TÜRKİYE RÜZGAR ENERJİSİ SEKTÖR TOPLANTISI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
LİSANSSIZ ELEKTRİK ÜRETİMİ
Advertisements

Oğuz Bal Adularya Enerji Gen.Müd. Yardımcısı
TÜRKİYE’DE RES PROJELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
PERFORMANS KRİTERLERİ
YATIRIM TEŞVİK BELGESİ
Proje Şube Müdürlüğü.
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNE SAĞLANAN DESTEK UNSURLARI
Elektrik Piyasası Kanunu
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
DEFTERDARLAR TOPLANTISI Milli Emlak Genel Müdürü
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
İŞLETME II FİNANSMAN FONKSİYONU 4.DERS Yrd. Doç. Dr. Recep KILIÇ
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
SI MESLEK KOMİTELERİ ORTAK TOPLANTISI 31. Grup Elektrik, Elektronik ve Bilişim Sanayii 32. Grup Enerji ve Elektrik Ekipmanları Sanayii 33. Grup Aydınlatma.
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
Uluslararası Hareketlilik ve Finansman İzmir Ekonomi Üniversitesi Oturumu.
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
1 Hububat ve Çeltik Alım ve Satış Esaslarına İlişkin Uygulama Yönetmelikleri İle Gelen Yenilikler
Piyasa Mali Uzlaştırma Merkezi 0 TEİAŞ PİYASA MALİ UZLAŞTIRMA MERKEZİ (PMUM) Ö.Metin GÖKGÖZ Uzlaştırma ve Piyasa İşletme Müdürü DENGELEME VE UZLAŞTIRMA.
Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin
Türkiye Yazılım Sektörü Sorunları ve Çözüm Önerileri
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
TÜRKİYE'DE TRANSFER FİYATLANDIRMASI UYGULAMALARI Ersin NAZALI, LL.M., MSc Avukat, E.Hesap Uzmanı Vergi Bölümü Yöneticisi 12 HAZIİRAN 2013.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
SOLAREX GENSED-GÜNDER OTURUMU Türkiye’de PV Sektörü ve Geleceği
LİSANSSIZ HİDROELEKTRİK SANTRALLER
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Yenilenebilir Enerji Dün, Bugün ve Yarın
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Finansal planlamada temel amaç;
YATIRIM PROJELERİ ANALİZİ DERSİNİN KAPSAMI
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
Borsa İstanbul Piyasaları İşlem Görmeye Başlama ve Sonraki Süreçler
Araştırma-Geliştirme Destek Programı
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Enerji Piyasalarını Anlamak
Hizmetlerimiz Enerji Üretim Projeleri Kapsamında Danışmanlık ve Denetim Hizmeti Verilebilecek İş ve İşlemler; EPDK nezdinde Enerji üretimi için önlisans/lisans.
“KOBİ’lerin Krediye Erişiminde Tek ve Doğru Adres: KGF”
KÜTAHYA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 1. İLİN TARİHİ-COĞRAFİ- EKONOMİK VE KÜLTÜREL DURUMU …… İlinin kuruluşu …….
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
Yönetim Danışmanları Derneği Sun Danışmanlık. Kar Amacı Gütmeyen Kurum ve Kuruluşlara Yönelik Destek Programları Mevcut durumda kamu kurumları başta olmak.
Türkiye Elektrik Piyasaları CIGRE 2015
YASAMA FAALİYETLERİNDE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENERJİ SEKTÖRÜ
Türkiye’de Elektrik Üretim ve Tüketiminin Gelişimi DAKA Yenilenebilir Enerji Sempozyumu – 3 / VAN 28 Kasım 2013.
DESIGNED BYSUPPORTED BYIMPLEMENTED BY Türkiye Sürdürülebilir Enerji Finansman Programı.
IPARD II YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARI DESTEKLERİ TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ IPARD YÖNETİM OTORİTESİ İstanbul 07 Nisan
Yenilenebilir Enerji Kaynakları Mehmet Fatih TORAMAN Enerji Uzmanı Elektrik Piyasası Dairesi Başkanlığı.
T. C. BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI AR-GEREFORMPAKETİ Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ve Bazı Kanun Hükmünde.
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
YOZGAT İLİ 75X100 MODERN HAYVANCILIK PROJESİ
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
SERMAYE PİYASASI FAALİYETLERİ
LİMAK ENERJİ Hamitabat Doğalgaz Çevrim Santrali / Genel
TARİFESİNİN BELİRLENMESİ
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
Satın alma Süreci / Kamu Satın alma Süreci
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tarım sektörünün önemi
Sunum transkripti:

TÜRKİYE RÜZGAR ENERJİSİ SEKTÖR TOPLANTISI HATAY / 15.02.2013

RES PROJELERİNE İLİŞKİN KARŞILAŞILAN SORUNLAR 1) TEŞVİKLER 2) İZİNLER 3) ÖLÇÜMLER 4) YENİ BAŞVURULARIN ALINMASI 5) KAPASİTE ARTIŞI 6) BAĞLANTI SORUNLARI 7) PMUM CEZAİ ŞARTLARI 8) İLETİM BEDELLERİ ARTIŞLARI 9) TEİAŞ YARIŞMA SÜRECİ 10) FİNANSMAN 11) YEŞİL ELEKTRİK SATIŞI

RES PROJELERİNE İLİŞKİN KARŞILAŞILAN SORUNLAR 1) TEŞVİKLER a- Teşvik Fiyatının yetersiz olması, gerçek piyasa fiyatlarının çok gerisinde seyretmesi bu nedenle bu mekanizmayı tercih eden yatırımcının yok denecek kadar az olması. b- Yek alım garantisi mekanizmasında eskalasyonun uygulanmaması c- Yerli Ürünün Hayata Geçirilememesi, sistemin uygulanabilir belgelenebilir standartlarının oluşturulamaması ve halihazır süre sınırının uzatılması gerekliliği d- Uygulanan sübvansiyonlar ve maliyet bazlı fiyatlandırma mekanizmasının işletilmemesi nedeniyle, rüzgar enerjisinin piyasada rekabet edilebilirliğinin imkansız olması.

e- Vergi Teşviki: -Yek kapsamındaki yatırımların kredi geri ödeme dönemindeki süreçte vergiden muaf tutulması -Yatırıma ilişkin KDV’lerin işletmeye geçildikten sonra en az 10 yıla yayılarak ödenmesinin sağlanması. İthal ürünlerde olduğu gibi yerli ürünlerde de KDV muafiyetinin sağlanması. f- Yek kapsamında üretilen elektrik enerjisinin kamu tarafından öncelikli satın alınmasının sağlanması. g- Yek yatırımlarının yatırım teşvik paketinin içine alınması ve enerji sektörünün stratejik yatırımlar kapsamında değerlendirilmesi. h- Arazi izinleri ile ilgili teşvik süresinin uzatılması. ı- Yıllık lisans bedeli ile ilgili teşvikin uzatılması.

2 ) İZİNLER a- RES kurulum sürecinde hangi izinlerin alınması konusunda belirsizlikler bulunması, idareler arasındaki koordinasyon eksikliği ve sürece çok farklı idarelerin dahil olması nedeniyle yatırımcılar üzerindeki bürokratik yükün artması, uygulama farklılıkları-yeknesaklığın olmaması, izin işlemlerinin tek bir elden yürütülmemesinin doğurduğu sıkıntılar. b- Gerçekleşmesi bir başka sürecin ön koşulu olan ve birbirini kilitleyen izin süreçlerin (örneğin radar izni alınmadan imar izni alınamaması) yeniden düzenlenmesi ve daha esnek, paralel yürütülebilir bir mekanizmaya dönüştürülmesi zorunluluğu.

c- TÜBİTAK TEA İzinleri ( Genel Kurmay Başkanlığının yanında MİT ‘inde devreye girmesi ile buna yönelik izinlerin alınmasında süreç çok uzamakta ve inşaat öncesi dönemi büyük bir kısmı buna harcanarak, tesislerin devreye alınması aksamaktadır ayrıca türbin yeri değişikliği olması halinde sürecin yeniden başlayarak süreci uzatmaktadır. d- Orman, Maden, Mera, Tarım alanı kullanımı izinlerinin alınmasının zorlukları gerek ölçüm gerek lisans sonrası arazi tahsislerinde sıkıntılar yaşanmasına neden olmaktadır. Arazi tahsisi için gerekli olan ( izin ve irtifak tesislerinde) Başbakanlık izninin beklenmesi süreci tıkamaktadır.

e- ÇED İzinleri: Sürecin çok uzun olması Tatbikatta proje tanıtım dosyası ile ÇED raporu arasında istenen bilgi belgelerde fark bulunmaması Sit alanlarında, milli parklarda, yaban hayatı sahalarında süreçlerin çok uzun olması ve RES’lere izin verilmemesi. f- Kamulaştırma: Kamu yararı kararının Bakanlar Kurulu kararı ile olmasının süreci uzatması ve eski uygulamanın benimsenmesi gerekliliği g- MİGEM, Sivil Havacılık ve Devlet Hava Meydanları gibi kurumlarla çalışma yürütülerek RES yapımı mümkün olmayan bölgelerin belirlenmesi ve buna yönelik bir dökümanın yayınlanması.

3) ÖLÇÜMLER a- Ölçüm yapılacak sahalara ilişkin izinlerin alınmasında Tarım İl Müdürlükleri, Hazine veya Orman Genel Müdürlüğü ve Başbakanlık ile yaşanan sorunlar b- Ölçümlerin günlük olarak Meteoroloji Genel Müdürlüğüne bildirilmesi zorunluluğunun ticari sır açısından sakıncalarının bulunması c- Her bakım, onarım, direk yenileme ve benzeri tadilatlarda MGM elemanlarının sahaya gelmesi zorunluluğunun yaratmış olduğu külfet. d- Ölçüm yapan şirketle lisans başvurusunda bulunan şirketin aynı olmasının zorunlu tutulmamasını getirdiği sıkıntılar e- Ölçüm şartının başvurunun tekli hale gelmesinden sonra istenmesine dair bir metod geliştirilmesi.

4 ) YENİ BAŞVURULARIN ALINMASI a- RES lisans müracaatlarının sürekli açık tutulması başvuru alımlarının belli tarihlerle sınırlandırılmaması. b- Yatırımcının dilediği bölgede ölçüm yaparak EPDK’ya başvurması bundan sonra TEİAŞ’ın görüşünün alınması. c- Önlisans kavramının getirilmesi d- Önlisans döneminde hisse devrine izin verilmemesi. e- Rüzgar enerji santralleri için başvuru esnasında santralin idari ve planlama açısından ÇED- mülkiyet-radar ve havaalanı-arazi vasıfları-maden ruhsatları açısından değerlendirildiği bir ön rapor ile projenin teknik açıdan değerlendirildiği enerji analiz raporlarının istenmesi.

5 ) KAPASİTE ARTIŞI a- Yatırım yapan Şirketlere Kapasite artışı talebi için tesisin işletmeye geçmesinin beklenmemesi b- Kapasite artışı için aynı trafo merkezine birden çok başvuru olması ve bu başvurunun TM kapasitesinden fazla olması halinde yatırımcılara eşit ve hakkaniyetli bir dağıtım yapılmasına yönelik çözüm üretilmesi. c- İşletmedeki santrallerin yan sahalarının da santral sahasına dahil edilmek suretiyle kapasite artışına izin verilmesi. d- İşletmedeki tesislere kapasite artışı imkanının sağlanmasının sektöre ve ekonomiye olumlu katkı sağlaması nedeniyle mevzuattaki yerinin korunmasının sağlanması.

6 ) BAĞLANTI SORUNLARI a- Özel sektör tarafından kurulacak olan TM ve enerji nakil hatları için yatırımcıyı caydırmayacak hızlı ve etkin bir geri ödeme mekanizmasının oluşturulması gerekliliği. b- TM ve enerji nakil hatlarının TEİAŞ tarafından ihale edilip, yatırımcı tarafından karşılanacak bedelin ihale sonucuna göre belirlenmesi ve geri ödemelerin bu bedel üzerinden yapılması. c- Tesislerle ilgili özellikle TM ve enerji nakil hatlarının farklı şirketlerin ortak kullanım haklarıyla ilgili mevzuatın netleştirilmesi.

7 ) PMUM CEZAİ ŞARTLARI a- PMUM gün öncesi piyasası fiyatlarından alım garantisi verilmesi devlete ek bir külfet getirmeyeceği gibi daha gerçekçi ve sürdürülebilir bir teşvik oluşmasını sağlayacaktır. b- PMUM kurallarına rüzgar enerjisi karakterinin uyumsuzluğundan kaynaklanan cezai şartların yerinde olmaması ve buna ilişkin düzenlemelerin yapılması gerekliliği. c- Üretim tahminlerinin sistem işletmecisi bünyesinde kurulacak merkezden üretime en yakın zamanda yapılması.

8 ) İLETİM BEDELLERİ ARTIŞLARI a- İletim bedellerinde bazı bölgelerdeki fahiş artışların getirdiği yükler. b- İletim kapasitesinin %30 unu kullanan RES’ler ile %90 ını kullanan TES’lerin aynı bedeli ödemesinin adil olmaması.

9 ) TEİAŞ YARIŞMA SÜRECİ a- Katkı payı tekliflerinin gereken seviyenin çok üzerinde olması, bu nedenle tesislerin hayata geçirilememesi ve bağlantı kapasitelerinin bu sebeple bloke edilmesi. b- Yarışma sürecinde verimlilik esasının dikkate alınmaması. c- Yarışmanın katkı payı uygulaması yerine MW başına ödenecek bir bedel üzerinden yapılması. d- İletim planlamasının alınan başvurulara göre azami RES’in bağlanabileceği şekilde sürekli revize edilmesi. e- Bağlantı noktalarının açıklanarak o bölgelerdeki aynı şartlardaki RES projelerinin en son çare olarak yarıştırılması f- RES lisans başvurusu müracatlarının alımından önce izin ve imar için gerekli görüşlerin istenmesi g- Teminat mektubu tutarlarının gözden geçirilmesi

10) FİNANSMAN a- Teşvik fiyatının yetersizliğinin bu projelere finansman sağlanmasında yetersiz kalması. b- Finansman temininde yüksek öz sermaye oranlarının istenmesi. c- Devlet bankalarının RES projelerine finansman sağlamasının kolaylaştırılması için özel bir fon uygulamasına yönelik çalışmaların yapılması zorunluluğu. 11) YEŞİL ELEKTRİK SATIŞI Yeşil elektrik satışına ilişkin herhangi bir düzenleme ve denetim mekanizması olmadığı için tedarikçiler tarafından verilen beyanların doğruluğunun sorgulanmaması.

TÜRKİYE RÜZGAR ENERJİSİ SEKTÖR TOPLANTISI TEŞEKKÜRLER… HATAY / 15.02.2103