TEMEL BİLGİSAYAR DERSİ Ders Notu-1:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GRAFİK VE HARİTA YARATMA
Advertisements

Not Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
ŞAHİN AKDAĞ.
EXCEL ŞAHİN AKDAĞ 1.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ MİCROSOFT WORD
WORD ÖZET WORD’ü başlatmak için; Görev Çubuğu’ndan Başlat + Programlar + Word Yeni paragrafa başlarken ENTER tuşu kullanılır.
Yrd.Doç.Dr.Levent Malgaca,2010
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
EXCEL-2.
Kelime İşlemci Programı
Bilgisayar Öğr. Gör. Feyza Tekinbaş.
İleti çubuğunda Düzenlemeyi Etkinleştir'i tıklatın,
Görsel Okur-Yazarlık *
EXCEL 2003 Ders 1.
ÖĞRENME FAALİYETİ 3. PARAGRAF DÜZENLEME.
BDEM105 Ünite 5: Word
Formül Hazırlama ve Kullanma
Microsoft Excel bir tablolama programıdır. Çalıştırmak için
Microsoft Power Point Dersi
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Microsoft EXCEL (2) Kapsam Kopyalama, Yapıştırma Açıklama Ekleme Satır ve Sütunların Boyutlandırılması Bitişik Hücrelere Dayanarak Otomatik Veri Girme.
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ BİLGİSAYAR 2 NOT 2
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Bilgisayarda Ofis Programları
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
Microsoft Office Access
Hazırlayan: Cihan UĞUR
POWER POİNT SUNU HAZIRLAMAK
HESAP TABLOSU PROGRAMLARI
YONT171 Bilgi Teknolojilerine Giriş I
BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ
Temel Bilgi Teknolojileri
HESAP TABLOSU PROGRAMLARI
Temel Bilgi Teknolojileri
Bilgisayar II
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi (Microsoft Powerpoint)
Temel Bilgi Teknolojileri
Microsoft EXCEL (1).
MICROSOFT WORD ŞEYMA ŞAFAK
Microsoft Office Access
Fonksiyonlar ile Çalışmak
TEMEL SAYFA YAPISI İŞLEMLERİ
WORD WORD UYGULAMA.
Bilgisayar Entegre Ofis Programları-I
Bilgisayar Entegre Ofis Programları-I Öğr.Gör. Türkan ÖZBAY.
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ ENFORMATİK BÖLÜMÜ TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ DERSİ.
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
1 / 19 © TEMEL BİLGİSAYAR BİLİMLERİ – ELEKTRONİK TABLO- I Ünite 4 Elektronik Tablo – I (Microsoft Excel) Konya, 2012 Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi.
Raporlama Menüleri Emine TUNÇEL Kırklareli Üniversitesi, Pınarhisar Meslek Yüksekokulu.
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ BİLGİSAYAR 2 NOT 3. Sayıları Biçimlendirmek Hücrelere girdiğimizde sayıları biçimlendirmek için; Hizalma yapmak istediğimiz.
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
ITEC115 - BİLGİSAYARA GİRİŞ ITEC190 - HUKUK İÇİN BİLGİSAYAR
Dersin Amacı Bu dersin amacı Microsoft Word 2010’da, o Tablolar ile çalışmak, o Belgeye eklentiler yapmak, o Sayfa yapısı, o Belge yazdırma, hakkında.
Dersin Amacı Bu dersin amacı Microsoft Excel 2010’da, o Hücre biçimlendirme, o Sayfa yapısı ile çalışmak, o Listeler ile çalışmak, o Alt toplam hesaplatmak,
ELEKTRONİK TABLOLAMA PROGRAMI: EXCEL
Hesaplama Tabloları (MS For Mac Excel -1) Öğr.Gör. Mehmet Akif Barış.
MS WORD Kullanımı OFFICE DÜĞMESİ HIZLI ERİŞİM ARAÇ ÇUBUĞU MENÜLER
DOSYA MENÜSÜ.
Hesaplama, Grafik ve Veri Oluşturma Araçları Microsoft Excel Tanıtımı
Temel Excel Eğitim İçerikleri
Bu Hafta Öğreneceklerimiz
Libreoffice Calc ile Veri Tablosu Hazırlama. Veri Tablosu Oluşturmak İçin Veri Girişi Bir öğrencinin; 1. Vize Notu 2. Final Notu 3. Ödev Notu A) Girişi.
TOPLU POSTALAMA İŞLEMİ İÇİN ETİKET OLUŞTURMA VE YAZDIRMA
Bilgisayar EXCEL II
KELİME İŞLEMCİLER (Bölüm 2)
2. OFİS PROGRAMLARI (WORD)
3. OFİS PROGRAMLARI (EXCEL)
4. OFİS PROGRAMLARI (POWERPOINT)
1 EXCEL DE VERİ TABANI (DATABASE) İŞLEMLERİ Excel de bir veritabanı oluşturulabilir veya başka programlarda (Access gibi) oluşturulmuş olan Veri Tabanları.
Sunum transkripti:

TEMEL BİLGİSAYAR DERSİ Ders Notu-1: Microsoft Excel Dr. A. Soylu Dr. G. Koçak 2013 20.10.2017

Microsoft Excel Excel programı çalışma alanına girilen veriler üzerinde hesap yapabilme, verileri tabloya dönüştürebilme tablolar içindeki verileri grafiklerle destekleyebilme, verileri karşılaştırıp sonuç üretebilme özelliğine sahip; tablolama, grafik oluşturma, veri yönetimi ve hesaplama amaçlı kullanılan Office paketinin en çok kullanılan programıdır. Bu programla matematiksel işlemlerin yanı sıra grafik oluşturma, hücreleri biçimlendirme gibi özelliklerde kullanılabilir. 20.10.2017

