Konaklama İşletmelerinde Finansal Yönetim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
2 Yatırım Karlılık Analizleri Finansal Analizler Basit Yöntemler İndirgenmiş Yöntemler Karlılık Yöntemi Geri Ödeme Süresi Yöntemi Net Bugünkü Değer Yöntemi.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
©McGraw-Hill Education, 2014
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
SAĞLIK TURİZMİNDE ÖNEMLİ TIBBİ DESTİNASYONLAR 1. Sağlık Turizminde Öne Çıkan Destinasyonlar Global ölçekte değerlendirildiğinde son yılda bazı ülkelerin.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
DÜNYADA SAĞLIK TURİZMİNE GENEL BAKIŞ Öğr.Grv. Dr. Funda AKDURAN.
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
Pazarlama Çevresi.
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
KİŞİSEL HİJYEN.
Pazarlama İlkeleri.
TÜM MOTORLU TAŞIYICILAR KARŞILIKLI SİGORTA KOOPERATİFİ
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
TOBİN VERGİSİ.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
FİNANSAL KARAR TÜRLERİ
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
BARALAR.
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
Türkiye’nin Alternatif Turizm SWOT Analizi -Tartışma-
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
FİNANSAL PLANLAMA.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
PAZARLAMADA FİYATLAMA
İK MAKALESİ.
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Uluslararası Sermaye Hareketleri
YAT VE MARİNA İŞLETMELERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
Küreselleşme tartışmaları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
Uluslararası İşletme Yönetimi
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Çevre teknikeri kimdir?
Ürün ve Hizmetler İçin Kapasite Planlaması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
Çevre teknikeri kimdir?
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Konaklama İşletmelerinde Finansal Yönetim
Sunum transkripti:

Konaklama İşletmelerinde Finansal Yönetim

Öğrenme Hedefleri Bu üniteyi tamamladığınızda, Turizm kavramının ne anlama geldiğini ve bu sektörün gelişimini etkileyen faktörleri, Turizm sektörünün özelliklerinin neler olduğunu, ülkemizde ve dünyada son yıllardaki gelişmelerini, Turizm sektöründe yer alan konaklama işletmelerini diğer işletmelerden farklı kılan nedenleri, özelliklerini ve konaklama işletmelerinin çeşitlerini öğreneceksiniz.

Turizm ve Konaklama İşletmeleri Turizm Kavramı Turizm, zaman içinde tüm dünyada ve ülkemizde günden güne gelişen ve önemi giderek artan bir sektör olarak öne çıkmaktadır. Ülkemizde özellikle 1980’li yıllardan itibaren turizm alanında önemli gelişmeler yaşanmış olup, toplam gayri safi milli hâsıla içinde bu sektörün payı önemli bir düzeye gelmiş bulunmaktadır. Ülkemiz gerek coğrafik konumu gerekse iklimsel özellikleri nedeniyle turizm açısından gelen turistler itibariyle son derece etkileyici bir yapıya sahiptir. Turizm, esas olarak yoğun bir emek istihdamına gereksinim duyması, farklı kültürlerden olan insanları bir araya getirmek suretiyle kaynaştırması ve ülke ekonomisi içinde son derece etkili olması gibi nedenlerle tüm dünyada önemsenmektedir.

Turizm sektörünün gelişmesini etkiyen faktörler aşağıda sayılmaktadır: • Turizm alanında hizmet veren işletmelerin sayısı ve özellikleri, • Doğal kaynaklar, tarihsel, dinsel, arkeolojik ve mitolojik değerlerin varlığı ve bunların sunum özellikleri, • Ülkenin altyapısı ve ulaşım ile ilgili özellikleri, • Savaşlar, olağanüstü koşullar (Doğal afetler vb.) ile salgın hastalıklar gibi unsurların bulunması, • Ekonomi ile ilgili şartlarının uygun olması, (Enflasyon, ekonomik krizler, döviz darboğazları vb. gibi.) • İstihdam özellikleri, • Turizm ile ilgili yasal düzenlemeler ve teşvik uygulamaları. Turizm yerleşme niyeti olmaksızın çeşitli amaçlarla kültür ya da sanat hareketleri nedeniyle bireysel ya da topluluk halinde yapılan seyahatler olarak tanımlanmaktadır. Turizm faaliyetinde bulunan kişiler sürekli yaşamakta oldukları yerlerin dışına çıkmakta ve bu seyahat için harcanan süre bazı etkenlere bağlı olarak değişebilmektedir. Ancak buradaki ortak nokta, seyahatin sonucunda tekrar hareket edilen yere geri dönülmesidir.

Turizm sektörü kendi dışında kalan diğer sektörleri etkilerken aynı zamanda bu sektörlerden de etkilenmektedir. Bu nedenle oldukça karmaşık bir yapıya sahip bulunmaktadır. Turizmin Özellikleri Turizmin özellikleri aşağıda sayılmaktadır: • Turizm, bir dizi olay ve ilişkiler bütünüdür. • Bu olaylar ve kişiler, çeşitli yerlere seyahat eden insanların hareketlerinden ve konaklamalarından kaynaklanır. Bu özellik, konunun hem bir dinamik boyutunun (seyahat) hem de statik boyutunun (konaklama) olduğunu ortaya koymaktadır. • Seyahat ve konaklama, normal olarak yaşanılan ve çalışılan yerlerin dışında kalan yerlerde olmaktadır. Böylelikle, seyahat edilen ve konaklanan yerlerde sürekli yaşayan ve çalışan insanlarınkinden farklı faaliyetler ortaya çıkmaktadır. • Seyahatler, geçici ve kısa dönemli bir nitelik taşımaktadır. Seyahate çıkan kişinin birkaç gün, hafta ya da ay içerisinde geriye dönme niyeti bulunmaktadır. • Ziyaret edilen yerlerde kazanç sağlamaya yönelik çalışma söz konusu değildir. Turizm, iş bulmak ya da iş kurmak gibi amaçlarla yapılmamaktadır.

Dünyada ve Türkiye’de Turizm Son yıllarda giderek kötüleşen dünya ekonomisi, petrol fiyatlarının artması ve kur farklarındaki ani değişiklikler nedeniyle Avrupa başta olmak üzere tüm dünya ülkelerinde turizmin büyüme trendinde bir gerileme yaşanmaktadır. 2008 yılında dünyanın en çok turizm gelirine sahip ilk 10 ülkesinin sıralamasında bazı değişikler olmuştur. Gelen yabancı turist sayısında Türkiye 7. sıraya yükselerek Almanya ve Malezya’yı geride bırakmıştır. Türkiye’nin 2009 yılı turizm geliri 2008’e göre % 13,2 azalarak 21,3 milyar dolar olarak belirlenmiştir.

Tablo I: Dünyada Turizm 2009 (Gelen Yabancı Turist Sayıları İlk 10) Milyon 1 Fransa 74,2 2 A.B.D 54,9 3 İspanya 52,2 4 Çin 50,9 5 İtalya 43,2 6 İngiltere 20,8 7 Türkiye 25,5 8 Almanya 24,9 9 Malezya 22,1 10 Meksika 21,5 Türkiye 25,5 milyon turistle, dünyada en çok turist çeken 7. ülke konumundadır.

Tablo II: Dünyada Turizm Geliri İlk 10 (2009) Milyon $ 1 A.B.D 94,2 2 İspanya 53,2 3 Fransa 48,7 4 İtalya 40,2 5 Çin 39,7 6 Almanya 34,7 7 İngiltere 30,1 8 Avustralya 25,6 9 Türkiye 21,3 10 Avusturya - Türkiye 21,3 milyar dolarla, dünyada en çok turizm geliri elde eden 9. ülke konumundadır.

