Uzaktan Eğitimde Öğretmen ve Öğrenci Rolleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
UZAKTAN EĞİTİM.
Advertisements

KONU: UZAKTAN EĞİTİM TÜRLERİ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
YARATICI ÖĞRENCİ YETİŞTİRME Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
Yüz Yüze Eğitimin Dezavantajlarına Açık ve Uzaktan Eğitimin Katkısı
UZAKTAN EĞİTİME GİRİŞ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
EĞİTİM SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ VE SİSTEM İÇİNDE ÖĞRETMENİN YERİ Eğitim sistemi, açık sosyal bir sistemdir. Eğitim Sisteminin Ögeleri: Girdi: Bilgi, insan,
 Thinkquest; öğretmenlerin kendi eğitim müfredatına, planına,thinkquest eğitim projesini ekleyip,gelişen ve değişen 21 yüzyıla ayak uydurmasında yetenek.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Company name UZAKTAN E Ğİ T İ M. İ Ç İ NDEK İ LER Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rolleri Uzaktan Eğitimin Kullanım Alanları? Uzaktan Eğitim Nasıl Yapılır?
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
UZAKTAN EĞİTİMDE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ FORMATÖR ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISI İLE OKULLARDAKİ BİLGİ TEKNOLOJİSİ SINIFLARI.
REHBERLİK DERSİ III.
Aykut MANDUZ Onur ARABACIOĞLU UZAKTAN EĞİTİM İlteriş KOCAEFE.
Uzaktan Eğitimde Öğretmen ve Öğrenci Rolleri
UZAKTAN EĞİTİM Prof.Dr.Petek Aşkar
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİNİN ÖĞRETMENLERE TANITIMI
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
Bilgisayar Destekli Eğitim
UYGULAMALARI EĞİTİMDE BİLGİSAYAR.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
UZAKTAN EĞİTİMDE ROL ALAN KİŞİLER ve ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ ROLLERİ
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
ÖĞRETMENLİK 1-) MESLEK OLARAK ÖĞRETMENLİK
SIĞINMACI ÇOCUKLARIN SORUNLARINDA ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ (19 MART2011 UĞUR PLAZA) MÜCAHİT ŞAHİNTÜRK PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
FESKOM AKADEMİ CANLI ONLINE EĞİTİM
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
YABANCI DİL EĞİTİM ORTAMLARININ BİLİŞİM VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ (BIT) KULLANARAK ZENGİNLEŞTİRİLMESİ Muhammet Berigel,Hasan KARAL Karadeniz Teknik Üniversitesi.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Rehberlik Servisi Tanıtımı
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK VE SINIF YÖNETİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Kişisel Rehberlik.
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİSİNİN ETKİSİ
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu
REHBERLİK DERSİ III.
Sunum transkripti:

Uzaktan Eğitimde Öğretmen ve Öğrenci Rolleri

Kazanımlar Uzaktan eğitimde rol alan kişileri sıralar Uzaktan eğitimde öğrenci özelliklerini ve sorumluluklarını sıralar Uzaktan eğitimde öğretmen özelliklerini ve sorumluluklarını sıralar Uzaktan eğitim öğretmenleri ile geleneksel eğitim öğretmenleri arasındaki farkları açıklar

1.Öğrenci Öğrencinin Rolleri ; Öğretmenlerini dikkate alırken tam ve doğru olarak verilenleri kendilerine göre düzenlerler. Öğrenciler öğrenmek istediklerine karar verirler ve öğrenmelerinden kendileri sorumludur. Ellerindeki mevcut bilgiye yenilerini eklemek için araştırmacı olmalıdır.

Problemi çözmek için parça parça verilen bilgileri bütünleştirebilmelidir. Mevcut teknolojiyi kullanabilmeli ve kullanım sırasında çıkabilecek sorunların üstesinden gelebilmek için teknik bilgileri yeterli olmalıdır. Öğrenciler bilgiye ulaşabilmelidir.

Bilgileri yapılandırır Karmaşık sorunları çözebilir Kaya (2002) ye göre öğrenci rolleri şu şekilde ifade edilmiştir: Bilgileri yapılandırır Karmaşık sorunları çözebilir Grup halinde çalışabilir Grupta iş birliği yapabilir Derslerle ilgili konularda çoklu bakış açısına sahiptir Derslerle ilgili sorunları araştırıp çözer

Zamanı ve öğrenme süreçlerini önemser Hem bireysel hem de iş birliği yaparak öğrenir Öğrenmenin öneminin farkındadır Öğrendiklerini arkadaşlarıyla paylaşmalıdır

1.1 Uzaktan Eğitimde Öğrenci Özellikleri Uzaktan eğitim uygulamalarıyla ilgili Türkiye de gerçekleştirilen araştırmalar yeterli değildir. Ancak yurt dışında bir çok araştırma yapılmıştır. Yapılan bu araştırmalar sonucunda 12 adet öğrenci rolü tanımlanmıştır.