Satır: Ana başlıkları Rakamlarla belirtilmiş veri alanlarına denir. Sütun: Ana başlıkları Harflerle belirtilmiş veri alanlarına denir. Hücre: Satır ve sütunların kesişmesinden oluşan ve bilgilerin girildiği veri alanlarına denir. Kılavuz çizgileri: Satır ve sütunları belirtmeye yarayan çizgilere denir. Formül çubuğu: Hücre içindeki verilerin takip edildiği araç çubuğudur. Çalışma Sayfası – Tablosu: Excel’in temel çalışma ortamıdır. Veriler bu çalışma alanındaki hücrelere girilir. Sütunlar A’dan IV’ye kadar (256 sütun), satırlar 1'den 65536’ya (65536 satır) kadardır. Bir Excel çalışma sayfasında 16.777.216 tane hücre vardır. Bir Excel dosyası (*.xls) çalışma kitabından, kitap çalışma sayfalarından, sayfalar ise hücrelerden oluşmaktadır. Her hücrenin belli bir adresi vardır. Bu hücre adresleri Ad kutusundan takip edilir. Bir hücre adresi; sütun adı ve satır adının birleşiminden oluşur. (A1 , C18, H58 gibi) VERİ GİRİŞİ Hücrelere 4 değişik (metin, sayı, formül, işlev) bilgi girilebilir. Hücrelere veri girişi yapıldıktan sonra ENTER tuşu kullanılmalıdır. ENTER tuşuna basıldıktan sonra hücre göstergesi alt hücreye geçecektir. SHIFT+ENTER bir üst hücreye, TAB tuşu bir sağ hücreye, SHIFT+TAB tuşları ise bir sol hücreye hareket edecektir. Hücre içindeki veriler Formül Çubuğundan takip edilir. Hücre İçeriğini Düzenleme: Bir hücreye veri girildikten sonra hücre içerikleri değiştirilebilir. Özellikle verinin veya formülün uzun olması durumunda veriyi değiştirmek gerekebilir. Bunun için; a) F2 tuşu, b) Hücreye çift tıklama, c) Formül çubuğuna tıklama.

1) Sayılar: Excel programında işlem görecek asıl veriler sayılardır 1) Sayılar: Excel programında işlem görecek asıl veriler sayılardır. Excel’in kullanım amacı da zaten sayıları işlemek ve sonuçlar çıkarmaktır. Sayıların ve metinlerin birleşiminin metin olarak kabul edildiği unutulmamalıdır. Tüm sayılar sağa yaslıdır. Sayıların girilmesi sırasında ##### karakterlerin veya 4E+06 gibi ifadelerin hücrelerde görülmesi o sayının hücreye sığmadığı anlamındadır. Bu durumda sütunun genişliği ayarlanmalıdır. 1) Para birimi: Seçili hücreler içindeki sayı bilgilerini TL biçiminde görmek için kullanılır. 2) Yüzde Stili: Hücre içindeki sayıları yüzdelik biçimde göstermek için kullanılır. 3) Binlik Ayraç Stili: Sayı bilgilerini binlik basamaklarına ayırmak için kullanılır. 4) Ondalık arttır/Ondalık azalt: Ondalık kısımdaki basamak sayısını arttırmak veya azaltmak için kullanılır. 5) Bilimsel Sayı Biçimi: Büyük sayıları daha kolay görmek için kullanılır. (4E+07) 2) Metinler Metin bilgi (text), metin ya da karakter bilgi anlamına gelir. Bu bilgi tipi harflerden oluşur. Metinler sola hizalıdır. Ayrıca metin bilgileri içinde sayılarda kullanılabilir. BOYUTLANDIRMA Bir hücrenin genişliği sütuna, yüksekliği ise satıra bağlıdır. Tek başına bir hücre boyutlandırılamaz. Boyutlandırılan o satırdaki veya sütundaki tüm hücrelerde boyutlandırılır. Boyutlandırma işlemlerini şu şekillerde yapabiliriz: 1) Satır/sütun başlıkları arasında sürükleme.

2) Sütun başlıkları arasına çift tıklama 2) Sütun başlıkları arasına çift tıklama.(Sütun içindeki hücrelerde yer alan en uzun veriye göre boyutlandırılacaktır) 3) Program menüsünden Biçim-Satır-Yükseklik & Biçim-Sütun-Genişlik 4) Birden fazla satırın & sütunun yüksekliğini-genişliğini aynı yapmak için sütun veya satırlar (sütun harfi veya satır rakamları üzerinde) seçildikten sonra başlıklar arasında sürükleme uygulanır. SEÇME İŞLEMLERİ Windows altında çalışan bütün programlarda bir prensip vardır. Bu da “Önce seç sonra yap” tır. Ne yapmak istiyorsanız ilk önce onunla ilgili veri alanlarını seçmeli daha sonra istenilen işlemi yapmalısınız. Excel’de en çok yapılan işlemlerden biri de seçim işlemleridir. a) SHIFT + Yön tuşları & Fare ile sürükleme: Serbest seçim b) SHIFT + Home / SHIFT + End: Bulunulan hücreden satır başına / satır sonuna kadar seçim c) Satır / Sütun başlığına tıklama: Satır/Sütun seçimi d) Satır / Sütun başlığına sürükleme: Birden fazla satır/sütun seçimi e) CTRL + Space (Boşluk): Sütun seçimi f) SHIFT + Space (Boşluk): Satır seçimi

g) CTRL + SHIFT + Space (Boşluk): Tüm sayfa seçimi h) CTRL + B: Tüm sayfa seçimi ı) CTRL + * :Tablo seçimi (Hücre göstergesi seçilecek tablo içinde olmalıdır) j) SHIFT + Tıklama: Aralık seçimi k) CTRL + Tıklama: Bağımsız hücre seçimi FORMÜL GİRİŞİ Excel’in en önemli özelliği hücreye girilen formüllerdir. Formüller diğer hücreler içindeki veriler üzerinde istediğimiz işlemi yapmamızı sağlar. Hücrelere formül girerken öncelikle = işareti kullanılmalıdır. Eğer formüllere eşittir ile başlanmazsa o veriler Excel tarafından formül olarak algılanmaz ve bir sonuç üretmez. Dört İşlem Dört işlem (+, -, *, /)’dan oluşur. Formüllere = ile başlanır. Formüllerde sayılar dışında hücre adresleri de kullanılabilir. Örneğin; =A1+A2-A3....., =B3*C6/D2.....gibi. Formüllerde hücre adreslerinin kullanılması formülleri güncelleme açısından daha avantajlı olduğundan formüllerde sayılar değil hücre adreslerini kullanmak gerekir.

Yüzde Hesaplamaları Herhangi bir hücrede belirtilen sayının belirtilen oran kadar yüzdesinin hesaplanmasıdır. Yüzde işlemi 3 değişik şekilde yapılır. I)=HücreAdı*Katsayı/100 II)=HücreAdı*Katsayı% III)=HücreAdı*0,Katsayı HÜCRE KOPYALAMA & TAŞIMA Hücre içinde yer alan verileri (metin, sayı, formül, işlev) diğer hücrelere uygulamak için birçok yöntem vardır. Bunlardan en çok kullanılan 3 yöntem vardır. Bunlar; Birinci yol; bir hücreye kullanılacak formül girildikten sonra formülle birlikte formülün uygulanacağı hücreler de seçilir. Formül F2 tuşuyla güncelleştirildikten sonra CTRL+ENTER tuşları kullanılır. İkinci yol ise; hücrenin sağ alt köşesinde yer alan Hücre Kulpundan (küçük siyah karecik) basılı tutup fare ile sürüklemektir. Üçüncü yol ise; hücre kulpuna çift tıklamaktır. Hücreleri taşımak içinse Hücre çerçevesi (Hücrenin kenarındaki ok biçimi & CTRL+X) kullanılır. FONKSİYONLAR TOPLA: Belirtilen aralıktaki hücrelerin toplamını verir. =Topla(BaşlangıçHücresi:BitişHücresi) Örnek: =TOPLA(A2:A8) veya =TOPLA(B3;B5;C8;D9) ÇARPIM: Belirtilen aralıkta bulunan hücrelerin çarpımını verir. =Çarpım(BaşlangıçHücresi:BitişHücresi) Örnek: =ÇARPIM(B3:B8) veya =ÇARPIM(J6;K8;F16)

MAK: Belirtilen aralıkta bulunan en büyük değeri bulmak için kullanılır. =Mak(BaşlangıçHücresi:BitişHücresi) Örnek: =MAK(A4:C5) MİN: Belirtilen aralıkta bulunan en küçük değeri bulmak için kullanılır. =Min(BaşlangıçHücresi:BitişHücresi) Örnek: =MİN(B4:B9) ORTALAMA: Belirtilen aralığın ortalamasını almak için kullanılır. =Ortalama(BaşlangıçHücresi:BitişHücresi) Örnek: =ORTALAMA(D9:D25) veya =ORTALAMA(A8;A3;B13;G12)

EĞER (MANTIKSAL SINAMA): Bir hücrede elde edilen sonuçlara göre kullanıcı tarafından verilen şartlara uygun sonuçlar üretmek için kullanılır. Eğer fonksiyonu şarta bağlı olarak sonuç üreten bir fonksiyondur. Eğer fonksiyonu ile hücre içindeki değer, karşılaştırma operatörleri kullanılarak başka değerlerle karşılaştırılır. Yani bir hücre için kullanıcı tarafından bir şart belirlenir (fonksiyonun şart kısmı). Daha sonra bu şartın gerçekleşmesi durumunda matematiksel ya da bir fonksiyon işlemi yaptırılabilir ya da bir yazı yazdırılabilir. Yine aynı şekilde şartın sağlanmaması durumunda da matematiksel ya da bir fonksiyon işlemi yaptırılabilir ya da bir yazı yazdırılabilir. Bu konuya günlük hayatımızdan bir benzetme yapalım: Mesela sinemaya gitmek ve sinemaya gitmek içinde mutlaka yanınızda bir arkadaşınızın gelmesini istiyorsunuz ve aksi takdirde gitmeyeceksiniz. Yani burada ŞART bir arkadaşınızın sinemaya sizinle birlikte gelmesidir. Şart sağlanıyorsa ( DOĞRUYSA) sinemaya gidersiniz. Fakat arkadaşınız gelmiyorsa –ki dolayısıyla şart sağlanmamış oluyor- (YANLIŞSA) sinemaya gidemezsiniz. Kısacası Şarta bağlı olarak iki işlemden sadece birisi mutlaka gerçekleşecektir. =Eğer(Şart;Doğruysa;Yanlışsa) Şart: Bulunan değerlerin karşılaştırılacağı kısım. Doğruysa: Şartın gerçekleşmesi durumunda üretilecek sonucun yer aldığı kısım. Yanlışsa: Şartın gerçekleşmemesi durumunda üretilecek sonucun yer aldığı alternatif kısım. Aritmetik operatörler : (/, *, -, +, %) Basit matematik işlemler uygular, sayısal değerleri birleştirip sonuçlar üretir.

