DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ KURAN VE YORUMU 10.SINIF.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kur'an Aklımızı Kullanmamızı İster. Konuyla ilgili ayetler: 1- "Acaba onlar herhangi bir yaratıcı olmadan mı yaratıldılar? Yoksa kendileri mi yaratıcıdırlar?
Advertisements

dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Hemen hemen her toplumda önem verilen İnsanların davranışlarına yön veren Dini ve ahlaki ilkelerdir.
Aile Hayatı. “Ey insanlar! Sizi bir özden yaratan ve ondan da eşini yaratan; ikisinden birçok erkek ve kadın (meydana geti- rip) yayan Rabbinize karşı.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
GÜNLÜK HAYATTA HZ. MUHAMMED 2. ÜNİTE: GİYİM KUŞAM 1
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
SABIR DEĞERLER EĞİTİMİ MART AYI.
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ASR SURESİ MEALİ VE TEFSİRİ
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
ALLAH’IN İSİMLERİ.
Allaha İman İfagat Kazanck 10-D Allahın varlığına ve birliğine inanmak inanç esaslarının biridir. Bu «tevhid inancı» olarakta isimlendirilir. Kelime.
HAZIRLAYAN : SAD İ YE D İŞ BİR İNSAN VE PEYGAMBER OLARAK HZ. MUHAMMED.
DİN FELSEFESİNİN KONUSU  Felsefenin ilgilendiği alanlardan birisi de dindir. Çünkü din olgusu insanlık tarihi boyunca önemli olmuştur. Basitçe din felsefesi,
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
KAZA VE KADER.
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
İSLÂM’IN AHLAKA VERDİĞİ ÖNEM
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
Sorular Yoluyla Sorun Çözmek
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
Hz. İsa Prof. Dr. Şadi Eren.
Son İlahi Kitap Kur’an-ı Kerim
Niçin Yaratıldık?
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
Dursun Budak Eymir Kasabası İ.Ö.O
DİN VE DİN ANLAYIŞI.
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
HASTALARI ZİYARET ETMEK
Bugün neler öğreneceğiz?
ÇAĞRI KİTAPLARI (TOMARLARI)
SOSYAL DAVRANIŞ.
HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
ÖĞRENME STİLLERİ.
6. Sınıf 2. Ünite: Namaz ÜNİTE KONULARI Namaz İbadeti ve Önemi
6. Sınıf 2. Ünite: Namaz ÜNİTE KONULARI Namaz İbadeti ve Önemi
İNSAN NE İÇİN YARATILDI ?
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİGİSİ Peygamber ve Peygamberlere İman
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KUR’AN VE SÜNNETULLAH(TARİH YASALARI)
6. Sınıf 3. Ünite: ZARARLI ALIŞKANLIKLAR
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
7. Sınıf 2. Ünite: HAC VE KURBAN
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Ünite Konuları için tıklayınız
3. Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Yusuf (a.s.)
Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Salih (a. s.)
Oyunda kargaşa olur. Oyunda anlaşmazlıklar olur
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
8. SINIF 1. ÜNİTE KADER İNANCI.
5. SINIF 1. ÜNİTE ALLAH İNANCI.
Sunum transkripti:

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ KURAN VE YORUMU 10.SINIF

KUR’AN’IN TEMEL AMAÇLARI Düşünelim ve Tefekkür Edelim  Kuran ne demektir?  Eğer tek kelimeyle Kuran’ ı tanımlayacak olsaydık bu kelime ne olurdu?  Kuran bildiğimiz kitaptan mı ibarettir? Yoksa başka bir manası var mıdır?  Kuranın içerisinde neden en uzun sure “İnek (Bakara) Suresi”dir? Ve neden başka hayvan ve eşya isimleri sure isimleri içerisinde yer alır?  Kuran bize ne vermeyi amaçlamaktadır?

KUR’AN HAKKINDA  Kuran, kelimesinin hangi kelimeden türedi ğ i halen bir tartışma konusu olup bu görüşlerin en çok kabul edileni Arapça “okumak” kelimesinden geldi ğ idir.  Kuran kısaca tek kelimeyle; (çokça) “okunan” anlamına gelmektedir.  Bugün yeryüzünde gerçekten en çok okunan kitap olması ve bir buçuk asırdır insanları do ğ ru yola iletmesi bunu açıkça göstermektedir.  Burada okunmasından kastedilen bir kitap olması de ğ il “Allah’ın Sözleri (kelamı)” olmasıdır.

KUR’AN’IN AMAÇLARI NELERD İ R?  Kuran’da birçok hayvan ve eşya isimleri surelere isim olarak verilmiştir.  Bunun sebebi sure içerisinde o isimlerin zikredilmiş veya konuyla alakalı olarak Allah’ın emirlerinin gelmiş olmasıdır.  Peki ama neden onca isim verilebilecekken Allah bu isimlerin verilmesini emretmiştir?

KUR’AN’IN AMAÇLARI NELERD İ R?  Yüce Allah bu durumu bir ayette şöyle anlatır:  “Allâh, bir sivrisine ğ i hattâ onun da üstünde olan(ondan daha zayıf bir varlı ğ )ı misal vermekten utanmaz. İ nananlar onun, Rablerinden (gelen) bir gerçek oldu ğ unu bilirler. İ nkâr edenler ise: "Allâh, bu misalle ne demek istedi?" derler. (Allâh), onunla birço ğ unu saptırır ve yine onunla birço ğ unu yola getirir. Onunla sadece fâsıkları saptırır.)”

KUR’AN’IN AMAÇLARI NELERD İ R?  Demek ki Allah Kuran’ı ibret alanlar ve inananlar için bir ilim ve hikmet kayna ğ ı, inanmayanlar içinse alaya alıp günahlarını artırmaları için bir vesile kılmıştır.  Kuran kendisine verilen bir başka isim olan “Furkan” ismince; iyili ğ i, kötülükten ayırmış ve bu gerçekleri en basit şekliyle insanlara açıklamıştır.  Kuran, biz insanlara en do ğ ru bilgi, en do ğ ru inanç ve en do ğ ru davranışları vermeyi amaçlar.  Yüce Allah’ın biz insanları sadece aklımızla baş başa bırakmayıp, şefkat ve merhametinden dolayı, do ğ ru yolu bulmamız için bizlere seslenmesidir.

KUR’AN’IN TEMEL AMAÇLARI  DO Ğ RU B İ LG İ  Örn: İ nsanın do ğ umu ve yaratılış süreci.  DO Ğ RU İ NANÇ  Örn: Allah’ın bir ve tek olması.  DO Ğ RU DAVRANIŞ  Örn: Gösteriş yapmama, İ yi ve güzel davranışlar.

KUR’AN’IN TEMEL AMAÇLARI  DO Ğ RU B İ LG İ  Bilgi, insanı yücelten, ona üstünlük kazandıran en önemli de ğ erlerden biridir.  Sahip oldu ğ umuz bilgilerle hayatımıza yön veririz.  Kuran’a göre do ğ ru bilginin kayna ğ ı akıl, vahiy ve duyulardır.  İ nsan ancak bu üçü bir arada oldu ğ u müddetçe do ğ ruluktan ayrılmaz.  Salt akıl insanı yanlışa, düşünce olmaksızın sadece vahiy ise insanı, taassuba ve körü körüne ba ğ lılı ğ a yöneltebilir.

DO Ğ RU B İ LG İ  Kur’an, do ğ ru bilgiye önem vermekte, bilenlerle bilmeyenlerin bir tutulamayaca ğ ını vurgulamaktadır.  Kuran’da bilgiye verilen önem “…Allah’a karşı ancak kulları içinden âlim olanlar (bilgili olanlar) derin saygı duyarlar...” ayetiyle açıklanmıştır.  Kuran insanların en do ğ ru bilgiye sahip olmalarını ister. Bu yüzden içerisinde hiçbir yanlış bilgi yoktur.  Kuran’da bu konu hakkında “Şüphesiz ki bu Kur’an, insanları en do ğ ru ve en sa ğ lam yola iletir…” buyrulur.

DO Ğ RU B İ LG İ  Kur’an akıl ve duyularla elde edilecek bilgiler konusunda bazı uyarılarda bulunur.  Örne ğ in, “Hakkında kesin bilgi sahibi olmadı ğ ın şeyin ardına düşme! Çünkü kulak, göz ve kalp, bunların her biri ondan sorumludurlar.”

