir. Çalıştay oturumları genelde 6-8 kişinin katılımıyla gerçekleştirilir. Her oturum sonunda kısa değerlendirmeler yapılır. Çalıştay sonunda bir rapor hazırlanarak ilgili yerlere sunulur.

Çember

Bu tartışma biçiminde öğrenciler çember biçiminde oturup önceden hazırlanan sorulara yanıt verir. Soru sorma işi başkanın sağından başlatılabilir. Konuşması için her öğrenciye 1-2 dakikalık kısa bir süre tanınır. Bir sekreter verilen yanıtları not ederek tartışmanın sonunda tartışılan ana noktaları vurgular. Çember uygulamasında öğrenci sayısı tercihan 10-15 olmalıdır.

Münazara

Münazarada, farklı görüşleri savunan gruplar bir jüri önünde kendi düşünce ve görüşlerini kabul ettirmeye çalışır. Tarafsız bir izleyici grubu münazarayı izler. Ancak izleyiciler alkışlarıyla gruplara olan desteklerini ifade edebilir. Münazarada temel amaç doğru ve yanlışların ortaya konması değil kendi düşüncesini kabul ettirmektir. Grupların hem kendi tezlerini hem de karşı tarafın tezini iyi bilmesi gerekmektedir.

Tartışmanın uygulanış biçimleri aşağıdaki tabloda özetlenmektedir:

Tartışma biçimi Açıklama Büyük grup tartışması Tartışmaya tüm sınıf katılır. Vızıltı grupları Küçük gruplar kendi içlerinde kısa süreli tartışır. Seminer Önceden belirlenmiş bir konuda hazırlık yapan bir grup dinleyicilere bilgi verir. Sempozyum Uzmanlar önceden belirlenmiş bir konuda bildiri sunar. Bildirinin tamamlanmasının ardından dinleyici soruları alınır. Açık oturum Bir konu uzmanlar tarafından karşılıklı olarak tartışılır. Konuşmacılar defalarca söz alabilir. Panel Uzmanlardan oluşan bir panel grubu bir konuyu derinlemesine tartışır ve dinleyicilerin sorularını yanıtlar. Panel samimi bir atmosferde düzenlenir. Forum Bir uzmanlar grubu dinleyicileri bilgilendirir. Forumlar formal atmosferde düzenlenir. Uzmanlar kendi aralarında tartışmaya girmez. Kollekyum İki panel grubu bulunur. Uzman grup bir konuyla ilgili sunumlarını yaptıktan sonra dinleyici grubun sorularını yanıtlar. Zıt panel Öğrenciler soru soran ve yanıtlayan olarak iki gruba ayrılır. Kısa bir hazırlıktan sonra soru soranlar sorularını diğer gruba yöneltir. Çalıştay Ortak soru ve sorunların çözülmesi amacıyla düzenlenir. Çember Çember şeklinde oturan öğrencilere sırayla sorular sorulur. Münazara Farklı görüşleri savunan gruplar bir jüri önünde kendi görüşünü kabul ettirmeye çalışır.