Karşılaştırma operatörleri: (<, >, =, >=, <= , sırasıyla Büyük, Küçük, Eşit, Büyük Eşit, Küçük Eşit). İki değeri (veya iki hücreyi) karşılaştırır. Yanlış&doğru olmak üzere mantıksal değerler üretirler. Not: Eğer fonksiyonu içinde bir metin kullanılacaksa bu metinler tırnak (“ ”) içinde yazılmalıdır. Doğruysa Örnek: Alttaki tabloda A6 hücresine bir EĞER fonksiyonu yazılmıştır. Burada Şart A1 hücresindeki sayısal değerin 50’ye eşit veya üzeri olması istenmiş. Sonra bu şartın doğru olması durumunda “GEÇTİ”; doğru olmaması durumunda ise “KALDI” yazması istenmiştir. Fonksiyon yazma işlemi bittikten sonra Enter tuşuna bastığınızda aynı hücre içerisinde GEÇTİ yazısını göreceksiniz. Çünkü şart sağlanmıştır. Şayet sağlanmamış olsaydı KALDI yazacaktı. (A1 hücresindeki değeri bu sefer 50’den küçük bir rakamla değiştirin ve fonksiyon yazdığımız A6 hücresine bakın ☺)veya yanlışsa kısmında sadece metin değil sayı, formül veya fonksiyonda kullanılabilir. İç içe en fazla 8 Eğer kullanılabilir (Toplam 9 şart).

ADRESLEME Bir başvuru, çalışma sayfası üzerinde bir hücre ya da hücreler grubunu tanımlar ve formüllerde de bu hücre adresleri kullanılır. A1, B5, D11.... gibi hücre adresleri Göreli adreslemelerdir. Microsoft Excel varsayılan olarak göreceli adresler kullanır. Mutlak adresli bir formülü taşıdığınız veya kopyaladığınız da ise, Microsoft Excel mutlak adresi asıl formülde görüldüğü şekilde kopyalar. Göreceli adresler, otomatik olarak yeni konuma uyum sağladıklarından, taşınan veya kopyalanan formüldeki göreceli adresler asıl formüldeki HATALAR a) ##### hatası: Hücreye sığmayacak kadar bir sonuç çıkartan bir formül kullanılmış veya hücre içindeki veri o hücreye sığmıyor demektir. Bunun için sütunu genişletmek gerekir. b) #AD? hatası: Excel’de bulunmayan bir işlev kullanıldığında bu hata çıkacaktır. c) #SAY! hatası: Sayı ile ilgili bir problem olduğunda oluşur. d) #BAŞV! hatası: Geçerli olmayan bir hücre başvurusunda oluşur. e) #DEĞER! hatası: Bir sayı yada mantıksal değer gerektiren bir yere metin girilmesi durumunda oluşur. f) #SAYI/0! hatası: Bir sayının sıfıra bölümünde oluşacak başvurudur.adreslerden daha farklı hücrelere başvururlar. A1 hücresinin göreceli adresi:A1, mutlak adresi: $A$1’dir.

İŞLEV YAPIŞTIR İşlev yapıştır diğer adıyla fonksiyon sihirbazı olarak bilinen Excel fonksiyon tablosu tüm işlevlerin bir arada bulunduğu ve formüllerin otomatik olarak oluşturulduğu yardımcı menü seçeneğidir. Bu işlem için Ekleİşlev veya Standart Araç Çubuğunda yer alan simgesi kullanılır. Kısayol tuşu ise SHIFT+F3’tür. OTOMATİK BİÇİM Seçili tablolara hazır biçimler ve şablonlar uygulamak için Biçim menüsünde yer alan Otomatik Biçim seçeneği kullanılır. Burada belli formatlar sunulur. Seçenekler sekmesinden ise istenilen alanlardaki biçimler fare ile tıklanarak kaldırılır. KÖPRÜ Belge içinde yer alan belirli bir konuma (başlık, yer işareti..vb.), başka bir programa veya İnternet ortamındaki bir URL’ye bağlantı oluşturmak için kullanılır. Köprü oluşturmadan önce nereye köprü oluşturulacaksa oraya yer işareti verilmelidir. Köprü oluşturmak için; a) Ekle menüsünden Köprü b) Farenin sağ tuşu-Köprü c) ALT+CTRL+K d) Standart Araç Çubuğunda yer alan simgesi kullanılır.

KOŞULLU BİÇİMLENDİRME Hücrelerde elde edilen sonuçlara göre hücrelerin biçimini değiştirmek için kullanılır. Yani hücre içindeki verilerin bir şarta bağlı olarak biçimlendirilmesidir. a) Biçimlendirilecek hücreler seçilir. b) Biçim menüsünde yer alan Koşullu Biçimlendirme seçeneği tıklanır. c) Koşul 1 listesinden Hücre değeri (hücreyi sayısal bir değer ya da bir hücre değeriyle karşılaştırır) veya Formül (Hücreyi bir formülün sonucu ile karşılaştırır)’den biri seçilir. d) Koşulun 2.listesinden arasında, eşittir veya büyüktür gibi bir operatör seçilir. e) Sonraki kutuya karşılaştırılacak değer veya hücre adresi yazılır. f) Biçim düğmesi tıklanarak verdiğiniz kritere uygun sonuçlar üretildiğinde yapılacak biçimler belirlenir. g) Ekle düğmesi kullanılarak diğer koşullarda belirlenir. Not: Eğer işlevi hücre içeriklerini, koşullu biçimlendirme ise hücre biçimlerini değiştirir.

