Kudüs.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mescid-i Aksa Gerçeği.
Advertisements

AÇLI SEFERLERİ Sedat ALTAŞ.
Malazgirt savaşından sonra Türklerin Anadolu’ya
Hz. Muhammed (s.a.v.) İnsanlara Değer Verirdi
ŞEHİRLER VE ETKİ ALANLARI
Balkanlar Balkanlar güneyde Akdeniz,kuzeyinde Tuna, Sava ve Kupa nehirleri, doğusunda Karadeniz, güneydoğusunda Ege ve Marmara Denizi ve güneybatısında.
ORTAÇAĞDA AVRUPA TARİHİ
Medeniyetlerin kesişim noktası
Tarafından yayınlanmaktadır.
ANADOLU SELÇUKLULARI VE HAÇLILAR
REFORM.
Bazı gerçekleri görmek istemeyiz..
Avrupa Hun Devleti.
Bayrağı-Armasi Coğrafi durumu  Ülkenin toplam yüzölçümü yaklaşık 2586 kilometrekaredir.  Başkenti ülkeyle aynı adı taşıyan Lüksemburgtur.  Nüfusu.
VAHYE DAYALI DİNLER.
Hristiyanlık Günümüzde Yaşayan Dinleri Tanıyalım
TARİHSEL SÜREÇTE ŞEHİRLER
İstanbul’un fethi İstanbul'un Fethi, 29 Mayıs 1453'te, şehri günlerdir kuşatan Osmanlı ordusunun, şimdi İstanbul olarak bilinen, o.
ALACAHÖYÜK.
“KORDİNATLAR DÜNYASI”
DÜNYA ÜZERİNDEKİ BİR YERİ UZAYDAN BAKTIĞINIZDA NASIL TARİF EDERDİNİZ?
Salih Zeki Anadolu Lisesi
DİNLERDE İBADET YERLERİ
Hac ve Umre İle İlgili Mekânlar
Yahudilik-Musevilik Yehova Hz.Musa Tevrat M.Ö civarında Kudüs
Hz. Muhammed (sav)'in Medine'de İlk Faaliyetleri
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
A Kartallar Diyarı RNAVUTLUK.
İSTANBUL’UN FETHİ Recep BOZKURT SLAYTIMIZ SESLİDİR.
DİN ve DEVLET İLİŞKİLERİ
İncil kelime olarak müjde, talim ve öğretici anlamlarına gelmektedir. Allah (C.C.) Teala Hz. İsa aracılığıyla Yahudilere gönderilmiştir. Ancak Yahudiler.
Hazırlayan Muhammed ARTUNÇ
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
EYYUBİLER.
MARDİN COĞRAFYASI BÖLGESİ: G.DOĞU ANADOLU NÜFUSU : YÜZ ÖLÇÜMÜ: 8891 KM KARE İLÇE SAYISI : 9 İLÇE İLÇELERİ : KIZILTEPE,NUSAYBİN,DERİK,MAZIDAĞI,MİDYAT,S.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
Nuran BOYRAZ Tarih Öğretmeni HAÇLI SEFERLER İ (1096–1270) XI. yy.'ın sonlarından XIII. yy.'ın sonlarına kadar Hıristiyanların güçlenen Müslüman dünyasına.
LOGO Öğrenciler: Beyzanur Akdağ Songül Pulat Nazlı Doğan ADIYAMAN Danışman Öğretmen Haşim Taş.
ANADOLU (TÜRKİYE) SELÇUKLU DEVLETİ.
ŞEHİRLERİN FONKSİYONLARI VE ETKİ ALANLARI
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
Ortaçağın Genel Özellikleri: _Devletlerin merkezi otoritesi zayıf. _Feodalite rejimi toplumları baskı altına almıştır. _Papalar hem dinsel, hem siyasal,
Avrupa’da, hangi savaşın sonucunda, Haçlı Düşüncesi ortaya çıkmıştır?
HAÇLI SEFERLERİ.
GÜL KOKULU PEYGAMBERİMİZİN YAŞADIĞI ÇEVRENİN RESİMLERİ
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
HIRISTIYANLIK. Hristiyanlık, 1.YY da Hz. İ sa’nın tebli ğ iyle ba ş lamı ş tır. Hz. İ sa’nın do ğ du ğ u yıllarda Filistin, Roma’nın hâkimiyeti altında.
Batı Karadeniz-3.
BEYZANUR YILMAZ D SEÇMELİ TEMEL DİNİ BİLGİLER.
Zeynep akın 6/b 205.
KUDÜS.
Kudüs Tarihi Kudüs şehri ilk olarak Ofil Tepesinin Silvan Köyüne bakan kısmında kuruldu, tepede bir su pınarı vardı ve insanlar su ihtiyaçlarını oradan.
ZEHRA KARAMAVUŞ 181 6\B SAADET BEYAZ 191
Hıristiyanlığın İnanç Esasları
Hıristiyan Mezhepleri
Yazı Sistemleri.
Efes. İlk çağlarda,Batı Anadoolu’nun en önemli şehirlerinden birisidir. Efesos, Ege Bölgesi kıyılarının hemen orta kısmında, Küçük Menderes (Kaystros)
BABİL HALKININ HAYATI VE TARİHİ ESERLERİ HAZIRLAYAN=FATİH KILIÇ.
DÜNYANIN YEDİ HARİKASI Mahir Kılıç 8/a 334. TAÇ MAHAL Babür İmparatoru Şah Cihan tarafından yaptırılan Taç Mahal, Hindistan’ın Agra şehrindedir. Şah Cihan’ın.
MİDYATIN TARİHİ SOKAKLARI VE MAHALLELERİ. ZAZ Mardin'in Midyat ilçesinde, Kul Dağı'nın tepeleri üzerine kurulu köyler var. Bu köyler Tur Abdin Köyleri.
Sakine HAKKOYMAZ Öğretim Görevlisi. ORHUN YAZITLARI.
Ibraniler Davud'un Yildızı.
İBADET Hıristiyanlığın ilk üç asırlık döneminde belli bir ibadet şekli yoktu. Bu nedenle, dördüncü yüzyılın ikinci yarısına kadar günlük olarak yapılan.
Türkiye(Anadolu) Selçuklu Devleti
KUDÜS-Ü ŞERİF MESCİD-İ AKSA. KUDÜS-Ü ŞERİF MESCİD-İ AKSA.
Mabet Yahudilik, kutsal sayılan Filistin topraklarıyla kimlikleştirilmiş bir din olduğu gibi aynı zamanda mabet merkezli bir dindir. Yahudilikteki bir.
YAHUDİLİK Yahudilik, MÖ. XIII. yüzyılda Hz. Musa’ya gelen vahiyle başlayıp gelişen bir dindir. Kur’an-ı Kerim’de bu dinin mensubu olan Yahudilerden çokça.
Resmi dil: Farsça Başkent: Tahran En büyük şehir: Tahran Yüzölçümü: km² Nüfusu: 75 milyon Para birimi: İran Riyali.
ÇİN HALK CUMHURİYETİ. Başkenti: Pekin Çin Halk Cumhuriyeti, yüzölçümü itibariyle dünyanın üçüncü, nüfus itibariyle en büyük ülke. Güney Doğu Asya'da.
Sunum transkripti:

Kudüs

Kudüs Kudüs’ün tarihi, milattan önce 2000’lere kadar uzanmaktadır. Tarihi boyunca iki kez yok olma kaderini tadan şehir, 23 işgale, 52 saldırıya tanıklık etmiştir. Hz. Muhammed S.A.V’in İslamiyet’in yayılmasında önemli bir nokta olan Kudüs’ten Miraç’a yükseldiği ve Mescid-i Aksa’nın burada inşa edildiği bilinmektedir. İslam için önemli olduğu kadar Yahudi ve Hristiyan dinleri için kabul gören bazı yapı taşları burada bulunmaktadır. İsa’nın burada çarmıha gerildiği rivayeti ve bu nedenle buranın hac noktası olarak kabul görmesi Hristiyanlar için, Milattan önce 10. Yüzyılda Kral Davud’un ele geçirmesi ise Kudüs’ü Yahudiler için anlamlı kılmıştır.

KUDÜS HAKKINDA BİLGİ Kudüs konumu itibariyle İsrail ve Filistin’in orta noktasında yer almaktadır. Bu nedenle her iki ülke için de büyük öneme sahip olmaktadır. Kudüs’ün diğer ismi, İsrailliler tarafından Jarusalem olarak bilinmektedir. KUDÜS'ÜN STATÜSÜ İsrail, Doğu Kudüs'ü 1967 Altı Gün Savaşı sonrasında işgal etmiş ve ardından topraklarına katmıştı ancak bu durum uluslararası alanda tanınmıyor.

KUDÜS KONUMU Kudüs şehri Filistin’in orta bölgesinde bulunmaktadır. Şehir Doğu ve Batı olarak iki kısımdan oluşur. Şehrin asıl kısmı Doğu Kudüs (eski Kudüs) tür. Eski Kudüs şehrinin kurulduğu yer dağlık bir bölgeden oluşuyordu. Mescidi Aksa ve Kubbetüs Sahra Moriya Dağında (seçilmiş dağ)kurulmuştur. Dağın yüksekliği 770 metredir. Bölgede Akar Dağı ve Kıyamet Kilisesi bulunmaktadır. Bölgedeki Nabarita Dağı, Sahira Kapısı'na yakın bir bölgededir. Güney ise batıda Sihyon Dağı (Hz.Davud Dağı) vardır. Kudüs şehrinin konumu Akdeniz'in doğusunda sıralı dağları takip ederek hafif batı yönüne meyillidir. Akdeniz’den yüksekliği 750, Ölüdeniz den ise 1150 metredir.

KUDÜS COĞRAFYASI Coğrafi olarak Kudüs şehri stratejik bir konuma sahiptir ve önemi büyüktür. Bunun nedeni Kudüs şehrinin bölgeden yüksek olan bir tümseğin üzerinde bulunması ve dağların tepesinde kurulmasındandır. Eski zamanlarda Kudüs şehri çöldü. Şehir doğu, batı ve güneyden vadilerle çevrili idi. Bölge kuzey ve kuzey batı tarafından açıktı. Kudüs şehri Doğudaki Ürdün Vadisinden başlayan batıdaki Akdeniz’e dökülen akarsuların bol olduğu bir bölgededir. Kudüs merkezi konumundan dolayı pek çok bölgeye ulaşım olarak ve ticari olarak aracı olmaktadır. 35. meridyenin ve 13. paralelin doğusunda, 31. meridyen ve 52. meridyenin kuzeyindedir. Akdeniz’e 52 km, Ölü Deniz’e 22km ve Kızıl Deniz’e 250 km uzaklıktadır. Ürdün’ün başkenti Amman’a 88 km, Lübnan’ın başkenti Beyrut’a 388km, Suriye’nin başkenti Şam‘a ise 290 km uzaklıktadır.

Kudüs’ün fethi selahaddin-i Eyyubi’nin Kudüs kuşatması boğma stratejisi ile meşhurdur. Şehrin suyunu ve yiyeceğini kesti, açlık başladı. Yetmedi, etrafta büyük ateşler yaktırarak kuşatılanları dumana boğdu. Yaz sıcağı ve duman, adeta şehrin güney yakasındaki Gehonim (İbranca “cehennem”e kaynak olan isim) denen derin çukurun ismine hak verdirecek bir hava yarattı. Kral Guy of Lusignan yarma harekatına girişmek için dışarı çıktığında kuşatmacılar bu bölgeye ve Selçukilere has çember stratejisini uyguladı. Önce saflar şövalyelerin karşısında zayıfça savaşarak ikiye ayrıldı, sonra düşmanı kuşatıp çembere aldılar ve imha ettiler.

Kudüs hakkında bilinmesi gereken 10 bilgi Selahaddin-i Eyyubi’nin Kudüs kuşatması boğma stratejisi ile meşhurdur. Şehrin suyunu ve yiyeceğini kesti, açlık başladı. Yetmedi, etrafta büyük ateşler yaktırarak kuşatılanları dumana boğdu. Yaz sıcağı ve duman, adeta şehrin güney yakasındaki Gehonim (İbranca “cehennem”e kaynak olan isim) denen derin çukurun ismine hak verdirecek bir hava yarattı. Kral Guy of Lusignan yarma harekatına girişmek için dışarı çıktığında kuşatmacılar bu bölgeye ve Selçukilere has çember stratejisini uyguladı. Önce saflar şövalyelerin karşısında zayıfça savaşarak ikiye ayrıldı, sonra düşmanı kuşatıp çembere aldılar ve imha ettiler. Selahaddin sezgisi kuvvetli bir komutandı. Mukaddes topraklarda kurulan, imanlı, inatçı ve gaddar şövalyeleri yani St. Jean takımını imha etti. Laik şövalye ve asillerin fidyesini tercih etti. Hatta bazılarını “Fidyenizi alıp gelin” diye memleketlerine yolladı. Bunlar kurtuluş fidyelerini yanlarına koyup geri geldiler. Alicenap davranışından dolayı dost oldular, “Saladin” ismini kendi aile unvanına ilave eden Fransız şövalye vardır. Hiç şüphesiz 1187, Filistin ve Suriye’deki Haçlı hâkimiyetinin sonu değildi. Daha bir insan ömrü kadar beklemek gerekecekti ama çöküntü başlamıştı. Zaten Haçlılar İsrail’in ünlü Ortaçağ tarihçisi Joshua Prawer’in de ifade ettiği gibi bu topraklara uyum sağlamış değillerdi. Ne yemeleri ne içmeleri, hatta ne de yıkanma ve temizlik alışkanlıkları bölgeye uygundu. Filistin’deki Müslüman ve Yahudileri katledip nefret ettikleri gibi, yerli Hıristiyanlara da aynı kötü muameleyi gösterdiler. Nitekim Hıristiyanlar Müslüman devlete daha evvel ödedikleri cizye vergisini şimdi de Haçlı krallığına ödemek zorunda kaldılar.

