©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and confidential 1 AB’de Ulusal bir Muhasebe Standartları Belirleyicisinin Rolü
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 2 Gündem Avrupa’daki çalışmalar Ulusal Standartlar Ulusal Standart Belirleyicilerin Rolü IASB ile çalışma ve uluslararası yakınlaşma Ulusal standartlar ve yakınlaşma IASB’nin KOBİ Projesi Acil sorunlar ve yorumlar Yapı ve kaynaklar
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 3 IFRS – Muhasebeyi değiştirmek İki Yol 1606/2001 sayılı EC Yönetmeliği Ulusal GAAP Belirlenen menkul kıymet şirketlerinin konsolide mali tabloları için IFRS zorunlu AB’nin 4 ve 7 sayılı Şirket Kanunu Direktiflerine Dayalı – Direktifler yoluyla değişikliğe tabi Ulusal kanunlar diğerlerinin IFRS’ye geçmesini zorunlu kılabilir/izin verebilir (tek şirketler veya konsolide) Ulusal kanunlar IFRS’ye zamanla geçmek isteyebilir AB
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 4 IFRS Gönüllüleri– Tek Şirketler
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 5 Tek şirketler için IFRS Yasak
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 6 IFRS’den Habersiz Olanlar
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 7 IFRS – Muhasebeyi değiştirmek İki Yol 1606/2001 No’lu EC Yönetmeliği Ulusal GAAP Belirlenen menkul kıymet şirketlerin konsolide mali tabloları için IFRS zorunlu AB’nin 4 ve 7 sayılı Şirket Kanunu Direktiflerine Dayalı – Direktifler yoluyla değişikliğe tabi Ulusal kanunlar diğerlerinin IFRS’ye geçmesini zorunlu kılabilir/izin verebilir (tek şirketler veya konsolide) Ulusal kanunlar IFRS’ye zamanla geçmek isteyebilir AB
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 8 Ulusal Standartlar Avrupa Komisyonunun 4 /7 sayılı Direktiflerine Dayalı 2001/65/EEC sayılı Adil Değer Direktifi 2003/51/EC sayılı Modernizasyon Direktifi Ulusal Kanunları modern muhasebe uygulamaları ile uyumlaştırmak için tasarlanmış EC ve IFRS arasındaki tüm uyumsuzlukları 1 Mayıs 2002 itibariyle kaldırmıştır
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 9 Ulusal Standart Belirleyicilerin Rolü İzin verildiğinde veya zorunlu kılındığında doğrudan IFRS’ye geçen kuruluşlar Ulusal kanun ve standartlardaki değişikliklerden etkilenen kuruluşlar A B
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 10 Ulusal Standart Belirleyicilerin Rolü İzin verildiğinde veya zorunlu kılındığında doğrudan IFRS’ye geçen kuruluşlar Ulusal kanun ve standartlardaki değişikliklerden etkilenen kuruluşlar 1)IASB’yi etkiler 2)EFRAG/EC’nin yeniden kabul edilmesini etkiler A B 3)Standartların güncel olmasını ve AB gerekliliklerini karşılamasını sağlar 4)Ulusal standartları IFRS’ye yakınlaştırır - ama ne kadar zamanda?
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 11 IASB ile Çalışma 2001’den günümüze, IASB aşağıdakileri tanımıştır: - Ulusal Standart Belirleyiciler (NSS) - Dünya Standartları Belirleyiciler (WSS) Ulusal Standart Belirleyiciler - Avustralya ve Yeni Zelanda - Japonya - Kanada- İngiltere - Fransa- ABD - Almanya Ancak bu değişiyor IASB’nin “Muhasebe Standartları Belirleyicilerinin Rolü ve IASB ile İlişkileri Hakkında Taslak Mutabakat Zaptı” Şubat 2005’te yayınlandı, 29 Temmuz 2005’te görüşler yayınlandı
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 12 IASB’nin Taslak Mutabakat Zaptı– Standart Belirleyiciler 1.Yakınlaşmayı ve bilgi paylaşımını arttırmak için ulusal düzenleyici kurumlar / hükümetler ile birlikte çalış 2.Üyeleri IASB’ye görüşlerini iletmeye teşvik et 3.Yorumları teşvik etmek için yuvarlak masa toplantıları veya başka forumlar düzenle 4.Teknik görüş ayrılıklarını bir an evvel IASB’ye bildir 5.IASB için araştırma yap ve proje ekiplerinde görev al 6.IASB belgeleri hakkında doğrudan görüş bildir 7.Uygulamayı izle ve sorunları tespit et 8.Eğitim ihtiyaçlarını IASCF’ye bildir
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 13 EFRAG/EC’yi Etkilemek – Hangi Standartlar Kabul Edilecek? Komisyon ARC Denetleyici Kurum EFRAG FEEUNICEDiğer ASB
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 14 Ulusal Standartlar ve Yakınlaşma İngiltere neredeyse tüm şirketlerin IFRS’yi kullanmalarına izin veriyor İngiltere’deki Muhasebe Standartları Kurulu (ASB) IFRS’ye yakınlaşmaya kararlı ED “ASB’nin Rolü” Mart 2005’te yayınlandı, görüşler 15 Eylül’de yayınlanacak Yeniliğe karlı direnç uzun ve açık; ABD IFRS’yi etkiledi
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 15 ASB’nin Yakınlaştırma Planları Direktiflerde yapılan değişiklikler, ASB’nin aşağıdakileri yürürlüğe koyması gerektiğini göstermiştir. –IAS 10 ‘Bilanço Tarihi Sonrasındaki Olaylar’ –IAS 32 ‘Finansal Araçlar’ın borç/özsermaye dağılımının sunulması ile ilgili kısmı IFRS 2, IAS 32, IAS 39, IAS 21 ve IAS 29’u zorunlu kılarak, tek liste şirketleri konsolide liste şirketlerine çok benzer hale getirmiştir ile 2008/9 arasında yapılacak bir dizi değişiklikler planlanmıştır, ancak istişare sonuçları bekleniyor IASB’nin KOBİ Projesi
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 16 IAS’ın KOBİ Projesi Kuruluş türü ile ilgili tartışma –“küçük/orta ölçekli” mi, yoksa –“Kamuya hesap vermeyen kuruluşlar” mı? Bağımsız bir standart mı ortaya çıkacak, yoksa tüm IFRS’yi kullanmanın farklı bir yolu mu olacak? Geliştirilmesi zaman alıyor. Çalışma Grubunda ciddi bir konsensüs var, ancak IASB’nin ikna edilmesi gerekiyor. Muhtemel ED 2006’da
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 17 Yorumlar IFRIC sorunlarının yorumları ASB / UITF, IFRIC’ı teşvik edecek IFRIC olmazsa, “bağlayıcı olmayan UITF görüşlerini” yayınlayabilir Avrupa için bir “sorunlar” organının kurulması düşünülüyor ASB bunu uygun şekilde destekleyecek
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 18 Yapı ve Kaynaklar Finansal Raporlama Konseyi Muhasebe Standartları Kurulu Küçük Kuruluşlar Acil Sorunlar Görev Gücü Kamu Yararına Çalışan Kuruluşlar Finansal / Uzman Sektörler İngiltere’deki Bağımsız Düzenleyici 2 tam zamanlı üye 8 yarı zamanlı üye + 16 kişilik personel / 2.8 milyon Sterlin maliyetli
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 19 Ulusal Standart Belirleyici – Özet IASBV Ağının bir parçası olarak önemli bir role sahip AB’deki liste dışı grupların ulusal standartları hakkında değişik rollere sahip
©2005 Deloitte & Touche LLP. Private and Confidential 20 “© Deloitte & Touche LLP: Seminer ve bu çıktılar genel anlamda hazırlanmıştır; dolayısıyla özel durumlarda uygulanmak üzere esas alınamaz. Ayrıca, seminerde sorulara verilen cevaplar olayların nitelikleri ve koşulları ile ilgili genel bir anlayışa dayanmaktadır; dolayısıyla sizin koşullarınıza göre geliştirilecek belirli bir tavsiyenin yerine geçemez. Burada belirtilen esasların uygulanması söz konusu durumdaki belirli koşullara bağlı olacaktır, bu yüzden bu seminerde ve çıktılarda belirtilen herhangi bir hususta adım atmadan önce veya adım atmaktan kaçınmadan önce, profesyonel görüş almanızı tavsiye ederiz. Deloitte & Touche LLP, bu çıktılarda belirtilen esasların kendi özel durumlarında nasıl uygulanacağı ile ilgili olarak okuyuculara tavsiyede bulunmaktan memnuniyet duyacaktır. Bu konuda hiç çekinmeden ortaklardan herhangi birisi ile temas kurabilirsiniz. Seminerde ortaya konulacak esasların kendi özel koşullarında nasıl uygulanabileceği konusunda sizlere tavsiyelerde bulunmaktan memnuniyet duyarız; ancak böyle özel duruma göre verilmiş bir tavsiyenin olmaması durumunda, sunumumuzun içeriği ile ilgili olarak herhangi bir sorumluluğumuz ve yükümlülüğümüz olamaz.