BİÇİMLENDİRME ARAÇLARI Bir hücrenin ya da alanın biçimlenmesi için araç çubuğundaki düğmelerden yararlanıldığı gibi, Biçim menüsündeki komutlardan, araç çubuğundaki düğmelerden veya kısa yol tuşlarından da yararlanılır. Hücreleri Biçimlendir penceresine; a) Biçim menüsünden Hücreleri Biçimlendir seçeneği, b) Farenin sağ tuşu-Hücreleri Biçimlendir, c) CTRL+1 kısa yol tuşları ile ulaşılabilir. 1) Sayı sekmesi Sayıların biçimlendirildiği sekmedir. Burada sayıların ondalık sayı uzunlukları, para birimleri ya da tarih biçimleri gibi özellikleri ayarlanır. Önce kategori kutusundan bir sayı kategorisi seçilir. Buradan seçilen kategoriye göre, Örnek kutusu ve altındaki seçenekler bölümü değişir. Örnek1; Yazdığınız her sayının sonunda TL olmasını istiyorsanız Para Birimi kategorisi seçilmelidir. Örnek2; Telefon numaralarını girerken her numaranın başına “0-264”girilmesi isteniyorsa isteğe uyarlanmış kategorisine geçin ve (0-264-### ####) yazın. Örnek3; sayı bilgilerinin yanında Adet, Metre, Kilo, tane gibi metinler isteniyorsa Tür kısmına (# “metin”) yazılmalıdır.

2) Hizalama Sekmesi Hücre içindeki hizalamaların ve yön ayarlarının yapıldığı yerdir. Yatay: Seçilen hücrelerin yatay hizalamaları ayarlanır. Genel sayıların sağa, metinlerin sola yaslanmasını sağlar. Sol, orta ve sağ, seçenekleri ise verilerin hizalamasını sağlar. İki yana yasla, veriler bir satırdan fazla olduklarında hücrenin iki tarafına da yaslamak için, dağıtılmış, seçili hücreleri birleştirir, verileri seçilen alanın ortasına yerleştirir. Dikey: Üst, orta ve alt verilerin dikey hizalamasını, İki yana yasla verilerin üst ve alt sınırlarını hizalamak için kullanılır. Metni kaydır: Bir hücre içinde satırlı yazılar elde etmek için kullanılır. Bu özellik verilerin hücre dışına çıkmasını engeller. Veya ALT+ENTER tuşları da kullanılabilir (İlk satır yazıldıktan sonra ALT+ENTER tuşları kullanılır ve 2.satıra geçilir). Uyacak şekilde daralt: Seçili alandaki hücrelerin genişliklerine ve yazı tipi büyüklükleri göre otomatik olarak ayarlanır. Hücreleri birleştir: Seçili hücreleri tek bir hücre haline getirmek için kullanılır. Bu özelliğin bir diğer yolu da Biçimlendirme Araç Çubuğunda yer alan (Birleştir-Ortala) simgesidir.

3-4-5) Yazı tipi sekmesi & Kenarlık & Desenler Yazı Tipi sekmesinden seçili alan içindeki verilerin yazı tipi, boyutu, rengi gibi özellikler ayarlanır. Kenarlık sekmesinden ise seçili alanların çizgi stilleri, renkleri ve uygulanacak kenarlar ayarlanabilir. Desenler sekmesinden ise hücrelerin zemin rengi (dolgu) değiştirilir. Bu işlemler Biçimlendirme Araç Çubuğundan da yapılabilir. Ayrıca seçili simgeleri üst simge veya alt simge olarak değiştirmek içinde bu seçenek kullanılır. 6) Koruma sekmesi Bu sekme girilen verilerin yanlışlıklada olsa değiştirilmemesi gereken durumlarda kullanılabilir. Örneğin tablonuzdaki verilerin değiştirilmesini ve formüllerin görüntülenmesini istemiyorsunuz. Bunun için; önce koruma uygulanacak alan seçilmelidir. Biçim-Hücreler...-Koruma seçenekleri kullanılır. Kilitli onayı kaldırıldığında koruma o hücreler için iptal edilecektir. Gizli onaylanırsa seçili alan içindeki verilerin ve formüllerin görüntülenmesi engellenecektir. Ancak bu işlemlerin geçerlilik kazanabilmesi için bu işlemler yapıldıktan sonra Araçlar menüsünde yer alan Koruma-Sayfa koruması komutları uygulanmalıdır. AÇMA & DEĞİŞTİRME PAROLASI: Belgenizin diğer kullanıcılar tarafından görüntülenmesini istemiyorsanız belgenize açma parolası vermeniz gerekmektedir. Bunun için; Dosya - Farklı Kaydet - Araçlar - Genel seçenekler seçenekleri kullanılmalıdır. Gelen iletişim kutusuna verilecek parola yazılır ve onaylandıktan sonra belge yeniden kaydedilir. Not: Aynı işlem Araçlar menüsündeki Seçenekler – Güvenlik sekmesinden de yapılabilir.

MAKROLAR Makro, Excel’de yapılacak bir dizi işlemin kaydedilip tekrar çalıştırılması işlemidir. Makro oluşturma sesi kasete kaydetme gibidir. İstenildiğinde nasıl kasetteki ses dinlenebiliyorsa istendiğinde makro da çalıştırılıp Excel işlemleri makro tarafından yaptırılır. Makroya hücre biçimlendirme ve formül işlemleri başta olmak üzere birçok Excel fonksiyonu dâhil edilebilir. Makro oluşturmak için Araçlar menüsünde yer alan Makro seçeneği kullanılır. VERİ TABANI İŞLEMLERİ 1) Verilerin Sıralanması Sıralama, bir çalışma tablosundaki bilgilerin belli sütunlara göre sıralanmasıdır. Sıralama özellikle kayıt türü veriler için uygulanır. Örneğin Excel içinde saklanan personel bilgileri, ürün bilgileri gibi belli sütunlardan oluşmuş düzenli tabloların belli sütunlarına göre sıralanması o tabloların daha kullanışlı olmasını sağlar. Bir tablodaki satırları tek ya da birkaç sütundaki değerlere dayalı olarak sıralayabilirsiniz. Sıralama yaptığınızda Excel satırları, sütunları ya da hücreleri belirttiğiniz sıralama özelliklerini kullanarak yeniden düzenler. Listenin sütun başlıklarına sahip olması en iyi sonucu elde etmek için gereklidir. Birden fazla sütunda sıralama yapıyorsanız, ilk kriter tekrar ederken ikinci kriter, ikinci kriter tekrar ederken üçüncü kriter sıralanır. Bu işlemler Veri-Sırala seçenekleri kullanılarak yapılır.

