İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü Akılcı İlaç Kullanımı Şube Müdürlüğü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

Tehlikeli Kimyasallar Yönetimi Şube Müdürü
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
AKILCI İLAÇ KULLANIMI BURDUR İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
TEHLİKELİ ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
T.C. İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÇEVRE KORUMA VE KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI ATIK YÖNETİMİ MÜDÜRLÜĞÜ İMHA İŞLEMLERİ.
ATIK İLAÇLARIN İMHASI Uzm. Dr. Cenk COŞKUN
Atıkların Karayolunda Taşınması Mobil Atık Takip Sistemi (MoTAT)
HAFRİYAT TOPRAĞI, İNŞAAT VE YIKINTI ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
MEVZUAT Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının.
AMBALAJ BEYAN SİSTEMİNE İLİŞKİN GENEL BİLGİLER
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
ÇEVKO ‘nun Sorumlulukları ve Belediyelerle Çalışma Sistemi
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği (Üretici Sorumluluğu)
ATIK YÖNETİMİNDE ENVANTER VE ONLINE UYGULAMALAR ATIK YÖNETİMİ UYGULAMASI (TABS, MOTAT, KDS) Arzu NURAY Şube Md. V.
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği
T.C. İZMİR VALİLİĞİ Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü
ATIKLAR VE ATIK YÖNETİMİ
İZMİR SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Gıda ve Çevre Kontrol Şube Müdürlüğü 2009 Şubat
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ TIBBİ ATIK YÖNETİMİ UYGULAMASI
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
ÇEVRE KANUNU VE İLGİLİ YÖNETMELİKLER KAPSAMINDA YÜKÜMLÜLÜKLER
AMBALAJ ATIKLARI YÖNETİMİ EĞİTİMİ.
1 ÇEVRESEL İZİN GENEL BAKIŞ VE TEMEL AŞAMALAR No. 3.
Dr.Leman KARAAĞAÇ ENFEKSİYON KONTROL KOMİTESİ
TIBBİ ATIKLARIN ÜNİTE İÇİNDE TOPLANMASI, TAŞINMASI VE GEÇİCİ
Atık Yönetimi.
AMBALAJ ATIKLARI GERİ KAZANIMI Ve ÇEVRE EĞİTİMİ PROJESİ
Tıbbi Atık Yerel Eğitim Programı
AKILCI İLAÇ KULLANIMI UYGULAMALARI
İLAÇ KULLANIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR
Tehlİkelİ Atiklarin Taşinmasi
ATIK YÖNETİMİ. Elvan Bilge MENTEŞE. COMPONENTA Dökümcülük
Tehlikeli Atıklar & Yönetimi
KONU: SAĞLIK KURULUŞLARINDA TIBBİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
İl Çevre ve Orman Müdürlüğü
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Sanayide Ambalaj Atık Yönetimi Zeki TERZİOĞLU Ziraat Mühendisi Çevre ve Orman Bakanlığı İSKENDERUN OSB 02 Aralık HATAY.
KAN İDRAR BALGAM VE DİĞER VUCUT SIVILARI VE BULAŞILARI OLAN MALZEMELERİ LÜTFEN BU ATIK BİDONUNA ATINIZ.
BAYRAMPAŞA BELEDİYESİ KATI ATIK YÖNETİMİ -ÇEVRE ve GERİ KAZANIM
Şule YETKİN Çevre ve Orman Uzman Yrd. 2010, Antalya
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRE TAVSİYELERİ CAÇEKOTAD.
OKUL SÜTÜ PROGRAMI 1.
BİYOSİDAL ÜRÜNLERDEN KAYNAKLANAN ATIKLARIN YÖNETİMİ
ÇİĞLİ BELEDİYESİ AMBALAJ ATIKLARI VE GERİ KAZANIM
Bitkisel Atık Yağların Yönetimi
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
22 EKİM PERŞEMBE İKİNCİ GÜN PROGRAMI - 5. OTURUM 10:00 – 11:00 PANEL TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ, ATIKLARIN YAKIT VE ALTERNATİF HAMMADDE OLARAK.
TÜRKİYE’DE ATIK YÖNETİMİ İLE GERİ DÖNÜŞÜM
2015/06 sayılı Atıksu Arıtma Tesisi Kimlik Belgesi Genelgesi
Veteriner Ecza Deposu Sorumlu Yönetici Eğitim Toplantısı
VERİ DEĞERLENDİRME ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ VE UYGULAMALARI 1.
BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ. 2 ÜLKEMİZDE HER YIL YAKLAŞIK 1,5 MİLYON TON SIVI YAĞ TÜKETİLMEKTEDİR. BU YAĞIN HEM ÜRETİMİ HEM DE TÜKETİMİ.
ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ VE UYGULAMALARI 1.
Atık Nedir ? Atık, üretim ve kullanım faaliyetleri sonucu ortaya çıkan, insan ve çevre sağlığına zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde.
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
PERSONEL YÖNETİMİ Personel işlevi, işletme işlevleri içinde yer alan kolaylaştırıcı bir işlevdir. Nasıl ki, bir işletmede üretim yönetiminin konusu mal.
ATIK YÖNETİMİ.
ATIK YÖNETİMİ Çevre kirliliğinin önlenmesi ve mevcut kirliliğin giderilmesi için gerekli olan sistemli çalışmaların tamamına; ATIK YÖNETİMİ denir.
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
Atık Yönetimi.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü Akılcı İlaç Kullanımı Şube Müdürlüğü ATIK İLAÇLARIN İMHASI T.C. Sağlık Bakanlığı İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü Akılcı İlaç Kullanımı Şube Müdürlüğü

AKILCI İLAÇ KULLANIMI Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de yanlış ve gereksiz ilaç kullanımı, tedavi maliyetleri ve halk sağlığını etkileyen ciddi bir sorun olarak devam etmektedir. Bu nedenle akılcı ilaç kullanımı konusunda halkın ve sağlık çalışanlarının bilinçlendirilmesi ve eğitilmesi son derece önemlidir. Akılcı ilaç kullanımı, ilacın imalinden imhasına kadar olan sürecin her aşamasını kapsamaktadır. 2

AKILCI İLAÇ KULLANIMI Akılcı ilaç kullanımı ilkeleri arasında, yanlış ilacın yanlış kişiler tarafından kullanımının engellenmesi yer almaktadır. Bu ilke doğrultusunda miyadı dolmuş ilaçların yanlış kullanımına yol açmamak için toplatılıp imha edilmesi önemlidir. İlaçların imhası,çevre ve toplum sağlığı açısından Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından Tehlikeli Atık kapsamına alınmış ve özel şartlara bağlanmıştır.

Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği 14 Mart 2005 Tarihli Resmi Gazete, Sayı: 25755 Çevre ve Orman Bakanlığından:   Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar, İlkeler Amaç Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı, tehlikeli atıkların, üretiminden nihai bertarafına kadar; a) İnsan sağlığına ve çevreye zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesinin önlenmesine, b) Üretiminin ve taşınmasının kontrolünün sağlanmasına, c) İthalinin yasaklanmasına ve ihracatının kontrolüne, d) Yönetiminde gerekli teknik ve idari standartların sağlanmasına, e) Üretiminin kaynağında en aza indirilmesine, f) Üretiminin kaçınılmaz olduğu durumlarda, üretildiği yere en yakın mesafede bertaraf edilmesine, g) Yeterli bertaraf tesisi kurulması ve bu tesislerin çevresel bakımdan sağlıklı bir şekilde kontrolüne, h) Çevreyle uyumlu yönetiminin sağlanmasına, yönelik prensip, politika ve programların belirlenmesi için hukuki ve teknik esasları kapsar. 4

EK 3 A. (Ek 5) te sıralanan özelliklerden herhangi birini gösteren ve aşağıdakilerden oluşan atıklar; 1) Hastanelerden, tıp merkezlerinden ve kliniklerden kaynaklanan tıbbi atıklar, 2) Farmasotik ürünlerin üretiminden ve hazırlanmasından kaynaklanan atıklar, farmasotik ve ilaç atıkları, 3) Ahşap koruyucuları, 4) Biositler ve fito-farmakolojik maddelerin üretiminden, hazırlanmasından ve kullanımından kaynaklanan atıklar, 5) Solvent(çözücü) olarak kullanılan maddelerin kalıntıları, 6) İnert polimerize malzemeler hariç solvent (çözücü) olarak, kullanılmayan halojenli organik maddeler, 7) Siyanür içeren ısıl işlemler ile sertleştirme işlemlerinden kaynaklanan atıklar tuzlar, 8) Hedeflenen kullanıma uygun olmayan mineral yağlar ve yağlı maddeler, 9) Yağ / su, hidrokarbon / su karışımları, emülsiyonlar, 5

İLAÇ ve ECZACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GENELGESİ   ilgi: 13.05.2005 tarih ve 24343 sayılı genelgemiz. Üretim yerlerinde, eczanelerde, hastanelerde, sağlık müdürlüklerinde gümrükte ve diğer kuruluşlarda katı, yarı katı, sıvı, aeresol halde imalı ithal izni bulunan veya yurda kaçak olarak giren ve mahkeme sonucu imhasına karar verilen bütün ilaçların! ilaç hammaddelerinin (penisilin ve türevleri, sefalosporin ve türevleri, hormonlar v.b. dahil) ve kullanılmamış tıbbi malzemelerin çeşitli nedenlerle (miadının dolması, bozulması, kullanmının risk oluşturması v.s.) imhasıyla ilgili Çevre Bakanlığı'ndan alınan bilgiler doğrultusunda ilgide kayıtlı Genelgemiz ile Sağlık Müdürlükleri bilgilendirilmiştir. Çevre Bakanlığı'ndan gelen yazıda; 1. Söz konusu atıkların tehlikeli atık olarak kabul edilmekte olduğu, bu atıkların toplanmasının, taşınmasının ve bertarafının da Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak yapılması gerektiği, bu nedenle söz konusu atıkların belediye çöp depolama sahalarında diğer tıbbi atıklarla beraber imhasının mümkün görülmediği, 2.Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği'nde "EK-Tde yer alan faaliyetler sırasında tehlikeli atık üreten gerçek ve tüzel kişilerin, atığı üretenin bilinmemesi durumunda ise bu atıkları zilyetliğinde veya mülkiyet1iğinde bulunduran gerçek ve tüzel kişilerin "üretici" olarak tanımlandığı, Üreticilerin, Yönetmeliğin "Atık üreticisinİn yükümlülükleri" başlıklı 9. maddesinin (d) bendine göre atığını göndereceği lisanslı geri kazanım yada bertaraf tesisinİn . istemiş olduğu uluslararası kabul görmüş standartlara uygun ambalajlama ve ctiketleme yapmakla, (h) bendine göre taşıma formunu doldurmakla, (i) bendine göre de bertaraf yapılacak harcamaları karşılamakla yükümlü tutulduğu, 6

TOPLANMASI DEPOLANMASI TAŞINMASI

ATIK İLAÇLARIN TOPLANMASI Halk Eczaneler Ecza depoları Hastaneler Sağlık Ocağı, Aile Sağlığı ve Toplum Sağlığı Merkezlerinde bulunan atık ilaçlar düzenli olarak toplanmalıdır Üreticilerin olduğu ortamlarda “Tehlikeli Atık Kutusu” bulunmalı ve ilaç atıkları bu kutularda toplanmalıdır 8

ATIK TORBALARININ RENKLERİ Tıbbi Atık Torbası – KIRMIZI “Dikkat Tıbbi Atık” ibaresi ve logosu taşımalı Kontamine olmamış ambalaj – MAVİ Kağıt, karton, plastik, metal torbası Evsel Atık Torbası – SİYAH Tehlikeli Atık Kutusu/Torbası rengi “FARKLI” olmalı

ATIK İLAÇLARIN DEPOLANMASI Çevre ve Orman Bakanlığının 14/03/2005 tarihli ve 25755 sayılı Resmi gazetede yayımlanan Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinde bulunan standartlara göre depolanmalıdır. 10

ATIK İLAÇLARIN TAŞINMASI Atık ilaçların taşınması Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğine göre; Lisans almış şirketler tarafından Özel araçlarla taşınması 11

ATIK İLAÇLARIN İMHASI Çevre ve Orman Bakanlığının 14/03/2005 tarihli ve 25755 sayılı Resmi gazetede yayımlanan Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinde bulunan standartlara göre paketlenmeli, etiketlenmeli ve imha edilmelidir. Lisanslı firmalar; İZAYDAŞ Ekolojik Enerji Limited Şirketi 12

İLAÇ İMHASINDA YAPILAN HATALAR İhtiyaç fazlası ilaçların toplanıp tekrar kullanıma sunulması Sağlık kuruluşlarında atık ilaç veya ilaçla kontamine olmuş atıkların tıbbi atık veya evsel atık torbalarına atılması Toplama ve imha işlemlerinin belediye tıbbi atık ekiplerine yaptırılması Atık ilaçların imhasının kendi olanakları ile yakarak, kırarak, evsel atık torbasına atarak veya kanalizasyona dökerek yapılması Atık ilaçların uygun olmayan depolama koşullarında saklanması 13

NE YAPMALIYIZ? İlacın Tehlikeli Atık kapsamında olduğunu ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği çerçevesinde imha edilmesi gerektiğine dikkat çekerek; Atık ilacın halktan ve üreticilerden düzenli aralıklarla toplanmalı ve kampanyalar ile özendirilmelidir. İlaçlara temas etmiş gereçler sağlık kuruluşlarında tıbbi atıktan farklı özel kutu veya torbalarda toplanmalıdır.

NE YAPMALIYIZ? Atık ilaçlar kayıt altına alınıp, gruplanarak uygun şekilde paketlenmelidir. Atık ilaçlar mevzuata uygun yerlerde ve şekilde, belirli bir süre depolanmalıdır. Atık ilacın mevzuata uygun lisanslı şirketler tarafından ve uygun koşullarda taşınması sağlanmalıdır. Atık ilaçların imhası mutlaka lisanslı firmalar aracılığı ile yapılmalıdır. Vatandaşlardan toplanan ilaçların insanlara yardım amacıyla da olsa tekrar kullanımı engellenmelidir.

www.akilciilac.gov.tr- akilci.ilac@iegm.gov.tr 16

KAYNAKLAR Çevre ve Şehircilik Bakanlığı “Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği” İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü internet sitesi http://www.iegm.gov.tr/Showing.aspx?q=ila%C3%A7%20imha&lang=tr-TR&process=search Çevre ve Şehircilik Bakanlığı “Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği”