Psyc 351T Ölçme Teknikleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
Advertisements

Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
1. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİM SÜRECİ.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
Bireyi Tanıma Teknikleri I
GİRİŞİMCİLİK, SOSYAL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bireyi Tanıma Teknikleri I
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Istatistik I Fırat Emir.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
Öğretimin Uyarlanması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Görev 1 31 Ekim e kadar Görev 1’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
Olgu Yönetimi Standartları
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Raporlaştırma
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
TEST GELİŞTİRME.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bütünleşik Bir Hastane Bilgi Sisteminin Fonksiyonları
Aile Eğitim Semineri HOŞ GELDİNİZ
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Tezin Olası Bölümleri.
Gelişim ve Temel Kavramlar
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Psyc 351T Ölçme Teknikleri BERNA AKÇİNAR

Tekrar Psikolojik testlerin çıkış noktası bireysel farklılıkların belirlenmesi ihtiyacıdır Tarihsel gelişimler – bilimsel ölçümler için Amerikan eğitim sistemi İş gücünde yetkin kişileri belirleme ihtiyacı – terfi sistemlerinin oluşması Beceri ve yetkinliklerin biyolojik temellerinin anlaşılması Bugün ölçme ve değerlendirme büyük bir endüstrinin parçasıdır – birçok alanda uygulanmaktadır. Psikolojik testin kuralları Standardizasyon, nesnellik, test normları, geçerlik, güvenirlik Test çeşitleri Performans testleri, Davranışsal Gözlem, Kişinin kendini raporladığı ölçümler (self-report)

Etik Davranışları Doğru ve yanlış arasındaki farkı bilmek ve doğru olanı seçmek

İntihal (fikir hırsızlığı) Bir başkasının fikrini veya kelimelerini, kendininmiş gibi kullanmak - etik olmayan akademik davranış örneği

Çocuğun fiziksel ve biyolojik gelişiminin izlenmesi bulunduğu yaşa ait davranışları yapıp yapmadığı sonrasında çocuğun genel gelişim sürecinde herhangi bir problem olup olmadığı ile ilgili değerlendirme yapılmasına olanak sağlar. Çocuğun fiziksel ve biyolojik gelişiminin izlenmesi bulunduğu yaşa ait davranışları yapıp yapmadığı sonrasında çocuğun genel gelişim sürecinde herhangi bir problem olup olmadığı ile ilgili değerlendirme yapılmasına olanak sağlar (Eskin, 2009). Çocuğun fiziksel ve biyolojik gelişiminin izlenmesi bulunduğu yaşa ait davranışları yapıp yapmadığı sonrasında çocuğun genel gelişim sürecinde herhangi bir problem olup olmadığı ile ilgili değerlendirme yapılmasına imkan sağlar.

Ölçme ve Değerlendirmede Etik

Test standartları ve etik Test kullanıcılarının niteliği A-B-C level qualification A: Schools and research organizations B: MA level C: PhD level

Test standartları ve etik Testi alan kişiye/gruba zarar vermemek Yetkinlik- sadece yetkin olduğunuz alanlarda çalışmak Raporlama Bilgilendirilmiş onam hakkı

Bilgilendirilmiş onam hakkı Testin içeriği ve genel amacı hakkında bilgi Araştırmanın öngörülen süresi Testin neden uygulandığı – özgün gerekçesi Araştırma işleminin kısaca bilgisi Araştırmanın yapılacağı yer(ler) Araştırmaya katılması beklenen katılımcı sayısı Katılımcılar için herhangi bir risk içerip içermediği Gönüllülük esasına dayandığı bilgisi Test verilerinin neden kullanılacağı/Bulguların kimlerle paylaşılacağı – Gizlilik hakkı Test sonuçları hakkında bilgilendirme Etiketlemeden kaçınmak

Örnek – gerçek bir çalışma KOÇ-KAM Etik Raporları

Aktivite Bilgilendirilmiş Onam Formu Hazırlama Toplumsal Cinsiyet Rolleri Ölçeği

Standardizasyon

Standardizasyon Amaç: Yorumlamayı kolaylaştırmak için test sonuçlarına bir referans / çerçeve oluşturmak Normlar Standart sonuçlar ? Test Populasyon (Evren) Standart Örneklem Ham Skorlar Standart Skorlar Ne zaman? Kime?

Standart Skor Oluşturma Çeşitleri

Normlar Uygun (?) karşılaştırma grubu Yaş veya sınıf seviyesi normları Gelişimsel olarak uygun olmalı Genellikle ham skorları standart skorlara çeviren hazırlanmış tablolar kullanılır

Standart skorlar - çeşitleri z skorları Z skorları: Ortalama= 50, SS = 10 ((z*10)+50) Wechsler skorları: Ortalama= 100, SS = 15 ((z*15)+100)

Normalize Standart Skorları Yüzdelik değerler  z-skorları (zn olarak gösterilir) zn -skorları  T skorları (ortalama= 50, SS = 10)

Uygulamada Standardizasyon

Neden gerekli? Her koşulu tüm kişiler için eşit duruma getirerek, nesnel ve adil olmasını sağlamak

Aktivite Final sınavı için özellikler yazınız; Standart bir final sınavı oluşturun (3 tane özelliğini yazın) Standart olmayan bir final sınavı oluşturun (3 tane özelliğini yazın)

Uygulamada Standardizasyon Aynı yerde, aynı materyallerle ve aynı şekilde Aynı koşullar altında – ses, gürültü, sıcaklık, ışık koşulları tüm katılımcılar için aynı olmalı. Yaklaşık olarak günün aynı zamanında uygula, çünkü insanlar sabah 9’da test uygulandığında ve akşam 5’te test uygulandığında farklı davranabilirler. Aynı standart yönergeleri ver.

El Kitapçığı ve Önemi Madde 1. İhtiyacım olduğunda aileden birisi yanımda olur. Anne ne gibi ihtiyaçlar diye sorarsa, anneye; “zaman zaman hepimizin bir yardıma ihtiyacımızın olduğu günler vardır, örneğin bazı günlerde çocuklarla ilgilenmesi için birinin olması, hastayken yardım edebilecek birinin olması, mutsuz olduğumuzda birinin bizimle ilgilenmesi gibi. Sizin bu gibi durumlarda, ihtiyacınız olduğunda eşiniz dışında ailenizden yardımcı olan biri var mı?” diye açıklama yapılabilir. Madde 8. Aileden birisi benim duygularımı önemser. Eğer anne ‘duygu’dan kastın ne olduğunu sorarsa, ona “üzüntülü, mutsuz, mutlu, heyecanlı ya da kızgın olduğunuzda bu duygularınızı önemseyip anladığını ya sözlerle ya da göstererek (örneğin size sarılarak, elinizi tutarak) ifade eden eşininiz dışında bir aile bireyiniz var mı?” diye sorabilirsiniz.