BÜTÇE SÜREC İ NDE PARLAMENTO S İ V İ L TOPLUM İ L İŞ K İ S İ Doç. Dr. H. Hakan Yılmaz Ankara Üniversitesi SBF Maliye Bölümü 23 Eylül 2010 1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Siyaset Bilimine Giriş
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Eylem Planı Sonraki Adımlar
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetim Birlikleri ve hizmetlerin verilmesi.
Siirt Valiliği Siirt Üniversitesi Siirt Sanayi ve Ticaret Odası Siirt İl Özel İdaresi Dicle Kalkınma Ajansı Siirt Esnaf ve Sanatkarlar Odalar Birliği.
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları.
Etik Kültürün Geliştirilmesinde Sivil Toplumun Rolü
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
Bakanlar Kurulu Eylem Planı Alkol ile ilişkili zararların azaltılması amacına yönelik kapsamlı bir Topluluk stratejisinin geliştirilmesi İlgili tüm politika.
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Strateji Geliştirme Başkanlığı
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
Mali Saydamlık İzleme Raporu 3
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Yrd. Doç. Dr. Yaprak Gürsoy İstanbul Bilgi Üniversitesi,
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
İYİ YÖNETİŞİM.
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
GEG Gençlik Eylem Grubu Ağustos tarihlerinde Samsun 19 Mayıs Gençlik Merkezinde toplam 25 gönüllüyle gençlerin katılımı atölyesini gerçekleştirdik.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
YOLSUZLUKLA MÜCADELEDE SON GELİŞMELER BAŞBAKANLIK TEFTİŞ KURULU 2009.
E Y L E M 1. 3 Gençlik Demokrasi Projeleri PROGRAMI.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
GELECEĞİN ODTÜ’SÜ ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 21 Mayıs
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
GENÇLİK PROGRAMI EYLEM 1.3. GENÇLİK DEMOKRASİ PROJELERİ
TÜRK ODA SİSTEMİ İÇİN KALİTE MODELİ ODA AKREDİTASYON SİSTEMİ Dr. Mustafa LALE Sanayi Daire Başkanı, TOBB , ANKARA.
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
TEMA HAZIRLAYAN :OZAN DORUK YAVUZ. Varoluş Nedeni Toprak...Toprak...Toprak... Ülkemiz yılda 743 milyon ton toprağını erozyonla kaybediyor. Oysa yaşam.
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ KALİTE ÇALIŞMA SÜREÇLERİ
Sunum transkripti:

BÜTÇE SÜREC İ NDE PARLAMENTO S İ V İ L TOPLUM İ L İŞ K İ S İ Doç. Dr. H. Hakan Yılmaz Ankara Üniversitesi SBF Maliye Bölümü 23 Eylül

SUNUM PLANI Sunum iki ana bölümden oluşmaktadır.. I. Bölüm : Politika Oluşturma, Planlama ve Bütçeleme Süreci: Parlamento ve sivil toplum ilişkisi II.Bölüm : Parlamento ve Sivil Toplum İlişkilerinde Türkiye Uygulaması

I. Politika Oluşturma, Planlama ve Bütçeleme Süreci: Parlamento ve Sivil Toplum İlişkisi

Sivil Toplum Nedir? İnsanların gönüllü bir biçimde katıldığı, amaç açısından karmaşıklık içeren bir örgütlenmedir sivil toplum. (wikipedia, Mayıs 2010) Siyasi toplum: Devletin düzenlediği alanlar ve toplumsal ilişkiler: Geriye kalan alan özerk alanlar ise sivil toplum Bireysel menfaatlerin çatıştığı alan Gönüllülük işin temelidir. Kolektif bir bilinç oluşumuna dayanır. Dengeleme, dizginleme gücü.

Sivil Toplum Neden Önemlidir? Sağlıklı bir demokrasinin işleyebilmesi için, kamuoyu oluşmasında etkili örgütlerin toplumun bütün katmanlarını kapsaması zorunludur. Gerçekten türdeş (homojen) bir toplumda, demokrasi gelişemez. Daha etkin bir sivil toplum daha iyi işleyen bir demokrasi demek Toplumsal yaşantımızı dolayısı ile kamu kaynak oluşunu ve kullanımını etkileyen siyasal karar alma sürecinde sivil toplum geleneği bu süreci yönlendirme açısından önem taşımaktadır.

Sivil Toplum Üzerinde Uzlaşma (!) STK’ların tanımı üzerinde tam bir uzlaşma söz konusu olmasa da hükümet (devlet) dışı olmaları ve kar amacı gütmemeleri ortak noktalar olarak kabul edilebilir. Hükümet dışı olmasına yapılan vurgu, aslında sivil toplum kuruluşunu uluslar arası alan da karşılayan kavramın non-governmental organization (NGO) olduğu göz önüne alınarak değerlendirilmelidir. Bu kapsamda dernekler, vakıflar, sendikalar, meslek odaları ve diğer sivil girişimler sivil toplum kuruluşu olarak değerlendirilmektedir.

Kamusal karar alma süreci: Politika Oluşturma, Planlama ve Bütçeleme Yönetimsel Başarı: Başarılı Bir Ulusal Plan ve Strateji Dokümanı. ▫Toplumsal tercihlere ve ihtiyaca göre politika oluşturulması; toplumsal talebin alınması ve sivil toplumun aktif rolü ▫Oluşturulan politikaların öncelikler ve kısıtlar çerçevesinde planlara (programlara) yansıtılması; plan ve programların tartışılma sürecinde sivil toplum katkısı ▫Planlanan hizmet programlarının bütçeler ile yaşama geçirilmesi; sivil toplumun katkısı ve izlemesi ▫Stratejik önceliklere göre dağıtılan kaynakların etkin kullanımı ; sivil toplumun izlemesi Temel sorunlar: Bu aşamalar arasındaki bağlantının etkin bir şekilde kurulamaması ve sivil toplumun katılımı (!).

Kamu Politikası Süreci Politika, belirlenmiş amaçlara ulaşılması için yürütülen eylemler bütünü olarak tanımlanır. Kamu politikası: “yönetimi etkileyen ve yönetimde söz sahibi olanlar tarafından alınan kararlar, yükümlülükler ve yapılan aktiviteler” olarak tanımlanabilir. Bu çerçevede, kamu politikaları, siyasetçi, toplum ve idare üçgeninde oluşturulmakla birlikte bu üçgene dış dünya dediğimiz devletlerarası ilişkiler ile uluslararası kuruluşlar da dahil edilmektedir.

Kamu Politikası Oluşturma Süreci Kaynak: Yılmaz, Biçer, 2010

Kamu Politikası Oluşturma Süreci ve Sivil Toplum Toplumun örgütlü kesimini oluşturan sivil toplum kuruluşları politika oluşturma sürecine politik rejimin özelliğine göre müdahil olmaktadır. Bir toplumda bireylerin kamu karar alma sürecine katılmaları çeşitli şekillerde olabilir:  Bunun en basit şekli oy kullanmaktır.  İkinci yol ise seçmenlerin politik karar alma sürecine dernek ve sendika gibi sivil toplum (baskı/çıkar grupları) kuruluşlarına üye olmak suretiyle katılmasıdır..

Kamu Politikası Oluşturma Süreci ve Sivil Toplum Sivil toplum kuruluşları, iyi yönetişim gibi kavramlar doğrultusunda kamu politikalarının oluşturulma sürecinde giderek artan bir öneme sahip olmaktadırlar. Ancak, bu önem ülkenin rejimine ve gelişmişlik düzeyine bağlı olarak değişmektedir. Bunun yanında, baskı gruplarının etkisi, üyelerinin büyüklüğüne, maddi kaynaklarına, dayanışma ve önderlik yapabilme yeteneğine göre farklılık göstermektedir (Anderson, 2003; s.44).

Politika Gündemi ve Sivil Toplum Politika oluşturanların eyleme geçmek üzere gelen talepler arasından seçerek üzerinde yoğunlaştıkları konulara “politika gündemi” (sistemik gündem) denilmektedir. Politika gündemi içindeki sıralamayı ise siyasal öncelikler belirler (Ergun, 2004; s.310). Buna göre, çeşitli aktörler tarafından ifade edilen talepler, siyasi erki elinde bulunduran iktidarın öncelikleri çerçevesinde politika gündemini oluşturur.

Politika Gündemi ve Sivil Toplum Politika gündemi, politika yapıcıların seçtikleri veya verilen zaman içinde faaliyette bulunmaya mecbur hissettikleri veya en azından faaliyette bulunuyor göründükleri taleplerden oluşur. Bir kamu probleminin, gündem statüsü kazanması için kamusal ilgi gerektiren bir meseleye dönüşmesi gereklidir (Anderson, 2003; s.296). Politika gündemindeki politika talebinin uygulama aşamasına geçmesi için karara dönüşmesi gerekir.