2) Verilerin Süzülmesi Kullanıcı tarafından verilen kritere göre, bu kriteri sağlayan veri satırlarının gösterilmesini, sağlamayan satırların ise gizlenmesini sağlar. Yani sadece belirtilen kriterlere uygun satırları görüntülemek için kullanılır. Özellikle uzun listelerle çalışırken veya belli özelliklere göre verileri ayırmak için bu özellik kullanılır. Bu işlem ise yine “Veri-Süz” seçenekleri kullanılarak yapılır. Otomatik Süz komutu kullanıldığında; tablodaki sütun başlıklarının yanında oklar görüntülenir. Bu oklardan görüntülemek istenen öğeler seçilir. Tek bir sütunda kriter kullanarak satırları hızla süzmek için bu komut kullanılır. Gelişmiş Süzgeç komutu tıpkı Otomatik Süz komutu gibi listeyi süzer ancak kriter seçimi için sütun başlıklarındaki okları görüntülemez. Bunun yerine kriterleri çalışma sayfası üzerinde başka bir kriter alanına yazarsınız. Gelişmiş Süzgeç komutunu iki ya da tek bir sütunda 3 ya da daha fazla koşul kullanmak ya da hesaplanan değerleri kriteriniz olarak uygulamak için kullanmanız gerekir. 3) Alt Toplamlar Sütunlardaki veriler temel alınarak istenilen verilere göre alt toplam aldırma işlemidir. Tablo seçilip sıralandıktan sonra belli grupların ara toplamlarının alınmasını sağlar. Alt toplam almak için Veri menüsü kullanılır. Alt toplamın hangi alanlar üzerinde ve neye göre yapılacağı alt toplamların alınacağı iletişim kutusunda belirtilir. Alt toplam almak sadece toplama işlemi yapmak anlamına gelmez. Toplama dışında ortalama, sayı, en büyük, en küçük, çarpım.. gibi işlemlerde yapılır.

3) Alt Toplamlar Sütunlardaki veriler temel alınarak istenilen verilere göre alt toplam aldırma işlemidir. Tablo seçilip sıralandıktan sonra belli grupların ara toplamlarının alınmasını sağlar. Alt toplam almak için Veri menüsü kullanılır. Alt toplamın hangi alanlar üzerinde ve neye göre yapılacağı alt toplamların alınacağı iletişim kutusunda belirtilir. Alt toplam almak sadece toplama işlemi yapmak anlamına gelmez. Toplama dışında ortalama, sayı, en büyük, en küçük, çarpım.. gibi işlemlerde yapılır. a) Ayarlar Hücrelere girilecek verilerin sınırlandırılması buradan yapılır. Örneğin; 1) Belli bir hücre grubunu seçilir, 2) Veri-Doğrulama seçeneği açılır, 3) Ayarlar sekmesindeki İzin Verilen seçeneğindeki Liste seçilir, 4) Boşluğu yoksay ve Hücrede açılma onay kutuları onaylanır, 5) Kaynak kutusuna listede yer alacak değerler (a;b;c;d) şeklinde girilir Seçili alanda yer alan hücrelere gelindiğinde sağ taraflarında bir ok belirecektir. Bu ok açıldığında kullanıcı tarafından girilmiş olan veriler görüntülenecektir. Listeden istenilen verinin üzeri tıklanır. Tıklanan veri hücreye girilecektir. b) Girdi İletisi Sınırlandırma getirilen hücrelere veri girişi yapılmadan önce uyarı mesajı vermek için kullanılır. Hücre seçildiğinde mesaj otomatik olarak hücrenin yanında belirlenecektir. Başka bir hücre seçene kadar ya da ESC tuşuna basana kadar bu mesaj ekranda kalacaktır.

c) Hata Uyarısı Sınırlandırma getirilen hücrelere hatalı veri girilmesi durumunda verilecek hata iletisi buradan belirlenir. Dur stili kullanıcının hücreye hatalı değer girilmesine izin vermez. Uyarı stili ise Dur stilinden daha esnektir. Burada 3 seçenek vardır. Evet hatalı veriyi kabul eder, Hayır hatalı mesajı değiştirmek için olanak sunar, İptal ise hatalı veriyi siler GRAFİKLER Grafik verilerin görsel olarak değişik şekillerle ifade edilmesidir. Yani veri tablolarının şekle dönüştürülmüş halidir. Grafik oluşturmadan önce 2 noktaya dikkat edilmelidir. Birincisi; veri tablosundan çıkarılmak istenen grafiğin belirlenmesidir. Çünkü her grafik her tabloya uygun olmayabilir. İkincisi ise grafik çıkartılacak alanların belirlenmesidir. Grafik oluşturmanın 3 yolu vardır;

