Y.Doç.Dr. Ünal UYSAL GRUP VE KİTLE İLETİŞİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
28 Ekip çalışması.
Advertisements

STK’LARDA GÖNÜLLÜLER İLE İŞBİRLİĞİ
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
İŞLETMELERDE STRATEJİK KARARLAR
SINIF YÖNETİMİNİ ETKİLEYEN ETKENLER.
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
KURUM İÇİ İLETİŞİM.
Proje Yönetimi Proje Yönetimine Giriş
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Pazarlama Giriş 1 1.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İnsan Kaynakları Yönetiminin
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Hazırlayan: Tuba TEMUR 4/B Öğretim görevlisi: Süleyman Tıraş
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgüt yapısının temel kavramlarını tanıtıyor ve bir yapıyı örgüt şemasında göründüğü şekliyle nasıl tasarlayacağımızı anlatıyor.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
İLETİŞİM BECERİLERİNE GİRİŞ ÖĞR. GÖR. ÖZNUR YÖRÜMEZOĞLU.
Kariyer Yönetimi Araçları
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
PERFORMANS GÖRÜŞMELERİ
Bölüm 6 Örgütleme.
ÖRGÜTSEL İLETİŞİM.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
ÇALIŞMA TAKIMLARINI ANLAMAK
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
Yönetim ve Organizasyon
İLETİŞİM TÜRLERİ.
5.3. İLETİŞİM.
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
Pazarlama Giriş 1 1.
İnsan Kaynakları Yönetiminin
C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim
TKY UYGULAMASI.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Matriks Organizasyon Yapısı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KURUMSAL İLETİŞİM.
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
Eşgüdümleme ve Kontrol
ETKİLİ İLETİŞİM KURUM İÇİ İLETİŞİM(UYGULAMA ÖRNEKLERİ) GİZEM GİRAY SEVİL KAPLAN FATMA BUSE BİRGÜL Kaynak:
Sunum transkripti:

Y.Doç.Dr. Ünal UYSAL GRUP VE KİTLE İLETİŞİMİ GENEL İLETİŞİM Y.Doç.Dr. Ünal UYSAL GRUP VE KİTLE İLETİŞİMİ

İŞLETMELERDE İLETİŞİM İşletmelerde iletişim (genellikle Örgütsel İletişim terimi kullanılır), işyerinin amaçlarına yönelik işlemesini sağlamak için işletmeyi meydana getiren çeşitli departmanlar ve işyerinin çevresi ile sürekli bilgi ve düşünce alış verişine olanak sağlayan bir süreçtir ve işletme yönetiminin en önemli araçlarından biridir.

İŞLETMELERDE İLETİŞİM planlama, koordine etme, yönetme, karar verme, Güdüleme, denetleme fonksiyonlarının yerine getirilmesinde önemli bir rol oynar.

İŞLETMELERDE İLETİŞİM İşletmelerde iletişim, yönetsel sıralamaya (hiyerarşi) bağlı olarak ortaya çıkan ve yönetsel yapı dediğimiz piramit içinde gerçekleşir.

İŞLETMELERDE İLETİŞİM Yapısal olarak biçimsel (formel-resmi) biçimsel olmayan (informel-resmi olmayan) iletişim olarak ikiye ayrılır.

İŞLETMELERDE İLETİŞİM Formel iletişim; İşyerinim kuralları ve amaçlan doğrultusunda, belli kalıplar çerçevesinde işleyen biletişim biçimidir ve iki yönlüdür. İnformel iletişim ise; çalışanların birbirleriyle doğal olarak kurdukları ve iletişim ihtiyaçlarını karşıladıkları iletişim biçimidir.

BİÇİMSEL (FORMEL) İLETİŞİM YÖNTEMLERİ Biçimsel, yani resmi iletişim, işyerlerinde yöneticilerin planladığı şekilde yürütülür. Bir işletme çatısı altında bir araya gelen çalışanların, kişisel iletişim ihtiyaçlarının dışında, işlerini yürütebilmeleri için, hiyerarşik bir düzen içinde gerçekleşen bilgi akışına ihtiyaçları vardır.

BİÇİMSEL (FORMEL) İLETİŞİM YÖNTEMLERİ Yönetici işletmede biçimsel iletişim sistemini oluştursa da zaman içinde gelişen ve biçimsel olmayan sistemler de ortaya çıkar. Biçimsel olmayan iletişimin etkin olmasını sağlamak için aynı düzeydeki çalışanlar bir araya gelip gerekli bilgileri birbirlerine aktararak biçimsel iletişimin katı ve ağır işleyen yönlerini ortadan kaldırırlar.

BİÇİMSEL (FORMEL) İLETİŞİM YÖNTEMLERİ Biçimsel (resmi) kanallar işletme içinde veya dışında yöneticiler tarafından düzenlenmiş kanallardır. Bunun için çeşitli yöntemler kullanılır.

BİÇİMSEL (FORMEL) İLETİŞİM YÖNTEMLERİ Bu yöntemleri mesajın akış yönü açısından ve iletişimin yapısal işleyişi bakımından olmak üzere iki başlık altında incelemek mümkündür

BİÇİMSEL (FORMEL) İLETİŞİM YÖNTEMLERİ Mesajın akış yönü açısından: Dikey Yukarıdan aşağıya doğru Aşağıdan yukarıya doğru Yatay İletişim Çapraz (diyagonal) iletişim

BİÇİMSEL (FORMEL) İLETİŞİM YÖNTEMLERİ Yapısal işleyişi bakımında iletişim Biçimsel Doğal

DİKEY İLETİŞİM İşletmenin hiyerarşik yapısı doğrultusunda hem en üst düzeydeki yöneticiden aşağıya doğru, hem de en alt kademedeki çalışandan yukarıya doğru kurulan bir iletişimdir.

DİKEY İLETİŞİM Dikey iletişim, yönetici kadrosu ve diğer çalışanlar arasında; yukarıdan aşağıya doğru aşağıdan yukarıya doğru iki yönlü olarak gerçekleşir.

Yukarıdan aşağı doğru iletişim Çalışanlara verilen görevlendirmeler, eğitim toplantı ve seminerleri, iş tanımları, gibi yönetsel faaliyetler İşletme içindeki işlem ve uygulamalar için gerekli olan bilgiler Çalışanların verimliliğine yönelik öğelerden oluşur.

Aşağıdan Yukarı Doğru İletişim Çalışanlara ait performans ve sorunlar hakkında bilgi verir. İşletmenin politika ve uygulamalarının nasıl sonuçlar verdiği İşlerin nasıl yapıldığı ve gelecekte nasıl yapılacağı konularını kapsar

YATAY İLETİŞİM İşletmenin aynı kademedeki birimlerinin kendi içlerinde ve birbirleri arasında rutin (her gün yapılan sıradan) işler için kurdukları iletişimdir. Yatay iletişim genellikle eşit statüde çalışanlar arasında is akışına bağlı olarak gelişir.

YATAY İLETİŞİM koordinasyon ve yönlendirme fonksiyonları yatay iletişim sayesinde gerçekleştirilir. Yatay iletişimin temel amacı, koordinasyon sağlama ve problem çözmek için kanal sağlamaktır.

YATAY ve DİKEY İLETİŞİM

ÇAPRAZ İLETİŞİM İşletmenin farklı birimlerinde çalışan ast ve üstler arasında kurulan iletişimdir. Örneğin işletmede halkla ilişkilerden sorumlu bir müdür yardımcısı, üretim planlama departmanında çalışan bir görevliden bilgi almak isteyebilir. Kısacası çapraz iletişimde çeşitli departmanlar arasında ve ast -üst hiyerarşisi göz önünde tutulmaksızın kurulan iletişimdir.

ÇAPRAZ İLETİŞİM Sorun çözme ya da proje geliştirme amacıyla, grup veya ekiplerin üzerinde çalıştıkları konuyu tam olarak analiz edebilmeleri, çok yönlü bir bakış açısı geliştirebilmeleri çapraz iletişim sayesinde gerçekleştirilir.

ÇAPRAZ İLETİŞİM

BİÇİMSEL OLMAYAN (İNFORMEL) İLETİŞİM İşletmelerde biçimsel iletişim yapısının eksik kalması ve çalışanların iletişim ihtiyaçlarını karşılamaları için kendiliğinden gruplar oluşturdukları bir gerçektir. Bu gruplar içerisinde kanalları yönetim tarafından belirlenmemiş, tamamen kişisel tahminlere, bazen de kasıtlı söylenti ve dedikodulara dayanan bir bilgi akışı oluşur. Bu iletişim işletme içinde doğal olarak gelişir.

BİÇİMSEL OLMAYAN (İNFORMEL) İLETİŞİM Biçimsel iletişimin işleyişi, çalışanların haberleşme ihtiyacını tatmin edemezse, informel iletişim kanalları daha fazla etkinlik kazanmaya başlar ve biçimsel iletişimin boşluklarını doldurmaya başlar. Birden fazla bireyin bir arada bulunması, insanın doğasından kaynaklanan bir iletişim ortamı yaratır.

BİÇİMSEL OLMAYAN (İNFORMEL) İLETİŞİM -İşyerinde oluşan informel gruplaşmalar -İşin özelliği nedeniyle farklı departman ve çalışanları arasında kurulan ilişkiler -Dedikodu, söylenti, tahminler ve yakıştırmaların yayılmasını sağlayan arkadaşlıklar İnformel iletişimin ortaya çıkmasına sebep olur.

MESLEK YAŞAMINDA İLETİŞİMDE PROFESYONELCE DAVRANMAK GENEL İLETİŞİM Y.Doç.Dr. Ünal UYSAL MESLEK YAŞAMINDA İLETİŞİMDE PROFESYONELCE DAVRANMAK

DIŞ GÖRÜNÜŞ Unutmayalım ki insanın dış görünüşü kişiliğinin aynasıdır ve iletişimde ilk göze çarpan dış görünüşümüzdür. Onun için vücut ve saç temizliğine dikkat etmeli ve bakımlı olmaya özen gösterilmelidir. Bayanların aşın makyajdan kaçınması gerekir. Kadın veya erkek olsun çalışma ortamına uygun saç modeli seçilmelidir.

DIŞ GÖRÜNÜŞ Giysiler, kültürümüze, toplumsal statümüze, yaptığımız iş ve çalışma ortamına uygun seçilmeli, çarpıcı renklerden ve aksesuarlardan kaçınmalıdır. Diş sağlığına ve temizliğine dikkat etmeli hoş olmayan kokular yaratan yiyecekleri yemekten kaçınmalıdır. (hafta sonu istediğimiz kadar yiyebiliriz!)

PROFESYONEL ANLAYIŞ İşleri zamanında ve hatasız yapmalıyız. Görevimize sahip çıkalım. İş çevresinde dolaşan söylenti ve dedikodulara katılmamalı, haberin doğruluğundan emin olmadan yorum yapmamalıyız. Düşünmeden söylenen sözler sonradan başımıza dert açabilir.

PROFESYONEL ANLAYIŞ Diğer çalışanları kötülemek ve hatalarını abartmak yanlış bir davranıştır. İş sorunlarımızı, işyerinde konuyla alakası olmayan kişilere paylaşmamalıyız. Sadece ilgili kişilere sakin ve nazik bir dille aktarmaktır.

PROFESYONEL ANLAYIŞ İçinden çıkamadığınız işler olursa bizden daha kıdemli birine samimiyetle danışabiliriz. Tek başımıza çözemiyorsak vakit kaybetmeden sorunu birlikte çözebileceğimiz bir başka çalışanla paylaşabiliriz

TOPLANTILAR İşletmelerde, gerek işlerin organizasyonu gerekse yürürlükte olan işlerin akışını takip etmek, gelecekte yapılacak işleri konuşmak gibi işletmenin amaçlarına ve islere yönelik olarak pek çok konunun tartışıldığı, iş bölümü yapıldığı ve kararların alındığı ortamlardır.

TOPLANTI KURALLARI -Toplantı gündemini önceden okuyup hazırlıklı gitmek -Toplantı gündemini dikkatle takip etmek, gerekirse notlar almak -Fikir ve düşünceleri sade ve net cümlelerle dile getirmek, belirsiz olmaktan kaçınmak -Lüzumsuz detaylara girip fazla zaman harcamamak

TOPLANTI KURALLARI -Konuşanı, (bizi ilgilendirmeyen bir madde olsa bile) dikkatle dinlemek -Özel konuları dile getirmemek -İkili görüşmeleri toplantı esnasında yapmamak, gerekiyorsa toplantı sonrasına bırakmak