Kudüs hakkında yazılan 1 kitap 14 Mart 1948 günüydü. O gün İngilizlerin Filistin’den ayrıldıklarını, Yahudilerin İsrail Devleti’nin kuruluşunu ilan ettiklerini, Arapların savaşa girdiklerini gördü. Bir ihtilaf Kutsal Toprağı alevlere boğacak ve alevler bir daha da sönmeyecekti. Bu kitap ihtilafın doğuşunu anlatıyor." Şehir tarihi, dinler tarihi, kültür tarihi... Hiç şüphe yok ki dünyada Kudüs'ten başka, tüm bu konulara tek başına cevap verebilecek bir şehir yok. Kudüs bir şehirden çok daha ötesi olduğu gibi çağlar öncesini ve sonrası kendinde.

Kudüs nüfüsu Aralık 2007 yılında, Kudüs’teki nüfus sayısı 747,600 idi. 64% ü Yahudi, 32% si Müslüman ve 2% Hristiyan’dı. 2000 yılında yayınlanan bir araştırmaya göre ise şehirdeki Yahudi nüfusunun yüzdesi düşüşteydi. Nedeni, Müslümanlar arasındaki doğum oranı ve şehirden ayrılan Yahudi yerleşimcilerdi. Araştırmaya göre, şehirdeki 32.488 kişinin 9%u Yahudi’ydi. 2005 yılında, eski Sovyetler Birliği’nden, Fransa ve Amerika’dan çoğunluğu olmak üzere, birçok yeni göç yapıldı. Yerel nüfusa bakıldığında ise, gidenlerin sayısı gelenlerden fazlaydı. 2005 yılında 16.000 Kudüs’ten ayrıldı ve sadece 10.000 Kudüs’e yerleşmiştir. Buna rağmen, Kudüs’teki nüfus yüksek doğum oranından dolayı, özelliklede Haredi Yahudilerde ve Arap toplumunda artmaya devam etmekteydi..

Kur’an-da kudüs’ün geçtiği ayetler ve anlamı

kudüs gezisi Kudüs, Müslümanların cihad, ribat ve ibadet mekânıdır. Her şeyden önce bu bölgeye Müslümanların ilk kıblesi olan, Kur’an’da kendisinin ve çevresinin mübarek kılındığı belirtilen, Peygamber Efendimizin (s.a.v.) ziyaret edilecek üç mescidden birisi olarak tanımladığı Mescid-i Aksâ’yı ziyaret etmek, Aksâ’yı ve Filistinli kardeşlerimizi yalnız ve mahzun bırakmamak amacıyla gitmek lazım. Ayrıca Hz. Peygamber (s.a.v.)’in Mescid-i Harâm’dan çevresi mübarek kılınan Mescid-i Aksâ’ya gece götürülmesi şeklinde gerçekleşen İsrâ ve ardından buna müteakiben Mi‘rac mucizelerinin gerçekleştiği yerdir Mescid-i Aksâ ve Kudüs. Yine Peygamber Efendimizin bizlere haber verdiği Hz. Süleyman’ın duasına nail olmak için de gitmemizde fayda var. Efendimiz (s.a.v.) bir hadisinde Hz. Süleyman’ın Rabbinden üç dilekte bulunduğunu, bunların ikisini Allah (c.c.)’ın kabul etmiş olduğunu, üçüncüsünün de kabul edilmiş olmasını temenni ettiğini bildirir. Efendimizin kabul edilmiş olmasını dilediği üçüncü istek, Hz. Süleyman’ın Mescid-i Aksâ’yı ziyaret amacı ile yola çıkan kişilerin günahlarının tamamen affedilmesi duasııdır.

