Psyc 351T Ölçme Teknikleri BERNA AKÇİNAR
Tekrar Psikolojik testlerin çıkış noktası bireysel farklılıkların belirlenmesi ihtiyacıdır Tarihsel gelişimler – bilimsel ölçümler için Amerikan eğitim sistemi İş gücünde yetkin kişileri belirleme ihtiyacı – terfi sistemlerinin oluşması Beceri ve yetkinliklerin biyolojik temellerinin anlaşılması Bugün ölçme ve değerlendirme büyük bir endüstrinin parçasıdır – birçok alanda uygulanmaktadır. Psikolojik testin kuralları Standardizasyon, nesnellik, test normları, geçerlik, güvenirlik Test çeşitleri Performans testleri, Davranışsal Gözlem, Kişinin kendini raporladığı ölçümler (self-report)
Etik Davranışları Doğru ve yanlış arasındaki farkı bilmek ve doğru olanı seçmek
İntihal (fikir hırsızlığı) Bir başkasının fikrini veya kelimelerini, kendininmiş gibi kullanmak - etik olmayan akademik davranış örneği
Çocuğun fiziksel ve biyolojik gelişiminin izlenmesi bulunduğu yaşa ait davranışları yapıp yapmadığı sonrasında çocuğun genel gelişim sürecinde herhangi bir problem olup olmadığı ile ilgili değerlendirme yapılmasına olanak sağlar. Çocuğun fiziksel ve biyolojik gelişiminin izlenmesi bulunduğu yaşa ait davranışları yapıp yapmadığı sonrasında çocuğun genel gelişim sürecinde herhangi bir problem olup olmadığı ile ilgili değerlendirme yapılmasına olanak sağlar (Eskin, 2009). Çocuğun fiziksel ve biyolojik gelişiminin izlenmesi bulunduğu yaşa ait davranışları yapıp yapmadığı sonrasında çocuğun genel gelişim sürecinde herhangi bir problem olup olmadığı ile ilgili değerlendirme yapılmasına imkan sağlar.
Ölçme ve Değerlendirmede Etik
Test standartları ve etik Test kullanıcılarının niteliği A-B-C level qualification A: Schools and research organizations B: MA level C: PhD level
Test standartları ve etik Testi alan kişiye/gruba zarar vermemek Yetkinlik- sadece yetkin olduğunuz alanlarda çalışmak Raporlama Bilgilendirilmiş onam hakkı
Bilgilendirilmiş onam hakkı Testin içeriği ve genel amacı hakkında bilgi Araştırmanın öngörülen süresi Testin neden uygulandığı – özgün gerekçesi Araştırma işleminin kısaca bilgisi Araştırmanın yapılacağı yer(ler) Araştırmaya katılması beklenen katılımcı sayısı Katılımcılar için herhangi bir risk içerip içermediği Gönüllülük esasına dayandığı bilgisi Test verilerinin neden kullanılacağı/Bulguların kimlerle paylaşılacağı – Gizlilik hakkı Test sonuçları hakkında bilgilendirme Etiketlemeden kaçınmak
Örnek – gerçek bir çalışma KOÇ-KAM Etik Raporları
Aktivite Bilgilendirilmiş Onam Formu Hazırlama Toplumsal Cinsiyet Rolleri Ölçeği
Standardizasyon
Standardizasyon Amaç: Yorumlamayı kolaylaştırmak için test sonuçlarına bir referans / çerçeve oluşturmak Normlar Standart sonuçlar ? Test Populasyon (Evren) Standart Örneklem Ham Skorlar Standart Skorlar Ne zaman? Kime?
Standart Skor Oluşturma Çeşitleri
Normlar Uygun (?) karşılaştırma grubu Yaş veya sınıf seviyesi normları Gelişimsel olarak uygun olmalı Genellikle ham skorları standart skorlara çeviren hazırlanmış tablolar kullanılır
Standart skorlar - çeşitleri z skorları Z skorları: Ortalama= 50, SS = 10 ((z*10)+50) Wechsler skorları: Ortalama= 100, SS = 15 ((z*15)+100)
Normalize Standart Skorları Yüzdelik değerler z-skorları (zn olarak gösterilir) zn -skorları T skorları (ortalama= 50, SS = 10)
Uygulamada Standardizasyon
Neden gerekli? Her koşulu tüm kişiler için eşit duruma getirerek, nesnel ve adil olmasını sağlamak
Aktivite Final sınavı için özellikler yazınız; Standart bir final sınavı oluşturun (3 tane özelliğini yazın) Standart olmayan bir final sınavı oluşturun (3 tane özelliğini yazın)
Uygulamada Standardizasyon Aynı yerde, aynı materyallerle ve aynı şekilde Aynı koşullar altında – ses, gürültü, sıcaklık, ışık koşulları tüm katılımcılar için aynı olmalı. Yaklaşık olarak günün aynı zamanında uygula, çünkü insanlar sabah 9’da test uygulandığında ve akşam 5’te test uygulandığında farklı davranabilirler. Aynı standart yönergeleri ver.
El Kitapçığı ve Önemi Madde 1. İhtiyacım olduğunda aileden birisi yanımda olur. Anne ne gibi ihtiyaçlar diye sorarsa, anneye; “zaman zaman hepimizin bir yardıma ihtiyacımızın olduğu günler vardır, örneğin bazı günlerde çocuklarla ilgilenmesi için birinin olması, hastayken yardım edebilecek birinin olması, mutsuz olduğumuzda birinin bizimle ilgilenmesi gibi. Sizin bu gibi durumlarda, ihtiyacınız olduğunda eşiniz dışında ailenizden yardımcı olan biri var mı?” diye açıklama yapılabilir. Madde 8. Aileden birisi benim duygularımı önemser. Eğer anne ‘duygu’dan kastın ne olduğunu sorarsa, ona “üzüntülü, mutsuz, mutlu, heyecanlı ya da kızgın olduğunuzda bu duygularınızı önemseyip anladığını ya sözlerle ya da göstererek (örneğin size sarılarak, elinizi tutarak) ifade eden eşininiz dışında bir aile bireyiniz var mı?” diye sorabilirsiniz.