Psikolog Öğretici Teknoloji Uzmanı Teknisyen Site Eğitmeni Sosyalleşme Uzmanı Araştırmacı Lider Sistem Uzmanı İletişim Uzmanı Motivasyon Sağlayıcı Uzak Eğitim Uzmanı

Psikolog Öğrenciler, uzaktan eğitimde psikolog rolünde, dersle ilgili olan psikolojik sorunlarına ve ihtiyaçlarına yardımcı olmakla sorumludur. Öğrencilerin uzaktan eğitim öğrencisi olmaları, kişisel ihtiyaçları ve psikolojik problemlerini kenara atabilecekleri anlamına gelmez. Öğrenciler birbirlerinin psikolojik ihtiyaçlarını ve problemlerini karşılarken iletişim teknolojilerinden faydalanırlar. Öğretici Öğrenciler uzaktan eğitimde diğer öğrencilerle iletişim kurarak onların öğrenmelerini desteklerken öğretici rol üstlenirler. Öğrenci anlamadığı konularda diğer öğrencilerden yardım alabilir ve diğer öğrencilerin anlamadıkları konularda da onlara yardımcı olabilir.

Teknoloji Uzmanı Teknisyen İletişim teknolojilerinin yaygınlaştığı günümüzde öğrencinin öğretmen ve diğer öğrenciler ile iletişimini sağlayabilmesi için uygun olan bilişim teknolojilerini kullanabilmeli ve uzaktan eğitimde kullanılmasını sağlamalıdır. Teknisyen Uzaktan eğitim sürecinde ortaya çıkabilecek problemlerde öğrenci destek alamayacağından problemlerin çözümü için teknik bilgiye sahip olmalıdır.

Site Eğitmeni Sosyalleşme Uzmanı Günümüzde uzaktan eğitim sistemleri genellikle web siteleri aracılığı ile içerik sunumu ve sanal sınıf ortamları oluşturularak gerçekleştirilmektedir. Burada öğrenci web sayfasının içeriği ile ilgili gereken bilgiyi öğrenmeli ve kendini motive ederek düzenli olarak sisteme giriş yapmalıdır. Aynı zamanda diğer öğrencilere de destek vermelidir. Sosyalleşme Uzmanı Uzaktan eğitimde öğrencilerde eğitim kurumuna aidiyet duygusu gelişkin değildir. Bu yüzden öğrenciler izole olmuşluk duygusundan kurtarılmalı ve birbirleriyle etkileşim içinde olmalıdır.

Araştırmacı Öğrenci ders yılı boyunca kaynaklara ulaşabilmeli, sorulara açıklayıcı cevaplar verebilmek için araştırma yapmalı ve ulaştığı kaynakların doğruluğu konusunda yargıya varabilmelidir. Lider Öğrenci diğer arkadaşlarının motivasyonunu artırmalı grup çalışmalarında sorumlulukları paylaştırabilmeli ve arkadaşlarını cesaretlendirebilmelidir. Böylece öğrencinin uzaktan eğitimde daha etkin olması sağlanabilir.

Sistem Uzmanı Öğrenci uzaktan eğitim sistemini tanımalı, görev sorumluluk ve rollerini bilmeli, oluşabilecek problemler karşısında uygun çözümler üretebilmelidir. İletişim Uzmanı Öğrencilerin öğretmenlere ve diğer öğrencilere iletmek istedikleri mesajları doğru bir şekilde iletememesi ya da öğretmenlerden gelen mesajları doğru algılayamaması öğretim sürecini olumsuz etkileyeceği için öğrenci kullanılan iletişim yöntemlerini etkili bir biçimde kullanabilmelidir.

Motivasyon Sağlayıcı Uzaktan eğitimde öğrencilerin öğrenmeye karşı motivasyonları düşerse öğrenmeler gerçekleşmeyecektir. Bu yüzden öğrenciler gerektiğinde kendilerini güdüleyebilmeli ve aidiyet duygusunu artırabilmelidir. Uzak Eğitim Uzamanı Öğrenci uzaktan eğitim sürecinde gerçekleşebilecek bir problem durumunda gereken önlemleri alabilmeli ve teknik çözüm önerileri sunabilmelidir.

Öğretmenin Özellikleri Kişisel Özellikleri Mesleki Özellikleri

Kişisel Özellikleri Öğretmenlik çocukları ve mesleği sevmeyi gerektirir. İletişim konusunda üst düzey yeteneklere sahip olmayı gerektirir. Öğretmenler örnek bir kişilik ve sağlam birer karakter olmalıdırlar. Öğretmenin milli, ahlaki ve kültürel değerlere sahip olması gerekir. Belli amaç ve ideallerinin olması gerekir. Öğretmen, okuyan, öğrenen, kendini yenileyen ve geliştiren mesleki ve insani sorumluluklarını yerine getiren bir kişi olması gerekir.

