İNŞAAT SEKTÖRÜ VE İSG KOŞULLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSGÜM İZMİR BÖLGE LABORATUARI
Advertisements

İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulu - Görev, Yetki ve Sorumlulukları-
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
İş Sağlığı & Güvenliği Kurulu Bilgilendirme Toplantısı
6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
4857 SAYILI İŞ KANUNU MADDE 77 İşverenler işyerinde alınan iş sağlığı ve güvenliği önlemlerine uyulup uyulmadığını denetlemek, işçileri karşı karşıya bulundukları.
“Küçükçekmece Perakende Balık Pazarı’nda AB Standartlarının Uygulanması” Projesi
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI İş Teftiş Kurulu Başkanlığı TUZLA ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNDE BULUNAN İŞYERLERİNDE RİSK ESASLI PROGRAMLI TEFTİŞ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KURULLARI ÇALIŞMA PRENSİBİ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
GÜVENLİK KÜLTÜRÜ OLUŞUMUNDA SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ ROLÜ
6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU

TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
4. Grup Öğretmenlik Mesleği Kariyer Basamakları. 4c Kariyer basmaklarının atama, yerleştirme, terfi ve fırsatlarla ilişkilendirilmesi Öncelik / Tedbir.
İŞ SAĞLIĞI GÜVENLİĞİNDE SORUMLULUK VE YETKİLERE BİR BAKIŞ
İŞVEREN VE ÇALIŞANLAR HAKKINDA NELER BİLİYORUM
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi/Sayısı: /28717
Selçuk Üniversitesi Müh. Mim. Fak. Endüstri Mühendisliği Bölümü
İş sağlığı ve güvenliği; işyerlerinde iş kazalarının ve meslek hastalıklarının önlenmesi için gerekli bütün faaliyetleri kapsayan bir konu olup, işveren.
İSG POLİTİKASI VE GÜVENLİK KÜLTÜRÜNDE SOSYAL DİYALOĞUN ROLÜ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Büyük endüstriyel kaza riski taşıyan işyerleri, güvenlik raporu veya kaza önleme politika belgesi olmadan işe başlayamayacak. İşyerleri işletmelerini güvenlik.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
İzmit İlçe MEM.İSG Koordinatörleri
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ
İNŞAAT SEKTÖRÜNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
6331 sayılı İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU BİLGİLENDİRME SUNUSU
GENEL İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
T. C. DENİZLİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İşyeri Sağlığı ve Güvenliği İlçe Milli Eğitim Müdürleri Bilgilendirme/Değerlendirme Toplantısı 20/10/2015 DENİZLİ.
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Edit the text with your own short phrases. The animation is already done for you; just copy and paste the slide into your existing presentation. İş Sağlığı.
İş Kazalarının Oluş Nedenleri Nelerdir?
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULLARI OCAK İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULLARI OLUŞUMU EĞİTİMİ VE ÇALIŞMA PROSEDÜRÜ.
DERS : ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ KONU: İŞ KAZALARI HAZIRLAYAN: AYŞE NUR ŞİMŞEK BÖLÜM: BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
R.Gazete No R.G. Tarihi: İşyeri hekimi: İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hekimliği.
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
İŞ SAĞLIĞI GÜVENLİĞİ MEVZUATI
6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU
6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ MUSTAFA ARİF BAŞKÖYLÜ A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı.
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
İş Sağlığı ve Güvenliğinin Temel Prensipleri
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KURULLARI ÇALIŞMA PRENSİBİ FİRMA ADI.
Sunum transkripti:

İNŞAAT SEKTÖRÜ VE İSG KOŞULLARI TÜRKİYE’DE İNŞAAT SEKTÖRÜ VE İSG KOŞULLARI Mustafa Cengiz AYNA İnşaat Mühendisi Baş İş Müfettişi 16 Ekim 2008/ANKARA

Ülkemizde her yıl meydana gelen yaklaşık 400 meslek hastalığı sonucu İş kazaları Ülkemizde her yıl meydana gelen yaklaşık 80.000 iş kazası ve 400 meslek hastalığı sonucu Yaklaşık 2.000.000 işgünü kaybı 1000’den fazla  ölüm (2007/1043) 1000  ölüm SSK İstatistikleri MCA/2008

Ülkemizde İş kazaları (2006) Sigortalı Sayısı İş Kazası Kaza Sonucu Ölüm Çalışan sayısına göre kaza (1000 kişi) Çalışan sayısına göre ölüm GENEL 7.818.642 79.027 1.592 10 0.20 İNŞAAT 1.185.723 7.143 397 6 0.33 Oran % 15 % 9 % 25 MCA/2008 SSK İstatistikleri

2007 Yılında Meydana Gelen Trafik Kazaları Kaza sayısı: 749.456 Yaralanma: 149.140 Ölüm : 3.459 MCA/2008

Güvenlik konusunda yanlış kültürlenmişiz. Güvenlik Kültürü (kaza öncesi) biz her zaman böyle yaparız ! bana bir şey olmaz ! yıllardır bu işi yapıyorum ! bugüne kadar bir şey olmadı ! kendime korkak dedirtmem ! 80.000 iş kazası – 1043 ölüm 750.000 trafik kazası - 3.459 ölüm Sonuç (bir yılda) Güvenlik konusunda yanlış kültürlenmişiz. MCA/2008

Güvenlik Kültürü kaçınılmazlık, dikkatsizlik. (kaza sonrası) şanssızlık, kaçınılmazlık, dikkatsizlik. Kazaların gerçek nedenleri araştırılmalıdır, İş kazaların % 97’si önlenebilir niteliktedir, Dikkatsizlik aslında bir sonuçtur. MCA/2008

SORUN, İŞ GÜVENLİĞİ KONUSU GÜNDEMİMİZDE YETERİNCE YER BULAMAMAKTADIR. Güvenlik Kültürü Bilinen gerçekler; İş kazası olmasını hiç kimse istemez, İş kazaları büyük oranda önlenebilir, İş kazaları sonucu ortaya çıkan maddi kayıplar, önlemek için yapılan harcamaların 5 katı kadardır. Sorun nerede ? SORUN, İŞ GÜVENLİĞİ KONUSU GÜNDEMİMİZDE YETERİNCE YER BULAMAMAKTADIR. MCA/2008

Yapı işleri, çalışma şartları bakımından en riskli sektörlerdendir. iş kazalarının yaklaşık % 10’u, ölümle sonuçlanan kazaların yaklaşık % 30’ u, sürekli iş göremezliklerin yaklaşık % 25’i, yapı işkolunda meydana gelmektedir. yapı işkolunda meydana gelen kazaların yaklaşık % 4’ ü ölümle sonuçlanmaktadır. Yapı işleri, çalışma şartları bakımından en riskli sektörlerdendir. MCA/2008

Yapı işlerinde kaza nedenleri (TÜRKİYE) % 24 % 8 % 40 % 14 % 14 MCA/2008

Yapı işlerinde kaza nedenleri (AVRUPA) % 30 % 4 % 43 % 12 % 11 MCA/2008

Yapı işlerine özgü sorunlar Küçük işletmeler Çok sayıda alt işveren (taşeron) çalışmaktadır. Teknik personelin İSG eğitimleri yeterli düzeyde değildir. İşçilerin genel eğitim seviyeleri yetersizdir. Yapı işleri ile ilgili düzenlemelerde İSG konusu yeterince yer almamaktadır. (Yapı Denetimi ile ilgili düzenlemeler, İhale ile ilgili düzenlemeler, sözleşmeler, teknik şartnameler vb.) MCA/2008

Yapı işlerine özgü zorluklar Yapı işleri kendi kendini üreten, sürekli değişim gösteren bir sektördür. Çalışma alanı genellikle geniş ve dağınıktır. Geçici işlerdir, çalışmalar belirli sürelidir. Günlük çalışma süreleri uzun veya çalışma saatleri düzensizdir. Çalışanlar sık değişir, işçi sirkülasyonu fazladır. Çevreden kaynaklanan her türlü olumsuzluğa açıktır. MCA/2008

İşverenlerin ve işçilerin yükümlülükleri 4857 sayılı İş Kanunu İşverenlerin ve işçilerin yükümlülükleri Madde 77 - İşverenler işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için gerekli her türlü önlemi almak, araç ve gereçleri noksansız bulundurmak, işçiler de iş sağlığı ve güvenliği konusunda alınan her türlü önleme uymakla yükümlüdürler.  İşverenler işyerinde alınan iş sağlığı ve güvenliği önlemlerine uyulup uyulmadığını denetlemek, işçileri karşı karşıya bulundukları mesleki riskler, alınması gerekli tedbirler, yasal hak ve sorumlulukları konusunda bilgilendirmek ve gerekli iş sağlığı ve güvenliği eğitimini vermek zorundadırlar. MCA/2008

Yeni Yönetmelikler 4857 sayılı İş Kanunu uyarınca çıkarılan Yönetmelikler, Avrupa Birliği Müktesebatının Üstlenmesine İlişkin Türkiye Ulusal Programı çerçevesinde, Avrupa Birliği Konsey Direktifleri esas alınarak hazırlanmıştır. Bu mevzuatla işverenlere, işyerlerindeki risklerini kendilerinin belirleyerek gerekli önlemleri almaları yükümlülüğü getirilmiştir. Yapı işlerinde, koordinatör görevlendirilmesi, sağlık ve güvenlik planı yükümlülüğü getirilmiştir. MCA/2008

Güvenlik Politikası: İşyerlerinde, iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanabilmesi için bir politika oluşturulmalı ve bu politika aşağıdaki konuları kapsamalıdır. İşyerinde tüm seviyelerde eğitim düzenlenmeli, özellikle iskele yapımında çalışanlar, vinç operatörleri gibi, yapacakları hataların diğer işçiler için de tehlike oluşturacağı işlerde çalışan kişilere özel önem gösterilmelidir. Tehlike riski yüksek olan çalışmalarda, güvenli sistem ve metotlar geliştirilmelidir. Denetimle görevli personel ve kilit personelin görev ve sorumlulukları iyi belirlenmelidir. Çalışanlar tarafından bilinmesi gerekli sağlık ve güvenlik bilgileri iyi düzenlenmelidir. Güvenlik konusunda bir kurul/komisyon oluşturulmalıdır. Taşeron veya alt işveren seçimi ve kontrolü iyi yapılmalıdır. MCA/2008

Güvenlik Organizasyonu: Yapı işyerlerinde; İşyeri büyüklüğüne, işin kapasitesine, istihdam durumuna ve hazırlanan proje tarzına göre bir güvenlik organizasyonu oluşturulmalıdır. İşyerindeki sağlık ve güvenlik problemlerinin çözümü için istatistikler, kayıtlar tutulmalıdır. Taşeron sözleşmeleri, taşeron tarafından alınması ve yerine getirilmesi gerekli görev, sorumluluk ve güvenlik tedbirleri belirtilerek yapılmalıdır. Eğitim; yöneticiler, denetçiler ve işçileri de kapsayacak şekilde, tüm seviyelerde düzenlenmelidir. Taşeron ve taşeron işçilerinin de işyerinde uygulanan güvenlik yöntemine uygun olarak eğitilmesi sağlanmalıdır. Tehlikeli bir durum ortaya çıktığında, işyeri yönetimini çabucak bilgilendirecek bir sistem oluşturulmalıdır. Sağlık ve güvenlik işleri, bu konuda yetkilendirilmiş belirli kişiler tarafından yürütülmelidir. MCA/2008

Her büyüklükteki tüm inşaat şirketleri veya firmaları, Güvenlik Sorumlusu Her büyüklükteki tüm inşaat şirketleri veya firmaları, sağlık ve güvenlik konusunda, işyeri büyüklüğüne ve işin özelliğine göre, tam yetkili ve sorumlu bir veya birkaç personel istihdam etmelidir. Bu kişi veya kişiler, direkt olarak şirketin veya firmanın yetkili müdürüne bağlı olmalıdır. MCA/2008

Denetçiler Yapı işyerlerinde, kontrol ve denetimin iyi bir şekilde yapılabilmesi için denetçiler görevlendirilmelidir. Yapı işyerlerinde; yetki ve sorumlulukları tam olarak, açık bir şekilde belirlenmiş denetçiler, iş güvenliği yönünden temel unsurlardır. MCA/2008

İşçiler İşçiler de, kendi ve diğer işçilerin güvenliğinin korunması yönünde azami ölçüde dikkat göstermek, işverenin talimatlarına uymak, tehlikeli durumu yetkililere bildirmek zorundadırlar. Ancak bunların sağlanabilmesi için, işe alınacak işçilerin seçiminde yapılacak işe hem fiziksel hem de zihinsel yönden uygun olmalarına özen gösterilmelidir. İşe girişte ve işin devamı süresince gerekli eğitimi almaları sağlanmalıdır. MCA/2008

Ekip çalışması İşyerlerinde yönetim kadrosu başta olmak üzere tüm çalışanların İş sağlığı ve güvenliğinin sağlanmasında görev ve sorumlulukları bulunmaktadır. Güvenlik yönetim sisteminde her çalışan bir zincirin halkaları gibidir ve bu zincirin sağlamlığı da en zayıf halkası kadardır. Çalışanların tümünün, bulunduğu konuma göre gerekli yetkinliğe sahip olmaması halinde, bir kişinin yapacağı bir hata dahi güvenlik açısından önemli bir olumsuzluk yaratabilir. Bu nedenle iş sağlığı ve güvenliği alanında yapılan çalışmalarda, tüm çalışanlar dikkate alınmalıdır. MCA/2008

İnşaatta İş Sağlığı ve Güvenliği Kampanyası Büyük kayıplara neden olan iş kazalarının yapı işkolunda yoğunlaşması dikkate alınarak 2006 yılında, İSGGM, İNTES ve Yol-İş sendikalarının katılımı ile “İnşaatta İş Sağlığı ve Güvenliği Kampanyası” gerçekleştirilmiştir. Anılan kampanya çerçevesinde, yapı işlerinde iş sağlığı ve güvenliği konusunda on ilde panel, toplantı ve seminerler düzenlenmiştir. Kampanyaya paralel olarak İş Teftiş Kurulu Başkanlığınca, 55 ilde 92 iş müfettişinin katılımıyla, “Yapı İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Teftiş Projesi” gerçekleştirilmiştir. MCA/2008

Yapı İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Teftiş Projesi Proje kapsamında iki aşamada yürütülen teftiş uygulamalarında; bina, metro, karayolu, demiryolu, liman, havalimanı, alt­/üst geçit, köprü/kavşak, içme suyu, kanalizasyon, enerji nakil hattı inşaatlarını kapsayan yapı işyerlerinde, iş sağlığı ve güvenliği yönünden toplam 5261 teftiş yapılmıştır. MCA/2008

Yapı İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Teftiş Projesi GRUP BAŞKANLIĞI PROJEDE GÖREVLİ MÜFETTİŞ SAYISI TEFTİŞ YAPILAN İL SAYISI YAPILAN TEFTİŞ SAYISI Ankara 36 2554 İstanbul 12 5 476 İzmir 9 326 Bursa 21 3 810 Adana 14 6 1095 TOPLAM 92 55 5261 MCA/2008

Yapı İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Teftiş Projesi GRUP BAŞKANLI ĞI TEFTİŞ YAPILAN İŞYERİ SAYISI NOKSAN SAYISI İDARİ PARA CEZASI UYGULANAN İŞYERİ SAYISI 1. aşama 2. aşama ANKARA 1280 1274 13922 4015 4 611 İSTANBUL 238 3753 1273 11 149 İZMİR 163 2259 368 65 BURSA 414 396 3552 1040 3 27 ADANA 585 510 8015 1978 321 TOPLAM 2680 2581 31501 8674 22 1173 MCA/2008

