Temur BAYDOĞAN (1),Mehmet DEMİRER (2), Burak KARABULUT(3)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1EĞİTİM BİRİMİ DİYARBAKIR KHB 90 GÜN ÇALIŞMASI  ‘’Hedeflerle Yönetim İlkesine’’ dayanan bir proje çalışmasıdır.  Çalışma kapsamında 90 gün.
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Ordu Üniversitesi Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Ordu/Türkiye
Hoşgeldiniz HEM. YAŞAR IŞIK HASTA HAKLARI İLETİŞİM BİRİMİ HEMŞİRESİ
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
HASTA HAKLARI.
EVDE BAKIM HİZMETİ SUNAN SAĞLIK KURULUŞU DENETLEME FORMU
HASTA HAKLARI BİRİM FAALİYETLERİ
Pratisyen Hekimlerin Hukuksal Sorunları --- Av
Meriç Belediyeler Birliği
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
ÖZEL HASTANELERDE ÖZEL SAĞLIK SİGORTASININ İŞLEYİŞİ VE SORUNLARI
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Diferansiyel Denklemler
TRABZON KADASTRO MÜDÜRLÜĞÜ
HASTA HAKLARI.
EN TEMEL HASTA HAKKI “hekim seçme hakkı”
SAĞLIK BAKANLIĞI EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
30 Ekim-2 Kasım 2014 ANTALYA, TÜRKIYE
HASTA HAKLARI UYGULAMALARI
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
HOŞGELDİNİZ YA/EM Doktora Öğrencileri Kolokyumu 2002.
KalDer - Üye Memnuniyeti Araştırması TMME Araştırma, KalDer’in 2005 yılından bu yana KA Araştırma tarafından yürütülen TMME modelinin KalDer müşterileri.
MURATPAŞA İLÇESİ AİLE SAĞLIĞI MERKEZLERİ SAĞLIK ÇALIŞANLARININ HASTA HAKLARI GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ARAŞTIRMA Dr. Latif Serdar ÇELİK.
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
ISLAHÇI HAKLARI BAŞVURUSU VE UYGULAMALARI
0+ HASTA MAĞDURİYETİNE VE SAĞLIK ÇALIŞANINA ŞİDDETE ‘DUR’ DEDİK!
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
HASTANE ETİK KURULLARI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
BAKANLIK HASTA HAKLARI UYGULAMALARI VE
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
26 EKİM HASTA HAKLARI GÜNÜ
SEVK BİLGİ DÖNÜŞ FORMU VE
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
TIBBİ KAYITLARIN YÖNETİMİ VE BİR HASTANE UYGULAMASI
Klinik Hasta Bakımına Farklı ve Modern Bir Yaklaşım BÜTÜNLEŞİK BAKIM Uzm. Dr Orhan KOÇ SADEF Yönetim Kurulu Başkanı Ulus Devlet Hastanesi Başhekimi.
Tıbbi Hizmetler Başkanı Op. Dr. Fazlı ASLAN 2014
ANKARA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
HASTA HAKLARI VE SORUMLULUKLARI
DÖNEM DEĞERLENDİRME TOPLANTISI ORDU İLİ
KURUM ÖZELLİKLERİ Hastane yatak sayısı: 750 Personel Sayısı: 1229
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
TDMS TEK DÜZEN MUHASEBE SİSTEMİ Ali Gazi Hastane İşletmeciliği Uzmanı
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
PAYDAŞ GÖRÜŞLERİ Yrd.Doç.Dr.Maviş Emel KULAK KAYIKCI
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
ADIYAMAN’DA ÇOCUĞUN PSİKOSOSYAL GELİŞİMİNİ DESTEKLEME PROGRAMI
GRUP HAŞ… TOPLUMDA İLK YARDIM BİLİNCİ. Bakanlık aşamasında tıkandı… Huzur evinde kalan yaşlı bireylerde depresif semptomlar ve yaşam kalitesinin değerlendirilmesi.
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
.  ..  Proje  Hastalarımıza sağlık problemleriyle birlikte artan psikolojik destek ihtiyaçlarını karşılamak, kendilerini güvenilir bir ortamda.
SAĞLIK TESİSLERİNDEKİ KALİTE UYGULAMALARI DOĞRULTUSUNDA KURUMLARINDA YAPILAN UYGULAMALAR İLE İLGİLİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, ALGI VE DÜŞÜNCELERİ Emre.
FİNANSAL ANALİZ DAİRE BAŞKANLIĞI tarihli ve sayılı Makam Oluru ile Genel Sekreterlikler bünyesinde «Fatura İnceleme.
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
SHY-66/147 KREDİLENDİRME SHY-66/147 Kredilendirme:  Alınan eğitimin, Ek-1.C Temel Bilgi Gerekliliklerine eşdeğer olduğunun tespit edilmesine istinaden,
TRAKYA ÜNİVERSİTESİ TÜBİTAK ARDEB PROJELERİ ARAŞTIRMA SUNUMU (Ağustos -2016)
ANKARA TREN GARI TERÖR SALDIRISI
Özel Körfez Marmara Hastanesi
ÇALIŞAN ve ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI SONUÇLARI Ocak, 2009
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
Sunum transkripti:

HASTA HAKLARI BİRİMLERİNİN HASTA HAKLARI PERSONELİ GÖZÜYLE DEĞERLENDİRİLMESİ Temur BAYDOĞAN (1),Mehmet DEMİRER (2), Burak KARABULUT(3) 1. Sosyal Hizmet Uzmanı, Kocaeli Kamu Hastaneleri Genel Sekreterliği, Hasta-Çalışan Hakları Birimi 2. İdari Hizmetler Müdürü, İzmit Seka Devlet Hastanesi 3. Hastane Yöneticisi, İzmit Seka Devlet Hastanesi, Uzm. Dr. Temur BAYDOĞAN , Kocaeli Kamu Hastaneleri Genel Sekreterliği Tıbbi Sosyal Hizmet, Hasta-Çalışan Hakları Birim Sorumlusu

KONUNUN AMACI Kocaeli ili örnek alınarak kamu hastanelerinde faaliyet gösteren hasta hakları birimlerinin çalışma alanına ilişkin özelliklerinin tanınması; çalışan personelin eğitim yapısı ve birim çalışmalarındaki sıkıntıların ve birimin sıkıntılarının birim çalışanları gözü ile aktarılması ile birlikte birimlerin sıkıntılarının tespiti yapılarak birim çalışmalarının durumunu ortaya çıkarmaktır.

Yöntem -teknik Birim çalışanları tarafından birimdeki işleyişin ortaya konulması amacından hareketle saha araştırması (Survey) yoluyla betimleyici bir araştırma yürütülmüştür. Araştırmanın teorik kısmında hasta hakları ile ilgili dünyadan ve Türkiye’den literatür taraması yapılmıştır. Araştırmanın uygulama kısmında anket yoluyla elde edilen veriler analiz edilmiştir. Bu veriler yapılan görüşmelerle desteklenmiştir. Anket çalışması belirtilen hastanelerde 17 birim çalışanına uygulanarak veriler örneklem oluşturulmuştur

BULGULAR Hak; hukuk düzeninin kişilere tanıdığı yetkidir. Sağlık; hastalık veya sakatlıkla ilgili bir durumdan ziyade bedensel ruhsal ve sosyal yönden kişinin tam bir iyilik halinde olmasıdır. Sağlık Hakkı: “Kişinin toplumdan, devletten sağlığının korunmasını, gerektiğinde tedavi edilmesini iyileştirilmesini veya toplumun sağladığı imkanlardan faydalanması durumudur. İnsan haklarının sağlık hizmetindeki yansıması olan hasta hakları; hasta olan, sağlık hizmeti alma gereksinimi olan kişilere ait haklardır. Sağlık çalışanları ve kurumları ile ilişkilerinde korunma altına alınması gereken çıkarlarını ifade eder

Hasta hakları, hastaları, haksız, yersiz ve gereksiz uygulama ve tedaviden koruyan yasal ve etik standartlardır. Hasta Haklarını açıklayan belge; Türkiye’de Sağlık Bakanlığının 1998 yılında yayımlanan Hasta Hakları Yönetmeliği’dir. Söz konusu yönetmelikte hasta hakları, sağlık hizmetlerinden yararlanma ihtiyacı bulunan bireylerin, sırf insan olmaları sebebiyle sahip bulundukları ve T.C. Anayasası, uluslararası anlaşmalar, kanunlar ve diğer mevzuat ile teminat altına alınmış bulunan haklarını ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.

Ulusal ve uluslar arası düzeyde son yıllarda hasta hakları konusunda bir çok olumlu gelişmeler yaşanmakta olduğu buna paralel olarak bireylerin hasta hakları konusunda bilgi düzeylerinin de arttığı yapılan uygulamalarla görülmektedir.

Hastanelerde faaliyet gösteren hasta hakları birimleri; yapısı ve çalışma prensipleri ile bir çok hasta ve yakınının sağlık konusundaki hak kayıplarının önüne geçmesi başka bir ifade ile koruyucu sağlık hizmeti alımının başlangıcında etken rol oynadığını göstermektedir. Hasta hakları personellerin eğitim ve bilgi durumlarının iyileştirilmesi ile birlikte hasta hakları birimlerinin işleyiş ve kalite yapısının artırılması, hasta ve hasta yakınlarının sistem içerisindeki sıkıntılardan kurtulması için gerekli olmaktadır.

Hasta Hakları Birimleri İle İlgili Göstergeler Çalışan Personelin Kimliği Cinsiyet Kadın %66,6 Erkek %33,4 Yaş 18-29 yaş %33,4 30-59 yaş %66,6 Eğitim Durumu Üniversite (Ön Lisans) %16 Üniversite(Lisans) %66,6 Üniversite(Yüksek Lisans ve Üstü) %16 Mesleği Sosyal Hizmet Uzmanı %66,6 Psikolog %16 Diğer %16 Ankete katılan çalışanların%66 sı kadın %33’ü erkektir. Katılımcıların %33’ü 18-29 yaş aralığında ve %66 sı 30 yaş ve üstüdür.

Çalışan Personelin Hasta Hakları Birimi Görev Süreleri Ve Eğitim Bilgileri Görev süresi 0-1Yıl 2-3Yıl 4-5 Yıl 6Yıl ve Üstü %33 %16 %33 %16 Hasta Hakları Konulu Eğitim Programına Katılım Sayısı Katılmadım 1 kez 2 kez 3 ve Üstü %16 %33 ankete katılan çalışanların%33’ü 4-5 yıl süre aralığında, %33’ü 0-1 yıl süre aralığında, %16 sı 6 yıl üstü zamandır hasta hakları biriminde çalışmaktadır. eğitime katılan orana bakıldığında 1 kez eğitim programından geçen %33, 3 ve üstü eğitim programına katılan %33 katılmayan %16 ve 2 kez katılan personel sayısı %16 lık kısmı oluşturmaktadır.

Hasta Hakları Uygulama Eğitimi(5 İşgünü) %83 Hasta Hakları Birim Sorumluların Hasta Hakları Konulu Katıldığı Eğitim Program Bilgileri Hasta Hakları Uygulama Eğitimi(5 İşgünü) %83 Kocaeli Hasta Hakları Konferansları %17 Ankete katılan çalışanlara açık uçlu olarak sorulan soruda genellikle verilen cevap %83 oranı ile hasta hakları uygulama eğitimine katılım olmuştur. %17 oranında Kocaeli Hasta hakları konferansına katılım sağlamıştır.

Hasta Hakları Birimlerine Aylık Bazda Yapılan Başvurular Bilgisi Yerinde Çözülen (Sözlü) Başvuru Başvuru Yok 1-10 Başvuru 11-20 Başvuru 21 ve Üzeri Başvuru %38 %37 %25 Yazılı (Kurula Sevk Edilen) Başvuru %50 Bakıldığında ayakta başvuru sayılarının ve yazılı başvuruların fazla olduğu görülmektedir. Aslında ayaktan başvurularda daha fazla sayı olduğu ancak gelen müracaatçının olay esnasındaki ajite durumu nedeniyle kayıtların yapılmadığı bilgisi alınmıştır.

Su İstimal Edilmektedir %87 Su İstimal Edilmemektedir. %13 Hasta Hakları Çalışanları Tarafından Hasta Hakları Birimlerinin Su İstimal Edildiğini Düşünme Oranı Bilgisi Su İstimal Edilmektedir %87 Su İstimal Edilmemektedir. %13 Hasta hakları birimi personeli hasta ve yakınlarının birimleri %87 oranında su istimal ettiğini, %13’lük kısım ise birimlerin su istimal edilmediğini belirtmektedirler. Hasta hakları birimlerinin hasta ve yakınları tarafından su istimal edildiği görülmektedir. bu oran yüksek olup hasta hakları ile ilgili olarak toplum çalışmalarının önemi görünmektedir.

Hasta Hakları Birimlerinde Yaşanan Üç Önemli Sorun 1 Mevzuat nedeniyle sıkıntıların yaşanması %30 2 Personel ve fiziki koşulların eksikliği %50 3 Personelin birime olumsuz bakış açısı %20 Bakıldığında hasta hakları birimlerinde yaşanan sıkıntıların başında birimlerin personel eksiği ve fiziksel koşulların yetersiz oluşu ortadır.

Hasta Hakları Yönetmeliğinin Hasta Hakları Personeli Açısından Değerlendirilmesi Bilgisi Yönetmelik 1998 yılından itibaren kullanılmaktadır. Güncellenmesi ve değişime uygun olması gerekmektedir. %70 Yönetmelik içeriğindeki maddelerin açıklama durumları yetersiz olması %20 Yönetmelik güncel konulara uyumlu hazırlanmış %10 Araştırmada, hasta hakları yönetmeliği hasta hakları personeli açısından değerlendirildiğinde; %70 oranında bir kesim “yönetmeliğin 1998 yılından itibaren kullanılmaktadır, güncellenmesi ve değişime uygun olması gerekmektedir” cevabını vermiştir %20’lik kısım “yönetmelik içeriğindeki maddelerin açıklama durumları yetersiz olması “ şeklinde olumsuz yapıda olduğunu belirtmiş bunun yanında %10’luk kısım ise yönetmelik güncel konulara uyumlu hazırlanmış şeklinde olumlu yanıtlar vermiştir.

