Ders: BTO719 Eğitsel Oyun Tasarımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Chapter 13: Multi-Player Murat Yücel. 1- Multi-player kavramına genel bakış 2- Motivasyon 3- Multi-player oyun yapıları 4- Tasarım faktörü 5- Multi-player.
Advertisements

Chapter 13: Multi-Player
MULTI-PLAYER Damla KIZILTAŞ. Overview  “No one on their death bed ever said, ‘I wish I’d spent more time alone with my computer.’” — Dani Bunten Berry.
Multi-Player Erdi Okan YILMAZ BTÖ616 - Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı | 2010.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
2 Yatırım Karlılık Analizleri Finansal Analizler Basit Yöntemler İndirgenmiş Yöntemler Karlılık Yöntemi Geri Ödeme Süresi Yöntemi Net Bugünkü Değer Yöntemi.
YAPIM KUŞAĞI ÜRETİYORUM ETKİNLİĞİ.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 4
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
SİMÜLASYONLAR Simülasyonlar Gerçek hayata en yakın yöntem olması, ilginç ve motive edici yönleri nedeni ile diğer yöntemlere göre gittikçe fazla.
Program Tasarım Modelleri
EQUIZSHOW.
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
04/02/2011İhsan DEMİREL1. GELİŞTİRİLEN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMININ ÖZELLİKLERİ aylık çocuklara yöneliktir. Çocuk merkezlidir. 04/02/2011İhsan.
PROXY SERVER Eren AKGÜL Proxy Server  Vekil sunucu veya yetkili sunucu, internete erişim sırasında kullanılan bir ara sunucudur. Adanmış.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Oyun Geliştirme Dokümantasyonu
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Bütünleştirme uygulamaları
Bu sorunlar neden çözülmeli?
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
Güvenli İnternet Kullanımı
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ
Program Tasarım Modelleri
Kırınım, Girişim ve Müzik
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Bilinçli Tercih Seminerine
Ders Sorumlusu: Prof. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Gamze MERCAN
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sivil Toplum Kuruluşlarının Kanun Yapım Sürecindeki Rolü
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
Geliştirme Genel Müdürlüğü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ders 12 Defansif Oyun.
Gelişim ve Temel Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
MODÜL 5.1 arabuluculuk AŞAMALARININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ULUSLARARASI İŞLETMECİLİK bölümü
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Chapter13 Multiplayer Game Design Theory & Practice Richard Rouse, 2005 Ders: BTO719 Eğitsel Oyun Tasarımı Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Mustafa TEPGEÇ 9/18/2018 Eğitsel Oyun Tasarımı

İçindekiler Giriş Motivasyon Oyun Yapıları(The Forms) Tek Sistem Üzerinden Çok Kullanıcılı Bir Ağ Üzerinden(Online) Çok Kullanıcılı Tasarım Faktörleri(Design Considerations) Güçlü Yönleri Açığa Çıkarma(Playing to Strengths) Acemileri Kaçırmamak(Protect Newbies) Sosyalleşme Oyun Geliştirme(Development Issues) Oyunun Test Edilmesi ve Geribildirim 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Giriş Hiç kimse ölüm döşeğinde keşke bilgisayarımla biraz daha vakit geçirebilseydim demez. -D.B. Berry Bazı kesimlerce tek kullanıcılı oyunlarda yalnızlık arayışı olduğu düşüncesi hakimdir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Giriş İlginç olan şu ki kimse kitap okumayı, müzik dinlemeyi, matematik çalışmayı harcanılan zamandan dolayı utanılacak bir şey olarak görmez. Oyunların ve bu meşgalelerin arasındaki temel fark, tek kullanıcılı bilgisayar oyunlarında gerçekte başka insan olmamasına rağmen, diğer insanlarla eş zamanlı etkileşimin olduğu yanılsamasıdır. Çok kullanıcılı oyunlar, tek kullanıcılı oyunlara göre daha fazla etkileşim sağlar ve daha az