SOSYAL ÖYKÜ TEKNİĞİNİN AKILLI OYUNCAKLAR İLE ÖĞRETİMİNİN OTİZMLİ ÖĞRENCİLERİN SOSYAL BECERİLERİ ÜZERİNE ETKİSİ Meryem Demirkaya Necdet Karasu 2014, Eylül.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Yanlışsız Öğretim Yöntemleri
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Atatürk Üniversitesi - K. K. Eğitim Fakültesi - BOTE
ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
2.HAFTA ETKİLİ BİR ÖĞRETİM YÖNTEMİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay Memiş
OTİZM (AUTISM).
Beden Hareketleriyle Kontrol Edilen Kinect Teknolojisinin Zihinsel Engelli Öğrenciler Açısından Eğitimde Kullanım Potansiyeli Figen DEMİREL UZUN Şeyma.
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
Gökhan YÜKSELER – Eylem EROĞLU Fen ve Teknoloji Öğretmeni
Duran Uygur
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
ÖZTEK PROJESİ İLK BULGULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
ROL OYNAMA.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Sinan KESKİN Murat ERGEN 1 Gazi ÜNİVERSİTESİ 2008.
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
MERHABA.
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
Öğretim Durumlarını Planlama
Özel Eğitim için Yenilikçi Eğitim Teknolojileri ve ÖZTEK
WEB TABANLI ÖĞRENME ORTAMLARINDA ETKİLEŞİM
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
Erken çocuklukta gelişim
Eğitimde Engelsiz Bilişim. FATİH Projesi’nin temel amaçlarından biri, eğitim-öğretimde fırsat eşitliğini sağlamaktır. Bu amaçla okullarımız bilişim teknolojileri.
PERŞEMBE MESLEKİ TEKNİK ANADOLU LİSESİ
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÇALIŞAN VE ÇALIŞMAYAN ANNELERİN ÇOCUKLARI ARASINDAKİ İLETİŞİM FARKLARI
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
SOSYAL YETERLİLİK VE SOSYAL BECERİLER
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerin Öğretimi Görsel Destekler
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİMİ
Doğal Çocuk/Çevre (ortam)
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Araştırma Problemini Belirleme
Özel Gereksinimli Çocuklar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖZLEM
ÖĞRENMENİN AŞAMALARI Sezgin Kartal
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Sosyal Kabulün Artırılması
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
Projenin Amacı Projenin en temel amacı okul öncesi sınıflarında engeli olan çocuklarla çalışan öğretmenlerin sınıf içi yeterliklerinin artırılmasıdır.
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

SOSYAL ÖYKÜ TEKNİĞİNİN AKILLI OYUNCAKLAR İLE ÖĞRETİMİNİN OTİZMLİ ÖĞRENCİLERİN SOSYAL BECERİLERİ ÜZERİNE ETKİSİ Meryem Demirkaya Necdet Karasu 2014, Eylül Bu çalışma 111K394 nolu ÖZTEK projesi kapsamında gerçekleştirilmiştir.

SUNU AKIŞI GİRİŞ Otizm ve Sosyal yeterlik Sosyal Öykü Akıllı Oyuncaklar Çalışmanın Amacı Yöntem ve Uygulama Tartışma ve Sonuç

OTİZM DSM- 4 Sosyal etkileşim Dil ve iletişim Sınırlayıcı, tekrarlayıcı davranışlar DSM-5 Sosyal iletişim bozukluğu

SOSYAL İLETİŞİM-SOSYAL ETKİLEŞİM Göz kontağı kurma Sosyal etkileşimi başlatma Konuşmayı sürdürme Başkalarının niyet ve hislerini anlama Sözel ve sözel olmayan sosyal etkileşim davranışları

SOSYAL BECERİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Videodan model olma Kendi kendine model olma Olumlu davranış desteği Ayrık denemeler Ayrımlı pekiştirme Akran öğretimi VE Sosyal Öykü

SOSYAL ÖYKÜ 1991 yılında, otizmli çocuklarla çalışan ve özel eğitim öğretmeni olan Carol Gray tarafından geliştirilmiştir. Sosyal öykülerin amacı, sosyal durumları tanımlamak,anlamak ve uygun sosyal tepkiler verme becerisi kazandırmaktır

SOSYAL ÖYKÜLERİN YAPISI başlık 4 cümle türü Cümle oranı Yazım kuralları Kısa ve bireyselleştirilmiş

SOSYAL ÖYKÜ Barry ve Burlew (2004) oyun becerileri Delano ve Snell (2006) akranlarla etkileşim Crozier ve Tincani (2005) problem davranışların azaltılması S. Bernard Ripol (2007) duyguları tanımlama

SOSYAL ÖYKÜ+…… Hagiwara ve Myles 1999 Brownel 2002 Bledsoe ve arkadaşları 2003 Kuoch ve Mirenda 2003 Özdemir 2008

ÇALIŞMANIN AMACI Bu çalışmanın amacı; sosyal öykünün akıllı oyuncaklar teknolojisi ile otizmli bir çocuğa basit selamlaşma (merhaba) becerisini kazandırmada, bu becerinin kalıcılığında ve genellenmesinde etkili olup olmadığını incelemektir.

YÖNTEM Tek denekli araştırma modellerinden ABA+izleme+genelleme Bağımlı değişkeni basit selamlaşma becerisi ‘merhabalaşma’ Bağımsız değişkeni akıllı oyuncaklar aracılığı ile uygulanan sosyal öykü

KATILIMCI-HEDEF BECERİ 6 yaş-Atipik otizm tanılı TEDİL Hedef becerinin seçiminde; Öğretmen ile görüşme Ebeveyn ile görüşme Doğal ortamda gözlem

ORTAM VE ARAÇ-GEREÇLER Ebeveyn ve öğretmen ile bilgilendirme toplantısı Ebeveynlerden izin Özel özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi Bireysel eğitim sınıfı Kamera sosyal öyküden oluşan senaryo Veri toplama formları Akıllı oyuncaklar

AKILLI OYUNCAKLAR Akıllı oyuncak konsepti, fiziksel oyuncakların yapılandırılmış ve anlamlı bir amaç doğrultusunda teknolojik olarak geliştirilmiş halidir. Yapılandırılmış ve anlamlı amaçlar akıllı oyuncakları klasik elektronik ya da dijital oyuncaklardan ayıran önemli bir özelliktir. Klasik elektronik ya da dijital oyuncaklar teknolojik bileşenleri sadece oyuncağın ilgi çekiciliğini arttırmak için kullanırken, akıllı oyuncaklar çocuklara bilişsel görevleri gerçekleştirebilecekleri teknolojiyle zenginleştirilmiş bir ortam sunarlar.

oztek.metu.edu.tr

ARAÇLARIN HAZIRLANMASI Sosyal öykü-öykü değerlendirme formu Katılımcı ve öğretmeninin ,sosyal becerinin gerçekleştiği doğal ortamın fotoğrafları Proje ekibi tarafından oyuncağın çizimi ve yazılımı

AKILLI OYUNCAKLAR

AKILLI OYUNCAKLAR

UYGULAMA BASAMAKLARI Başlama düzeyi Öğretim Geri çekme İzleme Genelleme

Gözlemciler arası güvenirlik GÜVENİRLİK ANALİZİ Gözlemciler arası güvenirlik Araştırmacı/zihinsel engelliler öğretmeni Tüm oturumların %30 %100 Uygulama güvenirliği Zihinsel engelliler öğretmeni Tüm oturumların %20

VERİLERİN ANALİZİ

B.D Ö.O G.Ç.O İ.O G.O

TARTIŞMA VE SONUÇ

otizmli öğrenciye akıllı oyuncaklarla uygulanan sosyal öykü tekniğinin öğretilmesi amaçlanan sosyal beceri üzerinde olumlu etkileri olduğu yönerge verici cümlelerin çıkartıldığı geri çekme aşamasında, öğrenilen beceride olumsuz yönde değişmenin olmadığı izleme oturumları sonucunda öğrencinin kazandığı sosyal becerinin kalıcı olduğu genelleme oturumları sonucunda çocuğun kazandığı sosyal beceriyi genellediği öğretimin etkili olması, yöntem seçiminde doğru bir kararın verilmesiyle ilişkilendirilmiştir

sosyal öykülerin belirtilen cümle tiplerini dikkate alarak yazılmasının, öğretimin etkili bir şekilde sonlanmasına katkısı olduğu uygulamacının katılımcının özel eğitim öğretmeni olması öğretim oturumları sırasında çocuk ile yetişkin arasındaki iletişimin olumlu olmasını sağlamıştır bunun da öğretimin etkili olmasını sağladığı düşünülmektedir. Görsel sembol ve teknoloji araçlarının kullanıldığı araştırmalarla benzer sonuçlar göstermiştir. Çalışma kullanılan tek denekli deneysel desenin tüm sınırlılıklarını taşımaktadır. Fakat desenin izleme ve genelleme aşamaları ile desteklendiği düşünülmektedir. İleriki çalışmalarda fazla katılımcı sayısı ve sosyal davranış ile çalışmanın desteklenebileceği düşünülmektedir.

TEŞEKKÜRLER