1960-1970 Dönemi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Vergi ile İlgili Kavramlar
Advertisements

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Vergi Düzenlemeleri İstanbul 2002.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNE SAĞLANAN DESTEK UNSURLARI
GİDER VERGİLERİ KANUNU BANKA SİGORTA MUAMELE VERGİSİ
BELEDİYELERDE VERGİLENDİRME YETKİSİ
DOLAYSIZ VERGİLER VAKIFLARIN VERGİLENDİRİLMESİ
EKONOMİ ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
TÜRKİYE’DE GAYRİMENKULLERİN VERGİLENDİRİLMESİ Vergi Bölümü Yöneticisi
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
1. PLANLAMA ÇALIŞMALARI PLANIN AMACI : Hazırlanacak kalkınma planları sınırlı doğal kaynaklardan en etkin ve optimal bir biçimde faydalanmayı temin etmek,
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
BÜTÇE AÇIKLARI.
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
GELİR VERGİSİ KANUNU SEMİNERİ
Ekonomi Nedir ? İnsan ihtiyaçlarını sonsuz bu ihtiyaçlar için gerekli olan kaynaklar sınırlıdır. Sınırsız ihtiyaçlar ile sınırlı kaynak arasındaki dengeyi.
T. C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Personel Genel Müdürlüğü SAYI :B. 08. PGM
Ülkemizde Uygulanan Ekonomik Politikaların Temel Amacı -Doğal ve beşeri kaynakları en iyi şekilde değerlendirebilmek.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
Devletçiliğe Geçiş Nedenleri:
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Türkiye’de Planlama ve DPT. 1960’lı Yıllar – Birinci İnönü Koalisyonunun dağılıp İkincisinin kurulması Türkiye’de Planlamanın niteliğini ve.
VERGİ (devam).
KAMU HARCAMALARI ve GELİRLERİ
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Kanun, kalkınma planları ile ilgili yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
Süleyman hacIfettahoğlu Ayşe Özer
HEPİMİZİN ÖDEVİ VERGİ.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Klasik iktisadi yaklaşım
Ar-Ge FAALİYETLERİNE İLİŞKİN VERGİSEL TEŞVİKLER
Av. Prof. Dr. Mustafa AKKAYA. VERGİ HUKUKU TİCARET HUKUKU.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 1. ÜNİTE:
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
©McGraw-Hill Education, 2014
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
ADI : RİFAT ÇABAS SINIF :MALİYE BÖLÜMÜ ŞUBE :E NO : DERS : EĞİTİMDE TEKNOLOJİ KULLANIMI DERSİN ÖĞRT:SUAT ÇAPUK MUHASEBE VE FİNANSMAN VERGİ.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

1960-1970 Dönemi

27 Mayıs 1960 tarihinde askeri müdahale ile yönetim değişti. 27 Mayıs 1960 - 1961 arası Milli Birlik Hükümeti görevdedir. Milli Birlik Hükümetinin yaptığı değişiklikler; Gelir vergisinde yapılan değişiklikler: Tarım kazançları vergi kapsamına alındı. Esnaf muaflığının daraltılması ve götürü usul. Servet beyanının getirilişi.

Kurumlar Vergisinde Yapılan Değişiklikler; - Kurumlar vergisine tabi sermaye şirketleri ve kooperatiflerde vergi oranı %10’dan %20’ye çıkarıldı, diğer kurumlarda oran %35’dir. Bina ve Arazi Vergilerinde Yapılan Değişiklikler Matrahlara uygulanacak katsayılar yükseltildi. Diğer Vergi Kanunlarında Yapılan Değişiklikler - Gider Vergisi Kanunu’nda vergiyi ağırlaştırıcı değişiklikler yapıldı.

1961 Anayasası ve Vergilendirme Yetkisi 1961 Anayasası halk oyuna sunularak kabul edildi. 4. Bölüm’de Siyasi Haklar ve Ödevler’in Vergi Ödevleri kısmının 61. maddesi; “Herkes kamu giderlerini karşılamak üzere mali gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür…. Vergi, resim, harç ve benzeri yükümlülükler ancak kanunla konulur.”

1971’de 1488 Sayılı Kanun 61. maddesi; “ Kanunun belli ettiği yukarı ve aşağı hadler içinde kalmak, ölçü ve esaslara uygun olmak şartıyla, vergi, resim ve harçların muafiyet ve istisnalarıyla nispet ve hadlerine ilişkin hükümlerde değişiklik yapmaya, Bakanlar Kurulu yetkili kılınabilir.”

Hükümet Programlarında Öngörülen Vergi Politikası 1961 tarihli hükümet programında ziraat arazisinden Arazi Vergisi kaldırılacağı belirtilmiştir. 1962 tarihli hükümet politikasında ise vergi sisteminin ıslah edileceği: - uygulama kolaylığı, - vergi adaleti, -verim arttırıcı tedbirler alınacaktır.

1963 tarihli hükümet programında vergi politikasına ilişkin şu görüşlere yer verilmiştir: Kalkınmanın finansmanı enflasyon yaratmayan sağlam kaynaklara dayandırılmalıdır. Vergi sistemini, milli gelirdeki artışları kendiliğinden takip edebilecek hale getirmek, vergi yükünün dağılımını ödeme gücüne göre ayarlamak amaçtır. Vergi randımanı arttırılacaktır.

1965 tarihli hükümet programı; Vergi yükünün sektörler ve mükellef zümreleri arasında adil dağılımı gereklidir. Vergi sisteminin modern vergi esaslarına uygunluğunun ve verimliliğinin araştırılması gereklidir. “servet beyanı” yerine vergi ziyaını önleyecek başka yöntemler getirilmelidir.

Vergi Reform Komisyonu’nun Vergi Politikasına Etkisi - Milli Birlik Hükümeti’nce ele alınan vergi değişiklikleri tepkiye neden oldu. Basın, ticaret ve sanayi odaları askeri hükümete rağmen tepki gösterdi. Görevi vergi sistemini incelemek ve öneride bulunmak olan “Vergi Reform Komisyonu” 1961’de kuruldu.

Vergi Reform Komisyonu’nun vergi sorunlarına getirdiği temel yaklaşım, 1- Vergiden optimal hasılayı sağlamak, 2- Türk vergi sistemini sosyal ve ekonomik gereklerini yerine getirecek şekilde düzenlemek, 3- Vergi kanunları hem yükümlüler hem de uygulayıcılar için kolay anlaşılır, rasyonel, açık ve basit olmalıdır 4- Vergi hukukunu demokratik prensiplere göre geliştirmektir.

Vergi Reform Komisyonu katkısıyla vergi sistemine kazandırılan yenilikler: Yatırım indirimi Yeniden değerleme Azalan bakiyeler usulü amortisman Zarar mahsubu Servet beyanı Zirai kazançların vergilendirilmesi Vergi uzlaşması

Vergi Sistemini İyileştirme Arayışları 1960’da Devlet Planlama Teşkilatı kuruldu. DPT ile Vergi Reform Komisyonu arasında görüş ayrılıkları oldu. Prof. Kaldor’un Raporu DPT’nin daveti üzerine 1962’de Türk Vergi Sistemini incelemek üzere geldi. Tarımın vergilendirilmesinde potansiyel hasıla ve artan oran esaslarını önerdi.

N. Kaldor raporunda şu hususlara yer verdi; Servete dayalı vergiler konulmalıdır. Maaş ve ücret aleyhine durum yaratan sermaye kazanç muafiyeti kaldırılmalıdır. Serbest Meslek Kazançları işletme ruhsatı adında maktu vergiye tabi tutulabilir.

N. Kaldor raporu…. (…devam) Kurumlar vergisi oranı %40’a çıkarılmalıdır. Veraset ve İntikal Vergisi mirasın tümüne ve artan oranlı uygulanmalıdır. Bina vergisi muafiyetleri yalnız sosyal meskenler için olmalıdır. Gelir vergisi oranları düşük gelirde düşük, yüksek gelirde yüksek olmalıdır.

N. Kaldor raporu…. (…devam) - Asgari geçim indirimi yükseltilmelidir. Aile gelirlerinin birleştirilmesinden vazgeçilmelidir. Vergi Reform Komisyonu’nun tavsiyeleri izlenmemelidir. Yatırım için tanınan vergi muafiyeti ancak büyük işletmelere fayda sağlar. Devrin hükümeti uygulamada DPT’nin değil Vergi Reform Komisyonu’nun önerilerini benimsemiştir.

Planın Finansmanı için Öngörülen Vergi Politikası DPT’nin kurulması ile planlı ekonomiye geçildi. Plan ve program çerçevesinde kalkınmak için beşer yıllık kalkınma planları hazırlanmıştır. Birinci beş yıllık plan (1963-1967) İkinci beş yıllık plan ( 1968- 1972)

Birinci beş yıllık plan (1963-1967) İkinci beş yıllık plan ( 1968- 1972) İktisadi kalkınma için koyduğu genel hedeflerler; Yıllık ortalama %7 büyüme hızı, Sanayileşme yolu ile yapısal değişme, Tarımda verimlilik artışı, Kişiler ve bölgeler arası gelir dağılımındaki farkların giderilmesi, Ekonominin dışa bağımlılığının azaltılmasıdır.

Birinci Beş Yıllık Plan (1963-1967)’da Vergi Politikası Genel hedef: Vergi gelirlerini kamu yatırım ve cari harcamalarını karşılayacak şekilde yükseltmek, Vergilerde; özel tasarrufları, yatırımları ve çalışma gayretini arttırıcı ayarlamalar yapmaktır.

Planın, kamu gelirleri reformu başlığında öngördüğü hedefler: Planın iktisadi ve sosyal amaçlarına ulaşması vergi sisteminin iyi işlemesine bağlıdır. Genel bütçe gelirleri arttırılmalıdır. Vergi yükünün iktisadi kesimler ve kişiler arasında dağılımı önemlidir. Vergi düzeni kişilerin çalışma isteğini ve toplam tasarrufları arttırıcı yönde olmalıdır.

İkinci Beş Yıllık Plan (1968-1972)’da Vergi Politikası Genel hedef: Yapılan fedakarlıkların adil dağılımı, Ekonominin istenen hızda ve yönde gelişmesi için tasarrufları arttırmak , Kaynakların etkin dağılımı için vergi sisteminde reform yapmaktır.

Kalkınma planının finansmanı sağlam ve güvenilir gelirlere dayandırılacaktır. Vergi idaresi ve vergi kontrolünün etkenliği artırılacaktır. Gelir vergisi tarifesinde alt gelir dilimleri arasındaki kademeler büyütülecektir. Etkin kaynak dağılımı sağlanacak, kaynakların tüketimden çok yatırıma yönelmesi teşvik edilecektir.

Dönemin Değerlendirilmesi - Askeri harekat sonucu yönetime gelen hükümet vardır. Bu hükümetin politik kaygısı yoktur. Vergi dışı bırakılan zirai kazanç böylece tekrar vergilendirilmiştir. Planlı iktisadi kalkınmaya geçilmiştir. Planlar 5’er yıllıktır. Planlarda kalkınmanın finansmanı üzerinde durulmuştur.

Plan’ın öngördüğü %7 lik kalkınma hızına ulaşmak için ek vergiler öngörülmüştü, ancak hükümet ek vergi getirmemiştir. Planın yürütülmesi için gerekli finansman büyük ölçüde dış borçlanma ile karşılandı. Vergi düzenlemeleri, kaynak dağılımını etkilemek ve özel sermaye birikimini hızlandırmak amacıyla kullanılmıştır.

SINAVDA BAŞARILAR