KIRSAL KALKINMADA KATILIM VE KATILIMCILIK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
Advertisements

Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
Toplumsal Cinsiyet Etki Değerlendirmesi
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
KYF II. DÖNEM HİBE PROGRAMI ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Eylem Planı Sonraki Adımlar
Kırsal Kalkınma Destek Ekibi EU Turkish Cypriot community support Karpaz Bölgesi Yerel Kalkınma Stratejisi Mehmetçik, 10 Aralık 2010.
PROGRAM – PROJE YÖNETİMİ YÖNETİŞİM
İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
Yüksek Koruma Değerine Sahip Akdeniz Ormanlarında Çok Yönlü Çevresel Fayda Yaratan Entegre Yönetim Projesi.
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
KÜÇÜK YATIRIMLAR FONU ORMANLARIMIZIN EKONOMİK, SOSYAL VE ÇEVRESEL KATKILARI ÜZERİNE YEREL UYGULAMALAR PROJESİ “Yaşam için Fırsat, Doğa için Destek” İÇERİK.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Mardin’de Sürdürülebilir Turizmin Geliştirilmesi için Teknik Yardım Otel Temsilcileri Odak Grup Toplantısı No: Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
UNICEF Türkiye Ülke Programı
OTURUM 6 ARAŞTIRMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME. AMAÇ VE ÖĞRENİM HEDEFLERİ Amaç: Katılımcıların TSM’ lerin sağlığın geliştirilmesi kapsamındaki müdahaleleri.
Sivil Toplum ve Özel Sektör ‘Ortaklıkları’. Sivil Toplum Sektörü Kamu SektörüÖzel Sektör Ortaklık Alanları... 3.
 Erasmus+ Programı, Avrupa Birliği tarafından eğitim ve gençlik alanında yılları arasında uygu-lanmış olan Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programlarının.
THE LINKING EASTERN ANATOLIA TO PROGRESS PROGRAMME(TUR/98/002) (DOĞU ANADOLU KALKINMA PROGRAMI) Erol Çakmak Programme Manager Ankara/ Eylül 2006 BİRLEŞMİŞ.
2010/8 SAYILI ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ DESTEĞİNE YÖNELİK URGE PROJE YÖNETİMİ EĞİTİM PROĞRAMI T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü.
ŞEHİRCİLİĞE GİRİŞ PLANLAMA SÜRECİNDE FONKSİYONLAR
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Karayolu Güvenliği İçin Eğitim ve Diğer Bileşenlere Bakış Mayıs 2011 Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı Bu yayın Avrupa Birliği’nin yardımıyla üretilmiştir. Bu.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Bilgi ve Yenilik İktisadı
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Katılım ve Katılımcılık Süreci A.Ü.Z.F. Peyzaj Mimarlığı Bölümü
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
TÜRK-İŞ HBÖ YAKLAŞIMI Hayat Boyu Öğrenme Nedir? Hayat Boyu Öğrenme bireyin tüm yaşamı boyunca kişisel ve toplumsal gelişimine imkan sağlayan, şeffaf,
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İKS İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
DEĞİŞME VE EĞİTİM.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
Hedef Analizi Strateji Analizi Paydaş Analizi
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
PROJE YÖNETİMİ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK.
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
KA1- YETIŞKIN EĞITIMI PERSONELININ ÖĞRENME HAREKETLILIĞI KA2-YENILIK VE İYI UYGULAMALARıN DEĞIŞIMI IÇIN İŞBIRLIĞI.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
Konu: Kırsal kalkınmada çalışma alanları ve envanter çıkarımı
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YAYGIN EĞİTİM.
Kırsal Kalkınmada Toplum Dinamikleri Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK,
T.C. Yükseköğretim Kurulu
PROGRAMA SÜREKLİLİK KAZANDIRILMASI.
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Sunum transkripti:

KIRSAL KALKINMADA KATILIM VE KATILIMCILIK Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK

Birleşmiş Milletler Ekonomik ve Sosyal İlişkiler Dairesince katılımla ilgili olarak yapılan bir çalışmada katılım, “karar alma” süreçlerinde halkın çeşitli düzeylerde etkin olarak yer alması olarak tanımlanmaktadır. Katılım, en başta kararların oluşumuna etki etmeyi amaçlamalıdır. Yine, bu kararları alacak yönetim birimlerinin belirlenmesini etkilemeli, katılım bireysel veya örgütlü olabilmeli.

KALKINMA VE KATILIM   Kalkınma kavramı özellikle 1960’lı yıllardan sonra içerik olarak değişmeye başlamıştır. 1960’larda: Ekonomik büyüme, sanayileşme, kentleşme 1970’lerde: Sosyal adalet, ekonomik büyüme, dengeli kalkınma ve 1980’lerde: “Sürdürülebilir kalkınma” fikri oluşmaya ve gelişmeye başlamıştır. Bu gelişme beraberinde katılım ve katılımcılık kavramlarını da ön plana çıkarmıştır.

Katılımcılık yaklaşımını kırsal kalkınmada önemli kılan temel unsurlar : *****Yoksulluğu sona erdirmek, *****İstihdam ve sürdürülebilir geçimlilik yaratmak, *****Çevreyi korumak ve ıslah etmek, *****Kadının gelişimini teşvik etmek, *****Kalkınma çalışmalarında katılımcılığı sağlamak. *****Örgütlenmeyi sağlamak.

“Katılım” Nedir ? İnsanların kendi düşüncelerine göre inisiyatif aldıkları ve üzerinde denetimi bulunan araçları, kurumları ve mekanizmaları kullandıkları aktif bir süreçtir.   Katılım aynı zamanda sürdürülebilirliği de beraberinde getirmelidir. Bunun için katılım süreçlerinde; hedef grup çalışmaları benimsemelidir. Uygulama yerinde bunun için örgütlenme sağlanmalıdır.

KATILIMDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Kırsal topluluklar, homojen bir toplumsal ve ekonomik yapı göstermezler. Bu nedenle, sosyal ve ekonomik farklılıklara özen gösterilmelidir. Katılımda egemen veya ayrıcalıklı gruplar yaratılmamalıdır. Katılım farklı gruplar arasında dayanışmayı, paylaşmayı ve ortak bir payda da buluşmayı sağlamalıdır. Katılım halkın bilgi ve kapasite geliştirmesine katkıda bulunmalıdır. Katılım yerel değerlere ve kültürlere saygı göstermelidir. Katılım canlandırıcı olmalıdır. Katılım uygulayıcılarla – hedef kitle arasında bilgi alışverişini ortaya çıkarmalıdır. Katılımda insanlar kendi kendilerine bazı soruları sorma noktasına gelmeli. Yani, biz neden yoksuluz, biz neden yoksunuz, biz neden geri kalmış durumdayız, kadınlarımız neden geri kalmış durumda vb.......

KATILIMCILIK VE KATILIMCI KIRSAL KALKINMADA TEMEL ANLAYIŞ   “Katılımcılık”, mevcut durumun analizi ve kalkınma faaliyetlerinin planlanması, uygulanması, ve değerlendirilmesinde yerel nüfusun yol gösterici olduğu, yerel nüfus ve kalkınma uzmanları arasındaki iletişim sürecidir. “Katılımcı Kalkınma ” ise, hedef kitleye (yerel kadın ve erkeğe), a.    ihtiyaçlarının ne olduğu, b.      nerede ve ne zaman kalkınma programlarını uygulayacaklarını belirleme fırsatı veren kalkınma yaklaşımıdır.

Katılımcı kırsal kalkınma Katılımcı kırsal kalkınma, örgütlenmiş bilinçli insanlar eliyle başlatılan yaratıcı bir süreçtir. Bu kalkınma kavramı, insanların yaratıcılıklarını serbest bırakmaları ve inisiyatiflerini kullanmaları ile ortaya çıkabilir. Bu iki biçimde olabilir: a.  Kendi gücüne dayanmak. Maddi, manevi, örgütsel ve yönetimsel olarak biçimlenir. b. Katılım. Karar alma ve uygulama süreçlerine katılım olarak biçimlenir.

Katılımcılık Çeşitleri a-yaygın katılımcılık: Ø      Zenginlik, eğitim, köken ve cinsiyet olarak dezavantajlı olan ve kalkınma sürecinde çoğunlukla sesleri duyulmayan fakirler ve diğer grupların da katılımcılığıdır. Ø      Dezavantajlı olarak kabul edilenlerin dahil olduğu, kendilerini etkileyen proje kararlarını etkileme ya da kontrol etmede, kullanılan GÖNÜLLÜ bir süreçtir. Ø      Çalışmalarda yer alan PAYDAŞ’ ların , topluluklarında politika oluşturma ve bunu kontrol etme, alternatif tasarımlar, yatırım tercihleri, kalkınma müdahalelerinin yönetimi ve izlenmesi konularını etkiledikleri süreçtir.

b- çıkar grubu katılımcılığı: Kalkınma projeleri için belirlenen ve doğrudan etkilenen hedef grup dışında, projeden dolaylı olarak etkilenen ; Ø      Proje uygulaması için kredi alanlar, gönüllü kuruluşlar, özel sektör, ve Ø      Üniversiteler ile teknik ve profesyonel kuruluşların katılımcılığı.

Katılımcılık Neden Önemlidir ? Politika oluşturmada, hedef belirlemede, Orta ve uzun vadeli yatırım planlama ve programlarında, Geliştirilen program ve politikaların uygulanmasında, izleme ve değerlendirmede, İnsanların, gerçek ihtiyaçları ve önceliklerine doğrudan yatırım yapmalarını sağlamada, Kaynakların dağıtımı ve kullanımında insanların daha fazla “ses”e sahip olmasını olanaklı kılmada, Kişi ve topluluğun güçlenmesine katkıda bulunmada, Topluluk üyelerinin yeni örgütsel yetiler kazanmasında, Bir proje döngüsünün farklı aşamalarındaki çıktılarının niteliğini artırmada, Kalkınma programının devamlılığını sağlayarak ve çıkar gruplarının becerilerini geliştirerek projeden sağlanan faydayı artırmada.

Katılımcı Kalkınmanın Temel Özellikleri İnsan merkezli, entegre ve çok yönlü, katılımcı / güçlendirici, teşvik edici, merkezkaç yönetim, çoğulcu / çok sesli, cinsiyet dengeli, çevre dengeli, uzun vade perspektifi, program yaklaşımı, kapasiteyi teşvik edici, adil, küçük ölçekli, geniş tabanlı , tabandan - tavana yaklaşımlı, ortaklık/ işbirliği, kalıcılık .

KATILIMCI KALKINMA YAKLAŞIMINDA TEMEL AMAÇLAR VE ELDE KAZANILACAK YARARLAR

Katılımcı Yaklaşımda Temel Amaçlar Yerel düzeyde insanların katılımını teşvik etmek, Kendi kalkınma programlarını finanse etmek için yerel oluşumlara fon sağlamak yolu ile merkezkaç bir yapı oluşturmak, Kamu sektörü için katılımcı planlama modellerini desteklemek, Yerel kalkınma projelerini planlamak ve yönetmek için yerel otoritelerin kapasitelerini geliştirmek.

Katılımcı Yaklaşım İle Kazanılacak Yararlar Yoksul ve güçsüzün güçlendirilmesi, Kadının konumunun yükseltilmesi, Çocuk faktörünün göz ardı edilmemesi, Çok farklı ve ulaşılması güç olan görüşlere erişilmesi, İşbirliği yapılan yerel unsurların gücünün arttırılması, Topluluk bilincinin geliştirilmesi, Örgütsel değişimlerin sağlanması ve beslenmesi,

Eyleme yönelik çeşitli seçeneklerin geçerliliklerinin kırsal halkın beğenileri ve karşıtlıkları nezdinde sınanması, Geliştirilen politikanın sürekli gözden geçirilmesi, Kırsal alandaki halk ile dışarıdan gelenlerin kavramsal anlamda yaratıcı olmaya zorlanması, ve Saha ziyaretleri ile , gerçek sorunların belirlenmesi ve somut sorunlara odaklanılması, sağlanabilir.

GELENEKSEL VE ALTERNATİF KALKINMA ANLAYIŞINDA TEMEL İLİŞKİLER

Geleneksel Kalkınma Yaklaşımında İlişkiler   UZMAN HALK İLİŞKİLER 1.Eğitimli-bilgi sahibi Eğitimden yoksun / bilmez -------- 2.Hep öğretir / anlatır Dinler / kabullenir / yerine Yukarıdan - aşağıya getirmeye çalışır 3.Sorunları kendisi belirler/ Uygulamaları beklenir. Yoksa, Hiyerarşik çözümü de kendisi önerir / cahil ve geçimsiz kabul edilir. projeyi de başlatır 4.Gelişmeleri kendisi izler ve Sürecin dışındadır. Dengesiz değerlendirir. 5.Daha çok köyün ileri gelenleriyle, Diğer gruplar dikkate alınmaz. Dar kapsamlı durumu iyi olanlarla ilişki kurulur. 6.Topluluğun homojen olduğu Farklılaşmaların dikkate Bağımlı varsayılır. alınmamasından zarar görür. 7.Emredici, öznel Uygulayan, kabullenen Anlık, devamsız 8.İşi bittiğinde gider Boşluğa düşer Biter 9. Katılımı göz ardı Kendine yer bulamamıştır Kalıcı değildir. etmiştir.

Alternatif Kalkınma Yaklaşımında İlişkiler   UZMAN HALK İLİŞKİLER 1. Formel bir eğitim almıştır. Deneyim ve pratiklerle bilgi ------ edinilmiştir. 2. Eğitim alır ve eğitim verir. Eğitir ve eğitilir. Karşılıklı öğrenme (halktan bir şeyler öğrenir) vardır. 3. Farklı grupları dikkate alır. Farklı gruplar olarak farklı Gruplar aşamalarda yer alır. düzeyindedir. 4. Sorunlar ve çözümler için Gerçeğin kendilerinde olduğunu Eşit-paylaşımcı görüş alışverişi vardır. hisseder. 5. Yardımcıdır. Yardım talep eder ve sorgular. İki yönlü-yatay 6. Olanaklar için danışma ve Bilgiyi alır, eyleme karar verir ve Uzun süreli- kalıcı yardım verir. kendisi uygulamanın baş aktörü olur. 7. Çalışmaların her aşamasında, Uygulamada aktiftir ve yaratıcılığını Özneden-özneye olanak sağlamada aktif geliştirmeye çalışır. rol oynar. 8. İşin öznesidir. İşin öznesidir. İşler özneldir. 9. Aşamalı olarak işleri terk eder. Halkın kendi canlandırıcıları Kalıcı- ortaya çıkar. Kendine güvenen sürdürülebilir. ve sürdürecek bir yapı oluşmuştur.