antisosyal izlenimi verirler. Oysa kullanıcı çevrimiçi oyunlarda da bir odada yalnızdır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Motivasyon Çok kullanıcılı oyunlar oyunculara rekabet ve mücadele imkanı sunmaktadır. Bu imkanlar ne kadar artarsa oyuncu da o kadar fazla süre oyunda kalacaktır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Motivasyon İnsanların çok kullanıcılı oyunları oynamasının önemli bir nedeni de sosyalleşmek. Gerçek rakiplerle mücadele etmek oyuncular için sosyal deneyim, övülme, içsel bir ödül ve derin bir etkileşim deneyimi sağlamaktadır. Çok kullanıcılı oyunları tasarlarken, tasarımcılar bu özelliklere dikkat etmelidir. Çok kullanıcılı oyunlar oyuncuyu daha çok motive etmekte ve yapay zekaya göre daha dinamik deneyimler sağlamaktadır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Oyun Yapıları Tek sistem üzerinden çok kullanıcılı: Pro Evolution Soccer(PES), Street Fighter Bir ağ üzerinden çok kullanıcılı: Knight Online, Counter Strike Bu iki oyun yapısı da çok kullanıcılı deneyim sunsa da, aslında birbirinden oldukça farklı özelliklere sahiptir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Tek Sistem Üzerinden Çok Kullanıcılı Ağ bağlantısının sınırlılıkları nedeniyle tek sistem üzerinden oynanılmasına rağmen, bir ağ üzerinden(online) oynanan oyunlara göre uzun süre daha popüler olmuştur. Tek sistem üzerinden oynanan tek ekranlı oyunlarda oyuncuların birbirini beklemek zorunda olması sorun olabilir. Bu problemin çözümü için bölünmüş ekran oyunları gelmiştir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Bir Ağ Üzerinden(Online) Çok Kullanıcılı Bir ağ üzerinden oynanan çok kullanıcılı oyunlarda oyuncular, birbirlerini fiziksel olarak göremedikleri için kendilerini oyuna daha fazla kaptırabilmektedir. Bu tarz oyunlar insanların hiç tanımadıkları birileriyle güçlü bağlar kurmasını ve etkileşim halinde olmasını sağlar. Counter Strike gibi oyunlarda, bölünmüş ekranda oynanılanın aksine diğer kullanıcıyı görmeden oynandığı için bu oyunu daha zorlu hale getirir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Bir Ağ Üzerinden(Online) Çok Kullanıcılı Bir ağ üzerinden oynanan oyunların bazılarında sohbet odaları bulunur. Oyuncular e-posta gibi kanallarla da iletişim kurabilir ama bu oyunu oynamaya teşvik eden bir yol olmaz. Sohbet alanlarını oyunla birlikte vererek oyuncuların hem iletişim kurabilmeleri hem de oyuna devam edebilmeleri sağlanabilir. Oyuncular görevlerini tamamlayabilir, bir ev inşa edebilir ya da zamanının tamamını diğer oyuncularla sosyalleşmek için kullanabilir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Tasarım Faktörleri Çok kullanıcılı oyunlarda tek kullanıcılı oyunlardan farklı olarak oyuncular oyunu durduramazlar. Bu nedenle tasarımcı oyunculara esneklik sağlayabilmelidir. Oyuncu öldükten sonra yeniden doğma(respawn) süresini kendisi seçebilmeli, oyunu durdurmak istediğinde güvenli bir yere geçebilmelidir. Çoğu oyuncu oyunu oynamak için ne kadar süreleri olduğunu bilmek ister. Oyuncular oyunu uzun bulurlarsa, oyun ortasında oyundan çıkabilirler. İnsanların Monopoly’i oynamak istememelerinin sebebi budur. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Tasarım Faktörleri Oyun tasarlarken mümkünse oyuncular kaybederken bile bir ilerleme olduğunu hissetmelerine izin verin. Bu, oyuncuların umutlarının yıkılmasına engel olur. Negatif geribildirim oyunda geri kalmış oyuncuların avantajlı oyunculara yetişebilmeleri için uygulanan bir yöntemdir. Mario Kart oyununda oyuncular arasındaki yarışın yakın tutulması negatif geribildirime örnek olarak gösterilebilir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Tasarım Faktörleri Oyunculara avatarları üzerinde değişiklik yapma izni vermek oyuncuları oyuna daha çok bağlayacaktır. Oyunculara oyun