ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Yrd.Doç.Dr. Muhammed TURHAN
BİR ÖĞRETMENİN SAHİP OLMASI GEREKEN NİTELİKLER Genel Kültür Bilgisi Alan (Meslek) Bilgisi Eğitim Bilimleri
MİKRO ÖĞRETİM NEDİR? Kontrollü ortam (5-10 öğrenci) Sınırlı süre (5-30 dakika) Kritik becerilerin kontrollü bir ortamda öğretmen adaylarınca kazanılmasına yönelik bir uygulamadır. Bir ya da birkaç öğretmenlik becerisi denemek Güven ve beceri kazanmak esas Kişinin kendi öğretim tekniklerini analiz etmesi Başkalarının öğretim tekniklerini analiz etmesi
ÖĞRETİM BECERİLERİNİ SUNMA Öncelikle tek tek öğretim becerilerini sunma Tekrar yapma Araç gereç kullanma Mümkün olduğunca fazla duyu organına hitap etme Mümkün olduğunca farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma
DÖNÜT VE ELEŞTİRİ Önce kendimizi analiz ederek eleştiririz. Ayrıca başkalarının bizi analiz etmesini bekleriz. Eleştirilerin ifade ediliş tarzı önemli Bir şey bütünüyle iyi ya da kötü değildir Güler yüzle yapılan eleştiri daha çok kabul görür Eleştiriler kişiye değil işe yöneliktir Eleştirmiş olmak için eleştiri yapılmaz
ELEŞTİRİLEN AÇISINDAN Hoşgörülü olmalıyız Eleştirilen biz değiliz, yaptığımız iştir Eleştiriyi kendimiz talep etmeliyiz Kendi kendimizi de eleştirmeliyiz Eleştirilerin bizim öğrenmemize katkı sağladığını unutmayalım.
ÖĞRETİM BECERİLERİ BECERİLER SÜRE (DAKİKA) Derse Giriş Yapma 5 Kavram ve İlkeyi Açıklama Soru Sorma Tekniğini Uygulama Beceri Öğretimi 10 Dersin Özetlenişi ve Bitirilişi Becerilerin Birleştirilmesi 20-30
PLANLAMA Önce bir günlük plan hazırlayalım Planı bir tiyatro gibi düşünelim
DERSE GİRİŞ Amaçlardan haberdar etme Amaçların öneminden söz etme Amaçlara ulaşma yollarını açıklama Amaçlara ulaştıklarını nasıl anlayacaklarını açıklama Eski bilgi ve deneyimlerle bağlantı kurma Öğrenci katılımını sağlama Derse karşı istekli olma Derse başlarken dikkat çekme
BİR KAVRAM VE İLKENİN ÖĞRETİLMESİ Kavram ya da ilkeyi en iyi öğretecek örneği seçme Yeni kavram ve ilkenin öğrencilerin geçmiş yaşantılarıyla bağının kurulması Yeni terimlerin açıklanması Önemli notların yazılması ya da yansıtılması Gerekli yerlerde ders aracı kullanılması Sorular sorma Kavram ve ilkelerle yeni durumun ilişkisini kurma
SORU SORMA TEKNİĞİNİN UYGULANMASI Soruların konuyla ilgili olması Öğrenci düzeyine uygunluk Soruların anlaşılırlığı Ezbere bilgiyi teşvik etmemesi Düşünmeyi engelleyecek soruların sorulmaması Tüm öğrencilere yöneltilmesi Soruların gerektiğinde tekrar edilmesi Düşünme fırsatı verilmesi Sözün kesilmemesi Pekiştireç kullanmak Öğrenci sorularının açık şekilde cevaplandırılması
BECERİLERİN GÖSTERİLMESİ Fiziksel çevrenin düzenlenmesi Malzemelerin kullanıma hazır hale getirilmesi Ne gösterileceğinin açıklanması Motivasyonu sağlama Güvenlik Gösteri hızının iyi ayarlanması Öğretmenin açık şekilde duyulabilmesi
DERSİN BİTİRİLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Özet için yeterli zaman ayrılması Özette önemli noktaların vurgulanması Öğrenci katılımını sağlama Önemli noktaları açıklamak için öğrenci görüşlerinden yararlanılması Öğrencilere soru sorulması Amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığının kontrol edilmesi Gelecek dersin konusunun hatırlatılması
ANLATIM SIRAMIZI BELİRLEYELİM