Toplumsal Talepler ve Politika Gündemi Kaynak: Yılmaz, Biçer, 2010

Politika Gündemi ve Sivil Toplum Toplumsal talebin alınması  Sivil toplumun aktif katılım alanı Toplumsal taleplerin politika gündemine taşınması: Bütçeyi yönlendiren politika belgeleri  Politika belgeleri ve belli düzeylerde sivil toplumun talebini siyasetçiye ve hizmet üreten bürokrasiye aktarması Yasalaşma: politikaların nihai karara dönüşmesi

Türkiye’de Kanun Yapma Süreci ve Sivil Toplum Katılımı Kaynak: Yılmaz, Biçer, 2010

Kaynak: Santiso, 2004

II. Parlamento ve Sivil Toplum İlişkilerinde Türkiye Uygulaması

Türkiye: Yeni Mali Yönetim Sistemi Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ▫Teori ve söylemde doğru adımlar  Mali disiplin (harcama sınırları)  Orta Vadeli Program  Orta Vadeli Mali Plan  Stratejik Planlama,  Performans Programları  Performans Esaslı Bütçeleme  Tahakkuk Esaslı Muhasebe  Faaliyet Raporları  İç Kontrol Sistemi  Dış Denetim ve Sayıştay’ın denetim kapsamının genişletilmesi

Bütçe Sürecine Sivil Toplum Örgütlerinin Katılımı: mevcut resim bize neyi anlatıyor (1) Mevcut yapıda sivil toplum örgütlerinin bütçe sürecine katılımını doğrudan kısıtlayan bir düzenleme bulunmamaktadır. Ama bu örgütlerin görüşmelere ve sürece katılımını doğrudan teşvik edecek bir düzenlemede yoktur. TBMM İçtüzüğünün 30 uncu maddesi kapsamında uzman görüşünün alınması amacıyla düzenlenen hüküm çerçevesinde sivil toplum kuruluşlarının görüşlerinin alınması imkanı bulunmaktadır. Süreç içinde sivil toplumun bütçe sürecine katılımı parlamentonun inisiyatifindedir.

Bütçe Sürecine Sivil Toplum Örgütlerinin Katılımı: mevcut resim bize neyi anlatıyor (2) Ancak dünyada parlamentoların genelde politika oluşturma özelde ise mali yönetim (bütçe odaklı olmak üzere) alanlarında artan önemi yeni yaklaşımların gelişmesine yol açmıştır. Bu gelişmeler Türkiye’de etkilemiştir. Parlamentonun, reforma tabi tutulan mali yönetim sistemindeki değişikliklere uygun bir şekilde çalışması için içtüzükte değişiklikler gündeme gelmiştir. Devam etmekte olan içtüzük çalışmaları kapsamında sivil toplum kuruluşlarının katkısının alınması yönünde çabalar bulunmaktadır.

Bütçe Sürecine Sivil Toplum Örgütlerinin Katılımı: bundan sonrasına ilişkin öneriler (1) Öncelikle içtüzükte gereken değişikliklerin yapılması en öncelikli konu olarak görülmelidir. Bu kapsamda;  Sivil toplum örgütlerine ilişkin akreditasyon sorunu çözülmeli (bu konu kolay değil; 85,578 dernek ve STK niteliğinde yaklaşık 5 bin vakıf bulunmakta)  Sivil toplumun yasama sürecinde katkısının sistematik bir süreç çerçevesinde görüşlerinin alınması sağlanmalı: kendilerini ifade edebilmesi.

Bütçe Sürecine Sivil Toplum Örgütlerinin Katılımı: bundan sonrasına ilişkin öneriler (2)  Komisyon çalışmalarının kamuoyu ve ilgili sivil toplum örgütleriyle paylaşımının zamanında ve kapsamlı bir bilgi demetini sunacak şekilde sağlanması. Bunu yapmaya yönelik olarak web tabanlı bir bilgi yönetim sisteminin kurulması  Yürütmenin taslak çalışmalarında sivil toplum kuruluşlarının taleplerini de içerecek şekilde bir çalışma yürütmesi. Bu çalışmanın sonuçlarının raporlanarak TBMM’ye sunulması ve kamuoyuyla paylaşılması.

Bütçe Sürecine Sivil Toplum Örgütlerinin Katılımı: bundan sonrasına ilişkin öneriler (3)  Başta sivil toplum örgütler, üniversiteler ve araştırma kurumları olmak üzere kurumsal yapıların komisyonlara bilgi aktarımının kolaylaştırılması ve web tabanlı bilgi yönetim sistemi ile sistematik hale getirilmesi (bilgi havuzu).  Mümkün olduğunca komisyon çalışmaları öncesinde politika oluşturma sürecindeki aktörlerin katkısının önceden alınması. Bu anlamda alt komisyon benzeri uygulamaların içtüzük değişikliğinde daha sistematik bir şekilde tanımlanması.

Teşekkürler..