sırasında avatarını, göz rengini, kıyafetlerini değiştirme şansı vermek oyuncuya daha çok buradalık hissi verebilir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Tasarım Faktörleri Çok kullanıcılı oyunlarda “Tasarımcı burada benden ne yapmamı istiyor” düşüncesi yerine “Hangi taktik beni diğer oyuncuların önüne geçirecek” düşüncesi hakimdir. Oyun tasarımınız oyunculara kendi taktiklerini geliştirebilmelerine olanak sağlamıyorsa, acemi oyuncular oyuna karşı ilgilerini hızlı bir şekilde kaybedebileceklerdir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Güçlü Yönleri Açığa Çıkarma Tek kullanıcılı oyunlardan çok kullanıcılı oyunlara geçerken tasarımcıların düşündükleri ilk şey yapay zeka ile yönlendirilen rakipleri insanla tarafından yönlendirilenlerle değiştirmektir. Bu durum oyuncular için daha çekişmeli ve dinamik bir deneyimi garantileyen bir seçenektir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Güçlü Yönleri Açığa Çıkarma Çok kullanıcılı oyunlarda işbirlikli şekilde hareket etmek önemli bir unsur olmasına rağmen, bunun sağlanması ayrı bir meseledir. Bunun nedeni oyuncu eğer bir görevi tek başına, grup halinde yapabildiğinden daha iyi yapabileceğini düşünüyorsa oyuncu onu tek başına yapmayı tercih edecektir. Battlefield 1942 oyuncuların grup halinde çalışmasını zorunlu kılar, oyuncular bu deneyimi tek başına yaşayamazlar. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Acemileri Kaçırmamak Acemi oyuncular en değerli oyunculardır. Oyun tasarımcısının işi onları oyunun mekaniği ve taktiklerini tanımaları için yeterince uzun süre oyunda tutabilmektir. Bu oyunun uzun süre başarılı kalması için önemlidir. Acemi oyunculara yardım edebilmek için oyun özellikleri en düşük düzeyde tutularak oyunda mümkün olduğunca basit kontroller olmalıdır. Aksi takdirde acemi oyuncular oyunu oynamaktan vazgeçebilirler. Bunun için offline eğitim alanları sunulabilir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Sosyalleşme Oyuncuların çok kullanıcılı oyunlara ilgi duymasının ana nedenlerinden biri sosyalleşme isteğidir. Birçok insan Everquest oyununu öncelikle sosyalleşmek için oynamaktadır. Kadınların first person shooter tarzı oyunlardan ziyade bu oyunu tercih etmesinin sebebi de daha çok sosyalleşme isteklerinin olduğundan kaynaklanmaktadır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Sosyalleşme Oyuncuların aileleriyle birlikte bir oyun oynamaları oyunun kurgusundan çok birbirleriyle vakit geçirme yani sosyalleşme isteklerinden kaynaklandığı söylenebilir. Tasarımcı özellikle çevrimiçi oyunlarda sosyalleşmenin sınırlarını zorlamalıdır. Bunun için de ilk olarak oyuncuların kendi aralarında konuşabileceği bir arayüz hazırlamalıdır. Bugünlerde birçok çevrimiçi oyun bunu sağlamaktadır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Oyun Geliştirme Oyun geliştiricilerin bir oyunu geliştirmeden önce ne tarz bir oyun geliştireceklerini belirlemeleri gerekmektedir. Tek kullanıcılı mı? Çok kullanıcılı mı? Eğer bir oyun geliştirildikten sonra buna karar verirseniz, çok geç olabilir. Oyunun tek kullanıcılı versiyonu ile çok kullanıcılı versiyonu benzer olmalıdır. Eğer birbirinden tamamen farklı olursa oyuncu öfkelenip oyunu bırakabilir. Elbet farklılıklar olacaktır, ancak oyuncu aynı oyunda olduğunu hissetmelidir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

Oyunun Test Edilmesi ve Geribildirim Oyunun geliştirme aşamasında oyuncuların beklentilerini tahmin etmek güçtür. Oyuncuları yaşadığı veya yaşayacağı sorunları tespit edebilmek için oyun test edilmelidir. Oyuncuların geribildirimleri dikkate alınmalıdır. Bu oyuncuların oyun sürecinde yaşadıkları olumlu ya da olumsuz deneyimleri belirlemeye ve oyunun yeniden düzenlenmesine katkı sağlar. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI