ÜNİVERSİTEDE ÖZERKLİK VE ÖZGÜRLÜK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI
Advertisements

İDARİ-ASKERİ-AKADEMİK-ADLİ PERSONEL İpek Özkal Sayan, Türkiye’de Kamu Personel Sisteminin Gelişimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, SBF 2005.
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Erhan AKKAŞ Araştırma Görevlisi
2914 SAYILI YÜKSEK ÖĞRETİM PERSONEL KANUNU
2547 SAYILI YÜKSEK ÖĞRETİM KANUNU
Konu Başlıkları Mevcut Duruma Bakış Karmaşaya Bir Çözüm?
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ KADIN ÇALIŞMALARI UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
GENEL OLARAK ÜNİVERSİTE TEŞKİLATI
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Tıpta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği Taslağı Dr.İskender Sayek TTB Merkez Konseyi Üyesi TUEK 2008 Ankara.
Mersin Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü Stratejik Planı.
OPERASYONEL SÜREÇLER YÖNETİM ve DESTEK SÜREÇLER
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
Prof. Dr. YUNUS SÖYLET İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ
KAVRAKOĞLU Eğitim Yönetim Sistemi (LMS) eduGate. eduGate-Uni Akademik kurumların eğitim süreçlerinin yönetilmesi için geliştirilmiş ve Uzaktan eğitim.
11 Üniversite hastanelerinin organizasyonu
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
Yardımcı Doçentli ğ e Ba ş vurma ve Atanma PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
H.Ü. ONKOLOJİ ENSTİTÜSÜ 1.Ocak – 15.Şubat 2012
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ Mali Durumları
Tıp Fakültesi Prof. Dr. Elif N. Özmert. Dekanlık Seçimi ( ) Dört Aday Fakülte Akademik Kurulu ( ) Öğretim elemanları, tüm asistanlar.
GELECEĞİN ODTÜ’SÜ ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 21 Mayıs
VI. ULUSAL TIP EĞİTİMİ KONGRESİ Gizem Tomaşan, UTEK 2010 VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2-5 Haziran 2010, Adnan Menderes Üniversitesi, AYDIN Akreditasyonda.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
ÜNİVERSİTE HASTANESİNDE ÇALIŞMA KOŞULLARI VE UZMANLIK EĞİTİMİ
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Özdeğerlendirme Kurulu Raporu 30 Haziran 2010 Ankara.
NASIL BİR ODTÜ ? 7 Mayıs NASIL BİR ODTÜ ?  Öncü ve farklılık yaratan bir ODTÜ  Demokratik ve laik cumhuriyetin değerlerini koruyan ve savunan.
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI AMBULANS ACİL BAKIM TEKNİKERLİĞİ PROGRAMI STRATEJİK.
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanlığı
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ GELİŞMELER VE FAALİYETLER ( SONRASI) Prof Dr Halit Tanju Besler ( ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Ege Üniversitesi Yeni Bilgi Sistemi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
MERSİN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ANATOMİ ANABİLİM DALI
2547 SAYILI YÜKSEKÖĞRETİM KANUNU
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu
İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK PERSONEL 1 PROFESÖR 7 YARDIMCI DOÇENT 16 ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ (ÖYP) 1 ÖĞRETİM GÖREVLİSİ 3 ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ, (1 50 d) (1 DOÇENT,
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
2015 UYGULAMASINDA ÖNCE ( ARASI TEŞVİK DEĞERLENDİRME İÇİN) A.GEÇİCİ AKADEMİK TEŞVİK KOMİSYONU (ÜNİVERSİTE DÜZEYİNDE) B.GEÇİCİ ÖN.
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu
Tanımlar Artıları: Saygınlık, yurt dışı olanakları Eksileri: Gelir düzeyi, iş yükü, araş gör.lük Özel Sektörle Karşılaştırma Sonuçlar.
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 1-Üniversitelere Akademik Kadro Tahsis Edilmesi YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ F A K Ü L T E L E R. Filiz MAYAKON İnşaat Fakültesi Fakülte Sekreteri.
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 3- Ö ğ retim Üyeli ğ ine Yükseltilme ve Atanma YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
İTÜ Personel Daire Başkanlığı
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu ve Harcırah Uygulaması
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş Ders-2
MİMARLIK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
SAYILI KANUNUN 40/B MADDESİ KAPSAMINDA GÖREVLENDİRME
MİMARLIK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
Karşılaştırmalı Eğitim
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü
ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli ğ i 4-a ÜN İ VERS İ TE REFORMLARI Fesih Çeçen Sınıf ö ğ retmenli.
Görev ve Sorumluluklar
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
Sunum transkripti:

ÜNİVERSİTEDE ÖZERKLİK VE ÖZGÜRLÜK Prof. Dr.İskender Sayek Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Genel Cerrahi Anabilim Dalı Kocaeli Üniversitesi Üniversite Çalıştayı 2010

21. Yüzyıl : Nasıl bir dünya? Bilgi çağı Küreselleşme Liberal ekonomi / Piyasa ekonomisi Yüksek düzeyde rekabet Değerlerde yozlaşma / Kayıp Kuşatılmışlık duygusu : Baskı / Sıkıyönetim

21. Yüzyıl : Nasıl bir dünya? Üniversite kurumsal düzeyde bu ortamdan yoğun etkileniyor Ekonomik olarak güçsüz Apolitik Toplumdan uzak Siyasi otoritenin güdümünde

21. Yüzyıl : Nasıl bir dünya? Üniversite kurumsal düzeyde bu ortamdan yoğun etkileniyor Özgürlük ve özerklik kaybı “Sessiz Üniversite” Ekonomik olarak güçsüz Apolitik Toplumdan uzak Siyasi otoritenin güdümünde

Üniversite ? Bilimsel ve idari özerkliğe sahip kamu tüzel kişiler ya da kamu yararına bilgi üreten ve bu bilgiyi paylaşan özerk eğitim ve araştırma kurumları

Üniversite ? Bilimsel ve idari özerkliğe sahip kamu tüzel kişiler ya da kamu yararına bilgi üreten ve bu bilgiyi paylaşan özerk eğitim ve araştırma kurumları Bilgi çağı ve toplumunda üniversitelere daha da çok görev yüklenilmektedir.

Eğitim Araştırma Hizmet Üniversite ? Eğitim Araştırma Hizmet Bilimsel ve idari özerkliğe sahip kamu tüzel kişiler ya da kamu yararına bilgi üreten ve bu bilgiyi paylaşan özerk eğitim ve araştırma kurumları Eğitim Araştırma Hizmet

Üniversite Temel Bileşenleri Öğrenciler Eğiticiler Bağlı olduğu kurumlar

Üniversite Temel Bileşenleri Öğrenciler Eğiticiler Toplum Bağlı olduğu kurumlar

Üniversite Özerkliği Yüksek öğretim kurumlarının iç işleyişlerine, mali işlerine ve yönetimlerine ilişkin kararlar almada ve faaliyetlerinde kendi politikalarını oluşturmada bağımsızlık (Lima Bildirgesi).

Üniversite Özerkliği Akademik / Bilimsel Yönetimsel özerklik özerklik Mali / ekonomik özerklik

Üniversite Özerkliği neden önemlidir? Akademik hedeflerinin toplumun ve evrenin gereksinimlerini karşılayabilmesi için üniversiteler özerk olmalıdır. Özerklik üniversitelerin performansı ve verimliliğini doğrudan etkiler Üniversitenin bu gereksinimleri en iyi şekilde karşılayabilmesi için tüm siyasi ve ekonomik güçlerden bağımsız olması gerekir ( Avrupa Konseyi Doc 10943).

OECD Özerklik Göstergeleri (2003) Binaları ve tüm araç-gereçlerin mülkiyetine sahip olmak Kredi alabilme yetkisine sahip olma Bütçesini oluşturma ve öncelikleri doğrultusunda harcayabilme Akademik yapısını ve ders müfredatını belirleme Akademik personeli işe alma ve işine son verebilme Maaşları belirleme Yeni alacağı öğrenci kontenjanlarını belirleme Öğrenci harçlarını belirleme. Günay D

TEPAV 2010 Aralık

TEPAV 2010 Aralık

Bilimsel Özerklik Dış Faktörler İç Faktörler Kamu (Devlet) Vakıf Özel kurluşlar Kurum Üyeler Bütçe sağlayıcı

Yönetimsel Özerklik Türkiye’de yönetimsel ve mali tam bir özerklikten söz etmek güçtür. Üniversite özerkliğinin en önemli ilkesi elemanları tarafından seçilen organlar eliyle yönetilmesidir. Türkiye’de Durum Rektörlük seçimi ??? Dekan : Atama Anabilim Dalı Başkanı: Seçim Fakülte Kurulu: Seçim

Öğretim Elemanlarının Yükümlülükleri 1. Gerek Üniversite camiasına, gerekse kendi mesleğine karşı ahlakî yükümlülüklerini ve sorumluluklarını yerine getirmek, 2. Bireysel düzeyde ve işbirliği ruhu içerisinde, mükemmeliyete, yenilikçiliğe bağlılık ve öğretim ve araştırmada bilginin sınırlarını ileriye götürmek, 3. Üniversiteye olan sorumlulukları, bireysel haklardan ayrı tutmak ve kamuoyu önünde ifade edilen görüşlerin, üniversiteyi hiçbir şekilde bağlamayacağının bilincinde olmak (Ortaş İ).

Üniversitede Özgürlük Öğretim elemanları Öğrenciler Bireysel Hak

Üniversitede Özgürlük Öğretim elemanları Öğrenciler Bireysel Hak Akademik Özgürlük Demokratik Özgürlük Toplumsal sorunlar ile ilgili bağımsız görüş bildirme Bilgi Üretme Çalışma Programını yapma Araştırma ve Yayın yapma

Üniversitede Özgürlük Öğretim elemanları Öğrenciler Bireysel Hak Akademik Özgürlük Demokratik Özgürlük Toplumsal sorunlar ile ilgili bağımsız görüş bildirme Akademik görevlerin aksatılmaması esas Bilgi Üretme Bilimsel ve etik denetim Çalışma Programını yapma Araştırma ve Yayın yapma

Akademik Özgürlükler (Lima Bildirgesi) anlatma veya yazma araştırma, inceleme Akademik Özgürlük Bireysel Ekip tartışma öğretme belgeleme yaratma üretme

Akademik Özgürlükler (Lima Bildirgesi) BİLGİ araştırma, inceleme anlatma veya yazma tartışma Akademik Özgürlük Bireysel Ekip öğretme edinme iletme belgeleme yaratma üretme eleştirme

Üniversitede Özgürlük Bireysel Hak Akademik Özgürlük Demokratik Özgürlük ÖZLÜK HAKLARI Toplumsal sorunlar ile ilgili bağımsız görüş bildirme Bilgi Üretme Araştırma ve Yayın yapma Çalışma programını yapma

Özlük Hakları ? “Genel memur statüsü içinde kişinin , kanunların ön gördüğü şekil ve şartlara bağlı bireysel haklardır”

Özlük Hakları Kapsamı Maaş ve ödentiler

Özlük Hakları Kapsamı Maaş ve ödentiler Liyakatın gözetilmesi Çalışma koşulları Emeklilik Görevlendirmeler ile ilgili uygulamalar Atama ve yükseltilme Çalışma sırasında sosyal yaşamını kolaylaştıracak süreçler

Özlük Hakları Kapsamı Öğretim elemanlarının özlük hakları ile ilgili her kademe ve tüm bu alanlardla yetersizlik veya sorun vardır. Bu sorunlar araştırma görevliliği ve öğretim görevliliği dönemlerinde daha belirgin Maaş ve ödentiler Liyakatın gözetilmesi Çalışma koşulları Emeklilik Görevlendirmeler ile ilgili uygulamalar Atama ve yükseltilme Çalışma sırasında sosyal yaşamını kolaylaştıracak süreçler

Maaş ve Ödentiler: Türkiye Öğretim elemanlarının tümünün ücretlendirmesi açısından yetersizlik vardır. Araştırma ve öğretim görevliliğinde bu yetersizlik daha belirgin “Yoksulluk sınırlarının altında..” Geçici önlemler: Ek ders ücreti, Döner sermaye, Performansa dayalı ücretlendirme

Maaş ve Ödentiler: Türkiye İstenen, öğretim elemanlarının emeğinin karşılığının verildiği, sosyal konumuna göre insanca yaşayabileceği, emekliliğe yansıyan bir ücret verilmesi “Tam Gün Yasası” özlük haklarını düzeltemiyecek …çalışma biçimi ile sorunları arttıracak gibi …..

Öğretim Elemanları Özlük Hakları: Türkiye Araştırma Görevlisi Öğretim Görevlisi Yardımcı Doçent Doçent Profesör Yüksek Öğretim Yasası (2547 sayılı yasa) Devlet Memuriyet Kanunu (657 sayılı yasa) Tüm değişikliklere rağmen özlük hakları ile ilgili çok sınırlı maddeler vardır.

Akademik Yükseltilme ve Atama Mezuniyet Öncesi Eğitim Araştırma görevlisi Mezuniyet Sonrası Eğitim Yüksek Lisans, Doktora Tıpta Uzmanlık Öğretim Görevlisi Yrd. Doçent Doçent Profesör

Akademik Yükselme ve Atama Mezuniyet Öncesi Eğitim Araştırma görevlisi Mezuniyet Sonrası Eğitim Yüksek Lisans, Doktora Tıpta Uzmanlık Öğretim Görevlisi Yrd. Doçent Doçent Profesör

Akademik Yükselme ve Atama 2547’de genel ilkeler Öğretim üyeliği yolunda en önemli kademe olan doçentlik sınavları ile ilgili sorunlar Minimum başvuru kriterler : Alanlara göre farklılıklar Kurumların kriterlerindeki farklılıklar Değerlendirmenin aynı standartta yapılamaması ve objektif olmaması (Yayın ve sınav kademesi) Değerlendirmenin sadece yayın değerlendirmesi şeklinde olması

Akademik Yükselme ve Atama Atamalarda kadro kullanımında standart olmaması Kurumlar arası farklılıklar Kurumların atamalarda özgür olmaması . YÖK Onayı…. Akademik / Yönetimsel Özerklik ??? Norm kadro uygulaması Atamalarda sadece yayınların niceliksel değerlendirilmesi Liyakata değer verilmemesi Eğitim ile ilgili sınırlı kriter olması

Anketlerin Genel Değerlendirmesi Tamamlamayan 4 Tamamlayan 318

Liyakata değer verilmesi Hakettiği kadroya atanma Çalışma koşulları Öğretim üyesinin özlük hakları kavramı tanımı içerisinde aşağıdakilerden hangisi/hangileri yer almaktadır? Liyakata değer verilmesi Hakettiği kadroya atanma Çalışma koşulları Üniversite özerkliği içinde görülmesi Ücretler

Üniversitede döner sermayeye dayalı ücretlendirme ile ilgili görüşünüz:

Öğretim üyelerinin %40’ı “yoksulluk sınırının” altında Üniversitede döner sermayeye dayalı ücretlendirme ile ilgili görüşünüz: Öğretim üyelerinin %40’ı “yoksulluk sınırının” altında maaş almaktadır.

Öğretim Üyelerinin Özlük Hakları Açısından Yaşadıkları Sorunlar Akademik atamalarda gecikme Atamalarda kayırma Ücretlerde yetersizlik

Ek ders ücretlendirilmesi sistemini uygun buluyorum

Özlük haklarınızın korunmasında aşağıdaki hangi kurum ve kuruluşların önemli işlevi vardır?

Özlük haklarınızın korunmasında aşağıdaki hangi kurum ve kuruluşların önemli işlevi vardır? Önemli+Çok önemli Önemsiz YÖK % 75 % 25 Üniversite Yönetimi % 91 % 9 Sivil Toplum Örgütleri % 77 % 23

Sonuç Üniversite yöneticileri yanı sıra öğretim elemanları üniversite özerkliği ve özgürlüklerine sahip çıkmalı Bunlardan ödün vermemeli, sorumluluğunun farkında olmalı Öğretim üyelerinin haklarını korumada üniversite yönetimi sorumluluk almalı çünkü…. “Bu kavramlar üniversiteyi, üniversite yapan en önemli kavramlardır.”

Teşekkür ederim…