Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t 1929 - 1980 DÖNEMİ t 1980 SONRASI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ
Advertisements

YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
MODÜL 4 Organizasyon.
Yerel Yönetim Reformuna Destek Projesi 1 MAHALLİ İDARE BİRLİKLERİNDE STRATEJİK PLANLAMA.
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
T.C. MALİYE BAKANLIĞI BÜTÇE VE MALİ KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Doç. Dr. Ahmet KESİK Strateji Geliştirme Başkanı.
MALİYE SGB.NET SİSTEMİ DEVİR PROTOKOLÜ İMZA TÖRENİ
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
GELENEKSEL KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI
Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Strateji Geliştirme Başkanlığı SGB.net Sistemi Genel Tanıtımı
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
SUNUŞ KAPSAMI KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ DEĞİŞİM KAMU MALİ YÖNETİMİ GELİŞMELERİ STRATEJİK YÖNETİM ANLAYIŞI DIŞ DENETİMİN ROLÜ.
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
Mali Saydamlık İzleme Raporu 3
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
Karşılaştırmalı bir perspektifle yeni kamu yönetimi
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Nakit Yönetimi Dairesi
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
10 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 5. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
11 Kamu Mali Yönetimi Eğitimi Ekonomi ve Maliye Müdürlükleri İle Strateji Geliştirme Başkanlıklarının Konumu 1. Gün, 1. Bölüm Ankara, Şubat - Mart 2007.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Stratejik Yönetim.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Sunum transkripti:

Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı

2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI

3 Kamu Harcamalarının GSMH İçindeki Yeri Yabancı Ülkelerde

4 Kamu Harcamalarının GSMH İçindeki Yeri T ü r k i y e’ de (1999 Yılı rakamına bütçe dışı fonlar, döner sermayeler, sosyal güvenlik kurumları ve yerel idareler tarafından yapılan harcamalar eklendiğinde bu oran % 46’yı bulmuştur)

5 FAİZ HARCAMALARININ GSMH İÇİNDEKİ YERİ Yabancı Ülkelerde Türkiye’de

6 Eğitim Harcamaları’nın GSMH İçindeki Yeri Yabancı Ülkelerde

7 Türkiye’de Eğitim Harcamaları’nın GSMH İçindeki Yeri

8 Kamu Harcamalarının Bütçe İçindeki Ağırlıkları MEB ÖDENEKLERİNİN BÜTÇE İÇİNDEKİ YERİ

9 Yabancı Ülkelerde Sağlık Harcamalarının GSMH İçindeki Yeri.

10 SAĞLIK BAKANLIĞI ÖDENEKLERİNİN GSMH İÇİNDEKİ YERİ SAĞLIK BAKANLIĞI ÖDENEKLERİNİN GSMH İÇİNDEKİ YERİ.

11 SAĞLIK BAKANLIĞI ÖDENEKLERİNİN BÜTÇE İÇİNDEKİ YERİ.

12 Devletin Diğer Asli Hizmetleri İçin 2001 Yılında Ayrılan Ödeneklerin Bütçe İçindeki Yeri.

13 Genel Bütçe Açığı.

14 t Bütçenin Tam Anlamıyla Kapsayıcı Olmaması t Bütçe Sınıflandırmasının Yetersiz Olması t Orta Vadeli Harcama Sisteminin Bulunmaması t Bütçe Süreçlerinin, Harcamacı Dairelerin Bütçe Hazırlanmasında Etkili Kurumlarla Kendi Bütçe Sorunlarını Tartışabilme İmkanı Vermemesi t Gereğinden Sıkı Mali Kontrol Mekanizmalarının Mevcut Oluşu Kamu Harcama Sistemimizdeki Sorunlar - I

15 t Bütçe Harcamalarının Muhasebeleştirilmesindeki Yetersizlik t Kamu İhale Sisteminin Yetersizliği t Bütçe Raporlarının ve Denetimin İhtiyaca Cevap Vermekten Uzak Olması t Personel Sisteminin Verimlilik Anlayışı Üzerine Oturmayışı t Harcamalardaki Esas Sorumluluğun Saymanlar Üzerine Odaklanması ve Harcama Yöneticilerinin Sorumlu Olmaması Kamu Harcama Sistemimizdeki Sorunlar - II

16 Dünyada Kamu Harcama Yönetimi Reformlarında Öne Çıkan Eğilimler Kamu Harcama Yönetiminde Kaliteye Ulaşılması İçin Gözetilecek Hedefler Harcamacı Kuruluşlarda Performans Yönetimine Geçiş Kamu Harcama Yönetiminde Kalite ve Performans Denetimi

17 Daha Kapsamlı Bütçe Yapılarının Oluşturulması Yıllık Bütçe Sürecinin Dayanağını Teşkil Eden Orta Vadeli (birkaç yılı kapsayan) Bir Planlama ve Çerçeve, Böylece Bütçe Sürecinin Her Aşamasında Plan, Politika ve Bütçe Arasındaki Bağlantıların İyileştirilmesi. Toplam Harcama Tavanlarının Yukarıdan Aşağıya Bütçeleme Süreciyle Merkezden Belirlenerek Bu Tavan İçerisinde Bütçe Hazırlanmasının Harcamacı Kuruluşlara Bırakılması, Bütçe Uygulamasında Harcamacı Kuruluşlara Esneklik Sağlanması ve Yetki Devredilmesi, Dünyada Kamu Harcama Yönetimi Reformlarında Öne Çıkan Eğilimler