Çalışan Hakları Yönetmeliğinin Hasta Hakları Açısından Olumsuz Yönleri Bilgisi Var %10 Yok %90 Çalışan Haklarının oluşturulması ile birlikte taraflar arasında denge kurulmuştur. Böylece hak ihlalinin oluşması engellenmektedir. Çalışan hakları ile birlikte hastalar çalışanlara karşı daha dikkatli bir şekilde şikayet başvuruları yapmaktadır. Birim çalışanları çalışan hakları ile birlikte hasta ve çalışan arasında denge kurulduğunu böylece hastaların ister istemez haklarını daha iyi bir şekilde öğrenerek başvurularını daha dikkatli yaptığı görülmektedir.

Hastaların Hasta Hakları Birimlerine Karşı Düşünce Bilgisi Hasta veya yakınını dinleyecek bir birim olması düşüncesinde olanlar %30 Birimin hastane yönetimi ile birlikte çalıştığını personeli atmayan bir birim olduğunu düşünenler Anında çözüm istemeleri nedeniyle hasta ve yakınlarının süreç uzadığında kendilerini değersiz hissetmeleri birime karşı cephe almaları %20 Hasta Hakları Birimlerinin hastalar ve yakınları için etkin bir rol üstlendiğini düşünenler

SONUÇ Hasta hakları birimleri çalışan personelinin lisans mezunu olduğu, birim çalışmalarının deva ettiği ve değişen sağlık sistemi ile birlikte birimlerinde değişim içerisinde olduğu ancak yasal mevzuatın eksik olduğu, birimdeki personel sayısının yetersizliği ve hastanelerdeki sağlık çalışanlarının birimlere bakış açısı birim işleyişlerinde sıkıntı oluşturduğu görülmektedir

Birimlere başvuru yapan hasta ve hasta yakınlarının haklarından haberder olduğu bunda birim çalışanlarının etkisinin olduğu görülmektedir. Çalışan hakları birimlerinin oluşturulması ile birlikte birime başvuru sayısında bir değişiklik olmadığı ancak daha duyarlı bir kesim oluştuğu bilgisi alınmıştır

Hasta hakları birimlerinin teknik bilgi düzeylerinin geliştirilmesi için eğitim modüllerinin bakanlık ve genel sekreterlik düzeyinde artırılması gerekliliği, hasta hakları çalışanları ile toplantılar yapılarak genel sekreterlik kısmında hasta çalışan hakları birimlerinde çözüm odaklı ve bilgi paylaşımlı toplantıların oluşturulması gerekliliği, yasal mevzuatın birim çalışmalarındaki yetersizliği görüldüğünden yasal olarak birim çalışmalarının güçlendirilmesi yönetime bağımlı ancak bağımsız bir işleyiş yapısında destek verilecek bir ortamın oluşturulması gerekliliği görülmektedir.

Hasta hakları birimlerinin daha iyi bir yönetmelikle daha işlevsel bir konumda olması gerekliliği açık olup gerekli destek ve çalışmalar yapılması kanısandayım.. Teşekkür Eder Sağlıklı Günler Temenni ederim…

KAYNAKÇA Barker, L. R. (1999). The Social Work Dictionary, NASAW Press. Bayraktar, K. (1972). “Hekimin Tedavi Nedeniyle Cezai Sorumluluğu, Yayınlanmamış Doktora Tezi, S.16 İst. Canpolat, Sibel (2002). “Hasta Hakları ve Etik”, İstanbul Ünv. Tıp Fakültesi,S.1 İst. Önal, E. ve Tümerdam, Y. (1999). “Hasta Hakları, Sağlık Hakkı ve Tıp Etiği”, Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi C.7, Sayı: 2 ÖZLÜ, Tevfik ve BOSTAN Sedat(2009:). “Hasta Rehberi-Sağlık Hizmetlerinden Yararlanma Kılavuzu”, Sağlık Bakanlığı, Ankara. Sütlaş, Mustafa.(2000).” Hasta ve Hasta Yakını Hakları”, Çiviyazıları Yayınları, İst. Hasta Hakları Uygulama Genelgesi (Tarih: 23.03.2009; Sayı: 11706). Hasta Hakları Yönetmeliği, (Tarih: 01.08.1998; Sayı: 23420).