Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yapılandırmacılık ve Proje Tabanlı Öğrenme S
Advertisements

Öğrenci Merkezli Eğitim
GİRİŞİMCİLİK VE ÖZ YÖNELİM
Doç.Dr. Bülent ÇAVAŞ Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
YAPILANDIRMACILIK.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
Yakın Doğu Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Murat BULUT
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
MERHABA.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YANSITICI DÜŞÜNME.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
16 - ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILMASI
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Probleme Dayalı Öğrenme
Yapılandırmacılık = Constructivism
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Başşliyoouu... Başlıyor....
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism) Egitimkafe.com

Yapılandırmacılık; bireyin nasıl anladığını ve öğrendiğini açıklayan bilginin doğasına ilişkin bir anlayıştır. Birey çevresiyle etkileşimi sırasında geçirdiği yaşantılardan anlam çıkarmaya çalışır. Egitimkafe.com

Geleneksel eğitim yaklaşımında olduğu gibi bir tek kaynağa, ders kitabına bağlı kalarak, herkesin aynı bilgileri aynı şekilde tam olarak öğrenmesi mümkün değildir. Öyleyse öğretmen, öğrencinin sadece ne öğrendiğiyle ilgilenmemeli nasıl öğrendiğiyle de ilgilenmelidir. Öğrencinin aktifliğini her zaman destekleyen öğrenci merkezli bir yaklaşım olan yapılandırmacılığın öncüleri; Piaget, Vygotsky, John Dewey ve Glasersfeld’dir.

Yapılandırmacı yaklaşımın geleneksel eğitim yaklaşımını eleştirdiği noktalar şunlardır: Öğretmenden öğrenciye doğru bilgi aktarımına dayalı bir öğretim söz konusudur. Önceden belirlenmiş sabit programların uygulanması esastır. Bilginin yeniden yapılandırılması söz konusu değildir. Sınıfta ikincil veri kaynaklarının (öğretmen, ders kitabı) kullanılması söz konusudur. Öğretmenin mutlak egemenliği söz konusudur. Araştırma, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerileri ve bunların geliştirilmesine önem verilmemektedir. Değerlendirme öğretim sürecinden ayrı olarak öğrenci öğrenmelerini kontrol etmek için yapılır ve genellikle de testlerle ölçülür. Sürecin değerlendirilmemesine önem verilmemektedir. Sınıflarda sıra oturma düzenin olması, işbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımlarının hayata geçirilmesini engellemektedir. Öğrencilerin düşüncelerine fazla önem verilmemektedir. Genelde sorular öğretmenler tarafından yöneltilmektedir.

YAPILANDIRMACILIĞIN TEMEL VARSAYIMLARI Bilgi çevreden pasif bir biçimde alınmaz birey tarafından etkin olarak yapılandırılır. Bilgiye ulaşmak bireyin yaşamını düzenleyen bir uyum sürecidir. Bilgiye ulaşmada içselleştirme önemlidir. Birey kendi öğrenmelerinden bağımsız bilgileri içselleştiremez. Yapılandırmacılık etkin öğrenme, eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirir. Etkin öğrenme yolu ile öğrenciler, içerik ve süreci aynı anda öğrenirler.

Yapılandırmacı yaklaşımın egemen olduğu bir sınıfın genel özellikleri şunlardır: Eğitim programları, temel kavramları vurgulayarak bütünü parçaları ile sunar (Bütünden parçaya = Tümdengelim). Öncelik temel kavramın öğrenilmesidir. Diğer kavramlar bu kavramla ilişkilendirilerek öğrenilir. Genellikle birincil veri kaynakları kullanılır. Bireysel farklılıklar önemlidir. Demokratik bir ortam söz konusudur. Öğrenci sorunlarına göre yönlendirilen program anlayışı vardır. Herkes kendi öğrenmesinden sorumludur. Öğrenenler kendi öğrenmelerine etkin olarak katıldıklarında bilgi kalıcı olur.

Çok boyutlu düşünebilmeyi sağlayan, bilişsel çelişkileri ortaya koyan ve bireysel anlamın oluşmasını destekleyen etkinlikler düzenlenmelidir. Bu bağlamda, yazılı ve sözlü iletişim yanında bilginin farklı açılardan yeniden yapılandırılmasına yönelik bilişim teknolojileri kullanılarak farklı ortamlar ve sunumlar gerçekleştirilmelidir. Öğrenme etkin olarak problem çözme, proje, iş birliğine dayalı öğrenme, rol oynama/drama ve eleştirel düşünmeye dayanır. Temel konulara ağırlık verilir. Burada amaç, geleneksel öğretim yaklaşımında olduğu gibi konuları yüzeysel olarak öğretmek değil, az sayıda konu üzerinden öğrencilerin öğrenmeyi öğrenmesini sağlamaktır.

Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğretmen Rolleri MEB’e Saban’ın (2004) Brooks ve Brooks’tan (1993) aktardığına göre yapılandırmacı yaklaşımı benimsemiş bir öğretmenin görevini yaparken aşağıdaki tutum ve davranışları sergilemesi gerekir. Öğrencilerin fikirlerini destekler, girişimlerini cesaretlendirir. Öğrencilerin etkileşimlerini sağlayan kaynak ve materyaller kullanılır. Öğrencilerin sınıflandırma, analiz, tahmin ve yaratıcılık gibi yeteneklerini geliştiren ödevler verir. Öğretim stratejisi ve içerik konusunda öğrencilerin görüşlerini dikkate alır. Öğrencilerin kendi aralarında ve öğretmenle diyaloğa girmelerini özendirir. Öğrencilerin birbirlerine açık uçlu sorular sorarak araştırma yapmalarını özendirir. Öğrencilerin verdiği cevaplar üzerinden konuyu genişleterek aydınlığa kavuşturur.

Sorulan soruların cevaplanması için gerekli zamanı tanır düşünme fırsatı verir. Öğrencilerin meraklarını geliştirmek için öğretim stratejisinde değişiklikler yapar. Öğrenmeyi kolaylaştıran ve destekleyen ortamlar hazırlanır. Öğrencilerin bireysel farlılıklarını dikkate alır. Herhangi bir kavramla ilgili yorum yapmadan önce öğrencilerin bu kavramla ilgili önceki bilgilerini öğrenmeye çalışır ve öğrencilerin kendi düşüncelerinin farkında olmalarını sağlar. Tartışma ve etkinlikleri, öğrencilerin bilgi veya anlayışı kendilerinin yapılandırılmasını sağlayacak şekilde yönlendirilir. Öğrencilere kavramlar arasında ilişki kurmaları için zaman tanır ve yeni kavramları farklı durumlarda kullanmalarına imkân tanır. Öğrencilerin hipotez kurma ve alternatif yorumlar yapabilme kabiliyetlerini destekler.

Teşekkürler. www.egitimkafe.com