YÖNETİM VE ORGANİZASYON
TEMEL KAVRAMLAR YÖNETİM KAVRAMI YÖNETİM SÜRECİ YÖNETİM SÜRECİNİN ÖZELLİKLERİ YÖNETİCİ YÖNETİCİ ÖZELLİKLERİ
1. YÖNETİM KAVRAMI: YÖNETİM; BİR GRUP İNSANI BELİRLENMİŞ AMAÇLARA DOĞRU YÖNLENDİRME, ARALARINDA İŞBÖLÜMÜ, İŞBİRLİĞİ VE KOORDİNASYONU SAĞLAMA ÇABALARININ TOPLAMIDIR.
YÖNETİM; BELİRLİ AMAÇLARI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN İNSAN KAYNAKLARI, PARASAL KAYNAKLARI, TEKNOLOJİYİ, DONANIMI, DEMİRBAŞLARI, HAMMADDELERİ BİRBİRİNE UYUMLU, VERİMLİ VE ETKİN KULLANILABİLECEK KARARLAR ALMA VE UYGULATMA SÜREÇLERİNİN TOPLAMIDIR.
YÖNETİM; ORTAK BİR AMACI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN BİREYSEL VE GRUPSAL ÇALIŞMALARIN EŞGÜDÜMLENMESİ OLARAK TANIMLANIR.
YÖNETİM SÜRECİNİN ORTAYA ÇIKMASI İÇİN, YÖNETİCİ MEVKİİNDE BULUNAN KİŞİNİN EMRİNDE MUTLAKA EN AZ BİR İNSANIN BULUNMASI GEREKLİDİR.
MADDİ ARAÇ, GEREÇ VE PARASAL KAYNAKLAR OLMASA BİLE, BELİRLİ FAALİYETLERİ YAPMAK VE AMAÇLARA ULAŞMAK İÇİN İNSAN UNSURUNUN BULUNMASI YETERLİ VE GEREKLİ BİR KOŞULDUR.
BİR YÖNETİM OLAYINDAN SÖZ EDİLEBİLMESİ İÇİN GEREKLİ OLAN ÖZELLİKLER ŞÖYLE SIRALANABİLİR: YÖNETİMDEN SÖZ EDİLEBİLMESİ İÇİN İNSANLARIN VARLIĞI GEREKLİDİR. 2. SAĞLANAN İŞBİRLİĞİ BELİRLİ BİR AMACA YÖNELTİLMELİDİR. 3. İNSANLAR ARASINDA İŞBİRLİĞİ SAĞLANMALIDIR.
2. YÖNETİM SÜRECİ YÖNETİCİLER İŞLERİNİ YAPARKEN BEŞ TEMEL YÖNETİM FONKSİYONUNU İCRA EDERLER. BUNLAR; PLANLAMA, ÖRGÜTLEME, YÖNELTME, EŞGÜDÜM VE DENETLEMEDİR. BU FONKSİYONLAR ZAMAN İÇİNDE AYNI KALIRKEN, YÖNETİCİLERİN BU FONKSİYONLARI İCRA TARZLARI DEĞİŞMİŞ VE SORUMLULUKLARI BÜYÜK ÖLÇÜDE ARTMIŞTIR.
ÖRGÜTLEME LİDERLİK KAYNAKLAR AMAÇLAR PLANLAMA KONTROL ETME GÖREVLERİ VE SORUMLULARI BELİRLE LİDERLİK ÇALIŞANI MOTİVE ET KAYNAKLAR İNSAN PARA HAMMADDE TEKNOLOJİ BİLGİ DONANIM ZAMAN AMAÇLAR PLANLAMA AMAÇ SEÇ, ULAŞMA YOLLARINI BELİRLE KONTROL ETME DENETLE VE DÜZELT BAŞARI TESPİTİ AMAÇLARA ERİŞME ÜRETİM MİKTARI KALİTE VERİMLİLİK ETKİNLİK KARLILIK BÜYÜME
YÖNETİM BAŞLANGICI VE SONU BELİRLİ, SINIRLI BİR FAALİYET DEĞİLDİR. YÖNETİCİNİN YÖNETMEK DURUMUNDA OLDUĞU HERKES VE HER ŞEY İÇİN, KENDİSİNİ DEVAMLI OLARAK TEKRAR EDEN BİR DÖNGÜ, DİNAMİK BİR FAALİYETTİR.
YÖNETİM SÜRECİNDE YÖNETİCİLERE YOL GÖSTEREN BİR TAKIM PRENSİPLER VARDIR. BUNLAR; İLKELERİ ANLAMI İş Bölümü İşi aramızda bölüşelim. Sorumluluk Bu iş benim; bu işten beni sorumlu tutabilirsiniz. Yetki Bu işin nasıl yapılacağına ben karar veririm. Delege Etme Bu görevlendirmeyi yerine getirecek sorumlulukta yetkiye sahipsin. Mesuliyet İş son tahlilde benim üzerimdedir. Yönetim Birliği Başka kiminle çalışırsan çalış bir kişiye karşı sorumlusun. Kontrol Alanı Bir yöneticinin fiili olarak yönetebileceği çalışan sayısının bir sınırı vardır. Yetki Aktarımı Bu fonksiyonları yerine getireceğin ve bu sonuçlara ulaşacağın konusunda sana güveniyorum. Bu, bir görevi sana delege etmenin çok ötesinde bir şeydir.
3. YÖNETİM SÜRECİNİN ÖZELLİKLERİ YÖNETİM, BİR VEYA BİRDEN FAZLA AMACI GERÇEKLEŞTİRMEYE YÖNELİKTİR. YÖNETİM, BİR TAKIM BEŞERİ VE MADDİ KAYNAKLARI SERBESTÇE KULLANABİLME YETKİSİNİ GEREKLİ KILAR. YÖNETİMİN OLMASI İÇİN BİR YÖNETİCİ, EN AZINDAN DA BİR YÖNETİLEN İNSANIN OLMASI GEREKİR. SOSYAL VE GRUPSAL BİR SÜREÇTİR. YÖNETİM, BEŞERİ VE MADDİ KAYNAKLAR ARASINDA BİR UYUMU VE İŞBİRLİĞİNİ GEREKTİRİR. YÖNETİM; YÖNETİCİNİN, YÖNETİLENLERE DÜŞÜNDÜKLERİNİ VE KARARLARINI UYGULATABİLECEK KİŞİSEL BİR OTORİTE KURMASINI ZORUNLU KILAR.
3. YÖNETİM SÜRECİNİN ÖZELLİKLERİ YÖNETİM, YÖNETİCİ VE YÖNETİLENLER ARASINDA AHENK, UYUM VE HABERLEŞMEYİ GEREKTİRİR. YÖNETİM; HERKESİN HERŞEYİ YAPMASI YERİNE, HER İŞGÖRENİN BİLGİ, YETENEK VE TECRÜBESİ DOĞRULTUSUNDA EN İYİ YAPACAĞI ŞEYLERİ YAPMASINI VE BU İŞ BÖLÜMÜ ÇERÇEVESİNDE BELİRLİ İŞLERİ EKONOMİK BİÇİMDE YAPACAK ŞEKİLDE UZMANLAŞMASINI GEREKLİ KILAR. YÖNETİM, ZAMANIN EKONOMİK VE DİKKATLİ ŞEKİLDE KULLANILMASINI GEREKTİRİR.
3. YÖNETİM SÜRECİNİN ÖZELLİKLERİ 9. YÖNETİM, RASYONEL VE DİNAMİK BİR SÜREÇTİR. ELDEKİ KAYNAKLARI VERİMLİ VE ETKİN DEĞERLENDİRMEK HEDEFTİR. VERİMLİLİK = ÇIKTI / GİRDİ ; ETKİNLİK = GERÇEKLEŞTİRİLEN DURUM / AMAÇLANAN DURUM 10. KARLILIK (SOSYAL FAYDA), YÖNETİM SÜRECİNİN TEMEL ÖZELLİĞİDİR. KARLILIK1 = KAR / ÖZ SERMAYE ; KARLILIK2 = KAR / TOP.SERMAYE ; KARLILIK3 = KAR / TOP.SATIŞ
4. YÖNETİCİ YÖNETİM KAVRAMI İLE BİRLİKTE YÖNETİCİ KAVRAMI ORTAYA ÇIKMAKTADIR. YÖNETİCİ; KARI VE RİSKİ BAŞKASININ OLMAK ÜZERE, MAL VE/VEYA HİZMET ÜRETMEK İÇİN ÜRETİM FAKTÖRLERİNİN ALIMINI YAPAN/YAPTIRAN, BUNLARI BELLİ GEREKSİNİMLERİ KARŞILAMA AMACINA YÖNLENDİREN, İŞLETMEYİ GİRİŞİMCİ ADINA ÇALIŞTIRMAK SORUMLULUĞU BULUNAN KİMSEDİR.
4. YÖNETİCİ YÖNETİCİ, AMAÇLANAN İŞLERİN YERİNE GETİRİLMESİ İÇİN GRUBUNU ÖRGÜTLEYEN, ÇALIŞANLARI AYNI AMACA YÖNELTİP KOORDİNE EDEN, DENETLEYEN VE KISACA SORUMLULUĞU ÜSTLENEN KİMSEDİR.
4. YÖNETİCİ HER YÖNETİMDE BİR YÖNETİCİ VARDIR VE BU YÖNETİCİ DE YETKİ İLE DONATILMIŞTIR. YETKİ, BAŞKALARININ DAVRANIŞINI ETKİLEYECEK KARARLARI VEREBİLME GÜCÜ, BAŞKA BİR DEYİŞLE YÖNETİCİNİN KARAR VERME HAKKI ŞEKLİNDE TANIMLANIR.
AÇIK SİSTEM VE DURUMSALLIK GÖRÜŞLERİNE GÖRE, YÖNETİCİ; BELİRLİ BİR ZAMAN DİLİMİ İÇERİSİNDE VE DEĞİŞKEN ÇEVRE KOŞULLARI ALTINDA BELİRLİ AMAÇLARI GERÇEKLEŞTİRMEK ÜZERE MADDİ VE BEŞERİ ÜRETİM FAKTÖRLERİNİ UYUMLU BİR ŞEKİLDE BİRARAYA GETİREN VE ÇALIŞTIRAN KİMSEDİR.
YÖNETİCİ; ÖRGÜT İÇİNDE KAYNAKLAR ARASINDA İŞBİRLİĞİ VE UYUMU DİKKATE ALIP ONLARI VERİMLİ VE ETKİN BİR ŞEKİLDE ÇALIŞTIRIRKEN, ÖRGÜTÜN YAKIN VE GENEL ÇEVRE KOŞULLARINI DA GÖZÖNÜNDE BULUNDURMAK ZORUNDADIR. GENEL ÇEVRE ÜLKE VE ULUSLARARASI EKONOMİK KOŞUL TEKNOLOJİK KOŞUL SOSYOKÜLTÜREL KOŞUL POLİTİK KOŞUL DOĞAL ÇEVRE KOŞULU HUKUKİ KOŞUL DİN AHLAK KOŞULU SİYASAL KOŞUL YAKIN ÇEVRE MÜŞTERİ BAYİ HALK BANKA KAMU KURULUŞU DERNEK YEREL YÖNETİM SENDİKA TEDARİKÇİLER MESLEK ODASI RAKİP İŞLETME AMAÇ STRATEJİ İNSAN TEKNOLOJİ YAPI
ÖRGÜTLER VE ÇEVRELERİ ÖRGÜTLER BİR ÇEVRE İÇİNDE FAALİYETLERİNİ SÜRDÜRÜR VE ÇEVRESİYLE SÜREKLİ ETKİLEŞİM İÇİNDEDİR. BU ÇEVRE, ÖRGÜTÜN SINIRLARINDAN BAŞLAYARAK DIŞINDAKİ BÜTÜN ETMENLER OLARAK TANIMLANABİLİR. ÖRGÜTLER GİRDİLERİNİ ÇEVRELERİNDEN SAĞLARLAR, ÇIKTILARINI ÇEVREYE VERİRLER VE ÇEVRELERİYLE SÜREKLİ İLETİŞİM VE ETKİLEŞİM İÇİNDEDİRLER.
