ÇEVRE VE SAĞLIK DERNEĞİ
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM VE ÇEVRE SAĞLIĞI TEKNİSYENİ EĞİTİMİ 2
Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfına Personel Yetiştiren Sağlık Meslek Liseleri ve Çevre Sağlığı Alanı 3 ÇESAD Emel KARAKURT Genel Başkan 2011 A NKARA
Sağlık meslek liselerinde amaç; öğrencileri hayata, sağlık alanına ve yüksek öğretime hazırlanmaktır. Sağlık meslek liseleri; sağlık sektörünün ihtiyaç duyduğu alanlara nitelikli sağlık personeli yetiştiren kurumlardır. Sağlık meslek liselerinde ortaöğretim düzeyinde örgün eğitim verilmektedir. 4
Günümüzde, Anadolu Sağlık Meslek Liseleri olarak eğitim ve öğretime devam eden kurumlar halen; *Acil Sağlık Hizmetleri, *Anestezi ve Reanimasyon, *Çevre Sağlığı, *Diş Protez, *Hemşirelik, *Ortopedik Protez ve Ortez, *Radyoloji, *Sağlık Hizmetleri Sekreterliği, *Tıbbi Laboratuvar alanlarında öğretim yapılmaktadır. 5
Anadolu Sağlık Meslek Liseleri Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde eğitim ve öğretime devam etmekle beraber, 2004 yılından önceki dönemde Sağlık Bakanlığına bağlı olarak varlığını sürdürmekteydi. Sağlıkta Dönüşümün yaşandığı ilk alanlardan biri olan bu durum, SERT GEÇİŞ nedeni ile birçok sorunu da beraberinde getirmiştir. 6
Eğitim ve Öğretim alanı da dahil olmak üzere; AB’ye uyum amacı taşımasına karşın, alt yapısı hazırlanmadan ve neden/sonuç hesapları olmaksızın yapılanlar, çoğu meslek guruplarında yıkımlara ve birçok kayıplara neden olmuştur. 7
ÇEVRE SAĞLIĞI TEKNİSYENİ EĞİTİMİNE BAKIŞ 8 Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, öğretime devam edilen tüm alanlarda modüler öğretim programları uygulanmakta olduğu, bu programlar sonucu uluslararası standartlarda mesleki yeterliklere sahip, bilim ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, beceri düzeyi yüksek, üretken, nitelikli yardımcı sağlık personeli yetiştirilmesi sağlandığı açıkça belirtilmektedir.
9 ÇEVRE SAĞLIĞI ALANI MESLEKİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Ancak; hali hazırda Çevre Sağlığı alanından mezun olan, üstün nitelik ve meziyetlerle donatılmış meslektaşlarımız Sağlıkta Dönüşümün en sert yaşandığı alandan mezun olmuş olmanın şanssızlığını yaşamaya başlıyorlar ve işsizler kervanına katılıp ne yapacaklarını bilemeden çözüm yolu bulmaya çalışıyorlar. Nedeni ise; Sağlıkta Dönüşüm çerçevesinde vazgeçilen halk sağlığının korunması alanı oluyor. 10
Ortalama 10 yıldır yapılmayan atamalar ve özel sektördeki istihdam olanaksızlıkları bu meslektaşlarımızı Sağlıkta Dönüşümle gerçekleştirilen yıkımın en çok zararına uğramış mağdurları haline getirmiştir. Mevcut durumda kimlerin zarar görebileceği hesaplanmadan, mağduriyetler göz ardı edilerek yapılanların sonucunda Çevre Sağlığı Alanında eğitim ve öğretim veren okulların sayıları azalmış ve son dönem öğrenci sayılarının da göstereceği gibi öğrenci sayıları yok olmaya yüz tutmuştur. 11
Milli Eğitim Bakanlığının da açıkça dile getirdiği gibi; önümüzdeki yıllarda Çevre Sağlığı Alanına öğrenci alınmayacağı aşikardır. 13
Üst öğrenimleri sayılan Çevre Sağlığı Teknikeri Mezun eden Meslek Yüksek Okullarında da durum maalesef ki aynıdır. Pek çok Çevre Sağlığı Meslek Lisesi Mezunları, kendi alanları dışında yüksek öğrenimlerine devam etmek zorunda kalmaktadırlar. Bu bölümleri bitirenlerde umutsuzca KPSS’ye girip, yüksek puanlarla atanamamaktadır. 14
Uzun lafın kıssası; Çevre Sağlığı Alanı ve Meslek Mensupları göz göre göre yok olmanın eşiğine gelmiş bulunmaktadır. Avrupa Birliği’ne uyum adı altında yapılanlar, ister dönüşüm densin, ister modernizasyon, ülkemizde bir yok etme ve hak gasp etme sürecine dönüşmüş durumdadır. 15
Bu durumu düzeltebilecek birçok çıkış yolu bulunmakla beraber, özellikle tüm meslek mensuplarının hassasiyeti çok önemlidir. Yaşanılanlara seyirci kaldıkları müddetçe, yaşanacakların zarar derecesi katlanarak artacaktır. 16
BİZ DE “ÇOK SES TEK YÜREK” OLALIM, YAŞANILANLARA SEYİRCİ KALMAYALIM DİYE YARIN MEYDANLARDAYIZ. TEŞEKKÜRLER… 17