KUR’AN’IN TEMEL AMAÇLARI  DO Ğ RU İ NANÇ  İ nanç, kalpten gelen inanma iste ğ idir.  Her insanın mutlaka inandı ğ ı ve kabullendi ğ i de ğ erler vardır.  Bu anlamda inançsız insan düşünülemez.  İ lahî dinleri inkâr eden (Ateizm vb.) bir toplumun benimsedi ğ i de ğ er yargıları da bir inanç şeklidir.  Kur’an’ın temel amacı; insanları asılsız ve anlamsız saplantılardan (batıl inanç) uzak tutmak, her konuda do ğ ru olan inanca yönlendirmektir.

DO Ğ RU İ NANÇ  İ nanmak isteyen ve delil arayanlar için Kuran’da şöyle bir ayet geçmektedir:  “Kesin inanmak isteyenler için yeryüzünde birçok deliller vardır. Bizzat kendi varlıklarınızda da böyle deliller vardır. Hâlâ görmeyecek misiniz?”  İ nanç, tutum ve davranışların temelinde yer alır.  Bu yüzden insanın davranışlarından önce inancının iyi ve sa ğ lam olması gerekir.  İ nançsızlı ğ ı savunan ve batıl şeylere inanan insanın yapmış oldu ğ u iyilikler, tutarlı olmayaca ğ ı için boş ve faydasızdır.

DO Ğ RU İ NANÇ  İ nanmayan insandan güzel işler yapması beklenemez.  İ nanç bir a ğ acın köklerine benzer. Bu kökler ne kadar sa ğ lam olursa, şüphe ve musibet rüzgarları karşısında insan yıkılmadan hayatını devam ettirir.  Kur’an-ı Kerim’in getirdi ğ i inanç sisteminin temeli de “tevhit”tir.  Tevhid, Yüce Allah’ın bir ve tek olması yani “Birlemek” demektir.

DO Ğ RU İ NANÇ  Kuran’a göre do ğ ru inancın unsurları:  - Allah’a,  - Peygamberine,  - Kuran’a ve daha önce indirilen Kutsal Kitaplar’a  - Meleklerine,  - Kaza ve Kadere,  - Ahiret gününe, inanmaktır.

KUR’AN’IN TEMEL AMAÇLARI  DO Ğ RU DAVRANIŞ  Kuran’a göre Allah’ın rızasını gözeterek yapılan her iş, güzel davranıştır.  İ slam’da do ğ ru davranışın taşıması gereken zorunlu özellikleri şunlardır: 1. Davranışın yalnızca Allah rızası için yapılması. Gösteriş, be ğ enilme kaygısı ve menfaat duygusunun Allah rızasının önüne geçmemesi. 2. Yapılan davranışın ilahî emir ve yasaklara ters düşmemesi. 3. Yapılan işin insanların hayrına olması.

DO Ğ RU DAVRANIŞ  Kur’an’ın temel amaçlarından biri de insanları do ğ ru davranışlara yönlendirmek ve kötülüklerden uzak tutmaktır.  Takva, insanın yaratıcısına ve yaratılmışlara karşı taşıdı ğ ı sorumluluk bilincidir.  Bu bilinç, insanın ilahî emir ve yasakları gözeterek yaşamasını ve daima do ğ ru davranışlar sergilemesini sa ğ lar.  Bu bilince sahip olmayan, Allah’tan korkmayan ve hesap verece ğ ini düşünmeyen insandan her türlü kötülük beklenecektir.

DE Ğ ERLEND İ RME  Kur’an-ı Kerim’in temel amaçları nedir? Maddeler halinde yazarak birer örnekle açıklayınız.  CEVAP: - Do ğ ru Bilgi Örn: Allah’ın yüce sıfatları, Kainatın ve insanın yaratılışı. - Do ğ ru İ nanç Örn: Allah’ın tek oldu ğ una; eşi, benzeri ve orta ğ ının olmadı ğ ına inanmak. - Do ğ ru Davranış Örn: Haksızlık yapmamak, sözünde durmak, dürüst olmak, cömert olmak.