Yapı İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Teftiş Projesi Birinci aşama teftişlerde 2000’den fazla işyerinde tespit edilen noksanlar TESPİT EDİLEN NOKSANLAR 1. Aşama 2. Aşama İyileşme oranı Sağlık raporları 2660 867 67% Sağlık ve güvenlik planı 2537 993 61% Yüksekte çalışma 2381 699 71% Bildirim 2309 637 72% Eğitim 2175 711 Teftiş sayısı : 2680 2581 MCA/2008

Neler yapılmalı KISA VADEDE YAPILMASI GEREKENLER İş kazası ve meslek hastalıklarının önlenebilmesi için, öncelikle iş sağlığı ve güvenliği konusu tüm ilgililerce gündemin ön sıralarına alınmalıdır. İş sağlığı ve güvenliği konusundaki mevzuat hükümlerinin etkin bir şekilde uygulanabilmesi ve işyerlerinde güvenli bir çalışma ortamının sağlanabilmesi için sosyal taraflar ve ilgili diğer sivil toplum kuruluşları arasında sürekliliği olan bir işbirliği sağlanmalıdır. İş sağlığı ve güvenliği denetimleri daha etkin olarak gerçekleştirilmelidir. Değişen ve gelişen şartlara uygun ve daha etkin sonuç alınacak denetim yöntemleri uygulamaya konulmalıdır. MCA/2008

Neler yapılmalı ORTA VADEDE YAPILMASI GEREKENLER Yasal düzenleme; İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu en kısa sürede yürürlüğe konulmalı, eksik düzenlemeler tamamlanmalıdır. İlgili diğer kanunlarda düzenleme; İmar Kanunu, Belediyeler Kanunu, İhale Kanunu, Yapı Denetim Kanunu gibi yapı işleri ile ilgili olan kanunlarla bu kanunlar gereği yürürlüğe konulan diğer mevzuatlarda iş sağlığı ve güvenliği konusuna yeterince yer verilmelidir. Güvenlik Kültürü; Güvenlik kültürünün oluşturulması ve geliştirilmesi için, Üniversiteler ve diğer eğitim kuruluşlarının İSG konusuna olan katkıları artırılmalı, ilköğretimden başlanarak eğitim müfredatlarında iş sağlığı ve güvenliği konusuna yeterince yer verilmelidir. MCA/2008

Neler yapılmalı Eğitim, yetkinlik ve duyarlılık; İş sağlığı ve güvenliği bilincinin artırılması, güvenlik kültürünün oluşturulmasına katkı sağlamak üzere seminer, sempozyum, panel gibi aktiviteler ülke genelinde yaygınlaştırılmalıdır. İlgili kurum ve kuruluşların katılımı ile eğitimler planlı ve programlı bir şekilde uygulanmalıdır. Meslek standartları ile ilgili çalışmalar hızlandırılarak kalifiye elamanların iş hayatına kazandırılması sağlanmalıdır. MCA/2008

Neler yapılmalı Yetkilendirme; Sağlık ve güvenlik alanında eğitim, bakım-onarım, iş ekipmanlarının kontrolü v.b. konularda hizmet verecek kişi ve kuruluşların yetkilendirilmesi sağlanmalıdır. Yapı denetim firmalarında, iş güvenliği konusunda yetkin kişilerin de görevlendirilmesi sağlanmalıdır. Teşvik ve ödüllendirme; İş sağlığı ve güvenliği konusunda başarılı olan firma ve kuruluşları özendirecek yaptırımlar artırılmalıdır. İnşaat müteahhitleri sicil yönetmeliğinde, iş sağlığı ve güvenliği konusu önemli bir kriter olarak dikkate alınmalı, bu konuda olumlu sicil alan müteahhitlere öncelik tanınmalıdır. MCA/2008

İlginiz ve sabrınız için teşekkürler. MCA/2008