Mesleki Özellikler Öğretmenlik genel kültür, alan bilgisi ve pedagojik formasyonla ilgili yeterlilikleri gerektirir. Öğretmenler içinde yaşadıkları toplumu ve kültürü çok iyi tanımalıdır. Öğretmenler idare ve yönetim görevlerini gerçekleştirebilmek için milli eğitim ile ilgili mevzuatı iyi bilmelilerdir. Öğretmenler öğrenciler, veliler ve topluma karşı sorumluluklarını bilmelidir.

Öğretmen Rolleri Temsilcilik öğretmen; okulu, çevresine, öğrenciye ve topluma gerektiği şekilde temsil etmesi gerekir. Liderlik/Başkanlık Öğretmen sorumlu olduğu öğrencilere liderlik etmeli, çevresini ve toplumu yönlendirmede öncü olmalıdır Öğreticilik Öğrencilerin kişisel gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkili bir eğitim gerçekleştirmek için gerekli yöntem ve teknikleri kullanabilmelidir. Öğretmene yüklenen roller, karşılaşılan sorunlara, kültürlere, toplumlara, zamana, koşullara ve yetiştirilecek insan modeline göre değişebilmesine karşın öğretmene yüklenen bazı roller şunlardır :

Arabuluculuk Veli, kurum yönetimi ve sınıf içinde çıkabilecek çatışmalarda taraf olmamaya çalışarak problemleri ve çatışmayı ortadan kaldırabilmeli ve ara bulucu olabilmelidir. Hakemlik Öğretmenlerden karar verilemeyen durumlarda tarafsız olarak hakemlik yapması beklenmektedir. Ancak bu hakemlik diğer rolleri etkilememelidir. Rehberlik Öğretmenin bireye, toplumda açık gelişme imkanları ve uyulması gereken kurallar hakkında bilgi vermesi beklenmektedir.

2.1 Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rolleri Pedagojik Rol Öğretmen öğrencilerin cevaplarını ve sorularını araştırmalı, öğrenmede karşılaşılan problemleri ortadan kaldıracak çözümler geliştirebilmelidir. Sosyal Rol Öğretmen başarılı bir eğitim için öğrenciyi sosyal çevreye ve arkadaş edinmeye teşvik etmeli, öğrencilerin sağlıklı insan ilişkileri kurmasını, grup bağlılığını ve öğrencilerin birlikte çalışabilmesini sağlamalıdır. Yönetimsel Rol Öğretmenin yönetimsel rolü her şeyi kontrol altında tutmaktan daha çok işleri kolaylaştırma yönünde değişmiştir. Teknik Rol Öğretmen öğrencilere kullanılan teknolojiyi açıklamalıdır. Bu görev destek elemanlarına aitken öğrenciler bir problemle karşılaştıklarında ilk başvurdukları kişi öğretmen olmaktadır.

Psikoloji Öğretmen, öğrencilerin dersle ilgili olan psikolojik sorunlarına destek olmakla sorumludur. Öğretici Öğretmen, özel yöntem ve teknikleri kullanarak, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve öğrenme sitillerini göz önünde bulundurarak öğrencide kalıcı izli değişiklik meydana getirmekle sorumludur. Öğretim Tasarımcısı Öğretmen, öğrencilerin kolay öğrenebilmeleri için gerekli ortamı düzenleyen, dersin hedeflerini ve içeriğini uzaktan eğitime uygun belirleyen ve tasarlayan uzmandır.

Teknoloji Uzmanı Öğretmen, öğrenci ile iletişim ya da içerik sunumu için teknoloji kullanımını bilmeli, gelişen teknolojiye uyum sağlamalı, uzaktan eğitim için sistemin verimliliğini artırmakla sorumludur. Teknisyen Öğretmen, iletişim ve içerik sunumu ile ilgili karşılaşılabilecek problemlerde çözüm üretebilecek temel teknik bilgiye sahip olmalıdır. Yönetici Öğretmen, öğretim süreci içerisinde karşılaşabilecek problemlerde ara bulucu ve hakem olmalıdır.

Site Eğitmeni öğretmen, web sayfasının içeriği ile ilgili bilgiyi öğrenciye aktarıp öğrenciyi motive ederek sisteme düzenli girişini sağlamalıdır. Editör Öğretmenin hazırlanan materyallerin kalitesini yakından etkileyeceği için editörlük yeterliliklerinin üstün olması beklenmektedir. Grafik Tasarımcısı Görsel materyaller ile metin ve hareketli diğer materyaller ile ilişkisini uyumunu sağlar, kullanılan görsel materyallerin seçimini yapar, telif haklarıyla ilgilenir.

