TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
4708 SAYILI YAPI DENETİMİ HAKKINDA KANUN
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
4708 SAYILI YAPI DENETİMİ HAKKINDA KANUN ve SONRASI UYGULAMALAR
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
YAPI DENETİM UYGULAMALARI, TESPİTLER, SORUNLAR, ÖNERİLER
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
4708 sayılı YAPI DENETİMİ KANUNU & UYGULAMALARI
ÇEVRE GÖREVLİSİ/ ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
TEFTİŞ KURULU BAŞKANLIĞI
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
2011 YILI BAŞLICA ÇALIŞMALAR Sayılı “Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması Ve Uygulanmasına Dair Kanun” ve Yapı Malzemeleri Yönetmeliği.
TCK 184 İMAR KİRLİLİĞİNE NEDEN OLMA
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI ERZURUM İL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. AMASYA VALİLİĞİ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
CİZRE TİCARET VE SANAYİ ODASI. KURULUŞ  ODAMIZ ANKARA 8.İDARE MAHKEMESİNİN 29/09/1998 TARİH VE 1998/4721 ESAS SAYILI KARARIYLA KURULUŞU GERÇEKLEŞMİŞTİ.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
* Bağlı ve ilgili kuruluşlar hariç. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarına ait, proje, yaklaşık.
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
 İdareler ve sektörden gelen taleplerin değerlendirilmesi sonucunda katılım ve rekabeti artıracak şekilde yapım işleri ihalelerini ilgilendiren önemli.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
İmar ve Belediye Mevzuatı PLANLI YAPILAŞMA
Strateji Geliştirme Başkanlığı
AR-GE, İNOVASYON ve ENDÜSTRİYEL UYGULAMA
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi/Sayısı: /28750
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJE ONAYI GENELGESİ
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
YAPI DENETİMİ UYGULAMALARI
992 SAYILI SERİRİ TAHARRİYAT VE TAHLİLAT YAPILAN VE MASLİ TEAMÜLLER ARANILAN UMUMA MAHSUS BAKTERİYOLOJİ VE KİMYA LABORATUVARLARI KANUNU KABUL TARİHİ:
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İNSAN KAYNAKLARI
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
4708 SAYILI YAPI DENETİMİ HK. KANUNU
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
Harcama Yetkilileri.
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Konu : Kurullar – Kuruluşlar – Komisyonlar
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Sorumlu Müdür Yönetmeliği 07 Ocak 2006 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
RUHSAT DENETİM MÜDÜRLÜĞÜ
YAPI DENETİM BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
Kambiyo Mevzuatı. Lojistik ve Dış Ticaret İstanbul Ticaret Üniversitesi Meslek Yüksekokulu VII. Bölüm.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun ve Uygulamaları
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
4708 sayılı YAPI DENETİMİ KANUNU & UYGULAMALARI
YÜKSEKÖĞRETİM ÜST KURULUŞLARI İLE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI PERSONELİ GÖREVDE YÜKSELME VE UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ YÖNETMELİĞİ ODTÜ – PDB
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Sunum transkripti:

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası YYAPI DENETİMİ

