TIBBİ BECERİ UYGULAMALARINDA CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ DENEYİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ADAY ÖĞRENCİLER TANITIM KATALOĞU.
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
(Bilişim Sektörüne Nitelikli Ara Eleman Yetiştirilmesi Projesi)
Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği
Prof.Dr.Ahmet Dobrucalı
Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Prof. Dr. Kerim Edinsel YETERLİLİKLER “UYGULAMA SÜRECİ” ÇALIŞTAYI UYGULAMASI SONUÇLARI Çalışma Grubu 1: Makine Mühendisliği Programı Yeterlilikleri 1 -
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HASTANE ETİK KURULLARI
ÇİD MİKROORGANİZMALAR
EĞİTİM SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ VE SİSTEM İÇİNDE ÖĞRETMENİN YERİ Eğitim sistemi, açık sosyal bir sistemdir. Eğitim Sisteminin Ögeleri: Girdi: Bilgi, insan,
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi Etkinlikleri   Darendeliler.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Yönetim Kurulu Problem Çözme ve Yönlendirme Yeterliliği.
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Cerrahpaşa’da kayboldum İntörn Dr.Aslı Tıp Eğitiminde Etik Paneli
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
V. REHBER VAİZ YETİŞTİRME PROGRAMI SUNUM VE DEĞERLENDİRME GRUPLARI
Bilgisayar Destekli Eğitim
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
HEKİMLİĞE HAZIRLIK PROGRAMI. HEKİMLİĞE HAZIRLIK PROGRAMI PROGRAMIN ANA HEDEFLERİ  Hekimlik uygulamalarında temel becerileri kazandırmak  Öğretim üyesi.
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Uluslarası Katılımlı 1. Ulusal Aile Hekimliği Günleri
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ FİZİKSEL TIP VE REHABİLİTASYON AD HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNDE AKTİF EĞİTİMDE MESLEKSEL BECERİLERİN KAZANILMASI T. Çiçek, A. Seyrankaya, İ. Cöcen, H. Yenice, U. Malayoğlu, A. H. Onur, B. Kahraman,
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
KOU Tıp Fakültesi Eğitimini Nasıl İyileştirebiliriz? Dr. Hande SEZER Radyoloji ABD.
Üretim, Tüketim ve Karar Verme: Ekonomi BÖLÜM 9 EKONOMİ OKURYAZARLIĞI Küçük çocuklar, her gün karşılaştıkları için ekonomik kavramların farkındadır.
Klİnİk öğretİmde etİk.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
***PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
Teknoloji ve tasarım dersi
EGE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SATINALMA YÖNETİMİ ve TEKNİKLERİ Eğitimi
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
ÖĞRETİM YILI “SAĞLIKLI YAŞAM VE HEMŞİRELİK” DERSİ DEĞERLENDİRME SONUÇLARI EGE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ
Sunum transkripti:

TIBBİ BECERİ UYGULAMALARINDA CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ DENEYİMİ 2-5 HAZİRAN 2010 / AYDIN Prof.Dr. Mehmet YILDIRIM İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Başkanı

CTF’DE TIBBİ BECERİ DERSİNİN BAŞLAMA SERÜVENİ ÜLKEMİZİN BİRÇOK TIP FAKÜLTESİNDE TIBBİ BECERİ DERSİ OLMASINA KARŞIN, CTF’DE BULUNMAMASI, HIZLA BU EKSİĞİMİZİN GİDERİLMESİ GEREĞİNİ DOĞURDU - İLGİLİ KURULLARDAN DERSİN MÜFREDATA GİRMESİ SAĞLANDI - ÖNCELİKLE EKSİK FİZİK ŞARTLAR TAMAMLANDI - BECERİ DERSİ KAPSAMI ve ÖĞRETİM HEDEFLERİ BELİRLENDİ - EKSİK ÖĞRETİM MATARYELLERİ SAĞLANDI - MULTİDİSİPLİNER TIBBİ BECERİ UYGULAMALARI KOORDİNATÖRLÜĞÜ KURULDU Mesleksel Beceri Laboratuarı olmayan Tıp Fakülteleri

ÜLKEMİZDE İLK TIBBİ BECERİ LABORATUARI Dekan Prof.Dr. Bülent BERKARDA DÖNEMİ Prof. Dr. B.BERKARDA MAYIS 1980

BECERİ DERSİ BAŞLAMADAN önce ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ 1 2 3 4 5

AMAÇ ve ÖĞRENİM HEDEFLERİ MAKET / MODELLERLE TIBBİ BECERİ EĞİTİMİ - Profesyonel bir meslek olarak hekimliğin mutlak beceri gerektirdiğini öğrenme - Hümanistik anlayışla, tıbbi becerilerin önce insan dışı yapay materyallerle / modellerle kazanılması gerektiğinin bilincine varma - En önemli tıbbi uygulamalarda (el yıkama becerisi, steril eldiven giyme-çıkarma becerisi, cerrahi düğüm becerisi, cerrahi dikiş atma becerisi, İM ve İV enjeksiyon yapma becerisi, vücut ısısı alma, nabız sayma, tansiyon ölçme, oskültasyon, palpasyon ve perküsyon) beceri kazanma Bu temel becerilerin kazanılmamasının doğurduğu sonuçları öğrenme TEMEL YAŞAM DESTEĞİ EĞİTİMİ - Temel yaşam desteği ihtiyacı olan hastayı anlama - Temel yaşam desteği ihtiyacı olan hastaya gerekli pozisyonu vermeyi öğrenme - Çevre ve hasta güvenliğini sağlamayı öğrenme - Hava yolunun açık olup olmadığını anlama - Ağız –ağız solunumu yapmayı öğrenmek - Ekternal kalp masajı yapabilmeyi öğrenmek

AMAÇ ve ÖĞRENİM HEDEFLERİ HASTANE ENFEKSİYONLARININ KONTROLÜ - Sağlık hizmeti sunumunda sağlık elemanlarının enfeksiyon risklerini kavrama - Dezenfektan maddelerini ve uygun dezenfektanı seçmeyi öğrenme - Dezenfeksiyon / sterilizasyonu etkileyen faktörleri öğrenme - Dezenfeksiyonun temel kurallarına uymadan yapılan sağlık hizmetlerinin doğuracağı zararları anlama - Sterilizasyon prensiplerini öğrenme - Hastane enfeksiyonlarından korunma yollarını öğrenme ve uygulama TIP ve HUKUK / HEKİM SORUMLULUĞU / HASTA HAKLARI / AYDINLATILMIŞ ONAM - Sağlık hizmeti sunumunda tarafların haklarını ve hekim sorumluluğunu öğrenme - Çeşitli tanı ve tedavi yöntemlerinin hastaya anlaşılır bilimsel ifadelerle açıklanmasını öğrenme - Çeşitli tanı ve tedavi yöntemlerinin olası risklerinin, dünyadaki ve ülkemizdeki durumunun hastaya açıklanmasının gerekliliğini kavramak - Meslekte bilgisizlik, acemilik ve hataların doğuracağı sorunları kavramak - Tüm sağlık hizmeti sunumlarında hastanın rızasının alınma gerekliliğini kavramak

AMAÇ ve ÖĞRENİM HEDEFLERİ YARALI / HASTA TAŞIMA BECERİSİ - Sağlık problemlerinin çoğunun sağlık hizmeti sunum alanlarının dışında gerçekleştiğinin bilincinde olma - Sağlık problemi olan kişilerin, uygun sağlık hizmetine ulaşıncaya kadar emin şartlarda taşınmasının gerekliliğini kavrama - Uygun şartlarda sağlık kurumlarına ulaşamayan hastaların / kazazedenin olası risklerini öğrenme - İdeal hasta taşıma yol / araç-gereçlerini öğrenme - Hasta taşımada temel prensipleri kavrama İLETİŞİM BECERİSİ / SAĞLIK KURUMLARINDA İLETİŞİM - İletişimin önemini kavrama - Temel iletişim yöntemlerini öğrenme - İletişim becerilerinin öğrenilebilir beceriler olduğunu kavrama - İletişim sorunlarının doğurduğu kötü sonuçları kavrama - İyi bir iletişimin sağlık hizmeti sunumundaki önemini anlama - İletişimde içerik, süreç ve algılama becerilerinin katkılarını öğrenme, uygulayabilme.

AMAÇ ve ÖĞRENİM HEDEFLERİ İNTERNET KULLANARAK BİLGİYE ERİŞME / TIBBİ YAYIN / DERLEME ve YAYIN ETİĞİ - Bilim ve bilimsellik kavramlarını tanımlayabilme - Bilimsel araştırma kurallarını öğrenme - Bilgiye ulaşma yolları ve bunları kullanma becerisi kazanma - Bilgiyi yayma ve bunların etik ilkelerini kavrama - Tıbbi makale ve derleme yazmada uyulması gereken kuralları öğrenme - Tıbbi yayınlarda kaynak belirtme kurallarını öğrenme - Yayın etiği kurallarını ve önemini öğrenme SAĞLIK HİZMETİ SUNUMU İZLEME - Ülkemizde sunulan sağlık hizmetlerini öğrenme - Bir hastanın Fakültemizdeki sağlık hizmeti birimlerine ulaşma zincirini öğrenme - Hasta ve yakınları ile iletişim kurma becerisini geliştirme - Sağlık hizmeti sunanları gözleme ve model benimseme - Sağlık hizmeti sunumundaki aksaklıkları görebilme ve bunlara çözüm önerileri üretme - Hizmet ortamlarını yakından izleme ve daha iyiye ulaşma yönünde öneriler hazırlama - Sağlık hizmeti alanları izleme ve sosyokültürel durumlarını değerlendirerek gelecekteki görevleri için görüş sahibi olma.

UYGULAMALAR 150’nin ÜZERİNDE ÖĞRETİM ELEMANI İLE YÜRÜTÜLMEKTEDİR DERS NOTU DOSYASI 8 MODÜL HALİNDE YAPILAN TIBBİ BECERİ UYGULAMALARININ ÖĞRENİM REHBERLERİNİ ve UYGULAMALARIN KURAMSAL BİLGİLERİNİ İÇERİR TÜM ÖĞRENCİLERİMİZE DAĞITILAN DERS NOTU DOSYASI

MODELLERLE TIBBİ BECERİ KAZANMA 1 CERRAHİ LAB ve HEMŞİRELİK DAHİLİ

MODELLERLE TIBBİ BECERİ KAZANMA 1 DAHİLİ LAB ve HEMŞİRELİK

İLETİŞİM BECERİLERİ DERSANESİ SAĞLIK KURUMLARINDA İLETİŞİM 2 İLETİŞİM BECERİLERİ DERSANESİ

İLETİŞİM BECERİLERİ UYGULAMASI 2 Cerrahpaşa Cerrahpaşa İLETİŞİM BECERİLERİ UYGULAMASI

SİMÜLE HASTA İLE İLETİŞİM BECERİLERİ UYGULAMASI 2

BİLGİSAYAR LABORATUARI İNTERNET DESTEĞİ İLE BİLGİYE ERİŞİM TIBBİ DERLEME / MAKALE YAZIMI 3 CTF BİLGİSAYAR LABORATUARI

BİLGİSAYAR LABORATUARI İNTERNET DESTEĞİ İLE BİLGİYE ERİŞİM TIBBİ DERLEME / MAKALE YAZIMI 3 CTF BİLGİSAYAR LABORATUARI

YARALI / HASTA TAŞIMA BECERİSİ 4

TEMEL YAŞAM DESTEĞİ EĞİTİMİ 5

HASTANE ENFEKSİYONLARINDAN KORUNMA BECERİSİ 6 - El yıkama / El hijyeni becerisi kazanma - İzolasyon Uygulamaları Dezenfeksiyon – Sterilizasyonu öğrenme - Temiz önlük, maske, gözlük / yüz koruyucu takılıp çıkarılması BECERİLERİ - TEMEL BİLGİLER

SAĞLIK HİZMETİ SUNUMU İZLEME 7 SAĞLIK HİZMETİ SUNUMU İZLEME - Ülkemizde sunulan sağlık hizmetlerini öğrenme - Bir hastanın Fakültemizdeki sağlık hizmeti birimlerine ulaşma zincirini öğrenme - Hasta ve yakınları ile iletişim kurma becerisini geliştirme - Sağlık hizmeti sunanları gözleme ve model benimseme - Sağlık hizmeti sunumundaki aksaklıkları görebilme ve bunlara çözüm önerileri üretme - Hizmet ortamlarını yakından izleme ve daha iyiye ulaşma yönünde öneriler hazırlama - Sağlık hizmeti alanları izleme ve sosyokültürel durumlarını değerlendirerek gelecekteki görevleri için görüş sahibi olma.

TIP ve HUKUK / HEKİM SORUMLULUĞU / HASTA HAKLARI / AYDINLATILMIŞ ONAM 8 Bu eğitimin içeriğinde hasta hakları, hekim sorumluluğu, aydınlatılmış onamın amacı, hedefi, yasal dayanağı anlatılmaktadır Rol-model eğitim yöntemi kullanılarak uygulama yapılmaktadır. Böylece öğrencinin uygulamayı erken yaşlarda yaparak, kliniklere gittiği zaman sürece hazır olması sağlanmaktadır.

TIBBİ PROFESYONELLİK / MESLEK ALT DALLARI YENİ TIBBİ PROFESYONELLİK / MESLEK ALT DALLARI 9 ÖĞRENİM HEDEFLERİ Kişisel yetenek ve ilgi alanlarını kavratmak İlgi ve yetenekler doğrultusunda seçilmeyen meslek yaşamlarında başarısızlık ve mutsuzluk yaşandığını örnekleriyle kavratmak Tıbbın geniş kariyer olanaklarını tanıtmak Kariyer seçiminde ön danışmanlık yapmak Kariyer basamaklarının başlangıç döneminde TUS ve benzeri sınavlarda başarılı olmak için öneriler / çözümler yaratmak Meslek yaşamında aile içi, meslektaşlar ve toplumda uyum içinde çalışma prensiplerini kavratmak

TIBBİ BECERİ ANKETLERİ

2008 – 2009 ÖĞRETİM YILI ÖĞRENCİ ANKETLERİ 97 93

2008 – 2009 ÖĞRETİM YILI ÖĞRENCİ ANKETLERİ

2009 – 2010 ÖĞRETİM YILI ÖĞRENCİ ANKETLERİ Tablo 1. Katıldığınız uygulamalardaki görevlileri (eğitmenler, kolaylaştırıcılar) size olan ilgileri ve yaklaşımları açısından aşağıdaki sayılara göre değerlendiriniz. Çok İlgisiz (%) İlgisiz (%) Kararsızım (%) İlgili (%) Çok İlgili (%) Hastane Enfeksiyonlarının Kontrolü 1 3 19 54 23 Modellerle Tıbbi Beceri 6 38 Hasta Taşıma Becerisi 8 52 36 Temel Yaşam Desteği 7 49 42 Aydınlatılmış Onam 11 46 41 İletişim Becerileri 40 Sağlık Hizmeti Sunumu İzleme 21 Tıbbi Derleme/Makale Yazımı 5 30 44 17 Simüle Hasta 4 45 92

2009 – 2010 ÖĞRETİM YILI ÖĞRENCİ ANKETLERİ Tablo 2. Katıldığınız uygulamaları mesleki yararı açısından aşağıdaki sayılara göre değerlendiriniz. Çok İlgisiz (%) İlgisiz (%) Kararsızım (%) İlgili (%) Çok İlgili (%) Hastane Enfeksiyonlarının Kontrolü 3 13 55 26 Modellerle Tıbbi Beceri 1 6 29 63 Hasta Taşıma Becerisi 4 7 49 38 Temel Yaşam Desteği 39 59 Aydınlatılmış Onam 5 22 42 27 İletişim Becerileri 40 Sağlık Hizmeti Sunumu İzleme 20 44 31 Tıbbi Derleme/Makale Yazımı 8 10 34 35 Simüle Hasta 25 36 24 Hiç yararlı değil Yararlı değil ÇOK YARARLI Kararsızım Yararlı 92 92 98

Mesleki yararı açısından değerlendirme % 92 Yararlı / Çok yararlı % 81

Mesleki yararı açısından değerlendirme % 98 Yararlı / Çok yararlı % 92

Mesleki yararı açısından değerlendirme % 69 Yararlı / Çok yararlı % 89

% 50 Yararlı / Çok yararlı 2008-2009 ÖĞRETİM YILI SONUCU % 20 % 75 Kararsızım Yararlı / Çok yararlı % 34 Kararsızım % 48

SİMÜLE HASTA İLE İLETİŞİM BECERİSİ / ANAMNEZ ALMA Yararlı / Çok yararlı Kararsızım % 25 % 60

TEŞEKKÜRLER

TEŞEKKÜRLER Dr. MY