ÖRGÜTLER VE ÇEVRELERİ TEKNİK OLARAK ÇEVRE İÇ VE DIŞ OLARAK İKİYE AYRILIR. DIŞ ÇEVRE DE YAKIN VE GENEL ÇEVRE OLARAK İKİYE AYRILIR. YAKIN ÇEVRE: ÖRGÜTÜN DOĞRUDAN İÇİNDE OLDUĞU ÇEVREDİR. MÜŞTERİLER , RAKİPLER, TEDARİKÇİLER, VB. GENEL ÇEVRE: POLİTİK, TEKNOLOJİK, KÜLTÜREL TANIMLARLA İLGİLİDİR.
5. YÖNETİM DÜZEYLERİ VE YÖNETİCİ BECERİLERİ KENDİ ARALARINDA ÜÇE AYRILIR: 1. ÜST YÖNETİM: KÜÇÜK İŞLETMELERDE SAHİP GİRİŞİMCİ İKEN, ÖRGÜT BÜYÜDÜKÇE YÖNETİM KURULU VE BUNUN HEMEN ALTINDA TEPE YÖNETİCİ, GENEL MÜDÜR VE YARDIMCILARINA KADAR UZANAN BİR GRUBU TANIMLAR. 2. ORTA YÖNETİM: ÜST YÖNETİM TARAFINDAN ALINAN KARARLARI VE OLUŞTURULAN STRATEJİLERİ ALT KADEMELERE İLETEN, BUNLARIN UYGULANMALARINI SAĞLAYAN VE DENETLEYEN ORGANDIR. 3. ALT YÖNETİM: ÖRGÜTÜN ÇIKTILARINI, MAL VE HİZMET OLSUN DOĞRUDAN ÜRETEN, İŞ GÖRENLERİ DENETLEYEN, EŞGÜDÜMLEYEN ORGANDIR. BU KADEMEDEKİ YÖNETİCİLER YERİNE GÖRE VARDİYA MÜHENDİSİ, ŞEF, USTABAŞI, VB. İSİMLE ADLANDIRILABİLİRLER.
5. YÖNETİM DÜZEYLERİ VE YÖNETİCİ BECERİLERİ HER BİR YÖNETİM KADEMESİNDEN BEKLENTİLER FARKLIDIR. ÜST DÜZEY YÖNETİMDEN AĞIRLIKLA KAVRAMSAL BECERİYE SAHİP OLMASI BEKLENİRKEN; ORTA DÜZEY YÖNETİMDEN İNSAN İLİŞKİLERİ, ALT DÜZEY YÖNETİMİN TEKNİK BECERİYE SAHİP OLMASI BEKLENİR.
5. YÖNETİM DÜZEYLERİ VE YÖNETİCİ BECERİLERİ YÖNETİMSEL BECERİLER: 1. KAVRAMSAL BECERİLER: YÖNETİCİNİN TÜM ÖRGÜTÜN KARMAŞIKLIĞINI ANLAMASI VE HER BİRİMİN ÖRGÜTÜN TEMEL HEDEFLERİNE KATKISINI DEĞERLENDİREBİLME BECERİSİDİR. ÖRGÜTÜ, ÇEVRESİNE UYARLAMA İŞLEVİ DE GÖRÜR. ANALİTİK BECERİ: SORUNLARIN ÇÖZÜMÜ İÇİN MANTIKSAL, BİLİMSEL YAKLAŞIM VE TEKNİKLERİ KULLANABİLMELİDİR. KARAR VERME BECERİLERİ: ÇEŞİTLİ SEÇENEKLER ARASINDAN SEÇİM YAPABİLME BECERİSİDİR. 2. İNSAN İLİŞKİLERİ BECERİLERİ: BAŞKALARINI ANLAYABİLMELİ VE ONLARLA ÇALIŞABİLMEDİR. HER DÜZEYDEKİ YÖNETİM ÖZELLİKLE ORTA VE ALT YÖNETİM DÜZEYİ İÇİN GEREKLİDİR. 3. TEKNİK BECERİLER: YÖNETİCİNİN BİR SÜREÇ YADA YÖNTEM ÜZERİNDEKİ BİLGİ VE BECERİSİDİR. İŞLERİN DOĞRUDAN YAPILDIĞI ALT YÖNETİMDE İŞGÖRENLERE YOL GÖSTERMEK VE DESTEK VERMEK AÇISINDAN BU BECERİ ÇOK ÖNEMLİDİR.
YÖNETİCİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER: A- ÜÇ ÖZELLİK YAKLAŞIMI 1. YÖNETİCİNİN ENTELLEKTÜEL ÖZELLİKLERİ: GENEL KÜLTÜR, MANTIKLILIK, ANALİZ RUHU, SENTEZ RUHU, SEZGİ GÜCÜ, HAYAL GÜCÜ, MUHAKEME (YARGI) GÜCÜ, DÜŞÜNCELERİNİ SORUN VE KONULARA ODAKLAŞTIRABİLME YETENEĞİ, DÜŞÜNCELERİNİ AÇIK SEÇİK İFADE EDEBİLME YETENEĞİ
YÖNETİCİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER: A- ÜÇ ÖZELLİK YAKLAŞIMI 2. YÖNETİCİNİN KARAKTERİNE İLİŞKİN ÖZELLİKLERİ: AKIL İLE DUYGU ARASINDA DENGE, DEĞİŞKEN KOŞULLARA, ORTAMLARA VE KİŞİLERE UYUM GÖSTEREBİLME, DİKKATLİLİK, İHTİYATLILIK, GİRİŞKENLİK, HAFIZA GÜCÜ, DİNAMİKLİK, AZİM VE SEBATKARLIK, TERTİPLİLİK VE DÜZENLİLİK, YÖNTEMLİLİK, SÜRATLİLİK, CİDDİLİK.
YÖNETİCİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER: A- ÜÇ ÖZELLİK YAKLAŞIMI 3. YÖNETİCİNİN SOSYAL ÖZELLİKLERİ: DIŞ GÖRÜNÜŞÜ, GİYİM KUŞAMI İLE ÇEVRESİNDEN KABUL GÖRMELİ, GRUBA HİTAP EDEBİLECEK NİTELİKTE OLMALI, GRUP YAPILARINI, ORTAK AMAÇ, DEĞER VE DUYGULARINI ANLAYABİLMELİ, İŞ YAPARKEN UYULMASI GEREKEN İYİ ALIŞKANLIKLARIN YERLEŞMESİNE ÇALIŞMALI, KÖTÜ ALIŞKANLIKLARLA MÜCADELE EDEBİLMELİ (İŞ DİSİPLİNİ) KENDİSİ İLE BERABER ÇALIŞACAK HER İNSANDAN YARARLANMAYI BİLMELİ VE ONLARLA İŞBİRLİĞİ EDEBİLMELİ, KİŞİLERİN VE OLAYLARIN ÖZELLİĞİNE GÖRE ÖLÇÜLÜ VE DENGELİ HAREKET ETMEYİ BİLMELİ. NE ZAMAN İLERİ GİDECEĞİNİN, NE ZAMAN GERİ ÇEKİLECEĞİNİN BİLİNCİNDE OLMALI (DİPLOMAT VEYA TAKTİK SAHİBİ OLMA) BİLGİ, TECRÜBE, ADALET, HAKKANİYET, GÜVEN VERME, ÖZEL HAYATINDAKİ DİKKATLİLİK İLE ÇEVRESİNDE ETKİLİ, OTORİTE SAHİBİ VE İKNA GÜCÜ OLAN BİR KİMSE OLARAK TANINMALIDIR.
