Niyazi YAMAÇ Emekli SGK Başmüfettişi ODA DANIŞMANI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
31 Aralık 2008 Tarih ve sayılı (7
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
MUHTASAR BEYANNAMELER
SGK İNŞAAT İŞLEMLERİ SUNUMU
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
HOŞ GELDİNİZ Tevfik BAYHAN Ramazan DOĞAN Bakanlık İş Müfettişi.
SAMSUN SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
6111 Sayılı Kanunla Yapılan Sigorta Primi Düzenlemeleri
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU GÜNCEL MEVZUATA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 04.EKİM
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
TRABZON ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
ADANA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
T.C. Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü
Edinilmiş Mallara Katılma Rejimi ve Tasfiye
TEDAVİ İŞLEMLERİ.
Kantin işleri ile ilgili öneriler
Şaban KARAKUŞ İşsizlik Sigortası Uygulama Şube Müdürü
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
İşsizlik Sigortası Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü
TRABZON ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
Tevfik BAYHAN Bakanlık
 İdareler ve sektörden gelen taleplerin değerlendirilmesi sonucunda katılım ve rekabeti artıracak şekilde yapım işleri ihalelerini ilgilendiren önemli.
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Şaban KARAKUŞ İşsizlik Sigortası Uygulama Şube Müdürü
İŞVEREN-ALT İŞVEREN İŞVEREN : 5510 SAYILI KANUNUN 4.MADDESİNİN (a) VE (c) BENTLERİNE GÖRE SİGORTALI SAYILAN KİŞİLERİ ÇALIŞTIRAN GERÇEK VEYA TÜZEL KİŞİLER.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
İşvereni bulunduğunuz null sicil sayılı dosyada işlem gören işyerinizde çalışmakta olan TC kimlik numaralı.
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER TARAFINDAN YAPILAN ASGARİ İŞÇİLİK İNCELEMELERİ
KAMU KURUM VE KURULUŞLARI
SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI
AYLIK HESAPLAMA SİSTEMİ
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI ( Tedavi Yardımları Şefliği) hacettepe.edu.tr 15 Ocak Ocak 2009.
Ödeme Talep Formu hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
ÖZEL VE İHALELİ İŞLERDE ASGARİ İŞÇİLİK UYGULAMASI
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Okullarda İş akdi İle işçi Çalıştırılması
İşbaşı Eğitim Programı İşverenlere Yönelik Bilgilendirme Sunumu
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
İŞÇİLİK GİDERLERİ ve ÜCRET BORDROSU
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
GENEL SAĞLIK SİGORTASI
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YATIRIM VE İŞLETMELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SEYAHAT ACENTALARINA SAĞLANACAK TURİZM DESTEĞİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME.
2 2 4/a ve 4/c sigortalı çalıştıran gerçek ve tüzel kişiler İşveren adına ve hesabına hareket eden İŞVEREN İşveren, İşveren Vekili – md.12 tüzel kişiliği.
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
GAZİANTEP SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRÜ
#ÇalışmaHayatındaMilliSeferberlik
#ÇalışmaHayatındaMilliSeferberlik
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
Tekirdağ Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürüğü 22/2/2017 İŞKUR «ÇALIŞMA HAYATINDA MİLLİ SEFERBERLİK» İSTİHDAM DESTEKLERİ.
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
MUHTASAR AYLIK PRIM HIZMET BEYANNAMESI
ÖZEL BİNA İNŞAATLARINDA İHALELİ İŞLERDE ASGARİ İŞÇİLİK İNCELEMESİ
İşbaşı Eğitim Programı İşverenlere Yönelik Bilgilendirme Sunumu
2018 Yılında Uygulanacak Yeni Teşvikler
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
MANİSA ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU
Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip ERDOĞAN’ın çağrıları sonrasında; işsizliğin azaltılması ve istihdamın artırılması hedeflerine yönelik olarak,
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi ve TEŞVİK
Çok tehlikeli sınıfta yer ve ondan fazla işçi çalıştıran işyerlerinde işverenlerin ödediği işsizlik sigortası primi 3 yıl süreyle %2’den %1’e düşürülmüştür.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
İSTİHDAM TEŞVİKLERİ.
YARIM ÇALIŞMA ÖDENEĞİ UYGULAMASI ZAFER ŞENTÜRK İMD
Sunum transkripti:

Niyazi YAMAÇ Emekli SGK Başmüfettişi ODA DANIŞMANI ÖZEL BİNA İNŞAATLARINDA ve İHALELİ İŞLERDE ASGARİ İŞÇİLİK İNCELEMESİ (YMM ve SMMM’LERCE RAPOR TANZİMİ) Niyazi YAMAÇ Emekli SGK Başmüfettişi ODA DANIŞMANI

1- Özel Bina İnşaatlarında İnceleme: Gerek gerçek kişiler gerekse tüzel kişiler tarafından yapılan özel bina inşaatı işyerlerinde yapılan işçilik incelemesi aşağıda belirtilen prensipler dâhilinde yapılır:

a- İşin (inşaatın) bittiği tarihten sonra ve bina maliyetine, kurum tarafından yayımlanmış İşçilik oranı uygulanmak suretiyle yapılır.

b- Bina maliyeti, ruhsatnamede yazılı bulunan ölçümü ile m² birim maliyet bedelinin çarpımı suretiyle bulunur. Bu hesaplamada, her yıl inşaatın sınıf ve grubuna göre Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca tespit edilen m² birim fiyatı esas alınır.

c- İnceleme esnasında defter ve belgelerden tespit edilecek bina maliyeti, m² birim maliyeti ile inşaat yüzölçümünün çarpılması suretiyle bulunan maliyetten fazla ise, bu maliyet esas alınır.

d- İnşaat, ruhsatında belirtilen yüzölçümünden fazla yapılmış veya inşaat sınıf grubu yüksek ise, tespit edilen sınıf grup yüzölçümü esas alınır.

e-Başladığı yıl içinde bitirilmiş olan inşaatın maliyetinin hesaplanmasında o yıl için tespit edilen, başladığı yıllardan sonra bitirilmiş inşaatlarda ise maliyetinin inşaatın bitirildiği yıldan bir yıl önceki yıla ait m² birim fiyatı esas alınır.

f- İnşaatın başladığı ve bitirildiği tarih işverence resmi makamlardan alınan belge ile kanıtlanır. Yasal süre içinde tescil edilmemiş olan inşaatın resmi belge ile kanıtlanmamış olması halinde, ruhsat tarihi başladığı tarih olarak kabul edilir.

2-İhaleli İşlerde İnceleme: İhaleli işlerde inceleme özel bina inşaatlarından farklı olarak;

a- İşin kesin kabulünün ya da geçici kabulünün noksansız yapıldığı tarihten sonra ve işverene ödenen Katma değer Vergisi hariç, malzeme fiyat farkı ve akreditif bedeli dahil, toplam istihkak tutarına işin asgari işçilik oranı uygulanmak suretiyle yapılır.

b- İdarece işverene ödemelerin döviz şeklinde yapılması durumunda; döviz tutarı, ödemenin yapıldığı tarihte TC Merkez Bankasınca belirlenen döviz satış kuru üzerinden Türk lirasına çevrilerek istihkak hesaplanır.

c-İhaleli iş birden fazla konuyu kapsıyor olması, her bir iş için işçilik oranının bilinmesi halinde, inceleme işverenin bu husustaki yazılı talebi ile, bu işlerin en yüksek asgari işçilik oranı uygulanmak suretiyle yapılır.

d- İhale makamı ile yapılmış olan sözleşmede çalıştırılacak işçi sayısı belli ise, öncelikle bu işçilerin sigortalı yapılıp yapılmadığı, ücret bordrolarının usulüne uygun düzenlenip düzenlenmediği ve defter kayıtlarına intikal edip etmediği, bu işçilerin prime esas kazançlarının ve prim ödeme gün sayılarının kuruma bildirilip bildirilmediği tespit edilir. Düzenlenen raporda, sözleşmede çalıştırılması ön görülen işçi sayısı kadar sigortalının çalıştırılıp çalıştırılmadığı, sigortalıların ay be ay aldığı ücretler, prim ödeme gün sayısına yer verilir.

a-İşçilik hesaplaması yapılırken, ihale konusu 3- Özel Bina İnşaatlarında İhaleli İşlerde İşçilik Hesaplaması Yapılırken Dikkat Edilecek Hususlar: a-İşçilik hesaplaması yapılırken, ihale konusu işlerde kesin kabulün veya geçici kabulün noksansız yapıldığı özel bina inşaatlarında ise inşaatın bitirildiği tarihe kadar Kuruma yapılmış olan işçilik tutarı esas alınır.

b- İhaleli işlerde ödenen toplam istihkak tutarına, özel bina inşaatlarında, bina maliyetine, asgari işçilik oranı uygulamak suretiyle bulunan asgari işçilik miktarı, ihaleli işin veya özel bina inşaatının bitirildiği tarihe kadar Kuruma yapılmış olan prime esas kazançlar toplamı (işçilik tutarı) mukayese edilir. Mukayese neticesinde Kuruma, yapılmış olan toplam işçilik tutarının, hesaplanan asgari işçilik tutarı ile aynı olması veya daha fazla olması halinde bu durum izah edilerek ilişiksizlik belgesi verilebileceğine dair rapor tanzim edilebilecektir.

c-Kuruma yapılmış olan prime esas kazançlar toplamının ( işçilik toplamı) inceleme sonucunca hesaplanan asgari işçilik miktarında az olması durumunda işyeri kayıtlarında bulunan,

aa-Alt İşveren (taşeron) tarafından yapılan işler hariç olmak üzere, ünitesi ve işyeri numarası belirlenmek suretiyle, işin bazı kısımlarını yapan, kanun kapsamındaki diğer işverenlerden alınmış malzeme ve işçilik ihtiva eden faturalı ödemeler,

bb-5510 kapsamındaki 4/b sigortalıları (faturada TC ve Sosyal Güvenlik sicil numarası belirtilmeli ) tarafından işin bir bölümünü yanında sigortalı çalıştırmadan bizzat kendisi tarafından yapan işyeri sahiplerinden alınmış malzeme ve işçilik ihtiva eden faturalar,

cc-Aynı fatura üzerinden malzeme ve işçilik bedeli ayrı ayrı belirtilmiş olsa dahi toplam fatura bedeli,

dd-Nakliye faturaları (malzeme bedelinden ayrı olarak nakliye bedelinin kesin şekilde belirlendiği faturalardaki bu nakliye bedeli dahil)

ee-İşverenin kurumda tescilli bulunan makine parkındaki araçlarının asgari işçilik incelemesi yapılan işyerinde çalışması durumunda, mükerrer prim ödenmesine mani olmak için, faturaya dayanmayan, hafriyat ve nakliye bedeli, hak ediş raporlarında belirli hafriyat ve nakliye bedeli kadar nazara alınır. Toplam istihkaktan bu miktar kadar düşürülür.

ff- Fatura ve gider belgelerinde yazılı tutar hak ediş raporunda bu iş için ödenen tutardan fazla olması durumunda, aşan kısım hesaplamada nazara alınmaz,

gg- İncelemede, yapılan ödemelerin Katma Değer Vergisi dışındaki kalan tutar nazara alınır.

hh- İncelemede, bu işte çalışan işçilere, sigortalılara prime esas kazancın üst sınırının üzerinde ücret ödemesinin tespit edilmesi halinde, ücret tediye bordrosunda kayıtlı brüt ücretler ile Kuruma bildirilmiş olan üst sınır arasındaki fark, işin asgari işçilik oranı uygulanması suretiyle hesaplanan asgari işçilik tutarından düşülür.

ıı- İncelemede salt işçilik ihtiva eden faturalar, yine asgari işçilik oranı uygulanarak hesaplanan asgari işçilik tutarından düşülür.

ii-İnceleme sonucunda hesaplanan asgari işçilik tutarının, Kuruma bu iş için bildirilmiş olan prime esas kazançlar toplamı (işçilik toplamı) ile aynı veya daha az olduğundan anlaşılması durumunda ilişiksiz belgesi verilmesi hususunda rapor düzenlenir. Hesaplanan işçilik tutarının Kuruma bildirilen işçilik tutarından fazla olması durumunda Kuruma eksik asgari işçilik bildiriminin söz konusu olacağından, aradaki fark işçilik faaliyette bulunulan aylar tespit edilebiliyorsa, bu aylar tespit edilemiyorsa faaliyette bulunulan son aya mal edilir ve Kanunun 88. ve 89.maddeleri ile 102. maddenin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentlerine göre işlem yapılması raporda önerilir.

4- SMMM ve YMM’leri Tarafından Rapor Düzenlenmesi Yapılamayan İşler: a- Sosyal Güvenlik Kurumunda tescilli devamlı işyeri işçileri ile yapılarak, hariçten işçi çalıştırılmaksızın yapılan işler, b- Kuruma tescil ettirilmemiş ve tescil edilmiş olmasına rağmen hiç işçilik bildirilmemiş olan ihaleli işler ve özel bina inşaatları, hakkında SMMM ve YMM’ler rapor tanzim edemezler, bunlar hakkında sadece SGK müfettişleri tarafından inceleme yapılarak rapor tanzim edilir.

ÖZEL BİNA İNŞAATLARINDA İŞÇİLİK HESAPLAMASI ÖRNEĞİ İşveren (A), arsası üzerine özel bina inşaatı yaptırmaya karar veriyor. Yapılan inşaatla ilgili bilgiler aşağıdaki gibidir :

- İnşaatın sınıfı:III-B - Toplam m² :1500 m² - Başlama Tarihi:01/07/2007 - Bitiş tarihi:30/06/2009 - Kuruma bildirilen toplam işçilik tutarı: 25.000 TL - Malzemeli işçilik faturaları toplamı:200.000 TL - Salt işçilik faturaları toplamı:10.000 TL - Prime esas kazanç üst sınırı üzerinde yapılan ödemeler tutarı:5000 TL - Asgari işçilik oranı:%9

1- Memur tarafından yapılan ön değerlendirme: - Binalar bittiği yıldan bir yıl önceki m² birim fiyatı ile değerlendirildiğinden bu bina inşaatı için 2008 yılı III-B m² birim fiyatı olan 455 TL esas alınacaktır.

- Binanın yaklaşık maliyeti=15000 m²X 455 TL =682.500 TL

- Kuruma bildirilmesi gereken işçilik miktarı hesaplanırken memur tarafından faturalı ödemeler dikkate alınmayacağından işçilik oranının %25 eksiği alınır. Dolayısıyla Kuruma bildirilmesi gereken işçilik miktarı : 682.000 TL X (%9-%2.5)%6.75=46035 TL olur.

Eğer işveren dosya memuru tarafından ön değerlendirme sonucunda tespit edilen 21035 TL fark işçiliğin primini Kuruma yatırmayı kabul ediyorsa SGK müfettişi incelemesi yapılmadan ilişiksiz belgesi işverene verilir.

- Fark işçilik=46035 TL-25.000 TL =21.035TL’dir.

2- SGK Müfettişi İncelemesi - Eğer işveren bu prim farkını yatırmak istemezse gerekli inceleme yapılması için konu Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdürlüğü tarafından SGK Kurumu Rehberlik ve Teftiş Birimi Grup Başkanlığına, Bu Başkanlık tarafından da SGK Müfettişine havale edilir.

- SGK müfettişi tarafından inceleme esnasında ise işverenin faturalı ödemeleri dikkate alınır; ancak asgari işçilik oranından %25 eksiltme yapılmaz.Yani işçilik oranı tam olarak uygulanır.

- Binanın yaklaşık maliyeti=15000 m²X 455 TL =682.500 TL

- Kuruma bildirilmesi gereken işçilik tutarı (Bina maliyeti) (Malzemeli işçilikli faturalar) 682.500 TL - 200.000 TL =482.500 TL 482.500 X %9 =43.425 TL (25.000 TL Kuruma Bildirilen işçilik toplamı) Fark İşçilik= 43.425 – (10.000 TL Salt işçilikli faturalar toplamı) (5000 TL p.e.tavan ücreti üzeri ödemeler) + -------------------------------------------- 40.000 TL = 3425 TL

- İlişiksiz belgesi verilmesi için işveren 3425 TL fark işçiliğin primini ödeyecek. Aynı zamanda fark işçiliğin talep edildiği her ay için ( Fark işçilik genellikle inşaatın bittiği son aya talep edilir.) yarım asgari ücret kayıt geçersizliği ve ek prim ve hizmet belgesi için iki asgari ücret tutarında idari para cezası ödeyecektir.

İHALE KONUSU İŞLERDE ASGARİ İŞÇİLİK HESAPLAMASI ÖRNEĞİ İşveren (B) taahhüt konusu olan atık su kanalı inşaatı işini alıyor. Bu işle ilgili bilgiler aşağıda belirtildiği gibidir.

-İşe başlama tarihi:01/05/2008 -İşin bitiş tarihi: 30/06/2009 -İstihkak tutarı: 300.000 TL -İşe başlama tarihi:01/05/2008 -İşin bitiş tarihi: 30/06/2009 -Kuruma bildirilen işçilik tutarı:15.000 TL -Malzemeli işçilik faturaları toplamı:20.000 TL -Salt işçilik faturaları toplamı:11.000 TL -Sigorta primine esas tavan ücret üzeri ödeme:3000 TL - Asgari işçilik oranı: %10

- Yukarıdaki bilgiler doğrultusunda işveren dosya memuru tarafından aşağıdaki hesaplama yapılır. Memur işçilik oranının %25 noksanını alır.

Kuruma bildirilmesi gereken işçilik miktarı: 300.000 TL X ( %10 - %2.5) %7.5 =22.500 TL Fark işçilik : 22.500 – 15.000 (Kuruma bildirilen işçilik) = 7500 TL Eğer işveren 7500 TL fark işçiliğin primini ödemeyi kabul ederse SGK müfettişi incelemesi yapılmadan ilişiksiz belgesi alabilecektir.

Eğer işveren fark işçiliğin primini ödemeyi kabul etmezse dosya teftiş kuruluna, Kurul tarafından da müfettişe aktarılır. Müfettiş işçilik oranından %25 düşüm yapmaz ve incelemeyi aşağıdaki gibi yapar:

280.000 X %10 = 28.000 TL (İşçilik Tutarı) Fark işçilik : (İstihkak) (işçilikli faturalar) 300.000 TL – 20.000 = 280.000 TL 280.000 X %10 = 28.000 TL (İşçilik Tutarı) (15.000 TL Kuruma bildirilen işçilik) 28.000 TL – (11.000 TL salt işçilik faturaları) (3000 TL p.e.tavan ücret fazlası) +-------------------------- 29.000 TL = 1000 TL (ücret fazlası)

1000 TL işçilik fazlası bulunduğundan müfettiş raporunu işverene ilişiksiz belgesi verilmesi doğrultusunda verecektir.