TÜRKİYE’DE KAMU YATIRIMLARININ PLANLANMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Bütçe Türleri: Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri;
DPT MUSTESARLIGI CALISMA GRUBU. TÜRKİYE’DEKİ MEVCUT BÜTÇE SİSTEMİ  Ülkemizde devlet bütçesi yasal dayanağını Anayasa ve 5018 sayılı Kanundan almaktadır.
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME STRATEJİLERİ
EKONOMİ BAKANLIĞI HİBE DESTEK PROGRAMLARI
I.DÜZEYII.DÜZEY III.DÜZEYIV.DÜZEY I.DÜZEYII.DÜZEY III.DÜZEYIV.DÜZEY 38YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI38YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI 61NAMIK KEMAL.
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
Çölleşme ile Mücadele Dairesi Toplantısı
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
1 03 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 4. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Plan Program Dairesi Başkanlığı Görev Tanımları Genel Müdürlüğümüzün yıllık bütçesini, yatırım programlarını hazırlamak ve uygulanmasını sağlamak, Genel.
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
2. Bölgesel Kalkınma ve Yönetişim Sempozyumu
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Kanun, kalkınma planları ile ilgili yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için.
BAKANLAR KURULU ORTA VADELİ PROGRAM KABUL EDİLİR. MAYIS AYI SONUNA KADAR RESMİ GAZETEDE YAYIMLANIR DPT.
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
T. C. BAŞBAKANLIK DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI BÖLGESEL GELİŞME VE YAPISAL UYUM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 29 Aralık 2010, Diyarbakır.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’DE KAMU YATIRIMLARININ PLANLANMASI T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) 29 Şubat 2008 TÜRKİYE’DE KAMU YATIRIMLARININ PLANLANMASI M. Cüneyd DÜZYOL (cduzyol@dpt.gov.tr) İktisadi Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürü

İçindekiler Türkiye’de Uygulanan Ulusal Kalkınma Planlama Süreci Yıllık Program ve Bütçe Hazırlama Süreci Türkiye’de Uygulanan Kamu Yatırım Programı Hazırlanma Süreci Türkiye’de Uygulanan Proje Çevrim Yönetimi

TÜRKİYE’nin Temel Ekonomik Göstergeleri 2000 2005 2013 2007-2013 Artış GSYİH, Milyar $ 200 363,4 797,4 -- GSYİH Büyüme Oranı 7,4 7,0 Kişi Başına Düşen GSYİH, $ 2879 5042 10099 9,9 ABD doları cinsinden satın alma gücü paritesine göre kişi başına düşen GSYİH 6819 8145 15332 8,3 TÜFE artışı, Yıl sonu 39,0 7,7 3,0 Sabit Sermaye Yatırımı/GSYİH, Yüzde 22,4 19,6 24,2 9,1 Kamu Sektörü 6,0 4,3 8,1 Özel Sektör 16,4 15,3 18,2 9,4 İhracat (F.O.B), Milyar $ 27,8 73,4 210 14,2 İthalat (C.I.F.), Milyar $ 54,5 116,5 275 10,9 Turizm Geliri, Milyar $ 7,6 36 9,3 Vergi Yükü/GSYİH, Yüzde 30,6 31,7 30,0 30,8 İstihdam, (Milyon Kişi) 21,6 22,0 26,9 %2,7 İşsizlik Oranı, Yüzde 6,5 10,3

Türkiye’de Uygulanan Ulusal Kalkınma Planlama Süreci

Kısa Tarihçe (1960), Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) kuruldu (1961), Devlet Planlamanın ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınma için temel araç olduğu Anayasa’da benimsenmiştir (1963-1967) 1. Ulusal Kalkınma Planı (1968-1972) 2. Ulusal Kalkınma Planı (1973-1977) 3. Ulusal Kalkınma Planı (1979-1983) 4. Ulusal Kalkınma Planı (1985-1989) 5. Ulusal Kalkınma Planı (1990-1994) 6. Ulusal Kalkınma Planı (1996-2000) 7. Ulusal Kalkınma Planı (2001-2005) 8. Ulusal Kalkınma Planı (2007-2013) 9. Ulusal Kalkınma Planı Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu.

Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) Dört ana teşkilattan oluşur; Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) Müsteşarlığı Yüksek Planlama Kurulu (YPK) Sekreterliği Ekonomik ve Sosyal Konsey (ESK) Sekreterliği Para, Kredi ve Koordinasyon Kurulu (PKKK) Sekreterliği Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) Müsteşarlığı’nın başlıca görevleri şunlardır; Ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınma politikaları konularında Hükümete müşavirlik yapmak Makroekonomik, sektörel, bölgesel bazda proje ve stratejiler geliştirmek Kalkınma Planları ve yıllık Programları Hazırlamak Yatırım stratejileri oluşturmak ve Kamu Yatırım Programlarını hazırlamak Kalkınma planlarının ve yıllık programların uygulanmasını izlemek ve koordine etmek, değerlendirmek İcracı bakanlık ve kamu kurumlarının faaliyetlerini koordine etmek ve izlemek Bölgesel kalınma plan ve projelerini hazırlamak Kurumsal stratejik planlama girişimlerinin koordinasyonunu sağlamak, sevk ve idare etmek Devlet Yardım Programlarının genel politika çerçevesini oluşturmak Bölgesel Kalkınma ve İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi başlıklı AB Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA) III ve IV. Bileşenlerinin koordinasyonunu sağlamak

Yüksek Planlama Kurulu (YPK) Chapter 22 - 2. Institutional Framework Yüksek Planlama Kurulu (YPK) Bakanlıklar arası koordinasyon ve karar alma organıdır Başbakanın başkanlığında toplanır Kurulun sekreterya hizmetleri Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca yürütülür Başbakan tarafından atanmış, büyük ölçekli yatırım portföyünün idaresini gerçekleştiren yeni icracı bakanlık ve DPT Müsteşarı kurul üyeleridir Kurulun görüşeceği konuların mahiyet ve özelliğinin gerektirdiği durumlarda, Kurula Başkan tarafından diğer Bakanlar ve Kamu görevlileri de çağrılabilir, İktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı planlamada ve politika hedeflerinin tayininde Bakanlar Kuruluna yardımcı olur Kalkınma planları ve yıllık programları inceler ve onaylar Sektörel strateji belgelerini onaylar İktisadi konularda üst düzey kararlar alır 8

Başlıca Paydaşlar / Kalkınma Planı Hazırlıklarında rolü bulunan paydaşlar Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Hükümet : Bakanlar Kurulu Yüksek Planlama Kurulu (YPK) Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) Müsteşarlığı İcracı Bakanlıklar ve Kamu Kurumları Üniversiteler Özel Sektör STK vb. Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu.

Karar Alma Sürecindeki Temel İlişkiler TBMM Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) Hükümet (BakanlarKurulu) Yüksek Planlama Kurulu DPT Müsteşarlığı İcracı Bakanlıklar ve Kamu Kurumları Piyasalar (Sektörler) Tüketiciler Üniversiteler ve STK’lar

Türkiye’de Yürütülen Ulusal Kalkınma Planlarının Temel Nitelikleri Kapsamlıdır Katılımcıdır (özel ihtisas komiteleri) Kamu Sektörü bakımından zorunludur Özel Sektör ve STK’ları bakımından yol göstericidir AB’ne Tam Üyelik Hedefi çerçevesinde Beş Yıllık Perspektif öngörür ([2007-2013 yıllarını kapsayan] 9. Kalkınma Planı için bu süre 7 yıldır) Sabit Tematik kalkınma eksenleri doğrultusunda orta ve uzun vadeli stratejik hedefler ve öncelikler Makroekonomik, sektörel ve bölgesel politika ve uygulamaların tamamına yön verir, Ekonomik, sosyal ve bölgesel gösterge hedeflerinin genel çerçevesini belirler, DPT koordinasyonunda yürütülür Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından onaylanır Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu.

Kalkınma Planı Hazırlama Sürecinin Safhaları 1. Özel İhtisas Komitelerinin Kurulması ve Veri Toplama, 2. Taslak Plan Stratejisinin DPT tarafından hazırlanması ve YPK’na sunulması 3. Taslak Stratejinin YPK’nu tarafından onaylanması 4. Stratejinin Bakanlar Kurulu tarafından onaylanması, 5. Taslak Ulusal Kalkınma Planının DPT tarafından Stratejiye uygun olarak hazırlanması ve YPK’na sunulması 6. Taslak Planın YPK’nda görüşülmesi ve onaylanması 7. Taslak Planın Bakanlar Kurulu onayını takiben TBMM’ne sunulması 8. TBMM Plan ve Bütçe Komisyonundaki görüşmeler 9. Kalkınma Planının TBMM kararı ile onaylanması Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu.