Gelişmekte olan birçok ülke açısından turizmin çekici yönlerinden en önemlisi, ekonomik yararlılığını kısa sürede gösterebilmesidir. Bir turizm yatırımının getiri sağlamadan önceki hazırlık dönemi, diğer sektörlerdeki yatırımlara oranla çok daha kısadır. Turizm, başarılı bir tanıtım kampanyasından bir ya da iki yıl sonra, büyük gereksinim duyulan döviz girdisini sağlayabilen, gelir ve istihdam artışı yaratabilen bir sektördür. Özellikle gelişmekte olan ülkelerin ekonomik kalkınmalarını gerçekleştirmede karşılaştıkları en büyük sorun olan döviz darboğazının aşılmasında, turizm sayesinde elde edilen dövizler bir çıkış yolu olabilmektedir.

Konaklama İşletmeleri ve Özellikleri Günümüzde insanların sosyal ve ekonomik statülerindeki iyileşmeler, turizm ve ulaştırma sektöründeki gelişmeler ile modern konaklama olanaklarının artması insanların turizm faaliyetlerine katılmalarına imkân vermektedir. Turizm faaliyetleri içerisinde en önemli unsurlardan birini konaklama işletmeleri oluşturmaktadır. Çünkü oteller bulundukları ülkelerin ekonomik, kültürel, sosyal vb. yapılarının gelişmesinde çeşitli olanaklar sağlamaktadır. Geçici veya devamlı olarak yerleşme yerinden ayrılan kişinin en önemli gereksinimi konaklamadır. Turistin gittiği yerde en yakın ve sıkı bağlılığı olan husus konaklama tesisleridir. Turistik bölgelerin yabancı turistler tarafından ziyaret edilebilmesi konaklama olanağının bulunup bulunmaması ile yakından ilgilidir. Diğer bir deyişle; turistik bölgelerin turizm açısından önemli olabilmesi konaklama tesisleri özelliklerine bağlı bulunmaktadır

İnsanların seyahatleri sırasında ortaya çıkan en önemli gereksinimlerinden biri konaklama olup; bunun giderilmesi yönünde konaklama işletmeleri adı verilen turistik tesisler ortaya çıkmıştır. Konaklama işletmeleri otel, motel, villa, pansiyon, kamp, karavan tesisi, apartman daireleri, dağ evleri, tatil merkezleri vb. şekillerde olabilmektedir. Bu tesislerin temel fonksiyonu, buralarda konaklayan kişilere yatma yeri sağlaması şeklindedir. Bununla birlikte konaklama işletmelerinde kalan kişilerin yeme, içme, eğlence v.b. gereksinimlerinin de karşılanması gerekmektedir. Konaklama işletmelerinin en önemlilerinden biri olan “otel”; insanların konaklama, beslenme ve diğer ihtiyaçlarını karşılamayı meslek olarak kabul eden ekonomik ve sosyal işletmedir, şeklinde tanımlanmaktadır.

Burada sözü edilen koşullar asgari koşullar olup, günümüzde faaliyet gösteren büyük oteller müşterilerine bu olanaklardan çok daha fazlasını sağlamakta; herhangi bir gereksinimleri için otelden ayrılma olasılığını ortadan kaldırmaktadırlar. Konaklama işletmeciliğini diğer işletmelerden ayıran başlıca özellikler aşağıda yer almaktadır: Konaklama işletmelerinde sabit yatırım tutarı diğer endüstri kollarına göre toplam yatırım içinde daha büyük yer tutmaktadır. Konaklama işletmelerinde üretilen hizmetler stoklanamaz. Üretilen yiyeceklerin en kısa zamanda tüketilmesi gerekmektedir. Konaklama işletmelerinde hizmet faktörü ön planda olduğu için emek–yoğun işletme olarak sayılmaktadır. Konaklama işletmeleri kuruluşta ve faaliyetlerinin devamında büyük sermayeye gereksinim duyarlar. Turizm piyasasında talep, önceden kesin şekilde tahmin edilmesi güç olan ekonomik ve politik koşullara bağlı olduğundan konaklama işletmelerinde risk olasılığı daha yüksektir. Konaklama işlemelerinin doluluk oranı arttıkça, maliyetlerin belirli bir sınıra kadar indirilmesi ve işletme içi optimum kapasiteden faydalanma olanağı vardır.

