Geometrik Dönem M.Ö.900-700
Geometrik Dönem M.Ö. 900-700 Yük.:0.36 m., pişmiş toprak, çarkta şekillendirilmiş Euboia adası (K.Yunanistan’da) M.Ö.900 , mezar buluntusu Kentauros biçimli
Geometrik Dönem M.Ö. 900-700 Yük.:0.11 m., bronz, Olympia (K.Yunanistan’da) M.Ö.750-700 Kentauros ile döğüşen kahraman heykel grubu Herakles ile Nessos’un mücadelesi, (Eurymanthos Yaban Domuzu)
Geometrik Dönem M.Ö. 900-700 Yük.:0.16 m., bronz, M.Ö.750-700 At figürü
Metal Döküm Heykel Yapımı
Metal Döküm Heykel Yapımı
Geometrik Dönem M.Ö. 900-700 Yük.:0.20 m., bronz, Thebes (K.Yunanistan’da) M.Ö.700 Erkek figürü Bacağında yazıt var :“Mantiklos beni gümüş oklu tanrıya sundu.Phoibos! Dönüşte bana güzel bir iyilik yap!”
Orientalizan Dönem M.Ö.700-650
Orientalizan Dönem M.Ö. 700-650 Yük.:0.24 m., fildişi Atina (K.Yunanistan’da) M.Ö.700 Genç kız figürü Polos başlık üzerinde maender bezeği
Orientalizan Dönem M.Ö. 700-650 Yük.:0.14 m., fildişi Samos (Ege Adaları) M.Ö.700-650 Genç erkek figürü Lyranın iki kolunda aplik olarak kullanılmıştır
Arkaik dönem M.Ö.650-480 Kuros (Erkek) Heykelleri
Attika’da (K.Yunanistan’da bölge) M.Ö.610 New York Kuros’u Yükseklik:1.84 m, mermer Attika’da (K.Yunanistan’da bölge) M.Ö.610 Mısır grid sistemine bağlı, frontalite duruş Gerçek anatomik özellikleri yansıtmıyor
New York Kuros’u
Duruşlar, Hareketler Saçlar, Anatomik Özellikler Mısır (doğu) etkileri
BÜYÜK BOYDAKİ TAŞ HEYKELLERİN YAPIMI İÇİN YAPILAN ÇALIŞMALAR
Taş Heykel Yapımı
Athens, National Museum Yük.: 3,05m. (restore edildikten sonra) Sunion Kuros’u Athens, National Museum Yük.: 3,05m. (restore edildikten sonra) Poseidon Kutsal Alanı (Sounion), M.Ö. 600 Denizkabuğu şeklinde saç kıvrımları, yuvarlak kaslar İonik volüt kulak
Sunion Kuros’u
Kleobis ve Biton
Kleobis ve Biton Delphi Müzesi Yük.: 1.97 m (restore edildikten sonraki durumu) M.Ö. 590 Yazıt var kaidede
Anavysos Kuros’u Anavysos (Attika-Kıta Yunanistan) Yük.: 1.94 m Yazıt var kaidede: “Ön saflarda çarpışırken Savaş tanrısının gazabına uğrayan Kroisos’un ölümü üzerine yapılmış bu antın önünde dur ve kederlen”
Aristodikos Kuros’u National Museum, Athens M.Ö. 510 - 500 Yük. : 1.95 m
Kritios Kuros’u Akropolis Müzesi, (Atina) Yük: 0.86 m M.ö.490 - 480 Klasik Dönem heykeltraşlığına öncü bir eserdir.
Arkaik dönem M.Ö.650-480 Kore (Genç Kız) Heykelleri
Athens, National Museum Delos M.Ö. 640 - 625 Yük.:1.75 m Nikandre Kore’si Athens, National Museum Delos M.Ö. 640 - 625 Yük.:1.75 m En erken normal insan boyutundaki kadın heykeli Kalınlığı hiçbir noktada 20 cm.’yi geçmiyor.
Nikandria Kore’si
Nikandria Kore’si Naksos’lu Deinodikes’in kızı, Deinomines’in kızkardeşi, Phraksos’un karısı Nikandria, okları uzağa atabilen tanrıçaya beni sundu.
Louvre Müzesi (Fransa) Girit Yük.:0.65 m. M.Ö. : 640 - 630 Auxerre Kore’si Louvre Müzesi (Fransa) Girit Yük.:0.65 m. M.Ö. : 640 - 630 Daedalik stil
Duruşlar, Hareketler Saçlar, Anatomik Özellikler Mısır (doğu) etkileri
Auxerre Kore’si
Berlin Kore’si Berlin Antikensammulungen. Yük.: 1.93 m M.Ö. 580 - 570
Akropolis Müzesi, Atina Yük. : 1.17 m M.Ö.530 Peplos’lu Kore Akropolis Müzesi, Atina Yük. : 1.17 m M.Ö.530
Peplos’lu Kore
Peplos’lu Kore
Atina Akropolis’inde bulunmuş koreler M.Ö. 530-500
Thaliarkhos’un oğlu Euthydikos adadı beni.. Euthydikos Kore’si Atina Akropolis’inde M.Ö. 490 Thaliarkhos’un oğlu Euthydikos adadı beni..
Kore Heykellerinde Görülen Kıyafetler Khiton Peplos Manto
Korelerin Gelişimi Kurosların Gelişimi
Arkaik Dönem Heykeltraşlık Özellikleri Frontalite duruş Heykelin tüm yükünün iki bacak üzerinde toplanması Hareket yok, sadece ve genellikle sol ayağın biraz önde yapılıyor (kuroslar) Hareket yok, bazen bir kol dirsekten bükülerek göğüs hizasına birleştiriliyor (koreler) Yumruk yapılmış eller vücuda bitişik Saçlar peruk şeklinde Anatomik detaylar özensiz İlk örneklerde doğu etkisi görülüyor. Yüzde ilk örneklerde donuk bir ifade var, dönemin ortalarında hafif bir gülümseme görülüyor (arkaik gülüş) Genelde mermer ve büyük heykeller tercih ediliyor Adak olarak yapılıyorlar Kurosların büyük bir çoğunluğu çıplak, Koreler ise giysili olarak betimleniyor
Arkeoloji Heykel
M.Ö. 500-400 PERS EGEMENLİĞİNDEKİ ANADOLU VE KITA YUNANİSTAN 499-494 İonia İhtilali 490 Marathon savaşı, Persler Atinalılar tarafından bozguna uğratılıyor 480 Thermopylai Persler Atinalıları yeniyor. 480 Salamis Deniz Savaşı Atinalılar Persleri yok ediyorlar. 478/477 Attika-Delos Deniz Birliğinin Kurulması 478-431 Atinalıların Ege’deki üstünlük dönemi
( III. Alexander – Makedonya Kralı) Seferleri 334-323 Büyük İskender ’in ( III. Alexander – Makedonya Kralı) Seferleri
Geç Arkaik-Erken Klasik Dönem Mimari Plastik Eserler Pediment (Alınlık) Heykel Grupları ve Metop Kabartmaları
Aigina Aphaia Tapınağı M.Ö. 500-480
Aigina Aphaia Tapınağı M.Ö. 500-480
Aigina Aphaia Tapınağı M.Ö. 500-480
M.Ö. 490-480 Erken Klasik Heykelleri Euthydikos Kore’si Kritios Kuros’u Sarışın Oğlan
Delphili Arabacı Yük.: 1.80 m. M.Ö. 478-474 Gözler, saç bandı ve dizginler akrolit (bakır-cam) Khiton giymiş Dönem özellikleri: Vücuttaki çok hafif dönüş ve elbise kıvrımlarının tamamen dik inmesi
Delphi’li Arabacı
Olympia Zeus Tapınağı M.Ö. 470-456
Olympia Zeus Tapınağı Batı Alınlık Lapith-Kentauros Mücadelesi
Olympia Zeus Tapınağı Doğu Alınlık Araba Yarışı
Herakles’in Oniki İşi (dodekathlos) Olympia Zeus Tapınağı Metop Kabartmaları Herakles’in Oniki İşi (dodekathlos)
Myron M.Ö. 460-440 En önemli özellikleri Hareketi ve hareketliliği getirmiştir Eserlerinde insan hareketlerinin çok kısa bir anını betimlemeye çalışmıştır Eserlerinde sürekli hareket ve hareket öncesi gerginliği yansıtmıştır Eserleri: Diskobol (disk atan atlet), Athena ve Marsyas
Polykleitos M.Ö. 450-420 Eserleri Bronz Döküm tekniğinde yapılmış Konu olarak daha çok çıplak atletleri seçmiş En önemli özellikleri Eserlerinde yarattığı derinlik Vücut uzuvları arasındaki uyum Zıt hareketlerin dengesi Heykeltraş Polykleitos’un insan vücudu ve heykeltraşlık eserlerindeki simetriye ilişkin bir kitap yazmış (Kanon) Günümüze hiçbir orijinal eseri ulaşmamış
Praxiteles M.Ö. 370-320 Eserleri Bronz Döküm tekniğinde yapılmış Konu olarak daha çok çıplak atletleri seçmiş En önemli özellikleri Vücuttaki “s” hareketi Tanrıları insanlaştırma ve oldukça doğal betimleme Eserleri: Hermes ve Bebek Dionysos Apollon Sauroktonos Dinlenen Satyr Knidos Aphrodite’si
Klasik Dönemi Arkaik'ten ayıran en önemli özellikler Frontalitenin / Tek cepheliliğin kırılması ( Kritios Oğlanı ile 480/470) 2.Heykellere genel olarak ciddi stil / ya da Almanca'dan çevirisi ile strengen-gergin stilin gelmesi ( duruşlarda, ifade de bu durum gözlenir) 3. İdealizim yakalanması. Özellikle vücut yapılışlarında ideal ölçülerin kullanılmaya başlanması. 4.Geç dönemde sakin ifadelerin belirmesi MÖ 4. yy sessizliği dediğimiz durum. Gerginlikten uzak. Sakin ve temiz ifadelerin yüzlere yerleşmesi. 5. Polyleitos'un Kanonu gibi heykel şekillendirilişindeki yeni prensiplerin çıkması. Bu oranlama sistemi etkisini Roma heykellerine dek uzanacak biçimde göstermiştir.
Uyuyan Satyr M.Ö. 200 civarına ait orjinalin Kopyası Barok üslup
Hellenistik Dönemi Klasikten ayıran en önemli özellikler: Tanrı ve tanrıçaların betimlenişindeki cesaret. Tanrıçanın çıplak betimlenmeye başlaması Klasikte pek görülen bir uygulama değildir. 2. Barok ifade, özellikle vücut hatlarının, detaylarının, ve hareketlerin abartılı bir biçimde verilmeye başlanması 3. Pathetik ifade, iç dünyanın, ruh halinin, çekilen acı ve sıkıntıların dışa vurulması. Yüz ifadelerinde ve vücut hareketlerinde bu durumun yansıması. 4.Realist/ gerçekçi anlayışın ortaya çıkması. Yaşanan olaya ve gerçekleştirilen eyleme bağlı olarak bu durumun heykel vücutlarında pozlarında giysilerinde ve tanımlanan mekanda ortaya çıkmasıdır. 5. Realizme bağlı olarak sadece tanrı ve tanrıçaların değil sıradan insanların ve günlük hayattan alınan sahnelerin de betimlenen konular kapsamına dahil edilmesi. Klasikte neredeyse yalnızca filozoflar, tiranlar gibi toplumda önemli statüye sahip insanlar ya da kahramanlar idealize bir biçimde betimlenirken Hellenistik'te herkes konu olabilmektedir.
Hellenistik Arkaik Klasik