Türkiye’de Uygulanan Planlama Sürecinin Aşamaları Temel ekonomik ve sosyo-ekonomik verilerin analizi Temel makroekonomik amaç ve politikaların saptanması Uluslararası (ticaret durum vb.) gelişmelerin analizi Kalkınma politika ve stratejilerinin saptanması Makroekonomik model çalışması Makroekonomik büyüklüklerin tahmin edilmesi Planlama Makro Aşağıya Doğru Yukarıdan Sektörel verilerin derlenmesi ve analizi Üretim potansiyelinin analizi ve pazar analizi Sektör analizi ve ana plan çalışmaları Sektör, alt sektör ve yatırım önceliklerinin belirlenmesi Sektörel politika, hedef ve sektör yatırımlarının belirlenmesi Bölgesel kalkınma konularıyla ilinti kurulması Sektörel Planlama Ulusal Kalkınma Planı Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu. Alt dallar bazında yatırım öncelik ve miktarlarının belirlenmesi Proje Olanaklarının Belirlenmesi Alternatif Proje Fikirlerinin Belirlenmesi Ön Yapılabilirlik Etütleri : Fayda-Maliyet Analizi Yapılabilirlik Etütleri : Ayrıntılı Fayda-Maliyet Analizi Yukarıya Doğru Aşağıdan Planlaması Proje

Makro Planlama Temel ekonomik ve sosyo-ekonomik verilerin derlenmesi ve analizi, Temel kalkınma stratejilerinin belirlenmesi, Temel ekonomik ve sosyo-ekonomik hedef, politika ve önceliklerin saptanması, Makroekonomik Model Çalışmaları, Tüketim, tasarruf, yatırım, ihracat, ithalat vb. gibi makroekonomik büyüklüklerin ekonomik büyüme hedefi ile tutarlı şekilde tahmin edilmesi, Kaynaklar-Harcamalar Dengesi, Mali Denge ve Ödemeler Dengesi Makro ekonomik politika taslağının doğal kaynaklar, büyüme potansiyeli, kalkınma stratejisi ve siyasi tercihler vb. gibi ülkeye özgü özelliklere paralel olarak oluşturulması Yıllık ve Orta Vadeli makroekonomik büyüklüklerin uzun vadeli kalkınma stratejisine dayalı olarak saptanması Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu.

Sektörel Planlama Sektörlerin/alt sektörlerin ve kapsamlarının tanımlanması Sektörlerde/alt sektörlerde mevcut durumun ve kalkınma potansiyelinin analizi Sektör Analizi: Hedef, Politika ve Önceliklerin Saptanması Ekonomik, sosyal ve fiziksel hedeflere erişmek için sektör plan ve programlarının hazırlanması Ulusal, sektörel, bölgesel kalkınma politikaları ve kamu yatırım politikaları arasında gerekli bağlantıları kurmak Sektörel yatırımların belirlenmesi Sektörel yatırım önceliklerinin belirlenmesi Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu.

Yatırım Planlaması : Proje Planlaması Plan ve Program politikaları ve hedefleri için uygulama aracı Yatırım Planlaması: Sektör ve kurumlar bazında bütçe hazırlıkları, yatırım projeksiyonları Yatırım Olanaklarının Belirlenmesi Ön Yapılabilirlik Etütleri ve Yapılabilirlik Etütleri Arz ve Talep Analizi Teknoloji, Kapasite ve Yer Seçimi Sabit Sermaye Yatırımı Faaliyet Gelir ve Giderleri Mali Fayda-Maliyet Analizi Ekonomik Fayda-Maliyet Analizi ÇED Raporuna dayalı olarak çevresel etki değerlendirmesi Kurumsal Analiz Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu.

Yıllık Program ve Bütçe Hazırlama Süreci

Politika Belgelerinin Hiyerarşisi ve Kamu Yatırım Programının Yeri UUzun Vadeli Strateji KKalkınma Planı HHükümet Programı SSektörel Stratejiler BBölgesel Kalk. Planları OOrta Vadeli Program OVMP İİl Kalk. Planları KKurum. Str. Planlar YYıllık Program BBütçe UUlusal Program KKatılım Öncesi Ekonomik Plan KKamu YYatırım Programı UUyum Stratejisi Çerçevesi HHazırlık Programları

Programlama ve Bütçe Hazırlama Süreci Orta Vadeli Program (DPT) (Mayıs Sonu), Orta Vadeli Mali Plan (MB) ( 15 Haziran) OVP(DPT) (Mayıs Sonu), OVMP (Maliye Bak.) ( 15 Haziran ) Bütçe Çağrısı (Maliye Bakanlığı) ( Haziran Sonu ) Bütçe Hazırlama Rehberi (Maliye Bakanlığı) ( Haziran sonu ) Yatırım Programı Hazırlama Rehberi (DPT) Bütçe ve Yatırım Programı Teklifleri (Temmuz Sonu) Bütçe ve Yatırım Görüşmeleri ( DPT, Maliye, Kuruluş ) ( Eylül ) Taslak makro ve kamu bütçe büyüklüklerinin son hale getirilmesi ( Eylül sonu ) Yılı Program Kararnamesi ve Yılı Programının Resmi Gazete’de yayımlanması ( Ekim ) Bütçenin TBMM’de kabulü ve Resmi Gazete’de yayımı ( Mali Yılbaşından önce) Taslakların YPK’ya sunulması ve YPK’da görüşülmesi ( Ekim’in ilk haftası ) Bütçe Tasarısının TBMM’ye sunulması ( 17 Ekim ) Taslak Makro ve bütçe büyüklüklerinin sonlandırılması ( Eylül Sonu ) Bütçe Çağrısı (Maliye Bakanlığı) ( Haziran Sonu ) Makro ve Bütçe Büyüklüklerin Yüksek Planlama Kurulunda görüşülmesi ve karara bağlanması ( Ekim ayının ilk haftası) Bütçe Hazırlama Rehberi (MB) ( Haziran Sonu) Bütçe Taslağının TBMM’ne sunulması (17 Ekim ) Yatırım Programı Hazırlama Esasları (DPT) ( Haziran Sonu) Yıllık Programın Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesi hakkında kararnamenin çıkartılması(Ekim) Kamu Kurumlarının Bütçe ve Yatırım program Teklifleri ( Temmuz Sonu ) Bütçenin TBMM tarafından kabul edilmesi (Yeni mali yılın başlangıcından önce) Program, Bütçe ve Yatırım Görüşmeleri (DPT, MB, Kurumlar ) ( Eylül ) Kamu Yatırım Programının Yayınlanması (Yeni Mali Yılın başlangıcını takiben iki hafta içerisinde)

Kamu Yatırım Programı Hazırlama Süreci

Kamu Yatırım Programı Hazırlama Sürecinin Temel Safhaları OVP’nda gösterge Kamu Yatırım Politika ve Öncelikleri ile toplam yatırım tavanının saptanması OVMP’nda sektörel ve kurumlar bazında gösterge Yatırım Tavanlarının saptanması Bütçe Çağrısı ve Bütçe Hazırlama rehberi (MB) Yatırım Çağrısı ve Yatırım programı Hazırlama Esasları (DPT) Kamu Kurumlarından Yatırım Programı Teklifleri Yıllık Programda saptanmış kalkınma politikaları ile tutarlı kamu yatırım politikaları ve önceliklerinin saptanması Sektörel ve Kurumsal Yatırım Tavanlarının YPK tarafından kabul edilmesi Yatırım teklifleri ile birlikte Bütçe Taslağının Bakanlar Kurulu tarafından TBMM’ne sunulması Bütçe Kanunu’nun TBMM’de kabul edilerek yasalaşması Kamu Yatırım Programının sektörel ve kurumsal tavanlarla tutarlı şekilde, proje bazında hazırlanması

Kamu Yatırım Programı “Sabit Sermaye Yatırım Projelerinden” oluşmakta olup, bu projelerin nitelikleri şunlardır; Yeni projeler Tevsi projeleri Bakım ve İşletme projeleri Tamamlama projeleri Darboğaz Giderme Projeleri Modernizasyon ve İyileştirme Projeleri Bu projeler, aşağıda sayılan sektörlere yöneliktir.

Kamu yatırım sektörleri Tarım Sulama Tarımsal Üretim Hayvancılık Su ürünleri Ormancılık Madencilik İmalat Enerji Ulaştırma Karayolları Havacılık Denizcilik Demiryolları Boru hatları Haberleşme Turizm Konut Eğitim İlk ve Orta Öğrenim Mesleki ve Teknik Eğitim Yüksek Öğrenim, Kültür, Spor I.  Sağlık K. Diğer Kamu Hizmetleri Genel İdare Emniyet Hizmetleri Kadastro ve Harita Hazırlama İçme Suyu Kanalizasyon Kırsal Alan Planlaması Belediye Hizmetleri Yeniden İskan ve Kentleşme Çevre Esnaf ve KOBİ ler Teknolojik Araştırma Sosyal Hizmetler ve Yardım Afet Yönetimi

Sabit Sermaye Oluşumuna Yönelik Temel Yatırımlar Tarım Barajlar, Sulama Kanalları, Sel ve Taşkın Kontrol Yapıları, Su ürünleri Limanları, Orman Yapıları vb. Enerji Enerji Santralleri, İletim ve Dağıtım Şebekeleri Ulaştırma Karayolları: Duble Yollar, Otoyollar, Köprüler, Viyadükler vb. Demiryolları: Alt ve Üst Yapılar, Tren Takımları vb. Denizcilik: Limanlar, Dalgakıranlar, Tersaneler vb. Havacılık: Havaalanları, Terminal Binaları, Uçak Filoları vb. Kentsel Ulaşım: Metro ve Hafif Raylı Sistemler vb. Boru Hatları : İsale ve Dağıtım Hatları, Doğal Gaz depolama Tesisleri, Kompresör İstasyonları vb. Turizm Turistik Bölgelerde Alt Yapı Yatırımları Eğitim Okullar, Üniversite Kampüsleri, Fakülteler, Kültür Merkezleri, Kütüphaneler, Spor Tesisleri, Makine-Donanım vb. Sağlık Hastaneler ve diğer Sağlık Tesisleri vb. Kentsel Altyapı İçme Suyu, Kanalizasyon, Atık Su Toplama Sistemleri ve Katı Atık Depolama Tesisleri vb. Diğer Kamu Hizmetleri Emniyet ve Yargı Binaları, Tutukevleri, Kamu Hizmet Binaları vb.

Kamu Yatırım Kurumları Yatırım Programına Dahil Olmayan Yatırımlar Genel ve Özel Bütçeli Kuruluşlar (Bakanlıklar, Üniversiteler, Karayolları Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü vb.,) Kamu İktisadi Teşebbüsleri (KİT ler) (Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü vb.) Özelleştirme kapsamındaki Devlet İktisadi Teşekkülleri (TEDAŞ, TEKEL vb.)  Döner Sermayeli Kurumlar ve Sosyal Güvenlik Kurumları (TRT, Sosyal Sigortalar Kurumu vb.) İller Bankası Yerel idareler (sadece yabancı kredi ile finanse edilen projeleri) Bağımsız Düzenleyici Kurumlar (izleme maksatlı olarak) Yatırım Programına Dahil Olmayan Yatırımlar Milli Savunma Bakanlığı ve Silahlı Kuvvetlerin Savunma Projeleri Yerel İdarelerin kendi kaynaklarını kullanarak yürüttükleri projeler Kamu Bankalarına ait Projeler Özel kanunla kurulan diğer kurumlar (Türk Telekom vb.) Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu.

Kamu Yatırım Programının Temel Nitelikleri Toplam yatırım düzeyi kararının alınmasında Yukarında Aşağıya ve Aşağıdan Yukarıya yaklaşımlar benimsenmiştir Temel ekonomik ve sosyal altyapıya odaklanmaktadır Yatırım kararları, genellikle, sektörel politikalar ile tutarlı biçimde, bölgesel kalkınma kaygıları oldukça sınırlı şekilde, proje bazında alınmaktadır Bütçe kaynakları her zaman sınırlıdır ve her zaman ek finansman ihtiyacı doğmaktadır Proje sayısı bütçenin mevcut mali kaynaklarına kıyasla, yüksektir Yatırım stoğunun 2001 senesinden itibaren rasyonelleştirilmesinden sonra, her sene hayata geçirilen yeni proje sayısı sınırlıdır Mevcut proje stoğunun ortalama tamamlanma süresi yaklaşık 6 yıldır Yıllık yatırım tahsisatının yaklaşık yüzde 20’lik bölümü, yabancı kaynaklı kredilerle finanse edilmektedir

Kamu Sabit Sermaye Yatırım Stoğu (2000-2008) (Cari Fiyatlarla, Milyar US$) 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Proje Sayısı 5.321 5.047 4.414 3.581 3.555 2.627 2.525 2.710 2.759 Toplam proje maliyeti 150,4 147,3 92,6 105,7 122,3 128,2 141,3 135,9 158,9 Geçmiş Yıl itibariyle toplam harcama miktarı 104,9 100,0 56,0 60,3 68,1 76,1 80,3 75,2 84,6 Stok Bakiyesi 45,5 47,3 36,6 45,4 54,1 52,1 61,0 60,7 74,3 Program tahsisatı 10,3 9,7 5,9 7,1 7,5 10,0 12,5 11,1 12,4 Ortalama tamamlanma süresi (yıl) (2) 9,2 9,4 8,5 7,6 8,1 6,6 5,5 5,8 (1) Yerel idarelerin yatırımları, istimlak bedelleri ve işten çıkartılan işçilere ödenen tutarlar dahil değildir. (2) Ortalama tamamlanma süresi stok bakiyesinin bütünüyle tamamlanması için gerekli olan süre olarak hesaplanır. Bu hesap yapılırken, ileriki yıllarda yatırım programına başka projeler dahil edilmeyeceği cari dönem düzeyinde tahsisat ve harcama yapılacağı varsayımında bulunulur.

9. Kalkınma Planı Dönemi Kapsamındaki Kamu Yatırımları (2007-2013)

Yatırımların GSYİH içindeki Payı (%)

Türkiye’de Uygulanan Proje Çevrimi Yönetimi

İZLEME VE DEĞERLENDİRME PROJE TANIMLAMA VE HAZIRLIK Proje Çevrimi GÖSTERGE PROGRAMLAMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME PROJE TANIMLAMA VE HAZIRLIK PROJE UYGULAMA PROJE DEĞERLENDİRME Türkiye’de 1960 yılından bu yana iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma, plana bağlanmıştır. Ülkemizde ilk plan çalışmaları sadece sanayi sektörünü kapsamak üzere, 1930’lu yıllarda yapılmıştır. 1930’larda hazırlanan Sanayi Planları, tüm ekonomiyi kapsamıyor, sadece Devletin kendi yatırımlarını rasyonel ve programlı bir şekilde disiplin altına almayı amaçlıyordu. PROJE FİNANSMANI

Gösterge Programlama Aşağıda sayılan resmi politika belgelerinde farklı düzeyde belirtilmiş Yatırım Politikaları ile Stratejileri ve Öncelikleri; Ulusal Kalkınma Planı Orta Vadeli Program Yıllık Program Kamu Yatırım Programı Hazırlıklarına Yönelik Yıllık Yatırım Genelgesi ve Rehberi

Proje Tanımlama Proje fikirleri farklı kaynaklardan sunulur; (Ulusal Kalkınma Planı, Yıllık Programlar, Sektör ve Tematik Strateji Belgeleri, Ana Planlar, Olanak Etütleri, Bölgesel Kalkınma Planları, Yerel İdareler, Siyasiler, İcracı Bakanlıklar, AB Tam Üyelik Süreci, Uluslar arası kalkınma Kuruluşları vb.) Yerel siyasetçileri ihtiyari talepleri ve tazyikleri Proje fikirlerinin ön seçimden geçirilmesi mümkün olamamaktadır; arkalarında kamuoyunun desteğini taşırlar, durdurulmaları kolay değildir Proje geliştirme metodolojisi sistematik değildir Proje fikirlerinin geliştirilme sürecinde kullanılan hazırlık mekanizmaları ve teknikleri yetersizdir

Proje Hazırlama : Yapılabilirlik Etüdü Yapılabilirlik etütleri yatırımcı kuruluşlar tarafından ya da dışarıdan hizmet alınmak suretiyle hazırlanmaktadır Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu ile Yatırım Genelgelerine göre, kamu maliyesi açısından mali, ekonomik ve çevresel analizler içeren sağlıklı yapılabilirlik etütlerinin hazırlanması şarttır Yapılabilirlik etütlerinin standart formatı DPT tarafından hazırlanan Yatırım Programları Hazırlama Esasları içerisinde mevcuttur Dışarıdan danışman kullanılma eğilimi, düşüktür Yapılabilirlik etütlerinde veri ve analiz kalitesi düşüktür; Uluslararası standartlar ekseriyetle göz ardı edilmektedir Maliyet ve tamamlanma süresi tahminleri gerçekçi değildir Yatırımcı kuruluşların hazırlık sürecinde kullanacakları olanaklar ve kapasiteler oldukça yetersizdir Hazırlık süreci, zaman kaybına neden olan bürokratik bir usul olarak görülmektedir ÇED raporuna dayalı çevresel analiz genellikle göz ardı edilmekte ya da gereken önem verilmemektedir Hazırlık sürecinde bütçe kısıtları sıklıkla ihmal edilmektedir

Proje Değerlendirme Proje değerlendirme çalışmaları iki düzeyde yürütülür : Kurumsal düzey ve DPT düzeyi İcracı bakanlık ve kamu kurumlarının proje değerlendirme kapasiteleri sınırlıdır DPT’nın kapasitesi görece yeterli olmasına karşın, sağlıklı veri ve analizden yoksun niteliksiz yapılabilirlik etütleri nedeniyle bu kapasitesini kullanamamaktadır DPT bünyesinde yapılabilirlik etütlerinin değerlendirilmesinden sorumlu birimler bulunmaktadır Ekonomik analiz konusunda ulusal parametre ve veriler eksiktir ÇED raporuna dayalı çevresel analiz genellikle göz ardı edilmekte ya da gereken önem verilmemektedir Standart değerlendirme usulleri uygulanmamaktadır Olanak maliyet kaygıları genellikle dikkate alınmamaktadır

Proje Finansmanı Ulusal Bütçe Yabancı Kaynaklı Kredi Hibe Programları Kamu-Özel Sektör İşbirliği Modelleri İlave yatırım finansman ihtiyacı Hızlı Uygulama İşletim ve yapım maliyetlerinin azaltılması Yönetim becerilerinin transferi Halen havaalanı terminallerinin, limanların, barajların, HES vb. projelerin yapımında uygulanmaktadır Türkiye’de halen uygulanmakta olan Kamu-Özel Sektör İşbirliği Modelleri sınırlıdır (YİD, Yİ, YKD, İşletme Hakkı Devri) Sektörlere özgü çeşitli özel kanunlar arasında uyum mevcut değildir Kamu-Özel Sektör İşbirliği Projeleri için Merkezi İdari Yapı mevcut değildir Yeni Kamu-Özel Sektör İşbirliği Kanun Taslağı Kamu-özel Sektör Ortaklığına ilişkin mevzuatı tek elde toplamaktadır İlave Kamu-Özel Sektör İşbirliği modelleri için yasal temel oluşturmaktadır Sektörel kapsamı genişletmek için yasal temel oluşturmaktadır Rasyonel ve nesnel proje seçim usulü getirmektedir DPT bünyesinde Kamu-Özel Sektör İşbirliğinden sorumlu merkezi bir birim kurmaktadır Kamu-Özel Sektör İşbirliği Projeleri için risk yönetim esaslarını belirlemektedir

Proje Uygulama İcracı Bakanlık ve Kamu Kurumlarının sorumluluğundadır Modern proje uygulama yaklaşımları ve mekanizması mevcut değildir Uygulama kapasitesi yetersizdir (ihale belgeleri, İş Taslağı (TOR), denetim hizmetleri vb.) (Uluslararası Finansal Kuruluşları tarafından uygulanan) Uluslararası İhale Usulleri konusunda tecrübe eksikliği bulunmaktadır Kalifiye personel bakımından yeterli kurumsal kapasite mevcut değildir Yasal Sözleşme Yönetimi konusunda kapasite problemleri mevcuttur Müzakere becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir

Proje İzleme ve Değerlendirme Kamu Kurumlarının ve DPT’nın sorumluluğundadır Kamu kurumları bu alanda oldukça sınırlı kapasiteye sahiptir DPT bünyesinde projelerin izlenmesi ve değerlendirilmesinden sorumlu birim bulunmaktadır Devam eden projelerde izleme ve değerlendirme çalışmaları fiziksel şartlar değil harcamalar esas alınarak yürütülmektedir Proje sonrası değerlendirme tecrübesi alanındaki eksiklikler yeni projelerin hayata geçirilmesinde problemlere neden olmaktadır İzleme ve Değerlendirme faaliyetleri sistematik değildir Hem DPT hem de kamu kurumlarının devam eden projelerde izleme ve değerlendirme kapasitesinin daha da arttırılması gerekmektedir Proje sonu değerlendirme açısından kapasite geliştirilmesi çok önemlidir