DPT MUSTESARLIGI CALISMA GRUBU. TÜRKİYE’DEKİ MEVCUT BÜTÇE SİSTEMİ  Ülkemizde devlet bütçesi yasal dayanağını Anayasa ve 5018 sayılı Kanundan almaktadır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

STRATEJİK PLAN ve PERFORMANS PROGRAMI MEVZUATI
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
BELEDİYELERDE FAALİYET RAPORU
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
Bütçe Türleri: Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri;
1 Ahmet DEMİRCAN Daire Başkanı 22 MAYIS ANTALYA PERFORMANS BÜTÇE VE RAPORLAMA DAİRE BAŞKANLIĞI.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
BÜTÇENİN KAPSAMI VE HAZIRLANMA SÜRECİ
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
TÜRKİYE’DE PERFORMANS BÜTÇE UYGULAMASI
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
BÜTÇE MEVZUATI DERS NOTLARI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANLAMA ÇALIŞMASI
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
1. Bütçe ve Yasal Dayanağı
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
DÜZCE İL ÖZEL İDARESİ DÖNEMİ STRATEJİK PLANLAMA
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
1 03 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 4. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
İLGİLİ YASA MADDELERİ:
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
KESİN HESAP.
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
10 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 5. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Kanun, kalkınma planları ile ilgili yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için.
BAKANLAR KURULU ORTA VADELİ PROGRAM KABUL EDİLİR. MAYIS AYI SONUNA KADAR RESMİ GAZETEDE YAYIMLANIR DPT.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Performans Programları/ Eylem Planları
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
Kamu Bütçesi Bütçe Sistemlerindeki Gelişmeler II
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
1 BÜTÇE Hazırlık Uygulama ve Sonuçları Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı Bütçe ve Kesin Hesap Daire Başkanı V. Yalova, 02 Haziran 2008.
Merkezi Yönetim Bütçeleme Süreci ve Hazırlık Aşaması
Stratejik Planlama ve Performans Esaslı Bütçeleme MADDE 9 : Kamu idareleri; kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler.
DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME VE FAALİYET RAPORU
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
Sunum transkripti:

DPT MUSTESARLIGI CALISMA GRUBU

TÜRKİYE’DEKİ MEVCUT BÜTÇE SİSTEMİ  Ülkemizde devlet bütçesi yasal dayanağını Anayasa ve 5018 sayılı Kanundan almaktadır sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile devlet bütçesinin esas ve şekle ait hükümlerini, hazırlama esaslarını ve bütçenin uygulanmasını esaslı bir şekilde saptamış ve yasal ilkeleri belirlemiş, yönetişim ilkeleri olarak kabul edilen  “mali saydamlık” ve  “hesap verebilirlik” kavramlarının yanı sıra  stratejik plana dayalı performans esaslı bütçeyi ve performans denetimini de düzenlemiştir.  5018 sayılı Kanun ile TBMM nin bütçe denetimini etkin kılmak için kullanılan araçları gerek nicelik, gerekse nitelik yönünden geliştirmesinin yanında, saydamlık ve hesap verilebilirliği ön plana çıkaran, çıktı ve sonuç odaklı, çok yıllı bütçe anlayışının oluşturulması amaçlanmıştır.

 Orta Vadeli Program  5018 sayılı Kanunun 16’ncı maddesi uyarınca, çok yıllı bütçe hazırlık süreci Bakanlar Kurulunun Mayıs ayının sonuna kadar makro politikaları, ilkeleri, hedef ve gösterge niteliğindeki temel ekonomik büyüklükleri de kapsayacak şekilde Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca hazırlanan orta vadeli programı kabul etmesiyle başlamaktadır.  Orta Vadeli Mali Plan  Bütçe hazırlık sürecinde yer alan ikinci doküman Orta Vadeli Mali Plandır sayılı Kanuna göre Orta Vadeli Mali Plan, Orta Vadeli Program ile uyumlu olmak üzere, gelecek üç yıla ilişkin toplam gelir ve gider tahminleri ile birlikte hedef açık ve borçlanma durumu ile kamu idarelerinin ödenek teklif tavanlarını içeren bir belgedir. Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan Orta Vadeli Malî Plan, Haziran ayının onbeşine kadar Yüksek Planlama Kurulu tarafından karara bağlanarak Resmî Gazetede yayımlanmaktadır.

 Bütçe Çağrısı ve Bütçe Hazırlama Rehberi  Orta vadeli program ve orta vadeli mali plan yayımlandıktan sonra kamu idarelerinin bütçe tekliflerini ve yatırım programını hazırlama sürecini yönlendirmek üzere; Bütçe Çağrısı ve eki Bütçe Hazırlama Rehberi Maliye Bakanlığınca, Yatırım Genelgesi ve eki Yatırım Programı Hazırlama Rehberi ise Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca hazırlanarak Haziran ayının sonuna kadar Resmî Gazetede yayımlanır.

 Kamu İdarelerince Yapılacak Bütçe Hazırlık Çalışmaları  Kamu idareleri, stratejik planları ile Bütçe Hazırlama Rehberinde yer alan esaslar çerçevesinde, bütçe gelir ve gider tekliflerini gerekçeli olarak hazırlar ve yetkilileri tarafından imzalanmış olarak Temmuz ayı sonuna kadar Maliye Bakanlığına gönderir. Kamu idarelerinin yatırım teklifleri, değerlendirilmek üzere aynı süre içinde Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına verilir.

 Harcamacı kurum tarafından oluşturulan bütçe teklifine son şekli Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğünce verilir. Bu safhada Maliye Bakanlığı ile DPT Müsteşarlığı sıkı bir koordinasyon içinde çalışmaktadır.

 Bütçenin Kanunlaşması  Plan Bütçe Komisyonunda Görüşülmesi  Bakanlar Kurulu tarafından TBMM’ne sunulan bütçe kanun tasarısı; Meclis başkanı tarafından Plan ve Bütçe Komisyonuna gönderilir buradaki çalışmaların 55 gün içerisinde tamamlanması gerekir.  Bütçe Yasa Tasarının T.B.M.M. Genel Kurulunda Görüşülmesi  Bütçenin Genel Kurulda görüşülmesi için 20 günlük süre vardır.  Bütçe Yasa Tasarısının Mali Yıl Başlangıcından Önce Onaylanması ve Yayınlanması  Genel Kuruldaki görüşmelerin bitiminden sonra bütçenin tümü açık oya sunulur  T.B.M.M. tarafından kabul edilen kanun tasarısı onaylanmak üzere Cumhurbaşkanlığı’na gönderilir. Cumhurbaşkanı, Anayasanın 89 uncu maddesi gereği, bütçe kanununu yeniden görüşülmek üzere T.B.M.M.’ne iade edemez. Cumhurbaşkanı tarafından onaylanan merkezî yönetim bütçe kanunu malî yılbaşından önce Resmî Gazetede yayımlanarak mali yılbaşında yani 1 Ocak’ta yürürlüğe girer.

8 BÜTÇE AKIŞ ŞEMASI 15 Haziran Haziran sonu Orta Vadeli Program Orta Vadeli Mali Plan Yatırım Genelgesi ve Yatırım Programı Hazırlama Rehberi Bütçe Çağrısı ve Bütçe Hazırlama Rehberi Teklif Tasarı Mayıs sonu Temmuz sonu 25 Ağustos-25 Eylül Ekim ilk hafta 17 Ekim YPK Görüşme

SİSTEMDEKİ AKSAKLIKLAR  -OVP sektörler ekseninde OVMP analitik bütçe esaslarına göre hazırlanmakta olup ikisi arasında uyum bulunmamaktadır.  Çok yıllı bütçe uygulaması şekle dayanmaktadır.  Mevcut sistemde yıl sonu itibarıyla kamu kurumlarının tasarruf ettikleri ödenekler iptal edilmekte ve gelecek yıllarda ise kaynak tahsisinde iptal edilen ödenekler düşülerek kuruma ödenek tahsisi yapılmaktadır. Bu durumda kurumlar ertesi yıl iptal edilen ödenek olmaması için gereksiz harcamalar yaparak, bu ödeneklerde tasarrufa gitmemektedir. Böylece çok yıllı bütçeleme ile kurulması beklenen uzun vadeli hedefler ve bu hedeflere ulaşılma düzeyi arasındaki bağlantı tam olarak oluşmamaktadır. 

 Bütçe ödeneklerinin yetersiz kalması, ödeneklerin bloke edilmesi, AHPlerin kurumun ihtiyacına cevap vermemesi gibi nedenlerin stratejik plan ve performans hedeflerin gerçekleşmesine olumsuz etkileri mevcuttur.  Kesin hesap kanunları fonksiyonel sınıflandırmada rakamsal boyutlar itibarıyla onaylanmakta, sektörel bazda gelinen noktalarla ilgili somut veriler içermemektedir.

 Bütçelerin başlangıç ödeneği ile yıl sonu ödenekleri arasında büyük sapmalar olması, bütçelere duyulan güvenin azalmasına yol açmaktadır. Gerçekten bütçe, yılı içinde çıkarılan ek ödenek ve olağanüstü ödenek ya da yedek ödenek alınarak mali yıl sonunda çıkarılan kesin hesap üzerinde parlamenter kontrolün etkisini azaltıcı rol oynamaktadır.  Performans Esaslı Bütçeleme; Stratejik Planlar, Performans Programları ve Faaliyet Raporlarına dayanarak oluşturulmaktadır. Fakat analitik bütçedeki ödenek ve tertip düzeyindeki bağı yetersiz kalmaktadır.

ÖNERİLER  Kurumlar bütçe hazırlık çalışmalarında SP ve PPyi esas almalıdır. Aynı şekil TBMM de yapılan bütçe görüşme süreçlerinde de korunmalıdır.  TBMM iç tüzüğü bütçelerdeki hazırlanma değişikliklerine paralel olarak güncellenmelidir.  Bütçe hazırlamaya esas dokümanların fazlalığı giderilerek, kurumlara daha anlaşılabilir ve tek belge sunulmalıdır.  TBMM de Kesin Hesap Kanun Tasarıları ayrı bir komitede ya da ayrı bir gündemde incelenmelidir.

 Kalkınma planı, yıllık program, OVP, OVMP ve bütçe bağlantısını sağlayacak somut mekanizmalar ve ayrıntılı düzenlemeler kurulmalıdır.  Kurumların stratejik planına dayanılarak yıllık olarak hazırlanan performans programının uygulanabilirliğinin yıl içinde izlenmesine olanak sağlanılmalıdır.