18 Bütçe Sürecinde Performans Bilgisinin Gittikçe Artan Kullanımı için İyi İşleyen Bir Bilgi Sisteminin Oluşturulması ve Performans Sorumluluğuna Odaklanması, Piyasa Benzeri Mekanizmaların ve Rekabetçi Yaklaşımların Değişen Ölçülerde Kullanılmaya Başlanması, Tahakkuk Muhasebesine ve Bununla Bağlantılı Olarak Maliyet Muhasebesine Geçilmesi, Parlemontonun Rolünün Artmaya Başlaması, Özellikle Harcamaların İzlenmesi ve Denetimde Önemli Gelişmeler Olması. Dünyada Kamu Harcama Yönetimi Reformlarında Öne Çıkan Eğilimler ( Devamı )

19 Makro Ekonomik İstikrarın Sağlanması İçin Toplam Harcamaları Sınırlamak Kaynakları Öncelikli Hizmetlere Yönlendirmek Hizmet Üretiminde Performans Artışını Özendirmek Kullanılan Yetkilerin Hesabını Vermek Kamu Harcama Yönetiminde Kaliteye Ulaşılması İçin Gözetilecek Hedefler

20 Harcamacı Kuruluşlarda Performans Yönetimine Geçiş Stratejik Planlama Performans Göstergelerinin Belirlenmesi Bütünleşik Bilgi Sistemlerinin Kurulması Yönetim Süreçlerinin Geliştirilmesi Bütçe Süreci ile Bütünleşme İzleme,Kontrol ve Değerlendirme

21 Harcamacı Kuruluşlarda Performans Yönetimine Geçiş Stratejik Planlama l Üst Yönetimce mevcut Durumun Değerlendirilmesi l Kurumsal Vizyonun tanımlanması (Gelecekte nereye varmak İstiyoruz) l Kurumsal Misyonun Ortaya Konması (Biz Kimiz, ne iş yapıyoruz, kim için ve neden yapıyoruz) l Misyonu Yerine Getirmek için gerekli temel faaliyet alanlarının belirlenmesi (Genel İç ve Dış Stratejiler ve Hedeflerin Belirlenmesi)

22 Harcamacı Kuruluşlarda Performans Yönetimine Geçiş Performans Göstergelerinin Belirlenmesi u Kurum faaliyetlerinin, hizmetlerinin, girdi- çıktı-kaynaklarının, iş süreçlerinin ve hizmetten yararlananlarının tanımlanması ve sınıflandırılması u Bu tanımlama ve Sınıflandırmalara Göre Performans Göstergelerinin Belirlenmesi

23 Harcamacı Kuruluşlarda Performans Yönetimine Geçiş Bütünleşik Bilgi Sistemlerinin Kurulması è Erişebilir Verilerin Belirlenmesi è Veri Toplanması ve Analizi è Performans Göstergelerinin Yönetim Süreciyle Bütünleşmesi

24 Harcamacı Kuruluşlarda Performans Yönetimine Geçiş Yönetim Süreçlerinin Geliştirilmesi l İş Süreçlerinin Yeniden Tasarlanması ve Gelişiminin Sürekli Hale Getirilmesi l Benzer Süreçlerle Kıyaslanması

25 Harcamacı Kuruluşlarda Performans Yönetimine Geçiş Bütçe Süreci ile Bütünleşme u Performans Planı Hazırlanması u Performans Raporu Hazırlanması

26 Harcamacı Kuruluşlarda Performans Yönetimine Geçiş İzleme, Kontrol ve Değerlendirme

27 Sonuç ve öneriler ( 1 ) l Plan - Program - Bütçe ilişkisinin kurulması; l Sağlam ve Etkin Şekilde Uygulanabilir Bir Makro Ekonomik Çerçeve Oluşturulması; l Orta Vadeli Harcama Programı Çerçevesinde Önceliklerin Belirlenmesi; l Bütçe Kapsamının Bütün Kamu Sektörü Hakkında Bilgi Sağlayacak Şekilde Genişletilmesi; l Mali Faaliyetlerde Şeffaflığın Sağlanması; l Tahakkuk Bazlı Muhasebe Sistemine Geçilmesi

28 Sonuç ve öneriler ( 2 ) l Bütçe Tasnifinin ve Raporlamasının Politika Tespitine ve Bütçe Analizine Elverişli Şekilde Geliştirilmesi; l Bütçe Hazırlama Sürecine Güvenilirlik Sağlanması; l Harcamacı Kuruluşlara Bütçe Uygulamasında Daha Fazla Serbesti Tanınması; l Aşırı Merkezi Kontrollerin Azaltılması; l İhale Sisteminin Yenilenmesi; l Dış (Yüksek) Denetimin Kapsamının Genişletilmesi ve Performans Denetiminin Yaygınlaştırılması.

29