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 GİRİŞ Topraklarımızın %96’sı deprem kuşağında ve nüfusumuzun % 98’i deprem tehlikesi altında yaşamaktadır. Toplumumuzun her bireyinin can ve mal güvenliği ile asgari yaşam konforunun sağlanması ve kamu kaynak israfının önlenmesi için; kamusal nitelik taşıyan, istisnasız tüm yapılarda uygulanan etkin bir yapı denetimi vazgeçilmez bir olgudur. Ülkemizdeki konutların % 67’si kaçak ya da ruhsatsız, bina stokunun % 40’ı oturulabilir durumda değildir (TÜİK) . Bu verilerin anlamı açıktır: Olası bir deprem kaçınılmaz olarak yine afete dönüşecektir. ve İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

YAPI DENETİMİNİN TARİHÇESİ Türkiye’de imar mevzuatı ve yapı denetiminin temellerini oluşturan 1933 tarih ve 2290 sayılı yasa; proje denetimini yerel yönetimlere, yapı denetimini ise fenni mesuliyet (T.U.S) adıyla serbest çalışan mühendis ve mimarlara vermiştir. 1950’li yıllardan itibaren yoğunlaşan köyden büyük kentlere yoğun göç olgusu, plansız, çarpık ve kaçak yerleşme ile denetimsiz yapılaşma eğilimlerini hızla artırarak yürürlükteki yasa ve yönetmelikleri uygulanamaz hale getirmiştir. 1999 Gölcük ve Düzce yıkıcı depremleri, duyarsız kalınan bu süreci gözler önüne sermiştir. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Depremin acısıyla, 10 Temmuz 2000 tarihinde çıkarılan “595 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” yaklaşık 10 ay 27 ilde denendikten sonra Anayasa Mahkemesi tarafından 24 Mayıs 2001 tarihinde iptal edilerek yürürlükten kaldırıldı. (4708 sayılı yasadan daha ileri hedefleri bulunan kararnamede meslek odaları; merkez, il ve ilçe yapı denetim komisyonlarına üye vermek, uzman mühendis belgelendirme hizmetlerini yürütmek , sistemde görev yapan şantiye şefi ve uzman mühendis sicillerini tutmakla yetkilendirilmişti.) İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 İptalin ardından, 29 Haziran 2001 tarihinde çıkarılan “4708 Sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun”, 13 Temmuz 2001 tarihli resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yaklaşık 10 yıldır 19 pilot ilde denenmekte olan yapı denetim uygulamasının 01 Ocak 2011 tarihinden itibaren tüm illerde uygulanmasına karar verilmiştir. (14 Haziran 2010 tarih ve 2010/624 sayılı Bakanlar Kurulu kararı) İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 KANUNUN AMACI Can ve mal güvenliğini teminen, imar plânına, fen, sanat ve sağlık kurallarına, standartlara uygun kaliteli yapı yapılması için proje ve yapı denetimini sağlamak ve yapı denetimine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 KANUNUN KAPSAMI 3194 sayılı İmar Kanununun 26 ncı maddesinde belirtilen kamuya ait yapı ve tesisler ile 27 nci maddesinde belirtilen ruhsata tabi olmayan yapılar ile “tek parselde, bodrum katı dışında en çok iki katlı ve toplam 200m2 yi geçmeyen müstakil yapılar” (Değişik: 30.06.2004 tarih 5205 sayılı kanun) hariç, belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında kalan yerlerde yapılacak yapıların denetimini kapsar. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

YAPI DENETİM ORGANİZASYON ŞEMASI BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ(YAPI DENETİM KOMİSYONU) BAYINDIRLIK İL MÜDÜRLÜKLERİ İLGİLİ İDARELER YAPI DENETİM KURULUŞLARI VE LABORATUVARLARI YAPI MÜTEAHHİTLERİ İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

5 ŞUBAT 2008 YAPI DENETİM UYGULAMA YÖNETMELİĞİ Yönetmelik 8 ana bölümden oluşmakta; 1.BÖLÜM Amaç ve kapsam Dayanak Tanımlar İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 2.BÖLÜM İlgili İdarenin Görev ve Sorumlulukları Yapı Denetim Kuruluşunun Görev ve Sorumlulukları; Ruhsat alma aşamasından başlayarak iskan alma aşamasına kadar süren zamanda her türlü proje ve uygulamayı, denetçi ve kontrol elemanı mimar ve mühendisler eliyle denetler, yapı ile ilgi her türlü belgenin uygunluğunu kontrol ederek bunları ilgili makamlara aktarır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Denetçi, Kontrol ve Yrd. Kontrol Elemanının Görev ve Sorumlulukları; Proje müelliflerince hazırlanan uygulama projelerinin kontrolü, yapının inşaat ruhsatından yapı kullanım izninin alınmasına kadar ki uygulama sürecinin tamamı denetçi, kontrol ve var ise yardımcı kontrol elemanlarının denetiminde sürdürülür. Denetçi mühendis ve mimarlar, kontrol mühendisi ve yardımcı kontrol elemanları denetim faaliyeti süresince başkaca mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunamazlar. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Proje Müellifinin Görev ve Sorumlulukları Yapı Sahibinin Görev ve Sorumlulukları; Yapı sahibi proje müellifleri ile proje yapım, müteahhit ile inşaat yapım ve yapı denetim kuruluşu ile yapı denetim hizmet sözleşmesi imzalar. Yapı Müteahhidi ve Şantiye Şefinin Görev ve Sorumlulukları; 5 Şubat Yönetmeliği ile yapı denetim uygulanan bütün illerde Şantiye Şefi bulundurma zorunluluğu getirilmiştir. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Şantiye Şefliği, amaçlanan denetimin sağlanabilmesi için tam zamanlı yerine getirilmesi gereken ve aynı zamanda üstlenilen sorumluluklar doğrultusunda bilgi ve deneyim gerektiren mühendislik görev alanlarından birisidir. Ancak; 5 Şubat yönetmeliği, 7 Mayıs 2010 ve 12 Haziran 2010 Genelgeleri ile teknik öğretmen ve tekniker meslek gruplarına yetki verilmesi, 30.000 m2 sınırına kadar denetlenen iş sayısında sınırlama bulunmaması ve birden fazla müteahhitle anlaşabilme hakkı verilmesi şantiye şefliğini imzacılık boyutuna taşımıştır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 3. BÖLÜM Yapı Denetim Kuruluşunda Ortaklık Durumu; Yapı denetim kuruluşu ortakları mimar ve mühendis ( inşaat , makine , elektrik müh.) olmak zorundadır. Yapı denetim kuruluşu denetim faaliyeti dışında inşaat ile ilgili başka ticari faaliyette bulunamaz. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Yapı denetim Kuruluşunun Yetki Sınırı; Bir yapı denetim firmasının denetleme yetkisi 360.000 m2 ile sınırlıdır. Ancak denetlenen inşaatın bitirilen seviyesi hakedişe bağlanmış ise o oranda metre kare 360.000 den minha edilir. Aynı alanda ve aynı proje dahilinde olmak şartı ile kuruluş ve denetçileri için toplam yapı inşaat alanı sınırı aranmaz. Yapı denetim kuruluşunun üzerinde bulunan işlerin toplamı denetleme yetki sınırını aşmamış ise, alınmak istenen yeni bir işin son iş olması kaydıyla, toplam yapı inşaat alanı sınırı kuruluş ve denetçileri için aşılabilir. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Yapı denetim kuruluşuna izin belgesi verilmesi; Alınacak izin belgesinin geçerliliği 3 yıldır. Başvuru için gereken koşullar; a)Ticaret sicil gazetesi b)Ticaret veya sanayi odasına kayıt belgesi, c)Kuruluş ortaklarının diploma veya yerine geçen belgelerinin asılları veya aslına uygun olarak noterlikçe onaylanmış örnekleri, İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 ç) Kuruluşta asgari istihdam edilmesi gereken; - Bir proje ve uygulama denetçisi mimarın, - Bir proje ve uygulama denetçisi inşaat mühendisinin, - Bir uygulama denetçisi inşaat mühendisinin, - Bir proje ve uygulama denetçisi makine mühendisinin, - Bir proje ve uygulama denetçisi elektrik mühendisinin noterlikçe tasdikli imza beyanları gerekmektedir. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Faaliyete geçecek bir yapı denetim firmasında olması gereken asgari donanım 100 m2 ofis 5 adet bilgisayar 3 adet araç 2 adet yazıcı 1 adet fotokopi makinesi Bir ilin yapı denetim firması ihtiyacı; Yapı denetim komisyonunca şu şekilde hesaplanır. İlde denetlenmesi gereken inşaat alanının 360 bin m2 ye bölünmesi ve çıkan sonucun % 10 arttırılması ile bulunur. Çıkan sonuç küsuratlı ise bir üste tamamlanır. Ancak; İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 07 Ağustos 2010 tarihli yönetmelik değişikliğinde yer alan geçici madde ile “bir yıl süre ile Türkiye İstatistik Kurumundan temin edilen nüfus istatistikleri kullanılarak, il bazında faaliyet gösterebilecek kuruluş sayısı belirlenir” olarak değiştirilmiştir. Laboratuarın çalışma usul ve esasları; Laboratuar ortaklarında herhangi bir eğitim ve deneyim aranmamaktadır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Laboratuarlarda görev alacak teknik personelin deneyim ve nitelikleri; Yapı malzemesi deneyi yapılan laboratuarlarda; en az 1 adet Yapı malzemesi Laboratuar denetçisi İnşaat veya Kimya mühendisi, Zemin deneyi yapılan Laboratuarlarda; en az 1 adet Zemin Laboratuar denetçisi İnşaat, Jeoloji veya Jeofizik mühendisi istihdam edilmek zorundadır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Yapı denetim kuruluşunda görev alacak teknik personelin deneyim ve nitelikleri; Yapı denetçisi mimar yada mühendis belgesi için zorunlu olan 12 yıl mesleki deneyim süresi, 7 Ağustos 2010 tarih ve 27665 sayılı resmi gazetede yayımlanan yönetmelik değişikliği ile 5 yıla indirilmiştir. Proje ve laboratuar denetçi belgesi almak için bu sürenin 3 yılı ilgili alanda mesleki deneyim gerektirmektedir. 5 yıl deneyimlerini belgeleyenler yönetmeliğin 14. maddesinde istenen diğer belgelerle birlikte yapı denetim komisyonuna başvurarak 5 yıl geçerli olan yapı denetçisi belgesi alır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Teknik personelin denetim yetkisi; Proje ve uygulama denetçisi Mimar (360 bin) Proje ve uygulama denetçisi İnş. Müh. (360 bin) Uyguluma denetçisi İnş. Müh. (120 bin) Proje ve uygulama denetçisi Mak. Müh.(120 bin) Proje ve uygulama denetçisi Elk. Müh. ( 120 bin) Kontrol mühendisi; İnş. Müh. (30 bin), Mak. Müh. (60 bin), Elk. Müh. (120 bin) Yrd. Kontrol elemanı (İnşaat, Makine, Elektrik); Teknik Öğretmen( (15 bin), Tekniker (10 bin), Teknisyen (5 bin) İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Teknik personelin yapı denetim kuruluşunda istihdam esasları Yapı denetim kuruluşunun şube aracılığıyla faaliyet göstermesi ve şubede görevlendirilecek personel 4. BÖLÜM Yapı Denetim Komisyonu Yapı Denetim Komisyonunun çalışma usul ve esasları Yapı denetimi çalışma birimleri İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 5.BÖLÜM Yapı denetimi hizmet sözleşmesi Sözleşme süresi Sözleşmenin sona ermesine ilişkin esaslar İnşaatın devri veya satılması 6.BÖLÜM Yapı denetimi hesabı Hizmet bedelinin tespiti Hizmet bedeli taksitleri Hizmet bedelinin ödenmesi Geçici olarak faaliyet durdurma cezası verilmesi, yapı denetim izin belgesinin iptali veya sözleşmenin feshi sonrasında hizmet bedellerinin ödenmesi İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 7.BÖLÜM Sicillerin tutulması; Yapı denetim kuruluşları ile bu kuruluşlarda görev alan denetçi ve kontrol elemanı mimar ve mühendislerin, bir yıllık faaliyet süresi içinde iş bazında düzenlenen sicil raporlarındaki puanların aritmetik ortalaması alınarak "yıl sonu ortalama sicil puanı" belirlenir. Yıl sonu ortalama sicil puanı ilgili idarelerce Yapı Denetim Komisyonuna