1.Yöntem (Nesne & Sayfa olarak) a) Grafik çıkartılacak alanlar seçilir. (Tablo başlıkları da seçili olmalıdır) b) Ekle menüsünden Grafik seçeneği veya Standart Araç Çubuğundaki simgesi tıklanır, c) Tabloya uygun Grafik ve kullanılacak Grafik alt Türü belirlenir. Not: Örneği görüntülemek için basılı tut komutundan seçilmiş olan grafiğin şekli görüntülenebilir. d) Grafik kaynak verisi belirlenir. Bu grafiği oluşturan veri aralığının belirtildiği bölümdür. Seri yeri seçeneğinden, kategori ekseninde tablo satırlarının mı, tablo sütunlarının mı gösterileceği belirlenir. Seriler sekmesinden ise serilerin sırası belirlenir. e) Grafik seçenekleri bölümünde ise grafiğin biçimleri ayarlanır. Buradaki sekmelerin sayısı seçilen grafiğe göre değişiklik gösterir. i. Başlıklar: Grafik başlığı, kategori ve değer eksenleri başlığı vermek için bu sekme kullanılır. ii. Eksenler: Kategori ve değer eksenlerini gizlemek veya göstermek için kullanılır. iii. Kılavuz Çizgileri: Grafiğin daha iyi okunabilmesi için sütunların arkasına yatay veya dikey kılavuz çizgileri eklemek için kullanılır. iv. Gösterge: Grafik açıklamasını gösteren veri göstergesinin konumu buradan belirlenir. v. Veri Etiketleri: Sütunları oluşturan verilerin sütunların üzerine eklenmesini sağlamak için kullanılır. vi. Veri Tablosu: Grafiği oluşturan veri tablosunu grafiğin altına eklemek için kullanılır. vii. Grafik konumu: Oluşturulan grafiği yeni bir sayfa olarak veya nesne olarak istenilen sayfaya eklemek için kullanılır.

2.Yöntem (Nesne olarak) a) Grafik çıkartılacak alanlar seçilir. (Tablo başlıkları da seçili olmalıdır) b) Ekle menüsünden Grafik seçeneği veya Standart Araç Çubuğundaki simgesi c) Kullanılacak Grafik ve Grafik alt Türü belirlenir. 3.Yöntem (Sayfa olarak) a) Grafik çıkartılacak alanlar seçilir. b) ALT+F1 kısa yol tuşları kullanılır. Not: Grafik üzerindeki bir alanı biçimlendirmek için nesnenin üzerini çift tıklamak gerekir. GRAFİK TÜRLERİ 1) Sütun Grafik Tipi Verilerin karşılaştırılmasını sağlar. Belli bir zaman aralığındaki değişiklikleri gösterir. Sütun grafikler, belli bir seri verinin özellikle zamana bağlı değişiklileri göstermek için kullanılır. Yani karşılaştırmanın en kolay yapıldığı grafik türüdür. Kategoriler yatay, değerler ise dikey olarak düzenlenirler. 2) Çubuk Grafik Tipi Tek tek öğelerin birbirlerine göre karşılaştırmasını yapmak için kullanılır. Sütun grafiğin yatayıdır. Analiz zamanını azaltmak için kategoriler dikey, değerler yatay olarak verilmiştir.

3) Çizgi Grafik Tipi Verilerin oluşumunu ve hareketini çizgiler halinde gösterir. Daha çok zaman akışı ve değişimin oranı gibi durumları göstermek için kullanılırlar. Beli aralıklarda ya da belli zamanlardaki değişikliği gösterir. Örneğin bir hisse senedinin veya döviz kurunun seyrini açıklamak gibi… Çizgi grafikte veri serileri yatay çizgilerle ifade edilirler. 4) Pasta Grafik Tipi Bu grafik tüm öğelerin toplamı içindeki tek tek öğelerin birbirlerine oranlarını göstermek için kullanılır. Pasta grafiğinde her seferinde tek bir veri serisini gösterdiğinden özellikle bir öğeyi vurgulamak istendiğinde çok işe yarar. Örneğin seçimlerde partilerin aldığı oylar en iyi bu grafikte gösterilir. 5) XY (Dağılım) Grafik Tipi Değişik veri serilerindeki ilişkileri göstermek ya da iki ayrı gruptaki verileri xy koordinatlarıyla aynı veri serisi olarak göstermek için kullanılırlar. Genellikle bilimsel verilerde işe yarayan bir grafik tipidir. 6) Alan Grafik Tipi Bu grafikler zamana bağlı olarak değişimi ifade ederler. Belli bir zaman aralığında verilerin göreceli önemini gösterir. Alan grafikleri, çizgi grafiklerine benzemelerine rağmen verilerdeki değişiklikleri oran olarak değil de miktar olarak gösterirler. 7) Halka Grafik Tipi Aynı pasta grafik gibi bir bütünün parçalarını gösterir, ancak birden fazla seri içerebilir. Grafiğin her bir halkası değişik bir seriyi temsil eder.

8) Radar Grafik Tipi Her veri serisi ortadan başlayan bir eksen üzerinde kendi eksenine sahiptir. Çizgiler ise aynı seri içindeki değerleri birbirlerine bağlalar. Bir seri verinin değerlerini birbirlerine göre karşılaştırmak için kullanılır. 9) Yüzey Grafik Tipi İki seri veri arasındaki en iyi kombinasyonları görmek için kullanılan bir grafik tipidir. Aynı coğrafya haritalarında olduğu gibi renkler ve desenler aynı veri aralığındaki alanları belli ederler. 10) Kabarcık Grafik Tipi Kabarcık grafikler xy (dağılım) grafik tipinin değişik bir halidir. Veri işaretçilerinin büyüklüğü 3. veri serisinin değeridir. Verilerini düzenlerken x değerlerini bir satır veya sütuna yerleştirin, ardından y ve z değerlerini aynı satır veya sütuna bitişik olarak yerleştirin. 11) Hisse Senedi Grafik Tipi Bu grafik tipi, hisse senedi stok fiyatlarının açılış ve kapanış durumlarını göstermek için kullanılır. Ayrıca istenirse bilimsel veriler içinde kullanılır. Örneğin; sıcaklık değişimleri grafiği… Bu grafik tipini çizebilmek için verilerinizi doğru sırada girmeniz gerekir. 4 değişik düzende girebileceğiniz bu veriler için grafik sihirbazına bakabilirsiniz. 12) Koni, Silindir, Piramit Grafik Tipleri Bu grafik tipleri 3 boyutlu sütun grafiğine değişik efektler verebilmek için kullanılırlar. Not: Grafik özellikleri değiştirilmek istendiğinde ya Grafik alt menüsü yada Görünüm-Araç Çubukları-Grafik seçenekleri kullanılır. 3-B grafiklerde görünüm ayarlarını yapabilmek için; önce Duvarlar tıklanır daha sonra Köşeler tıklanır ve Köşeye sürükleme uygulanır.

SAYFA YAPISI Sayfanın dikey ya da yatay olması, sayfa kenarlarının ayarları, Üstbilgi ve Altbilgi ayarları ve yazdırılacak alan gibi ayarları yapmak için Dosya menüsünde yer alan Sayfa Yapısı seçeneği kullanılır. Burada 4 tane sekme vardır. a) Sayfa sekmesi: Kâğıt yönlendirmesi (yatay-dikey) ve Ölçek kutusundan büyütme-küçültme gibi ayarlar yapılır. b) Kenar Boşlukları: Sayfaların üst, alt, sağ ve sol kenar boşlukları belirlenir. Ayrıca Üstbilgi-Altbilgi alanlarının üstten ve alttan uzaklıkları da ayarlanır. Yazıcıdan çıkartılacak veri alanlarının sayfanın yatay veya dikey olarak ortalanması işlemi de buradan yapılır. c) Üstbilgi / Altbilgi: Her sayfada çıkması istenen bilgilerin (örneğin; zaman, kullanıcı adı, firma adı) girildiği yerdir. Daha önce oluşturulmuş Altbilgi/Üstbilgi dışında Özel Üstbilgi/Özel Altbilgi düğmelerinden de kendi istediğiniz bilgileri de buradan girebilirsiniz. Ayrıca Baskı Önizleme de buradan kullanılabilir. d) Çalışma Sayfası: Yazdırma alanının, tekrar edilmesi istenen sütun ve satır başlıklarının ve diğer yazdırılması istenen öğelerin ayarlandığı seçenektir. Birden çok sayfaya bölünmüş bir sayfayı yazdırmak için Excel 2 yol izler; Önce aşağıya sonra yana yolunda birden fazla sayfa olan sayfanın ilk sayfası yazdırıldıktan sonra 1. sayfanın alt kısmı yazdırılır. Sonra birinci sayfanın yandan taşan fazlası yazdırılır. Önce yana sonra aşağıya yönteminde ise birinci sayfa yazdırıldıktan sonra birinci sayfanın sağ yan fazlası olan sayfa ikinci olarak basılır. Yazdırma alanı kutusu yazdırılacak alan adresini girmeniz gereken yerdir.

YAZDIR KUTUSU SEÇENEKLERİ Kılavuz çizgileri işaretliyse belge yazıcıdan çıkarken klavuz çizgileri de bastırılacaktır. Onay kaldırılırsa yalnız yapılan kenarlıklar bastırılacaktır. Notlar, hücrelere girilen notları da bastırmak istiyorsanız bu seçenek onaylanır. Taslak kalitesi, yazıcıdan çıktı hızını artırmak için kullanılır. Siyah ve beyaz, verilerinizi ya da grafiklerinizi renkli yapmanıza rağmen siyah-beyaz yazıcı kullanılıyorsanız bu seçeneği seçmeniz gerekir. Satır ve sütun başlıkları satır ve sütun başlıklarını da belgenize dâhil etmek için kullanırız. EXCEL GENEL AYARLARI Excel programının görünüm, düzen ve genel vb. ayarlarını yapmak için Araçlar menüsündeki Seçenekler kullanılır. a) Görünüm Bu sekmede isteğe bağlı olarak formül çubuğu ve durum çubuğu ekrandan kaldırılabilir. Ayrıca kılavuz çizgileri, yatay ve dikey kaydırma çubukları, satır ve sütun başlıkları da bu seçenekten kaldırılır. Formüller seçeneği işaretlenirse çalışma sayfasına yazılan tüm formüller aynı anda görüntülenebilir. Kılavuz çizgilerinin rengi de bu sekmeden değiştirilebilir. Ayrıca Açıklamalar ile ilgili detaylarda burada yer alır. b) Genel Dosya menüsündeki son kullanılan dosya sayısı (en fazla 9 dosya ismi) ve çalışma kitabındaki sayfa sayısı (en fazla 256 sayfa) buradan ayarlanır. Ayrıca standart yazı tipi ve yazı boyutu da buradan değiştirilebilir. c) Düzen Enter tuşunun yönü ve sabit ondalık basamak sayısının ayarlandığı sekmedir.

d) Renk Yazı tipi rengi ve dolgu renginde yer alan standart renkleri silmek ve yeni tanımlanan renklerle değiştirmek için kullanılır. e) Özel listeler Yeni bir liste tanımlamak, tanımlı listeleri silmek için kullanılan seçenektir. f) Uluslararası Sayıların ondalık ve binlik ayraçlarını değiştirmek için bu seçenek kullanılır. g) Kaydet Belgelerin “otomatik kurtarma bilgilerini kaydetme” seçeneği burada yer alır. Bu özellik sayesinde belgeler belirlenen sıklıkta otomatik olarak kaydedilecektir. h) Güvenlik Belgelere açma veya değiştirme parolası vermek için bu seçenek kullanılır.