SPOR PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
UNI-SET Toplantı Notları
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Sağlık Gözetimi ve Çalışma Ortamı Gözetimi
ANTRENMAN Bedensel ve psikolojik gücün, teknik ve taktik becerilerin, fizyolojik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltilmesi ve en üst düzeye getirilmesi.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
Program Tasarım Modelleri
Egzersiz ve Spor Psikolojisi
EĞİTİMDE DRAMA.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Sporda Performans Prof Dr Süheyla Ünal.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
BASKETBOLDA TEMPOLU OYUN
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Sporcu beslenmesinde en önemli hedefler
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Program Tasarım Modelleri
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Mine KAVAKTAN / Psikolojik Danışman
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
DİCLE ÜNİVERSİTESİ KALİTE YOLCULUĞU
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ LİSANS EĞİTİMİ
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
SPOR VE PSİKOLOJİ.
HEDEF BELİRLEME.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Okul Öncesi Eğitim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
Uygulama Alanları Dr. Ege AKGÜN.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
ÖĞRENME MODELLERİ Eriman TOPBAŞ.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ZİHİNSEL ANTRENMAN Zihinsel Antrenman: Hareket akışının gerçek bir uygulama olmadan yoğun bir düşünme ile öğrenilmesi yada geliştirilmesidir.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

SPOR PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal

Spor Spor; bireyin, biyolojik kökenli dürtülerin amacına ulaşmasını sağlarken, aynı zamanda temel gereksinmelerini de karşılayan bir davranış biçimidir

Spor Bireyin Enerjisini Kaslarını Zihinsel yetilerini Algılarını Hızlı karar vermesini Toplumsal becerilerini kullanmasını gerektirir BEDENSEL-RUHSAL-TOPLUMSAL

Sporun ruhsal-toplumsal etkileri Sevme, paylaşma, toplumsallaşma Hakkını arama ve hak yememe Yarışma, kazanma ve kaybetme kabullenme Kurallara uyma Haz duyma Ilkel dürtülerin toplumca kabul görecek biçimde ifade bulması

Beyin-Beden ilişkisi Gelişmenin, büyümenin birçok süreci eğitim almak ve zihinsel açıdan olgunlaşmak beynimizdeki birçok sinir hücresinin yararlı bir şekilde bağlantılar yapmasını gerektirmektedir Sportif refleks ve becerilerin öğrenilmesi ve geliştirilmesi beden ve beyin arasındaki sinir yolaklarının uyarlanması ve güçlenmesi ile gerçekleşir

Sinir sistemi Sinir yolaklarının önemli bir bölümü beyinle beden arasında yer alır Bu yolakların etkin işlev görmesi için fiziksel açıdan eğitilmesi gereklidir Bu eğitim sürecinde imajinasyon, simulasyon gibi zihinsel teknikler de etkin bir şekilde kullanılır

Spor psikolojisi Beden-beyin arasındaki bu karşılıklı yakın etkileşim spor etkinliklerinin yararlı ve başarılı bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamada psikoloji biliminden yararlanması gereğini ortaya koymaktadır

Spor psikolojisi Spor faaliyeti öncesi, spor faaliyeti esnasında ve sonrasında insanlarda ortaya çıkan psikolojik değişikliklerin sebeplerini ve etkilerini araştıran ilim dalıdır

Spor psikolojisinin akademik kökenleri Biyolojik bilimler Sosyal bilimler Fiziksel bilimler Biyomekanik Psikoloji Eksersiz Fizyolojisi Spor Sosyolojisi Kültürel Antropoloji Sport Psikolojisi Spor Sosyal Psikolojisi Motor Öğrenme Motor Gelişim Motor Kontrol

Spor psikolojisinin ilgi alanları

Spor psikolojisi Fiziksel ve motor performansı etkileyen ruhsal süreçler Fiziksel aktiviteye katılmanın ruhsal gelişim, sağlık ve iyi olma hali üzerine etkileri

Spor psikolojisinin amacı İstenilen düzeyde sporcu yetiştirmek Antremanların verimliliğini arttırmak Öğrenme sürecini hızlandırmak Sporcuların yetişmesini sağlayacak yöntemler geliştirmek Sporcuları zihinsel, ruhsal ve duygusal yönden geliştirmek ve korumak Ulaşılacak performansın önündeki engelleri ortadan kaldırmak

Spor psikolojisinin alanları Performansı arttırıcı uygulamalar Teknik öğrenimi hızlandırıcı uygulamalar Performansın önündeki engelleri kaldırmaya yönelik uygulamalar

Performansı arttırıcı uygulamalar Sporcu seçimi Kişilik Güdülenme Konsantrasyon Özel karşılaşma stratejileri

Teknik öğrenimi hızlandırıcı uygulamalar Motor öğrenme çalışmaları Zihinsel antreman Psikolojik düzenleme çalışmaları

Performans engellerini ortadan kaldırmak Stres Anksiyete Heyecan Sürantreman

Spor psikoloğunun işlevleri Psikolojik danışmanlık Eğiticilik Araştırmacılık

Zihinsel becerileri geliştirmek Spor psikologları Klinik Spor Psikoloğu Eğitici Spor Psikoloğu X Normal Davranış Normalüstü davranış Anormal Davranış Zihinsel becerileri geliştirmek Sorun çözümü

Klinik spor psikoloğu Ruhsal sorunları olan sporculara yardım etmek

Eğitici spor psikoloğu Sporculara “mental koçluk” yapmak Takımlara danışmanlık yapmak Performansı arttırmak Motor ve zihinsel öğrenmeyi geliştirmek Imajinasyon, gevşeme, amaç geliştirme, kendine güveni, odaklanmayı arttırma, enerji düzeyini ayarlama, iyimserlik

Akademik spor psikoloğu Spor psikolojisi alanında çalışacakları eğitmek Spor psikolojisi ile ilgili araştırmalar yapmak En başarılı eğitici ve sporcuları gözleyerek, bunların uyguladıkları yöntemlerin ilkelerini belirlemek Sporcu ve antrenörlere özel sorunlar hakkında çözüm önerileri geliştirmek Psikoloji laboratuvarında elde edilen bulguları uygulamaya uyarlamak

Tarihçe Sokrat, Platon, Aristo- insan yaşamında oyunun eksersizin ruhsal yönü Hipokrat, Galen, İbni Sina, Taocu rahipler eksersiz ve aşırı zorlanmanın sağlığa etkileri 1883 Dr Speck eksersiz fizyolojisi 1899 Triplett laboratuvar temelli ilk spor psikolojisi gözlemi, motor öğrenme ve kişilik

Tarihçe 1925’te spor psikolojisi laboratuvarı kurulması 1939’da lisans üstü eğitim 1960’lı yıllardan itibaren gelişme Son 30 yılda uygulama alanında ilerleme 1965’te Uluslararası Spor Psikoloji Birliğinin kurulması

Türkiye 1908- Selim Sırrı Tarcan 1924-Ali Sami yen, Burhan Felek 1943- Sporun fizyopatolojisi kitabının çevirisi 1970-Lütfü Öztabağ Spor Psikolojisi, Antrenörlük Psikolojisi, Sabri Özbaydar Spor Psikolojisi kitapları 1982’de Ege Üniversitesinde yüksek lisans ve doktora