gönderilir. Son üç yıl itibariyle üç defa olumsuz sicil almış olan yapı denetim kuruluşları hakkında, Yapı Denetim Komisyonunca Kanunun 8’inci maddesi gereğince işlem yapılır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Üst üste iki yıl olumsuz sicil alan denetçi mimar ve mühendislerin belgeleri Yapı Denetim Komisyonunca iptal edilerek, durum ilgili meslek odalarına bildirilir. Denetçi belgelerinin geçerli olduğu süre içerisinde üç kez olumsuz sicil alan denetçi mimar ve mühendislerin belgeleri yenilenmez. Yapılara sertifika verilmesi 8. BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İNŞAAT MÜHENDİSİNİN CEZAİ VE HUKUKİ YÜKÜMLÜLÜKLERİ 4708 Yapı Denetim Yasası Madde 9 (Değişik 08.02.2008 tarih 5728 sayılı kanun 497. md.) Yapı denetim kuruluşunun icrai ve ihmali davranışla görevini kötüye kullanan ortakları, yöneticileri, mimar ve mühendisleri, yapı müteahhidi, proje müellifi gerçek kişiler ile laboratuar görevlileri, 6 aydan 3 yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Yapı denetim kuruluşunun ortak ve yöneticileri, mimar ve mühendisleri ile laboratuar görevlileri bu kanun hükümleri çerçevesinde yapmaları gereken denetimi yapmadıkları halde yapmış gibi veya yapmalarına rağmen gerçeğe aykırı belge düzenlemeleri halinde TCK’ nın resmi belgede sahtecilik suçuna ilişkin hükümlerine göre cezalandırılır. Yapı denetim kuruluşu ile denetçi mimar ve mühendisleri; eylem ve işlemlerinden 3194 sayılı İmar Kanununun fenni mesul için öngörülen hükümlerine tabidirler. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 3194 Sayılı İmar Kanunu /Madde 42 Yapı sahibine, müteahhidine,şantiye şefine, proje müellifine ve aykırılığı 6 iş günü içinde idareye bildirmeyen ilgili fenni mesullere 500 TL den az olmamak üzere, aykırılıklar ve m2 ye göre hesaplanan ağır para cezaları getirilmiştir, 5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu Madde 22, 85, 171, 184, 257 hükümlerince 2 yıldan 15 yıla kadar ağır hapis cezaları öngörülmektedir. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 818 Sayılı Borçlar Kanunu Madde 41, 58, 60,355, 360, 362 hükümlerince varislerine kadar uzanan ağır para cezaları ile karışı karşıya kalabilmektedirler. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI GÖRÜŞÜ Bir doğa olayı olan depremin, can ve mal kaybına yol açmamasını sağlamanın yolu, etkin bir yapı denetim sisteminden geçmektedir. İnşaat Mühendisleri Odası, yapı denetim sisteminde oluşan ve oluşabilecek aksaklıkların giderilebilmesi için aşağıdaki çözüm önerilerinde bulunmaktadır; İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Bütün kamu yapıları yasa kapsamına alınmalıdır. TOKİ, KİPTAŞ ve benzeri kuruluşların inşaatlarının denetimi yapı denetim sistemi içerisine dahil edilmelidir. Yapı Denetimi ile ilgili kamusal yapılanmalarda TMMOB ve bağlı Odaları, görev, yetki ve sorumlulukları tanımlanarak temsil edilmelidir. Denetçi Belgeleri ve takibi TMMOB’ye bağlı Odalar tarafından verilmeli, yapı denetimi mekanizmasında yer alan meslektaşların sicillerinin tutulması ve meslek içi eğitimler TMMOB’ye bağlı Odalarca yapılmalıdır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Müteahhit tanımı ve sorumlulukları üzerindeki belirsizlik varlığını korumaktadır. Yapı müteahhitleri müteahhitlik hizmetinden dolayı gelir elde eden kurumsal yapılar olmaktan ziyade, o yapının rantını elde etmek üzere şekillenmiş geçici organizasyonlar niteliğindedir. Dolayısıyla teknik kurumsallaşması ve kadrolaşması mümkün olamamaktadır. Yapı üretimi düzeninin asli öğelerinden olan müteahhitlik kurumu meslekten olmayanlara kapatılmalıdır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Sistemde, gerek yapılar için, gerekse yapı üretim sürecinde bulunan ve sorumluluk üstlenenler için, “Yapı Sigortası”, Mali Sorumluluk Sigortası” ve “Mesleki Sorumluluk Sigortası” mevcut değildir. Bu durum tüketici ile teknik elemanları güvence dışı bırakmaktadır. Yapı denetim uygulamasını sağlam bir zemine oturtacak yapı sigortası ve mesleki sorumluluk sigortası sistemine geçilmelidir. Yapı denetim uygulamasını yönlendiren her türlü karar sistemi, konu ile ilgili tüm kurum ve kuruluşların yer alacağı süreçlerde oluşturulmalıdır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Denetim ücretlerinde haksız rekabet önlenmeli ve denetimin “kamu yararı” niteliğine uyumlu bir model geliştirilmelidir. Ticari yanı ağır basan zoraki çok elemanlı, hantal yapılı, mali açıdan çok külfetli şirket modeli yerine; üstün mesleki ve ahlaki niteliklere sahip yapı denetçilerinin etkinliğine dayalı bir Yapı Denetim Uygulaması modeli geliştirilmelidir. Yapı denetimi konusu, bütünü itibariyle bir “meslek değil”, bir meslek insanının yani mühendis ve mimarın yapması gereken bir faaliyet alanı olarak kabul edilmelidir. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Yapı denetim sisteminde yaşanan birçok sorunun temelinde denetim mühendis ve mimarlarının belgelendirilmesi ve sertifikalandırılmasında uygulanan yöntem yanlışlığı yatmaktadır. 5 yılını doldurmuş tüm mühendis ve mimarlara herhangi bir bilgi ve deneyim sahibi olup olmadığı sınanmadan Denetçi Belgesi verilmektedir. Bu durum gerek proje, gerekse yapı denetiminin gerçek anlamda yapılma şartını ortadan kaldırmaktadır. Yapı üretim sürecinde bulunan meslek insanlarının sertifikalı olması, meslek içi eğitim seminerlerine ve kurslarına katılmalarının zorunlu olması, sistemin sağlıklı işlemesi açısından son derece önemlidir. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Denetçilik konusu bugün için işin gereğini yerine getirmeden öteye emeklilere ikinci bir iş, ikinci bir emeklilik ücreti sağlayan bir mekanizmaya dönüşmüştür. 1999 depremleri sonrası çıkarılan ve sonradan yürürlükten kaldırılan 601 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin içeriği ve önemi bir kez daha hatırlanmalıdır. Laboratuarların çalışmaları denetlenememektedir. Kamu kuruluşlarına ait laboratuarların hizmet vermesinin engellenmesi, az sayıdaki laboratuarın kalitelerinin artmasını sağlamamış, tam tersi bir etki yaratmıştır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 İnşaat Mühendisleri Odası, bilimin ışığında, insanın hak ettiği değerin yönlendiriciliğinde mücadele etmeye, siyasi iktidarı bilimi dayanak alarak toplumun ihtiyaçlarını karşılamada duyarlı olmaya çağırmaktadır İlgili yasaya göre yapı denetim kuruluşlarının yapı sahipleri tarafından belirlenmesi gerekirken, uygulamada yapı denetim kuruluşları müteahhitler ile yüz yüze gelmekte, bu durum haksız rekabet koşullarına neden olmakta, ilgili yasa ve yönetmelikler daha işin başında devre dışı kalmaktadır. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010 Yapı denetimi bir kamu hizmetidir. Dolayısıyla piyasanın ticari ilişki ve çelişkilerine göre şekillenmemelidir. İnsan hayatını doğrudan etkileyen bir sistemde teknik gereklerin yerine getirilmemesi halinde, ucuz maliyetin hiçbir önemi yoktur. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010

Dikkatiniz İçin Teşekkürler. İMO 42. Dönem Yapı Denetim Komisyonu Ağustos, 2010