Çalışan personelin, özellikle müşteri ile temasta olan personelin anlayışlı ve müşteri psikolojisinden anlayan kimseler olması gerekmektedir. Otomasyona dayalı olmaması ve bu işletmelerde çok sayıda personelin istihdamı sosyal sorunların ön planda yer alması sonucunu doğurur. Çünkü konaklama sektörünün esası insan unsuruna dayanmaktadır. Bu işletmeler ulusal turizm pazarının dışına taşan uluslararası turizm piyasasının ihtiyaçlarını da karşılamaya zorunlu olduklarından, hizmetlerin satışı büyük önem arz eder. Turizm sektöründe faaliyet gösteren tüm konaklama işletmeleri, turizm hizmetlerini özelliği gereği, birbirleriyle uyumlu olma, yakın iş birliği ve karşılıklı yardımlaşma içinde bulunma zorunluluğu duyarlar. Bina, donatım, makineler, aletler gibi sürekli kullanım maddeleri işletmelerin faaliyetlerinde ve bu faaliyetlerin sürekliliğinde önemli bir yer tutar. Konaklama işletmelerinin aktiflerinin % 85–90’ını duran varlıklar, % 10–15’ini dönen varlıklar meydana getirmektedir. Talep; politik, ekonomik ve iklim koşullarıyla sıkı sıkıya ilişkili olduğundan özellikle mevsim otellerinde talep tahmininde ve fiyatlandırmada güçlük çekilmektedir.

Konaklama İşletmelerinin Sınıflandırılması Özetle ifade etmek gerekirse, konaklama işletmelerinin, insan gücüne dayanan, dinamik ve sürekli hizmet veren işletmeler olduğunu söylemek mümkündür. Konaklama İşletmelerinin Sınıflandırılması Konaklama işletmelerinin sahip oldukları özelliklere göre çeşitli sınıflandırmalara esas alınması mümkündür. Bunlardan ilki konaklama işletmelerinin özsermaye tutarları, istihdam ettiği eleman sayısı, oda–yatak sayısı gibi kriterlerin esas alınması suretiyle yapılan sınıflandırma olup; buna göre konaklama işletmeleri büyük, orta ve küçük oteller şeklinde gruplandırılabilmektedir. İkinci ayrım ise ülkemizde yürürlükte bulunan yasal düzenlemelere göre yapılmaktadır.

Turizm Yatırım ve İşletmeleri Nitelikleri Yönetmeliğine göre, oteller sahip oldukları yıldız sayısına göre (Beş yıldızlı, Dört yıldızlı oteller olarak) turistik oteller ve turistik olmayan oteller şeklinde sınıflandırılmaktadır. Bunlardan “Turistik Olmayan Oteller” ülkemizde turizm ile ilgili mevcut yasal düzenlemelere göre gerekli şartlara sahip olmayan otellerdir. Üçüncü bir ayrım ise konaklama işletmelerinin faaliyette bulundukları dönemler itibariyle yapılmaktadır. Buna göre, yıl boyunca faaliyette bulunan oteller (Örneğin şehir otelleri) ile sadece yılın belirli bir dönemi faaliyette bulunan oteller (Örneğin Kayak merkezlerinde veya deniz kenarlarındaki oteller) şeklinde bir sınıflandırma yapılabilmektedir.

Kaynakça Doç. Dr. Selda Aydın , Konaklama İşletmelerinde Finansal Yönetim , Ankara 2011, s. 1-192