Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim"— Sunum transkripti:

1 C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim
Ortak karar alma durumlarında grupsal özellikler ve grup iletişimi çok önemlidir. İletişimin başarılı ve verimli olması gruptaki kişilerin sorumluluğudur. Grubu oluşturan bireyler arasında mükemmel iletişim olması beklenemez ve mümkün değildir. Uyuşmazlıklar, çatışmalar ve çekişmeler sadece iletişim kopukluğunun işaretleri değildir. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

2 Gruplardaki İletişim Şebekeleri (Ağları) Merkezi İletişim Şebekeleri:
Burada ilişkiler odak noktası konumundaki bir kişi üzerinde yoğunlaşır. Çoğunlukla, otoriter ve disiplini esas alan sosyal gruplarda görülür. Tekerlek tipi iletişim şebekesi: Örneğin; “komuta grupları” dır. Merkezleşme derecesi en yüksek grup türüdür. Y tipi iletişim şebekesi: Ör, Genel Müdür A, Genel Müdür Yardımcısı B, Üretim Müdürü C ile iki üretim şefinden (D ve E) oluşan bir iletişim şebekesi v.b. Zincir tipi iletişim şebekesi: Ör; hiyerarşik kademeler boyunca dikey olarak gerçekleşen iletişim ilişkileri v.b Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

3 Merkezkaç İletişim Şebekeleri
Üyelerin birbirleriyle iletişim kurma olanağı daha fazladır. Herkesin tatmin ve katılım derecesi yüksektir. Dairesel tip iletişim şebekesi: Her üye doğrudan ikişer kişi ile iletişim kurabilmektedir. Ör; “görev grupları” veya “komiteler”. Tüm kanal (serbest) tipi iletişim şebekesi: Grubun her üyesi doğrudan doğruya teke tek haberleşebilmektedir. Biçimsel olmayan gruplarda bu şebeke geçerlidir. Ör; demokratik ve katılımcı bir sosyal grubun iletişim ağı büyük olasılıkla bu model olacaktır. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

4 Prof. Dr. Rana Özen Kutanis
B C A E D Daire Y Biçimli Zincir Şebeke (TümKanallar) Tekerlek Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

5 D. Örgüt İçi ve Örgütler Arası İletişim
İletişim; organizasyonun oluşması, ayakta kalması ve başarılı olabilmesi için vazgeçilmez bir faktördür. Örgütsel iletişimin temel amacı; faaliyetleri yönlendirmek, bireylerin istenilen yönde davranmasını sağlamaktır. Örgütteki iletişimin bir diğer önemli rolü de koordine edilen faaliyetlerin başarılmasıdır. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

6 Prof. Dr. Rana Özen Kutanis
İLETİŞİM KANALLARI BİÇİMSEL İLETİŞİM KANALLARI BİÇİMSEL OLMAYAN İLETİŞİM KANALLAR Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

7 1. Biçimsel İletişim Kanalları
Biçimsel İletişim dört şekilde gerçekleşir: Aşağıya doğru Yukarıya doğru Yatay Çapraz Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

8 Prof. Dr. Rana Özen Kutanis
Aşağı doğru iletişim: Üst kademedeki kişiden alt kademedeki kişiye doğru bilgi aktarımıdır. Bu tek yönlü bir iletişimdir. Bu tür iletişimde sözlü ve yazılı iletişim araçları birlikte kullanılır. Bu sayede planlama, organize etme, yürütme ve kontrol etme fonksiyonları yerine getirilebilir. Bu iletişimde kullanılan mesajlar; ▪Politikalar, usuller, kurallar, ve iş çizelgelerini içeren emirler. ▪ Bilgi talepleri. ▪ Belli bir konuda grup birliği ve uyumu sağlayacak bilgilerdir. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

9 Yukarı doğru iletişim:
Burada ise bilginin yönü aşağıdan yukarıya doğrudur. Yani bir tür geriye bilgi akışıdır. Şikayet kutuları, Öneri sistemleri, Raporlar kullanılan bazı iletişim araçlarıdır. Yukarıya doğru iletişimin gerçekleşememesinin bazı nedenleri: Fiziksel uzaklık ya da erişmezlik Her kademede bilgilerin değişikliğe uğraması Amirin davranışı Astın aşağı saygınlığı (statüsü) Gelenekler Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

10 Prof. Dr. Rana Özen Kutanis
Yatay İletişim: Çağdaş organizasyon yaklaşımlarında kabul görmüş olan bir iletişim şeklidir. Aynı düzeyde yer alan yöneticiler veya çalışanlar arasında koordinasyon sağlanması ve ortak amaçlara yönelmesi için yapılan iletişimdir. Aşırı işbölümünün artması ve uzmanlaşma beraberinde yatay iletişimi zorunlu hale getirmiştir. Çapraz İletişim: Bir bölümde beraber çalışanlarla diğer bölümdeki ast ve üstler arasındaki ilişkiler söz konusudur. Bu iletişim türünün en önemli yararı zaman kaybını önlemesidir. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

11 2. Biçimsel Olmayan İletişim Kanalları
Bu iletişim kanallarına genelde “asma” denir. Organizasyonlarda biçimsel olmayan yapı, kendiliğinden biçimsel olmayan kanalların çıkmasına neden olur. Biçimsel olmayan iletişim dört farklı yolla gerçekleşir. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

12 Prof. Dr. Rana Özen Kutanis
C B A G Tek Hatlı Zincir Dedikodu Zinciri Olasılık Küme Prof. Dr. Rana Özen Kutanis


"C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları