Kurak ve Yarı Kurak Alanlarda Çözümlemeler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAZİ TAHSİSATININ ESASLARI VE PLANLAMA YAKLAŞIMLARI
Advertisements

T.C DİCLE KALKINMA AJANSI
COP 10’a Hazırlık Amaçlı Kuzey Akdeniz Bölgesel İstişare Toplantısı -BONN Ülkemizin etkin olduğu Birleşmiş Milletler Çölleşme ile Mücadele Sözleşmesinin.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Murat Nehri Havzası Rehabilitasyon Projesi
Elektrik Piyasası Kanunu
Yeniden Yerleşim Planlaması
Eylem Planı Sonraki Adımlar
Kırsal Kalkınma Destek Ekibi EU Turkish Cypriot community support Doğu Mesarya Bölgesinde Tarım ve Çevre Analizi Serdarlı, 29 Mart 2011.
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları PROGRAMI.
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürlüğü - ÇEM UNCCD 10 YILLIK STRATEJİSİ VE UEP UYUMLAŞTIRILMASI Erdoğan Özevren Çölleşme ile Mücadele Daire Başkanı.
Katılımcı Havza Planlama Teknikleri Erdoğan Özevren
Teknoloji ve Yenilik Destek Programları Başkanlığı TÜBİTAK TEYDEB... Firma düzeyinde katma değer oluşturanların, Ar-Ge ve yenilik çalışmalarını.
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
Yüksek Koruma Değerine Sahip Akdeniz Ormanlarında Çok Yönlü Çevresel Fayda Yaratan Entegre Yönetim Projesi.
STRATEJİK YÖNETİM Aracı Olarak STRATEJİK PLANLAMA.
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
Et Üreten İşletmelere Yatırım/Kanatlı Eti
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
ORDU İL KOORDİNATÖRLÜĞÜ
KURUMUMUZCA YÜRÜTÜLEN FAALİYETLER;
ZUHAL YILMAZ Başmühendis
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
SÜRDÜRÜLEBİLİR HAVZA YÖNETİMİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Akıllı Şebekelerde İletişim Teknolojileri
Gıda Tarım ve Hayvancılık Rekabet Gücü Temel Bulgular Mevzuat, Arge ve Inovasyon.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
Avrupa’nın sürdürülebilir ormanları & ahşap tüketiminin faydaları
OTURUM 6 ARAŞTIRMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME. AMAÇ VE ÖĞRENİM HEDEFLERİ Amaç: Katılımcıların TSM’ lerin sağlığın geliştirilmesi kapsamındaki müdahaleleri.
ÇEVRE DOSTU BT YAKLAŞIMLARI
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
1. 2/21 Proje Gelişim SüreciProjenin amacıProje alanı, süresi ve bütçesiİşbirliği yapılan kurumlarProje BileşenleriProje Faaliyetleri.
Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürlüğü Proje Konuları Sunumu Prof.Dr.Özden GÖRÜCÜ Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık.
Kentleşme, Konut ve Afet Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalarla
SEL ÖNLEME ÇALIŞMALARINDA AĞAÇLANDIRMA VE TERASLAMANIN ÖNEMİ
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
D O G A L S A Y I L A R.
IPA II Dönemi Hazırlıkları
SU KULLANIMININ ETKİNLEŞTİRİLMESİ POLİTİKALARI
Türkiye’de 2008 yılında, yaklaşık 494 bin tonu avcılıkla, 152 bin tonu yetiştiricilikle olmak üzere toplam 646 bin ton su ürünleri üretilmiştir. Avcılıkla.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Toprak ve Havza Yönetimi Giriş Prof. Dr. Günay Erpul
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Türkiye’deki Yüzey ve Yeraltı Su Kaynakları Dengesi.
İŞTİRAKLER VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ Prof. Dr. İbrahim Lazol DAÜ- 2012
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
KONYA İL GIDA TARIM VE HAYVANCILIK MÜDÜRLÜĞÜ
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
Su Yönetiminde STK’lar ile İşbirliği Çalıştayı 19 Temmuz 2012.
SEYHAN HAVZASI SEKTÖREL SU TAHSİS PLANI HAZIRLANMASI PROJESİ T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Güney CAN Uzman Havza Yönetimi.
T. C. BAŞBAKANLIK DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI BÖLGESEL GELİŞME VE YAPISAL UYUM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 29 Aralık 2010, Diyarbakır.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
1. 2 RİSK YÖNETİMİ (Olay öncesi /Proaktif davranış)  Risk değerlendirme / Olası riskler  Kabul edilemez risk/ Risk yok etme/ Risk azaltma çalışmaları.
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
Capacity Building Sorun ve Çözüm Önerileri
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
SÖKE TARIM ve ORMAN MÜDÜRLÜĞÜ SWOT ANALİZİ(GZFT).
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

Kurak ve Yarı Kurak Alanlarda Çözümlemeler Prof.Dr.Özden GÖRÜCÜ KSÜ Orman Fakültesi 20 Şubat 2012 Ankara

Kurak ve Yarı Kurak Alan Yönetim Konsepti Sürdürülebilir Alan Yönetimi Su ve Biyolojik Çeşitliliğin Sürdürülebilir Kullanımı Kapasite Geliştirme Toplum Temelli Ekosistem Yönetimi

Risk(Proaktif) Yönetimi Kriz(Reaktif) Yönetimi KURAKLIK YÖNETİMİ Risk(Proaktif) Yönetimi Kriz(Reaktif) Yönetimi 1.Entegre havza yönetimi 1.İlave fiziksel yatırımlar(baraj,gölet) 2.Optimum sulama programları 2.Havzalararası ve Ülkelerarası su transferi 3.Tarımda etkin sulama 3.Deniz sularının tuzsuzlaştırılması 4.Marjinal nitelikli suların kullanımı 4.Bulut tohumlama 5.Modern su dağıtımı 5.Su hasadı

Kurak ve Yarı Kurak Alan Yönetiminde Teknolojik Değişim Rijit teknolojilerden Esnek ve yerel koşullara-ihtiyaçlara cevap verebilen en iyi uygulamalara geçiş Tekli-ferdi önlemlerden Entegre ve kombine önlemlere geçiş Yapısal konulara odaklanma ve pahalı uygulamalardan Ucuz ve kolay tarımsal,vegetatif ve yönetsel uygulamalara geçiş Ekzotik Sürdürülebilir Arazi Yönetiminden Mevcut uygulamalar ve yerel inovasyonlar ile küresel tecrübelere yönelme Yüzeysel akış ve evaporasyon ile yüksek su kayıplarından Etkin ve verimli su kullanımı,sulu tarım uygulamaları ve gelişmiş su üretimine geçiş Geleneksel yeşil anlayışından Katılımcı yeşil ekonomiye geçiş

Kurak ve Yarı Kurak Alan Yönetiminde Politika,Kurumsal Yapı ve Yönetsel Değişim Arazi degradasyonunun etkileri ve göstergelerini teşhis etmekten Arazi degradasyonunun radikal nedenlerine ve iyileştirmeye geçiş Degrade olmuş arazinin rehabilitasyonuna odaklanmaktan Arazi degradasyonunu önleme veya azaltmaya ve ekosistem hizmetlerini genişletmeye odaklanmak İzole edilmiş başarılı sürdürülebilir arazi yönetimi yaklaşımlarından Büyük ölçekli en iyi uygulamalara geçiş(teknoloji ve metot olarak) Yerel planlama ve uygulamalardan Çok paydaşlı planlama ve havza düzeyinde uygulamalara geçiş Teknolojinin yukarıdan aşağıya transferinden İnsan merkezli öğrenme yaklaşımına geçiş Sosyal müzakerelere açılmayan yasal düzenlemelerden Müzakere edilmiş ve sosyal olarak kabul edilebilir yasal düzenlemelere geçiş

Arazi degradasyonu ve çölleşmeye odaklanmaktan Kurak ve Yarı Kurak Alan Yönetiminde Bilgi Yönetimi ve Kapasite Geliştirmede Değişim Arazi degradasyonu ve çölleşmeye odaklanmaktan Sürdürülebilir arazi yönetimine geçiş Zayıf bilginin arazi yönetimindeki etkisinden Ekosistem hizmetlerinin alaniçi ve alandışı etkileri ile arazi degradasyonu ve sürdürülebilir arazi yönetiminin izlenmesi/değerlendirilmesi süreçlerinde ortak hareket Zayıf danışmanlık hizmetlerinden Güçlü kırsal danışmanlık hizmetlerine yatırım Kapasite geliştirme konusunda zayıf bilinçten Kapasite geliştirme konusunda eğitim ve bilinçlendirme çabalarına odaklanma Sürdürülebilir arazi yönetimi bilgisinin zayıf kullanımından Yerel ve havza düzeyinde bilgiye dayalı karar süreçlerine geçiş

Kurak ve Yarı Kurak Alan Yönetiminde Yatırımlardaki Değişim Uygun olmayan veya çelişkili ekonomik yapılar ile sürdürülebilir arazi yönetimine yatırımı olumsuz etkileyen fiyat politikalarından Sürdürülebilir arazi yönetiminde özel yatırımları mali yönden teşvik etmek ve süreçleri kolaylaştırmaya geçiş Sürdürülebilir arazi yönetimi ile ilgili devlet ve özel sektör yatırımlarının kontrol edilememesinden İyi tanımlanmış yatırım programları çerçevesinde izlenebilir bütçelere geçiş Koordinasyonu zayıf,bütçesi düşük ve iş paketleri dağınık projelerden Paris Deklerasyonu(bütçe desteği ve sepet fonlama) hükümlerine göre Sürdürülebilir arazi yönetimi programlarına ilişkin spesifik bütçe havuzlarına geçiş

Model 1. Su Üretimi Odaklı Havza Yönetiminde Çok Kriterli Analiz: Analitik Hiyerarşi Süreci (Görücü,2011) Ekosistem Uygunluk Kriterleri(hektar/yıl) Su Üretimi(1-5 puan) Kriter Ağırlığı:%50 Kriter En Düşük Puanı:0.50 Kriter En Yüksek Puanı:2.50 Kriter Ort.Puanı:1.50 Odun Üretimi(1-5 puan) Kriter Ağırlığı:%30 Kriter En Düşük Puanı:0.30 Kriter En Yüksek Puanı:1.50 Kriter Ort.Puanı:0.90 Rekreasyon+Ekoturizm Hiz. (1-5 puan) Kriter Ağırlığı:%10 Kriter En Düşük Puanı:0.10 Kriter En Yüksek Puanı:0.50 Kriter Ort.Puanı:0.30 Karbon Depolama(1-5 puan) Alt Kriterler ve Atanan Puanlar 1-4000 m3 1 1-5 m3 1 1-5 ziyaretçi 1 1-30 ton 1 4001-8000 m3 2 6-10 m3 2 6-10 ziyaretçi 2 31-60 ton 2 8001-12000 m3 3 11-15 m3 3 11-15 ziyaretçi 3 61-90 ton 3 12001-16000 m3 4 16-20 m3 4 16-20 ziyaretçi 4 91-120 ton 4 16001 + m3 5 21 + m3 5 21 + ziyaretçi 5 121 + ton 5 Ağırlıklı Kriter Puanları(Kriter Ağırlığı x Alt Kriter Puanı) ve Kriter Toplam Uygunluk Puanı 1-4000 m3 0.50x1=0.50 1-5 m3 0.30x1=0.30 1-5 ziyaretçi 0.10x1=0.10 1-30 ton 0.10x1=0.10 4001-8000 m3 0.50x2=1.00 6-10 m3 0.30x2=0.60 6-10 ziyaretçi 0.10x2=0.20 31-60 ton 0.10x2=0.20 8001-12000 m3 0.50x3=1.50 11-15 m3 0.30x3=0.90 11-15 ziyaretçi 0.10x3=0.30 61-90 ton 0.10x3=0.30 12001-16000 m3 0.50x4=2.00 16-20 m3 0.30x4=1.20 16-20 ziyaretçi 0.10x4=0.40 91-120 ton 0.10x4=0.40 16001+ m3 0.50x5=2.50 21+ m3 0.30x5=1.50 21+ ziyaretçi 0.10x5=0.50 120 + ton 0.10x5=0.50 KTUP 7.50 4.50 1.50 GTUP 15.00

Model 1 Türevli Senaryo 1 ve Senaryo 2 (Görücü,2011) Odun Üretimi :6-10 m3 Rekreasyon ve Ekoturizm Hizmetleri :21 + ziyaretçi Karbon Depolama :91-120 ton Senaryo 2: Su Üretimi :8001-12000 m3 Rekreasyon+Ekoturizm Hizmetleri :11-15 ziyaretçi Karbon Depolama :31-60 ton Su Üretimi ? Odun Üretimi ? Uygunluk Kriterlerine Atanmış Puanlar: Odun Üretimi :2 puan Rekreasyon+Ekoturizm Hiz. :5 puan Karbon Depolama :4 puan Ağırlıklı Kriter Puanları : Odun Üretimi :2x0.30=0.60 Rekreasyon+Ekoturizm Hiz. :5x0.10=0.50 Karbon Depolama :4x0.10=0.40 Su Üretimi :3 puan Rekreasyon+Ekoturizm Hiz. :3 puan Karbon Depolama :2 puan Su Üretimi :3x0.50=1.50 Rekreasyon+Ekoturizm Hiz. :3x0.10=0.30 Karbon Depolama :2x0.10=0.20 Kriter Toplam Uygunluk Puanı(KTUP): 0.60+0.50+0.40=1.50 1.50+0.30+0.20=2.00 Genel Toplam Uygunluk Puanı(GTUP): 15.00 Su Üretimi: 7.50x1.50/15.00=0.75 →4001-8000 m3/ha/yıl Odun Üretimi: 4.50x2.00/15.00=0.60 →6-10 m3/ha/yıl

Teşekkürler