YÖNETİCİLİK ROLLERİ: HER YÖNETİCİ KONUMUNA YA DA POZİSYONUNA GÖRE AĞIRLIKLI OLARAK FARKLI İŞLER YAPMAKTA GÖREVLER YERİNE GETİRMEKTELER. BUNA YÖNETİCİNİN ROLÜ DENİR. 1. BİLGİSEL ROLLER: KONTROL VE MONİTÖR ROLÜ DAĞITMA ROLÜ SÖZCÜLÜK ROLÜ 2. BİREYLER ARASI ROLLER TEMSİL GÖREVİ ROLÜ LİDER ROLÜ İLİŞKİ ROLÜ 3. KARAR VERME ROLLERİ GİRİŞİMSEL ROL ANLAŞMAZLIKLARI ÇÖZME ROLÜ KAYNAK DAĞITIM ROLÜ MÜZAKERELERDE BULUNMA ROLÜ
YÖNETİCİLİK ROLLERİ 1. BİLGİSEL ROLLER: KONTROL VE MONİTÖR ROLÜ: YÖNETİCİ ÇEVRESİNİ ARAŞTIRARAK SÜREKLİ BİLGİ TOPLAR VE DENETİM YAPAR. BU BİLGİLER ÇOĞUNLUKLA SÖZLÜ OLARAK BAĞLANTI KURDUĞU BİREYLERDEN EDİNDİĞİ BİLGİLERDİR DAĞITICI ROLÜ: SAĞLADIĞI BİLGİLERİ ÜSTLERİNE İLETİR. YÖNETİCİLER İMTİYAZLI OLARAK EDİNDİKLERİ BİLGİLERİN ÇOĞUNU BUNLARA ULAŞMA İMKÂNI OLMAYAN ASTLARINA İLETİRLER, ONLARI BİLGİLENDİRİRLER SÖZCÜ ROLÜ: YENİ KONU HAKKINDA BİLGİ VERİR. YÖNETİCİLER BİRİMLERİ VE ÖRGÜTLERİ DIŞINA BAZI BİLGİLERİ VERİRLER. YENİ ÜRÜN TASARIMLARI HAKKINDA KAYNAK SAĞLAYICILARA İSTEKLERİNİ BİLDİRİRLER. KONUŞMALAR YAPARLAR, ÖRGÜTLERİNİ TANITIRLAR.
2. BİREYLER ARASI ROLLER TEMSİLCİLİK ROLÜ: İŞLETMEYİ YÖNETİCİNİN TEMSİL ETMESİDİR . ÜLKE İÇİNDE VE DIŞINDA İŞLETMEYİ TEMSİL EDER. ÜST YÖNETİCİNİN ÖNEMLİ KİŞİLERİ KARŞILAMASI, AÇILIŞLARDA BULUNMASI, TÖRENLERDE ÖDÜL VERMESİ, SATIŞ YÖNETİCİSİNİN ÖNEMLİ BİR MÜŞTERİYLE YEMEĞE ÇIKMASI LİDERLİK : ASTINI HAREKETE GEÇİREBİLECEK ÖZELLİKLERE SAHİP OLMAK. HER YÖNETİCİ BİRİMİNDEKİ ÇALIŞANLARI GÜDÜLEMELİ, GEREKSİNİMLERİNİ ÖRGÜTÜN AMAÇLARI YÖNÜNDE KARŞILAYABİLMELİDİR. İLİŞKİ : DİĞER KURUMLAR VE KURULUŞLARLA BAĞLANTI KURMA, İLETİŞİM SAĞLAMA KONUMU İÇİN EN İYİ İLİŞKİ KURMAYI SAĞLAMAKTIR. YÖNETİCİLER KENDİ DİKEY KOMUTA ZİNCİRİ DIŞINDAKİ BİRİMLERLE BİRÇOK İLİŞKİ KURMAKTALAR. BU İLİŞKİLER KENDİ ÜSTLERİ İLE OLAN İLİŞKİLERDEN DAHA FAZLADIR
3. KARAR VERME ROLLERİ: GİRİŞİMCİ: İYİ BİR FİKİRLE KARŞILAŞTIĞINDA BUNU UYGULAMAYA KOYAN KİŞİ . GİRİŞİMCİ OLARAK YÖNETİCİ KENDİ BİRİMİNİ İYİLEŞTİRMEYE, ÇEVREYLE DAHA UYUMLU HALE GETİRMEYE ÇALIŞIR. İYİ BİR FİKİRLE KARŞILAŞTIĞINDA BUNU UYGULAMAYA KOYAR YA DA KOYDURUR. ANLAŞMAZLIKLARI ÇÖZÜCÜ: ÖRGÜTTE BİR SORUN OLDUĞUNDA BU SORUNU ÇÖZER. ANLAŞMAZLIKLARI ÇÖZÜCÜ ROLÜ, YÖNETİCİYİ KONTROLÜ DIŞINDAKİ DURUMLARLA