T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PLN.4444 Mesleki Uygulama Esasları
Advertisements

PLN.444 Mesleki Uygulama Esasları Sunum :Fadime Ballı
TÜRKİYE’DE LOJİSTİK: MEVCUT DURUM VE STRATEJİLER Prof. Dr. Okan TUNA
KALKINMA AJANSLARI ve KOORDİNATÖR İLLER
İstanbul’a Su Sağlayan Göl Havzaları Koruma Stratejileri
Meriç Belediyeler Birliği
BEDELSİZ ARSA TAHSİS İŞLEMLERİ
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
Mimarlar Odası Denizli
Çölleşme ile Mücadele Dairesi Toplantısı
OSB’LERCE GERÇEKLEŞTİRİLEN PROJELER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ALİ YERLİ YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
İMAR İSKAN VE KOOPERATİF ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
Organize Sanayi Bölgeleri Bilgi Sitesi Kullanıcı Rehberi
STRATEJİK PLANLAMA Dr. Yüksel VARDAR Antalya, Haziran 2014
1. PLANLAMA ÇALIŞMALARI PLANIN AMACI : Hazırlanacak kalkınma planları sınırlı doğal kaynaklardan en etkin ve optimal bir biçimde faydalanmayı temin etmek,
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YATIRIM VE İŞLETMELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ARAZİ TAHSİS DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 Politika Sürecinde DEA Organize Edilmesi: Kurumsal Stratejiler.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
İMAR VE PLANLAMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
PLANLAMA VE PROJE FAALİYETLERİ
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
KOCAELİ ARSLANBEY ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ 2013 YILI İŞ PROGRAMI.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
OSBÜK ENERJİ ZİRVESİ VAN 30 EKİM 2010  BÖYLE OLMASINA RAĞMEN, DAĞITIM ŞİRKETLERİNİN SERBEST TÜKETİCİ OLMAYAN ABONELERİYLE, AYNI DAĞITIM BEDELİNİ ÖDEMEK.
BİLİŞİM TEKNOLOJİ DERSİ
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
Doğal Mirası Koruma Mekansal Gelişme Kültürel Mirası Koruma KIRSAL KALKINMA DÜŞÜN GERÇEKLEŞME SÜRECİ VE KELKİT A.Faruk GÖKSU Çekül Vakfı Kelkit 2005.
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ
İşletmeyi neden kurarız ?
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
BÖLÜM 9 ÇEVRE MEVZUATI UYGULAMALARI. Mevcut Bilinen Uygulamalar Kirlilik Kontrol Programları Çevresel Sorumluluk Sistemi Tesislerin tasarım, yapım ve.
BİLECİK ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ İMAR VE PLANLAMA ŞUBESİ
Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi Araştırma.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
YASALARDA ve YASA YAPIMINDA İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ 1. İklim değişikliğine uyum (negatif/pozitif uyum) Yasa içeriklerinde iklim değişikliği Milletvekilleri.
SU & ÜST ÖLÇEKLİ PLANLAMA ÇALIŞMALARI MEKANSAL PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Mekansal Stratejiler ve Çevre Düzeni Planları Dairesi Başkanlığı Özlem ZİBEL /
ÇEVRE DÜZENİ PLANLARI & HAVZA YÖNETİMİ
IPARD II YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARI DESTEKLERİ TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ IPARD YÖNETİM OTORİTESİ İstanbul 07 Nisan
Su Yönetimi Genel Müdürlüğü tarafından hazırlık çalışmalarına başlanan Nehir Havza Yönetim Planlarının, ülkemizin planlama sisteminde yer alan alt ve.
SEYHAN HAVZASI SEKTÖREL SU TAHSİS PLANI HAZIRLANMASI PROJESİ T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Güney CAN Uzman Havza Yönetimi.
TURİZMİN FİZİKSEL ÇEVRE ÜZERİNDEKİ OLUMSUZ ETKİLERİ
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KKTC TURİZM VE ÇEVRE BAKANLIĞI TURİZM YATIRIM POLİTİKALARI Doç. Dr
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
ŞEHİR VE BÖLGE PLANLAMA DERSİ Yrd. Doç. Dr. Nilüfer KART AKTAŞ
Ön Büro Çalışması Arazi Çalışması.
Planlama sürecinde analiz ve sentez çalışmaları
PLANLAMADA YOGUNLUK Kent bilimleri terimleri sözlüğüne göre,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
Kentbilimin Temelleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YHGP: YEŞİLIRMAK HAVZASI GELİŞİM PROJESİ ÖDEVİ ŞÜHEDA NUR ARISOY 11TM/A 266 İYİ SEYİRLER…
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ II T.C.ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ II.OSB ÇEVRE ZİRVESİ ŞUBAT 2011

ÜST ÖLÇEKLİ PLANLAR İLE OSB YER SEÇİMİ İLİŞKİSİ

Planlar arası Kademelenme ÜLKE PLANI NAZIM İMAR PLANLARI ÇEVRE DÜZENİ PLANI KALKINMA VE BÖLGE PLANLARI UYGULAMA İMAR PLANLARI

ÇEVRE DÜZENİ PLANI İmar mevzuatında “Çevre düzeni planı: Ülke ve bölge plan kararlarına uygun olarak konut, sanayi, tarım, turizm, ulaşım gibi yerleşme ve arazi kullanılması kararlarını belirleyen plan” olarak tanımlanmaktadır. 4856 ve 2872 sayılı Kanunlara istinaden; Dengeli ve sürekli kalkınma amacına uygun olarak; Bölge veya havza esasında ve en üst kademede bulunan fiziki plan niteliğindeki 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planları Bakanlığımızca hazırlanmakta olup, bu planlarda 30 yıllık projeksiyon dönemi için genel arazi kullanım kararları, koruma kararları ve bunlara ilişkin politika ve stratejiler oluşturulmaktadır. Hazırlanan Çevre Düzeni Planlarında sosyal-ekonomik ve çevresel veriler değerlendirilerek: Çevrenin Korunmasına, Sürdürülebilir kalkınma ilkesi doğrultusunda dengeli ve düzenli arazi kullanım kararları oluşturulmasına, Çevre kirliliğinin önlenmesine, Yatırımların yönlendirilmesine, Bütüncül planlamaya önem verilmektedir. “Alt ölçekli olan tüm planların Çevre Düzeni Planı kararlarına uyumlu olarak üretilmesi zorunludur.”

BAKANLIĞIN OSB’YE BAKIŞI Plansız sanayileşmenin önlenmesini, Sağlıklı çevrenin oluşturulmasını, Sanayiden kaynaklı çevre kirliliğinin kontrol altına alınarak, önlenmesini, Altyapısı hazır sanayi alanlarının üretilmesine katkı sağlamaları Kırsal ve kentsel alanda arazinin ve doğal kaynakların en uygun ve verimli şekilde kullanılması ve korunması, nedenleriyle destekliyor, özendiriyor ve üst ölçekli planda sanayi taleplerini özellikle OSB’ye yönlendiriyoruz.

Sanayi tesislerinin OSB’ye toplanması sonucu, Sanayilerin; Planlı bir alana yerleşmesi, Ortak altyapı hizmetlerinden yararlanması, Birbiriyle uyumlu üretim yapılması, Denetlenmesinde kolaylık, Diğer arazi kullanım kararlarına etkisinin tanımlanması, Yatırım kolaylığı, sağlanmış olduğundan, bu hem çevresel açıdan hem de müteşebbis açısından olumlu sonuçlar doğurmaktadır.

Organize Sanayi Bölgeleri: Tarım alanlarında sanayi gelişimini önlemesi, Sanayinin, bölgeler arasında dengeli dağılımı sağlaması, Dengeli ve bölgesel kalkınma ve düzenli şehirleşmeye katkı sağlaması, Çevre problemlerinin kaynağında kontrol edilebilmesi, Ortak altyapı hizmetleri ile daha düşük maliyetli üretim yapması, Sanayiler arası ilişkilerin geliştirilmesi, Birbirlerini tamamlayıcı sanayiler veya birbirinin yan ürününü üreten sanayilerin bir arada olması, Yeni yatırımlar için ortam oluşturulması, Bulunduğu bölgenin sanayi gelişimi için kimlik oluşturması, gibi çok önemli faydaları bulunmaktadır.

Bunların yanında OSB’lerinin çevreye olabilecek olumsuz etkileri de bulunmaktadır. Bu etkileri ana başlıklar altında toplamak mümkündür. Yer seçimi yapılan ancak fiziki gerçekleşme olmaması sebebiyle “doğal kaynaklarda azalma ve giderek yok olma” Faaliyetin işletme aşamasında sıvı, katı ve gaz atıkları ve OSB’nın gerek zaruri altyapı ve konut ihtiyacının karşılanması gerekse OSB’nın çekiciliği ile çevresinde yapılaşmanın artmasıyla “havaya, suya, toprağa ve çevresine olabilecek etkiler” olarak ortaya çıkmaktadır. Yer seçimlerinde, yatırımların bölgesel dağılımına dikkat edilmemesi,

OSB YER SEÇİMİNE KATILIM VE ÜST ÖLÇEKLİ PLANDA DEĞERLENDİRME: Yer seçimi çalışmalarında: Üst ölçekli plan kararları ile ilişkilendirmesi (Ana ulaşım aksı, yerleşme alanlarına uzaklık-yakınlık), OSB Alternatif alanlarının alıcı ortamlarla ilişkilendirilmesi (hava, su, toprak), Ulusal ve taraf olduğumuz Uluslararası anlaşmalarda belirtilen hükümler çerçevesinde değerlendirme yapılarak yer seçimine katkı sağlanmakta ve çevrenin korunması için belirlenen tedbirlerin tüm planlarda yer alması istenmektedir.

YAŞANAN PROBLEMLER Örnek: Kemalpaşa OSB,

-2010 yılında yaklaşık 1300 ha. Büyüklüğe ulaşmıştır. KEMALPAŞA OSB-İZMİR -İlk Kuruluş tarihi 1992- 270 ha. -2010 yılında yaklaşık 1300 ha. Büyüklüğe ulaşmıştır. -Yerel otorite tarafından oluşturulan imar izinleri ile ilk yer seçimi yapılan OSB alanının dışında sanayi gelişimine yol açılıyor. -Çarpık gelişmeyi kontrol etmek amacıyla OSB her geçen gün büyütülüyor.

SONUÇ-ÖNERİLER Planlama ilke ve esasları bakımından, yer seçimi yapılacak alanın ve faaliyetin: Ulaşım durumu(Bölgesel-yerel) Plan kararları doğrultusundaki yerleşme alanlarına uzaklık, Ekonomik faaliyetin çekeceği işgücü, İşgücünün hangi alanda yerleşeceği, Plan ile hedeflenen nüfusa etkisi, Yeni sosyal ve teknik altyapı donatı alanına etkisi gibi hususlar değerlendirilerek karar verilmesi gerekmektedir.

Sektörel veya parçalı planlama ile oluşturulan yer seçim kararlarında, kurumlar sadece kendi mevzuatları kapsamında değerlendirme yaparak yer seçimine katkıda bulunabiliyorlar. Üst ölçekli plan doğrultusunda değerlendirme yapılması halinde hem planın diğer kararları, hem mevzuat hem de kurumların görüşleri birlikte değerlendirilerek karar verilmesi daha sağlıklı olacaktır.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Ülke genelinde ihtiyaçlar doğrultusunda OSB’leri belirlemeli, Potansiyel alanları Üst Ölçek Plan yapımcı kurumlara göndermeli Plan yapan kurum ülke, bölge düzeyinde üst ölçekten bakarak planı, mevzuatı, görüşleri ve ihtiyaçları planlama ilke ve esasları çerçevesinde birlikte değerlendirerek Potansiyel OSB’ler plana işlenmeli

Arsa-arazi spekülasyonunu önlemek için, Potansiyel OSB belirlenen alanlarda, kesin yer seçimi yapılıncaya kadar hiçbir fiziki müdahalede bulunulamayacağı-satışa konu edilemeyeceği gibi hususlara ilişkin düzenleme yapılmalı, Planda Potansiyel OSB olarak belirlenen ancak, zaman içinde gerçekleşmeyen alanlar içinse, mevcut arazi kullanım kararları devam ettirilir hükmünün getirilmesi, Yatırımcı tüm aktörlerin OSB’de yatırım yapmasını sağlayacak şekilde alternatifli yaklaşımlar ve alanlar oluşturulmalı.