Dünya’da ve Türkiye’de Geriatri Hemşireliği Eğitimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
Advertisements

İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
Ürolojide Uzmanlık Sonrası Doktora Eğitiminin Yararları
Konu Başlıkları Müfredat Oluşturulurken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Çalışmalardaki Olumsuz Örnekler ve İstatistiksel Bilgiler Anket Çalışmaları Teknik.
Hacettepe üniversİtesİ hastanelerİ Tip bİlİşİmİ derneğİ başkani
ERASMUS PROGRAMI ve İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
Yrd. Doç. Dr. M. Emin MUTLU Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Eğitim alanında Topluluk eylem programı
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
ONKOLOJİ ECZACILIĞINA DOKTOR BAKIŞI
Kurulu ş Misyon Vizyon Amaçlar ve Hedefler E ğ itim-ö ğ retim alt yapısı Fakülte Bina Proje Süreci Akademik Kadro Da ğ ılımı Eylem Planı Stratejik Plan.
Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik
HÜTF TIP-BİLİM DOKTORU (MD-PhD) BÜTÜNLEŞİK PROGRAMI YÖK’nin tarihli sayılı yönetmeliği ile açıldı ve eğitim yılında faaliyete.
HÜTF TIP-BİLİM DOKTORU (MD-PhD) BÜTÜNLEŞİK PROGRAMI
AİLE HEKİMLİĞİ EĞİTİMİ: GÜNCEL DURUM VE YENİ AÇILIMLAR
Akhaltsikhe Devlet Eğitim Üniversitesi
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
4 Adet İnteraktif Modüler Derslik 1 Adet Merkez Laboratuvarı
Öğretmen Yetkinlikleri
Uluslararası Ticaret ve Finansman 25 Eylül 2014
“ AKT İ F YA Ş LANMA VE KU Ş AKLARARASI DAYANI Ş MA” Prof. Dr. Emine ÖZMETE AVRUPA B İ RL İĞİ BAKANLI Ğ I KASIM, 2012 Gaziantep.
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
HASTANE ETİK KURULLARI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
HEMŞİRELİK VE EBELİK KONSEYİ (HEK)
ÇALIŞAN SA Ğ LI Ğ I B İ R İ M İ Akdeniz Üniversitesi Hastanesi.
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
Aile Hekimliğinin Tarihçesi
NEDEN Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ? .
ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ Sürekli Eğitim Merkezi www. sem. metu
Panel II-Yaşlı Kanserleri
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
Master in Advanced European and International Studies.
İNSAN BİLİMLERİNDE TIP YA DA TIP-KÜLTÜR SANAT: MENDERES DENEYİMİ
Programs of the Intel Education Initiative are funded by the Intel Foundation and Intel Corporation. Copyright © 2007 Intel Corporation. All rights reserved.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
TÜRKİYE’DE MEDİKAL FİZİK EĞİTİMİ
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
Koordinatörler Toplantısı - 14 Mayıs 2009 Hayatboyu Öğrenme Programı-Erasmus Desteklenen Faaliyetler: Yoğun Programlar (IP) ve Diğer Proje Faaliyetleri.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ FİZİKSEL TIP VE REHABİLİTASYON AD HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
İÇERİK Akademik Birimler Bazında Stratejik Plan’da Yer Alan Amaçlara Yönelik Eylemler Devlet Konservatuvarı Fakülteler Meslek Yüksekokulları Enstitüler.
Öğretmenin öğrenme üzerindeki etkisi Pek çok deneysel çalışma, öğretmenin öğrenci başarısı üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.(Bkz.
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
HEMŞİRELİK EĞİTİMİNDE DÜN,BUGÜN,YARIN
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Magnet Hastane Nedir? (Mıknatıs Hastane)
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
SINIFLAMA SİSTEMLERİ YRD. DOÇ. DR. Müge SEVAL.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
Sunum transkripti:

Dünya’da ve Türkiye’de Geriatri Hemşireliği Eğitimi Yeter KİTİŞ Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi yeterkitis@gazi.edu.tr

Dünya yaşlanıyor !!! Dünya’da 60 yaş üzeri nüfus 2050 yılında 2 milyara ulaşacak (%22) Japonya %27 oranı ile en yaşlı ülke olacak İsviçre %26 oranı ile Japonya’yı izleyecek

Yaşlılık sorunlarına ilgi artıyor 1982 Viyana Yaşlılık Asamblesi 1990 WHO Yaşlanma ve Sağlık programları 1999 Dünya Yaşlılar Yılı 2002 Madrid Yaşlanma Asamblesi “Uluslar arası Yaşlanma Eylem Planı”

Geriatri/Gerontoloji Hemşireliği Yaşlıların özgün gereksinimlerini anlamayı, değerlendirmeyi, bakım ve rehabilitasyonu planlamayı,uygulamayı bilgi ve beceri ile yürüten bakım etkinliklerini kapsar. Ayrıca geriatri hemşiresinin bakımı herhangi bir patolojik sürecin çözümlenmesine yönelik uygulamaları ve yaşlının bakımından sorumlu profesyonel olmayan bakım vericileri de kapsar.

Geriatri Hemşiresinin Çalışma Alanları GYA desteğine gereksinimi olanların bakıldığı subakut ya da uzun dönem bakım veren özelleşmiş kurumlarda Gereksinime göre apartman dairesi, destekli yaşam evi ya da huzurevi hizmeti sunan emekli birliklerinde Yaşlıya yönelik aşılama kan şekeri ölçümü, kan basıncı ölçümü yapılan ve planlı aktiviteler düzenleyen gündüz bakım kurumlarında

Geriatri Hemşiresinin Çalışma Alanları-devam İGYA ‘lerinde desteğe ihtiyaç duyanlara hizmet verilen dinlenme evlerinde Akut bakım sonrası destekleyici tedavi, rehabilitasyon, palyatif tedavi ve bakım hizmeti veren geçici bakım ünitelerinde Yaşam bulgularının izlenmesi, yara bakımı, eğitim, danışmanlık, ilaç uygulamaları gibi hizmetler için ev ziyareti yapılan toplum bakım hizmetlerinde

Gerontoloji Hemşireliği Standartları 1.Fizyolojik sağlık 2. Fonksiyonel sağlığın ideal hale getirilmesi 3. Sorumlu bakım 4. İlgili bakım 5. Sağlık sistemi 6. Emniyet ve güvenlik Canadian Gerontological Nursing Association 2010

Gerontoloji Hemşiresinin Rolleri Klinisyen İletişimci İşbrlikçi Savunucu Lider Bilim adamı Profesyonel Eğitici Sağlık sistemi üyesi Canadian Gerontological Nursing Association 2010

WHO Gerontoloji Hemşireliği Tanımı WHO Gerontoloji Hemşiresini, “ağırlıklı olarak yaşlılarla çalışan, hemşirelik bakımı sağlayan, multidisipliner sağlık ve sosyal bakım ekibini bir üyesi” olarak tanımlamaktadır. Gerontoloji hemşiresi temel eğitimi üzerine gerontoloji eğitimini tamamlayarak yetki belgesi alan hemşiredir.

ABD de Geriatri Hemşireliği ABD’de geriatri hemşireliği uzun yıllardan bu yana değişik fonlarla desteklenen bir alan olmasına rağmen yapılan değerlendirmeler henüz geriatri hemşireliğinin gereksinimlerin çok gerisinde olduğu anlatmaktadır. Mezey ve Fulmer 2002

ANA gerontoloji üzerine ilk toplantısını 1962 yılında yapmıştır 1966 yılında Geriatri Hemşireliği çalışma grubunu oluşturarak Gerontoloji Hemşireliği Sertifika programını başlatmıştır 2002 yılında ABD’de 4200 sertifikalı geriatri hemşiresi bulunmaktadır. Bu sayı tüm sertifika programlarından mezun olanların %1’ini oluşturmaktadır. İleri hemşirelik uygulayıcılarının ise %3’ü gerontoloji hemşireliği sertifikasına sahiptir.

ABD de oranı %13 olan yaşlı nüfusun 2030 da % %20 olacağı beklendiği ve medicare’in yaşlılarda bakım hatalarının ve önlenebilir sağlık sorunlarının maliyetinin karşılanmayacağını beyan etmesinin bu alanda hizmet edecek sağlık profesyonellerinin eğitimini zorunlu kıldığına değinilmektedir.

Geriatri hemşireliği alanında öğretim elemanı yetersizliği mevcuttur. Master derecesine sahip geriatri hemşireleri tüm masterlilerin %3’ünü oluşturmaktadır. Geriatri hemşireliği alanında öğretim elemanı yetersizliği mevcuttur. ABD’de Geriatri alanında hemşire gereksiniminden dolayı yetişkin sağlığı ve aile sağlığı alanında çalışan 2.2. milyon hemşirenin eğitim programına ve tüm hemşirelerin lisans eğitim programına geriatri ders içeriğinin eklenmesi üzerinde fikir birliği oluşmuştur. Mezey ve Fulmer 2002

Ulusal Geriatric Nursinbg Association (NGNA)’a göre Lisans programlarının üçte birinde gerontoloji ile ilgili teorik içerik sunulmakta öğrencilerin üçte ikisi ise gerontoloji hakkında ders alamamaktadır. Mezey ve Fulmer 2002

Amerikan Hemşirelik Okulları Birliği (AACN) ye göre Yeni mezun hemşirelerin; iş yükünün %65 ten fazlasını, hastane yatış günlerinin %50’den fazlasını ve ayaktan primer bakım hizmetlerinin %60’ını, ev ziyaretlerinin %70’ini, özel bakım hizmetlerinin%85’ini yaşlılar kullanmaktadır.

Bu nedenle yaşlılara iyi hizmet verebilmek için mezunların gerontoloji hemşireliği bakış açısına sahip olmaları gerektiği belirtilmektedir. En iyi uygulama mezuniyet öncesi öğrencilere teorik ve uygulamalı gerontoloji hemşireliği dersleri konulması, mezuniyet sonrasında hizmet içi eğitim programlarına gerontoloji hemşireliği derslerinin entegre edilmesi olduğuna vurgu yapılmaktadır.

AVRUPA DA GERİATRİ HEMŞİRELİĞİ

Evde bakımda tam gün çalışan başına düşen kullanıcı sayısı kurum bakımında tam gün çalışan başına düşen kullanıcı sayısından daha yüksektir. Avusturalya Norveç Japonya Almanya İsviçre Slovak Cum. Çek Cum. Lüksemburg Y. Zelanda Hollanda Belçika Evde bakımda tam gün çalışan başına kullanıcı sayısı Kurum bakımında tam gün çalışan başına kullanıcı sayısı

OECD ülkelerinin çoğunda yaklaşık yarısı hemşirelerden oluşan tam gün çalışanları çoğunlukla kurum bakımında istihdam edilmektedir. Toplam Evde bakım Kurum bakımı Yeni zelanda Japonya İtalya Birleşik Krallık Avusturalya Fransa Almanya Holanda Çek Cum. Danimarka Finlandiya Amerika İsviçre Slovak cum. Macaristan

WHO WHO Avrupa Bölgesi Münih Deklerasyonu ile ebe ve hemşirelerin güçlendirilmesi 14. Sağlık Asamblesinde ebe ve hemşirelerin mortalitenin azaltılması ve sağlıklı yaşam tarzı geliştirmede etkin rollerinin güçlendirilmesi, Uzmanlıklarının önünün açılması benimsenmesi sonrasında Gerontoloji hemşireliği desteklenmesi gereken uzmanlık alanlarından bir olarak benimsemiştir. WHO 2003

ENACO Avrupa Bölgesi Toplantısı Belçika 2002 Avrupa Yaşlı Bakımı Hemşireliği Akademisi (ENACO) değişik ülkelerden gelen gerontoloji hemşireleri ile Belçika ‘da bir toplantı düzenledi. Yapılan toplantıda ENACO’nun spesifik amaçları 1) Öğretim kadrosunun eğitimini güncellemek 2) Avrupa da gerontoloji hemşireliği eğitiminde çekirdek müfredat programını oluşturmak 3) Avrupa’da Gerontoloji hemşireleri arasında bir iletişim ağı oluşturmak. Milisen ve ark. 2004

WHO Avrupa Gerontoloji Hemşireliği Kursunun Amacı Öğrencilere entelektüel ve hayal etme yeteneklerini geliştiren ileri eğitimsel deneyimler sunmak, bu yolla bağımsız karar verme ve problem çözme becerileri kazandırmak Soruşturan ve yaratıcı bir eğitim çevresi sağlamak Öğrencinin bireyin yaşla birlikte değişen gereksinimlerine yanıt verme yeteneğini geliştirmek Öğrencinin araştırma sonuçlarına ilişkin farkındalığını artırmak ve bu sonuçları gerontoloji hemşireliği uygulama alanına aktarmasını kolaylaştırmak WHO 2003

WHO Avrupa Gerontoloji Hemşireliği Müfredatı Teorik ve uygulama ve her ikisinin kombine edildiği modüllerden (toplam 8 modül; 1, 4, 5 ve 6. modüller çekirdek müfredattan, diğerleri ise Uzman hemşirelik müfredatının modülleridir) oluşmaktadır. Kursun tamamlanması ile mezunun yetkinlik kazanacağı alanlar Yönetim ve öğretim İşbirliği içinde çalışma Değerlendirme, tedavi ve bakım yönetimi WHO 2003

WHO Gerontoloji Eğitim Genel Özellikler Yetişkin eğitim ilkelerine uygun, öğretmen ve öğrencinin birlikte geliştiği ve aktif olduğu eğitim ortamı Son teknolojinin kullanımı, didaktik eğitim mümkün olduğu kadar sınırlı olmalı Klinik alanda iyi bir rehberlik Öğretmen/öğrenci optimum düzeyde (en fazla öğrenci 30; öğrenci:öğretmen =1:10Yıllık toplam Eğiticilerin yeterliliği (akademik yeterlilik, alana özgü bilgi, beceri, deneyim) Dersin teorik kısmı okullarda, uygulaması hastane, günlük bakım merkezi ve bakım evlerinde olmalıdır ECTS 60 1200 saat

WHO Avrupa Geriatri Hemşireliği Müfredatı Modül 1. Giriş Modülü Kavram, Teori ve Uygulama 2 hafta 60 saat 3 ECTS Modül 2. Gerontoloji Hemşireliği I Psikolojik ve Sosyal Durumlar 8 Hafta 240 saat 12 ECTS Modül 3 Gerontoloji Hemşireliği II Uygulama modülü 8 HAFTA 240 SAAT 12 ECTS Modül 4 Araştırma Bilgisi 2 hafta 60 saat 3 ECTS Modül 5 Karar verme Modül 6 Liderlik ve Yönetim Kaynakları Modül 7 Gerontoloji Hemşireliği III Fiziksel ve spiritüel Yönler 8 Hafta 240 sat 12 ECTS Modül 8 Gerontoloji Hemşireliği IV Uygulama Modülü Fiziksel ve Spiritüel Yönler 8 Hafta 240 saat 12 ECTS

Avrupa ülkelerinde Gerontoloji-Geriatri Hemşireliği Temel eğitim sonrası nursing practice programları Gerontoloji master programları Master sonrası sertifika programları Yetişkin-geriatrik hemşireliği master and doktora programları bulunmaktadır.

Geriatri özel eğitimi master ve doktora düzeyinde verilmektedir. İngiltere Geriatrik Tıp eğitimini başladığı yıllarda hemşirelik müfredatlarında yetişkin hemşireliği dersleri içerisine yaşlı bakımına ilişkin konular eklenmiştir. Geriatri özel eğitimi master ve doktora düzeyinde verilmektedir.

Almanya Geriatri alanında regüler hemşirelik programına direk öğrenci alınmaktadır ve bu öğrenciler geriatri hemşiresi olarak mezun olmaktadır. Regüler hemşirelik eğitimi 3 yıldır.

Hollanda Hollanda’da temel hemşirelik eğitimi üzerine sertifika programları yürütülmektedir.

Danimarka Danimarka Geriatri eğitimi Bachelor degree düzeyindekilere verilen yedi uzmanlık alan eğitiminden biridir 18 aylık klinik uygulamadan oluşmaktadır. 1988 den bu yana tüm bölgelerde 75 yaş ve üzerine yılda iki kez ev ziyareti yapılan bir metaanaliz çalışmasında yaşlılara yapılan önleyici ziyaretlerin sakatlıkları azalttığı bulunmuştur. Huss ve ark 2008

Finlandiya Finlandiya Hemşireler genel hemşirelik eğitiminin arkasından yedi alandan birinde 6 ay uygulama yaparak özelleşmektedir. Bunlardan ikisi geriatri ve palyatif bakımdır.

Belçika Belçika Belçika Bachelor degree düzeyindekilere yönelik 0-60 ECTS ikinci bir bachelor degree ya da sürekli eğitim programı olarak eğitim vermektedir. Bu alanda ileri uzmanlık için altı yılda bir yenileme gerekmektedir.

Norveç Norveç Hemşireler mezuniyet sonrası 1 yıl süreli eğitimle geriatri hemşireliği alanında özelleşmektedirler

Japonya Üç farklı düzeyde çalışma izni alan (registered nurse) hemşirelere gerontoloji özel dal eğitimi verilmektedir. Ulusal sınavdan geçmek ve çalışma izni almak zorunludur. Ayrıca register olduktan sonra Japonya Üniversite Hemşirelik Programları Birliği (JANPU) tarafından yönetilen sertifikalı hemşirelik uzmanlık eğitimi alanlardan biri de gerontoloji hemşireleridir.

İsviçre İsviçre Hemşire sicili aldıktan sonra (post registration) verilen umanlık eğitimlerinden biri gerontoloji hemşireliğidir.

Geriatri hemşiresi açığını kapatmak için, Hemşirelik okullarına geriatri hemşireliği profilini yükseltmek, bu alanda yeni hemşireler yetiştirmek, bu amaç için toplum sağlık kaynakları ve kurumları ile işbirliği yapma misyonu biçilmektedir.

AACN’nin Okullara önerileri 1.Gerontoloji alanında yetkinleşin 2.Müfredata gerontolojiyi yerleştirin 3. Müfredat teknoloji ile zenginleştirin 4. Toplum ve klinik işbirliğini geliştirin 5. Öğrencilerde geriatri alanına ilgi uyandırın ve destekleyin Thornlow ve ark 2006

Yaşlı sayısındaki hızlı artış akut ve kritik bakım gereksiniminde hızlı artışa yol açmıştır. Bu durumdan kendine pay çıkaran kuruluşlardan biri de Amerika Akut Bakım Hemşireleri birliğidir.

America Kritik Bakım Hemşireleri Birliği Akut ve kritik bakım alanlarında yaşlı bireylerle karşılaşacakları için k bakım hemşireliği uygulayıcılarının (CNS) geriatri konusunda yeterlilik kazanmaları önerilmektedir American association of critical care nurses 2012

Yetişkin ya da Gerontoloji Akut Bakım Hemşireliği Yapabilme Şartları Yetişkin ya da gerontolojik akut bakım hemşireliği eğitimi almış olmak Hemşirelik yetki belgesi almak APRN lisansı almak Hemşirelik mezuniyet programınının akredite olması Yetişkin ya da gerontoloji akut bakım hemşiresi olarak çalışıyor olmak

Nurse Practitioner Fakülteleri Ulusal Organizasyonu (NONPF) Yaşlılarla çalışan tüm advanced practice hemşireleri için ayrıca Akut Bakım Hemşireliği Pratisyenleri ve Primer Bakım Hemşire Pratisyenleri için mezuniyet öncesinde geliştirecekleri yeterlilikler belirlemiştir. American Association of Critical Care Nurses 2012

ABD Lisans, önlisans ya da hastane okullarında tamalanan eğitimin arkasından hemşirelik sicili alanlara ANCC tarafından sağlanan beş uzmanlık eğitim alanından biri gerontoloji hemşireliğidir. Bu eğitimle hemşirelere nurse practitioner ünvanı verilmektedir. ABD’de Gerontoloji alanında klinik hemşirelik uzman-lığı alanında master ve doktora programları bulunmaktadır. ANCC sınavını başarmak gerekmektedir.

Geriatri Primer Bakım Hemşireliği Amerika Hemşire kredilendirme Merkezi (AACC) tarafından sertifikalandırılan Yetişkin Primer Bakım Hemşireliği yükseklisans programları bulunmaktadır. Ör: John Hopkins School of Nursing Ayrıca Gerontoloji Hemşireliği kariyeri yapmak isteyenler için National Hartford Center of Gerontoltogical Nursing Excellence tarfından yürütülen iki yıllık doktora programları bulunmaktadır.

On line geriatri hemşireliği yükseklisans programları, ve lisans öğrencileri ve mezunlar için yaygın olarak sertifika programları yürütülmektedir.

Diplomalı İleri Uygulama Hemşireliği (APRN) Müfredatı Konsensus Modeli Profesyonel organizasyonlarca tanınan özel yeterlilikler: onkoloji, palyatif bakım, nefroloji Özel Toplum yapısına göre gerekli çekirdek yeterlilikler Toplum odaklı Eğitim, akreditasyon ve lisaslama yoluyla düzenleme Rol Patofizyoloji Farmakoloji Sağlık değerlendirmesinde ilerleme APRN Çekirdek müfredat Master ya da hemşirelik uygulama doktorası American Association of College of Nursing 2010

Nurse Practitioner Fakülteleri Birliği ve Hemşirelik okulları birliğinin oluşturduğu konsensusa göre yetişkin-yaşlı primer bakım hemşiresinin yeterlilikleri 1. Sağlığı koruma, geliştirme, hastalıkları önleme ve tedavi a) Sağlık durumunu değerlendirme b) Sağlık durumunu tanılama c) Bakımı planı ve tedaviyi uygulama 2. Hemşire ve hasta ilişkisi 3. Öğretme ve koçluk fonksiyonu 4. Profesyonel rol 5. Sağlık bakım hizmetlerini yönetmek ve tartışmak 6. Kaliteli sağlık bakımını temin etmek ve izlemek 7. Kültürel ve spiritüel yeterlilik American Association ofCollege of Nursing 2010

NGNA (National Geriatric Nurse Association) Amerika’daki tüm hemşirelik müfredatlarında ve diplomalı hemşirelerin hizmet içi eğitim programlarına zorunlu gerontoloji eğitimi konulması hakkındaki görüş raporu içeriği:

NGNA (National Geriatric Nurse Association) 2013 yılına kadar tüm mezuniyet öncesi hemşirelik programlarına üç saatlik teorik gerontoloji dersi eklenmesi Kayıtlı hemşirelik programlarının 2013 yılına kadar mezuniyet öncesi hemşirelik programlarına geriatri alanında üç saatlik uygulama koyması Ülkede çalışan tüm pratisyen hemşirelere yeniden lisans vermek için her yıl geriatri alanında en az iki saat hizmet içi eğitim yapılması

Amerikan Hemşirelik Kredilendirme Merkezi (ANCC) Sertifika programına katılmak için Aktif kayıtlı hemşire lisansının olması, ABD sınırları içinde oturuyor olma ya da yasal olarak tanınan bir ülkede profesyonel olmak Uluslararası başvurular için ilave kriterler Kayıtlı hemşire olarak iki yıl full time çalışmaya eşdeğer deneyime sahip olmak Son üç yılda gerontoloji hemşireliği özel alanında en az 2000 saat uygulama yapmış olmak Son üç yılda gerontoloji hemşireliği alanında 30 saatlik hizmet içi eğitimi tamamlamış olmak

Türkiye yaşlanıyor !!! BM verilerine göre 2030 65 yaş üzeri nüfus %12.9 olacak

Yaşlıların Artan Bakım Gereksinimleri Hemşire Gereksinimini artırıyor.. Türkiye’de son yıllarda yaşlı bakımı alanında hizmet gereksiniminin arttığı iyice hissedilmiş olmakla birlikte hemşirelik eğitiminin bu alandaki gereksinimi karşılayacak içerik ve nitelikten uzak olduğunu söylemek mümkündür.

Ülkemizde Geriatri hemşireliği özel alan olarak ele alınmamaktadır Ülkemizde Geriatri hemşireliği özel alan olarak ele alınmamaktadır. Lisans programlarında dahiliye veya halk sağlığı dersleri içerisinde bir konu olarak işlenmektedir. Lisansüstü programlarda dahiliye bölümü tarafından açılan geriatri ya da gerontoloji hemşireliği dersleri haftada 2 saat teorik ders şeklinde verildiği görülmektedir.

Ülkemizde yaşlıya yönelik hizmet veren hemşirelerin çoğu huzurevleri ve yaşlı bakımevlerinde hizmet vermektedir.

Geriatri Hemşireliği Yükseklisans Programı Ege Üniversitesi Hemşirelik fakültesi geriatri hemşireliği YL programı 2009 yılında başlamıştır. Tezli program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120'dir. Adnan Menderes Üniversitesi 2013-2014 eğitim öğretim yılında (Yaşlı Sağlığı ve Bakımı) tezli yükseklisans programı açma teklifinde bulunmuştur.

Ege Üniversitesi Geriatri Hemşireliği Yükseklisans Programı Zorunlu dersler Seçmeli dersler Ders adı Ders türü Saat/ kredi Ders Türü Kredi Yaşlılığa Sosyolojik Bakış Teorik 2/8 Yaşlılık Fizyolojisi ve Patofizyolojisi 2/7 Yaşlılıkta Palyatif Bakım ve Yaşam Sonu Bakım Seminer 2/6 Huzurevi uygulaması Uygulama 10/8 Yaşlılarda Akut ve Kronik Hastalık Yönetimi Uygulaması Yaşlıda Farmakolojik Yaklaşımlar Bilgisayar Uygulamalı Biyoistatistik 3/8 Sağlık Bilimlerinde Araştırma Geriatri Yoğun Bakım Hemşireliği Tez çalışması 27 Uzmanlık alan dersi 3

Arel Üniversitesi Geriatri Hemşireliği Yüksek lisans programı Gerontoloji ve geriatri hemşireliği Geriatrik epidemiyoloji Biyopsikososyal yaklaşım Geriatrik değerlendirme Geriatri hemşireliği Evde ve kurumda bakım derslerini içermektedir.

Yükseklisans programlarında geriatri/gerontoloji hemşireliği dersi bulunan üniversiteler Dokuz Eylül Üniversitesi Hacettepe Üniversitesi Gazi Üniversitesi Koç Üniversitesi Arel Üniversitesi Marmara Üniversitesi Acıbadem Üniversitesi Celal Bayar Üniversitesi Süleyman Demirel Üniversitesi

Bu yükseklisans derslerinden sadece Koç üniversitesinin Geriatri Hemşireliği dersi haftada üç saat, diğerleri haftada iki saat olmak üzere hepsi teorik derstir. Akdeniz Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi’nde Gerontoloji Bölümü bulunmaktadır

Mezunlara ve Eğitimcilere Yönelik Kurslar Ülkemizde son yılarda geriatrik bakım alanında kurslar düzenlenmektedir. Henüz onaylanmış bir sertifika programı yoktur.

Hacettepe Üni. Geriatri Hemşireliği Yükseklisans dersi Yaşlı bireyin bakım gereksinimleri ve hizmet modelleri Türkiye’de ve Dünya’da geriatri gerontoloji hemşireliğinin gelişimi Yaşlılıkla ilgili araştırma ve çalışmaların değerlendirilmesi Yaşlı ile çalışmada disiplinler arası çalışmanın önemi Yaşlı bakımevlerinde uygulama Hastanelerde yaşlı bakımı konularını içermektedir.

Marmara Üniversitesi Geriatri hemşireliği ders içeriği Geriatride Temel Prensipler Geriatrinin Tanımı, Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlı nüfus Yaşlanma Teorileri Yaşlı Hastalara Yaklaşım Yaşlıdaki Fizyolojik Değişikler Geriatride Yaşam Kalitesi Geriatrik Hastada Beslenme ve Sıvı Dengesi Geriatrik Hastalarla İletişim

Marmara Üniversitesi Geriatri hemşireliği ders içeriği-devam 9. Geriatrik Hastalıklar 10. Ev Kazalarının ve Düşmelerin Önlenmesi 11. Geriatrik Hastalarda İlaç Kullanımı 12. Geriatrik Hastalıkların Psikososyal Gereksinimleri 13. Geriatrik Rehabilitasyon 14. Yaşlı İstismarı 15. Ders çalışma haftası 16. Yarıyıl sonu sınavı

Üniversite Dersin düzeyi Kredisi Türü Uludağ Ünv. Lisans 3 Teorik Balıkesir Ünv. 2 19 Mayıs Ünv. Y.lisans Koç Ünv. Selçuk Ünv. Dokuz Eylül Ünv.

Yaşlı Bakım Programları 91 Üniversitede Yaşlı Bakım Ön lisans Programı bulunmaktadır. Kontenjanları 2-150 arasında değişmektedir. YGS 2 puanı ile girmekteler Taban puan 159-342 ararsında değişmekte. 29’u özel üniversitede 23’ü ikinci öğretim

Öneriler Hemşirelere yaşlı ile çalışma yeterliliğinin kazandırılması için lisans eğitimlerinin içeriğinin teorik ve uygulama açısından güçlendirilmesi, Özellikle yaşlı bireylerle çalışmak durumunda olan halk sağlığı hemşireliği, iç hastalıkları hemşireliği gibi uzmanlık alanlarında öğrencilere geriatrik değerlendirme ve uygulama yeterliliğinin kazandırılması Lisans ve yükseklisans mezunlarına yönelik geriatri hemşireliği sertifika programlarının başlatılması Yaşlı bireylerle çalışanlara kredili hizmet içi eğitim programlarının uygulanması önerilebilir.

Kaynaklar American Association of College of Nursing (2010)Adult-Gerontoltogy Primary Care Nurse Practitioner Competencies http://www.aacn.nche.edu/geriatric-nursing/adultgeroprimcareNPcomp.pdf American Association of Critical Care Nurses (2012) AACN Scope And Standards For Acute Care Nurse Practıtıoner Practice Washington S:27 Bardach SH. Rowles GD.(2012)Geriatric Education in the Health Professions: Are We Making Progress? The Gerontologist; 0(0): 1–12 doi:10.1093/geront/gns006 Barton ve Mulley (2014) History of The Development of Geriatric Medicine in the UK pmj.bmj.com:229-35. Huss A. Stuck AE. Rubenstein LZ. Egger M. Clough-Gorr KM. Multidimensional preventive home visit programs for community-dwelling older adults: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2008 Mar;63(3):298-307.

Kaynaklar John Hopkins School of Nursing http://nursing.jhu.edu/academics/programs/masters/np-adult-geriatric/ Mezey M. Fulmer T. (2002)The Future History of Gerontological Nursing. Journal of Gerontology: 57(7):438–41. Milisen K, De Geest S, Schuurmans M, Steeman E, Habets H, Defloor T, Schwendimann R; Meeting the challenges for gerontological nursing in Europe: The European Nursing Academy for Care of Older persons (ENACO). J Nutr Health Aging. 2004;8(3):197-9. Thornlow D. Latimer D. Kingsborough J. Arietti L. Caring for an Aging America a guide for nursing faculty http://www.aacn.nche.edu/geriatric-nursing/monograph.pdf Wallace M. Essentials ofGerontological Nursing. Springer Publishing 2008: 105-118. World Health Organization 2003WHO EuropeGerontological Nursing Curriculum. WHO European Strategy for Continuing Education for Nurses and Midwives