KARŞI KARŞIYA GETİRİR. BİR GREV BAŞLAYABİLİR, KAYNAK SAĞLAYICI SÖZLEŞMESİNİ YERİNE GETİREMEYEBİLİR, BÜYÜK BİR MÜŞTERİ İFLAS EDEBİLİR. YÖNETİCİ BÜTÜN BUNLARLA BAŞ EDEBİLMELİ VE ÇÖZÜM BULMALIDIR KAYNAK DAĞITICI: KAYNAKLARIN NEREYE NASIL DAĞITILACAĞI HAKKINDA BİLGİ VERİR. KAYNAK DAĞITICI OLARAK HANGİ KAYNAKLARIN HANGİ ÖNCELİKLE, NEREYE VE NASIL DAĞITILACAĞINA KARAR VERİR. BUNU YAPARKEN DE DENGELERİ İYİ KORUMASI GEREKİR MÜZAKERECİ: BİR FİKİR HAKKINDA ALT VEYA ÜST BİRİMLER İLE YADA DIŞ KURUMLARLA GÖRÜŞÜR, O KONU HAKKINDA BİLGİ VERİR. MÜZAKERECİ OLARAK YÖNETİCİ OLDUKÇA BÜYÜK BİR ZAMAN HARCAR. HER DÜZEYDEKİ YÖNETİCİ PEK ÇOK KONUYU GEREK ASTLARI VE ÜSTLERİYLE GEREKSE DIŞARIDAKİ BİRİM VE BİREYLERLE GÖRÜŞÜR, TARTIŞIR
Yöneticilerin Rolleri Nasıl Değişti... Eskiden.. Günümüzde... Tanımlanmış politika ve süreçlere ihtiyaç duyuluyordu Yüksek muhakeme yeteneğine ihtiyaç duyuluyor. Faaliyet odaklı yaklaşım, "doğru şeyleri yapmak" hakimdi. Sonuç odaklı yaklaşım "doğru hedeflere ulaşmak" hakim. Teknik becerilere dayalı olarak çalışılırdı. İletişim becerilerine dayalı olarak çalışılıyor. Katılık ve tutarlılığa önem veriliyordu Esneklik ve uyum yeteneğine önem veriliyor. Çalışanlar kontrol edilerek yönetiliyordu, Çalışanlar motive ederek yönetiliyor. Dar bakış açışı hakimdi. Geniş bakış açışı hakim. İçe dönük, "önce şirket" yaklaşımı hakimdi. Dışa dönük 'önce müşteri' yaklaşımı hakim. İdari beceriler ön plandaydı. Girişimci beceriler ön planda. Sorumluluklar ve roller kesin hatlarla belirliydi. Sorumluluklar ve roller kesin olarak belirli değil. Statik beceri eğitimi uygulanıyordu Sürekli öğrenme yaklaşımı uygulanıyor. Çalışan/Yöneten çatışması söz konusuydu. Çalışan/yöneten işbirliği söz konusu. Kentli erkek çalışanlar, kentli erkek yöneticiler tarafından yönetiliyordu Farklı kültürel ve beşeri kökenli çalışanlar, farklı kültürel ve beşeri kökenli yöneticiler tarafından yönetiliyor. İş güvencesi prensibi benimsenmişti. Risk, katılım, kariyer geliştirme gibi değerler benimsenmiş durumda. Yöneticiler çoban rolünü benimsemişti. Yöneticiler antrenör rolünü benimsemiş durumda. Çalışanlara işin parçaları gözüyle bakılıyordu. Çalışanlara işin ortağı gözüyle bakılıyor.