Sosyalleşme öğrencilerin birbirleri ile etkileşim içinde olmalarını sağlamalıdır. Ayrıca uzaktan eğitimde düşük olan eğitim kurumuna aidiyet duygusunu artırmalıdır. Danışman Uzaktan eğitim platformunu etkin olarak kullanması beklenen öğretmen, forum ya da sohbet araçlarını kullanarak öğrencilerin sorunlarında onlara yardımcı olmalı ve rehberlik etmelidir. Araştırmacı Öğretmen, gerektiğinde öğrencilere kütüphanecilik rolü üstlenerek kaynak sağlamalı ve araştırmaları için yol göstererek hedefe ulaşmalarını sağlamalıdır.

Ölçme Değerlendirme Uzmanı Lider Öğretmen, öğrencinin uzaktan eğitimde daha etkin olmasını sağlamak için öğrencinin motivasyonunu artırmalı, ona sorumluluklar vermeli ve onu cesaretlendirmelidir. Materyal Üretici Öğretmen gerekli olan materyalleri yazılı veya uygulanan modele göre radyo, televizyon ve bilgisayar programı ya da internet destekli öğretim modeli olarak hazırlayabilmelidir. Ölçme Değerlendirme Uzmanı Öğretmen, öğrenci davranışlarının hangi düzeyde olduğunu, eksikliklerini, olumsuz davranışlarını, öğrenmenin gerçekleşip gerçekleşmediğini başarılı ölçme ve değerlendirme çalışmaları ile ölçebilmelidir.

Sistem Uzmanı Öğretmen, sistemin işleyişini bilmeli ve eğitim sırasında karşılaşılabilecek sistem ile ilgili problemlere çözüm önerileri getirebilmelidir. Proje Yöneticisi Öğretmenin, dersleri zamanında ve istenilen bütçede hazırlaması beklenmektedir. İletişim Uzmanı Öğretmen, öğrencilerin etkili bir iletişim içinde olmasını sağlamalı ve iletişim yönteminden kaynaklı problemlerin ortadan kaldırılmasında ve mesajın doğru iletilmesinde etkin rol alması gerekmektedir.

Motivasyon Sağlayıcı Öğrencilerin uzaktan eğitimde öğrenmeye karşı motivasyonlarını ve aidiyet duygularını yükseltmek öğretmenin sorumluluğudur. Uzaktan Eğitim Uzmanı Öğretmen, uzaktan eğitimin nasıl olması gerektiğini ve oluşabilecek teknik problemleri önceden bilmeli ve çözüm önerileri üretebilmelidir. İçerik Tasarımcısı Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamak ve istenen hedeflere ulaşmasını sağlamak için öğretmenin öğretim materyalleri tasarlaması ve içiriği düzenlemesi gerekmektedir.

2.1.1 Uzaktan Öğretim Öğretmenleri ile Geleneksel Öğretim Öğretmenlerinin Karşılaştırılması Geleneksel öğretimde öğretmen aktif ve bilgi aktaran, öğrenci isi pasif ve dinleyici, uzaktan eğitimde ise amaç öğretmek değil öğrencinin kendi kendine öğrenmesini sağlayacak bir ortam oluşturmaktır. Geleneksel öğretimde öğrenme ve öğretme süreçlerinde yararlanılan teknoloji ve aralar ilkel olarak nitelendirilirken uzaktan eğitimde günümüze uygun çeşitli iletişim teknoloji ve araçlarından yararlanılır.

Geleneksel öğretimde öğretmenler belirli bir sayıda öğrenciye yönelirken uzaktan eğitimde internet üzerinden hiper metin ve hiper ortam olanaklarıyla dünya çapında bir çok öğrenciye ulaşma olanaklarına sahiptir. Geleneksel öğretimde öğretmen öğrenci ile yüz yüze iken uzaktan eğitimde yüz yüze görüşme olanakları biraz daha azalmaktadır. Bu durum öğrenci istek, şikayet ve beklentilerinin hemen karşılanamaması dezavantajını ortaya çıkarır.

Kaynakça: İşman,A.(2011) Uzaktan Eğitim . Ankara: Pegem Akademi Uşun,S.(2006) Uzaktan Eğitim. Çanakkale: Paradigma Akademi Gök,F.(2006) Uzaktan Eğitimde Eğiticinin Rolü. http://www.ceng.metu.edu.tr/~e1448737/ceit321/proje/intro.php (15.12.2014)

Hazırlayanlar : Alper ALAOĞLU Şener BARLIK Onur ERENKARA