Kudüs yemeği Musahan Kızarmış ekmek üzerinde sunulan tavuk, sumak ve diğer baharatlar hiç tahmin etmediğiniz kadar lezzetli bir yemeği meydana getiriyor.

Kudüste’ki kabir kilisesi  Kutsal Kabir (Kıyamet) Kilisesi, Ortodoks Kilisesi tarafından Yeniden Diriliş Kilisesi olarak adlandırılır, Kudüsün eski şehir duvarları içerisinde yer alan bir Hıristiyan kilisesidir. Eski şehrin Hıristiyan bölgesinden ("Muristan") birkaç adım ötededir. Kiliseye birçok hıristiyan "Golgotha" (Yeni Ahitte geçen, İsanın çarmıha gerildiği tepe) olması nedeniyle hürmet göstermektedir. Ayrıca kabirine gömüldüğü yer olduğu söylenir. En az 4. yüzyıldan beri, İsanın yeniden dirileceği yer olmasına inanılması nedeniyle, bu kilise hıristiyanlar için önemli bir hac noktalarından biridir. Bugün, Kilise, Kudüs Rum Ortodoks Patrikliğinin merkezi olarak hizmet etmesinin yanında başka birçok kilise tarafından ortak kullanılmaktadır. Katolik Kilisesi, Rum Ortodoks Kilisesi, Ermeni Apostolik Ortodoks Kilisesi, Süryani Kadim Ortodoks Kilisesi, İskenderiye Kıpti Kilisesi ve Habeş Ortodoks Kilisesidir.

Kudüste’ki ağlama duvarı Ağlama Duvarı Kudüs'tedir. Yahudilerin ha-Kotel ha-Ma'aravi (batı duvar) dedikleri bu duvar zamanla Hıristiyanlığın tesiriyle "Ağlama Duvarı" olarak adlandırılmıştır. Ağlama Duvarının Özellikleri Yaklaşık 485 m uzunluğunda olan Ağlama Duvarı, Toprak seviyesinin üstünde yirmi dört büyük taş sırası ile yer altında kalan on dokuz taş sırasından meydana gelir. Yüksekliği toprak seviyesinden itibaren 18 m olup 6 metresi mabed alanının seviyesini aşmaktadır. Taşlardan bazılarının uzunluğu 12 m, yüksekliği 1 m, ağırlığı ise 100 tondan fazladır. 1967 Arap-İsrail (Altı Gün) Savaşına kadar sadece 30 metrelik kısmı ibadet için kullanılmaktaydı. Bugünkü haliyle duvarın en üstünde bulunan on bir sıra, İslami dönemden kalmadır. Geri kalan kısım ise hazret-i Süleyman zamanından kalma olmayıp Herod (Hirodes) dönemi mimari özelliklerini taşımaktadır.

Kudüste tapınak tepesi Tapınak Tepesi. Tapınak Şövalyeleri (Knights Templar) tarikatının garnizon/yönetim merkezidir. Ayrıca Dini açıdan, Yahudiliğin dünya üzerindeki en kutsal yeri, Tevrat tarafından ifade edildiği üzere, Avraham’ın Tanrı’ya oğlunu kurban vermek için çıktığı ve daha sonra Kral Süleyman tarafından Bet-Amikdaş’ın inşa edildiği Mont Moria – Tapınak Tepesi'dir. Bu tapınakta, yalnızca Başrahibin ulaşabildiği ‘Kutsalların Kutsalı’ vardır. Romalılar tarafından MS 70'te yeniden ve kalıcı olarak yıkılmış olması, Maimonides zamanına dayanan bir geleneğe göre, bu yerlerin kutsiyetini tartışmaya açmaz. İlk sürgün dalgası ile MÖ 587'de Babil’e sürülen Yahudilerin zamanından bu yana “Babil Nehri’nin kıyılarında, oturur ağlardık, Siyon’u hatırladıkça…” diye ağıt yakılır… == Alt başlıklar == Tapınak Şövalyeleri

BEYZANUR PARLAK 6/A 244