SANAT FELSEFESİ HAZIRLAYAN: HELİN ÖZCE KÖSE 11 FEN A.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kur'an Aklımızı Kullanmamızı İster. Konuyla ilgili ayetler: 1- "Acaba onlar herhangi bir yaratıcı olmadan mı yaratıldılar? Yoksa kendileri mi yaratıcıdırlar?
Advertisements

Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
D A D A I Z M.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
TEOG YAKLA Ş IRKEN 7. SINIF TEOG B İ LG İ LEND İ RME SEM İ NER İ.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
Program Tasarım Modelleri
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Allaha İman İfagat Kazanck 10-D Allahın varlığına ve birliğine inanmak inanç esaslarının biridir. Bu «tevhid inancı» olarakta isimlendirilir. Kelime.
Kuvvet nedir?. Kuvvetin etkilerini hayatımızın her yerinde gözlemleyebiliriz. Çantamızı taşırken,sıramızı çekerken, meyveleri soyarken, kapıyı açarken,
Makro İktisat.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
"Şimdiki zaman geçmişin anahtarıdır"
Niçin Yaratıldık?
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
DİN VE DİN ANLAYIŞI.
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
AKIŞKAN STATİĞİ ŞEKİLLER
DEĞİŞİM KAVRAMI DEĞİŞİM NEDİR?.
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
Yazı Sistemleri.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Tezin Olası Bölümleri.
SİSTEMATİK DÖNEM PLATON FELSEFESİ I.
M.S 2. YÜZYIL-M.S 15. YÜZYIL FELSEFESİ
TASAVVUF FELSEFESİ Tasavvuf, İslam inancında Allah'a ulaşmanın yollarından biridir. Başka bir deyişle, insanın akıl yoluyla erişemediği ilahî hakikatlere.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
Ünite Konuları için tıklayınız
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Bilimsel bir Bildiri veya Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?
Sunum transkripti:

SANAT FELSEFESİ HAZIRLAYAN: HELİN ÖZCE KÖSE 11 FEN A

SANAT FELSEFESİ Sanat nedir SANAT FELSEFESİ Sanat nedir? Yapılması için bilgi, irade ve kuvvet gerektiren şeydir ya da el ile yapılmış elden çıkmış olan şey demektir. Her el ile yapılan, elden çıkmış olan sanat mıdır? Bu noktada zanaat ile sanat farkını ortaya koymak gerekir. Zanaat temelde sanat ile aynı anlama gelir, fakat zanaat ihtiyaca karşılık gelirken; sanat tamamen ihtiyaç dışında olan bir şeydir, estetikle ilgilidir. Sanatın insan beynine ait üç işlevi vardır: bilgi, etik ve estetik. Bizi asıl ilgilendiren de estetiktir

Estetik nedir? Estetik : duygularla özelliklede haz duyguları ile ilgili olan, kısacası duyuların bilimidir. Sanat ve estetik duyuların konusudur. Duyuların varlığı doğuştandır. Nesne o doğuştan var olan duyuları açığa çıkarır. İnsandaki irade ise o duyuları yönlendirmeye yarar. Duyuları bilmek aslında ruhun yapısını bilmektir. Duyuların fiziksel bir karşılıkları yoktur. Estetik nesne özneye bağlıdır. Duygu : haz ve acılarla kendini belli eden yeteneklerdir. İnsanın duyguları sınırsızdır. Simetri : güzelliğin başlangıç sebeplerinden ilkidir. Çirkinlik güzelliği anlatabilmek ve anlayabilmek için vardır

Sanat eserinin iki yönü vardır: Esere ait olan kısım Sanata ait olan kısım Bazı sanat eserlerinde malzemenin kendisi değerlidir, bazılarında işçilik oldukça kıymetlidir, bazılarında ise sanat eserinin bizatihi kendisi (sanatkârından dolayı kıymetlidir) yani estetik olan kısmı değerlidir. İşte bizi asıl ilgilendiren kısımda sanatın bu estetikliğinden dolayı değerli olan kısmı

Hegel’in Sanat Anlayışı Tek tek nesnelerde ideler görünmezler, ancak sanat eserleri ideyi gösterir. “Sanat eseri ona göre biriciktir ve ideyi gösterir.” Sanat tamamı ile ihtiyacın dışındadır ve tekliğe sahiptir yani eşi benzeri yoktur onun. Hegel, sanatın insanın hayal gücünü geliştirerek hakikate ulaştıracağını söyler. Oysa Platon ve Tolstoy’ca düşünüldüğünde; resim ve heykel Hegel’in ifade ettiğinin tam tersine sınırlayıcıdır. Sanat düşünceleri kalıplaştırır ve sınırlandırır. Ayrıca resim ve heykel doğrudan doğruya Tanrıya ulaşmayı da engeller. Heykel ve resim ile soyut bilgiye ulaşılamaz. Dikkatlice bakıldığında Hıristiyan düşüncesinde Tanrı, ruh vb soyut kavramlar bu dünyadaki varoluştan, realiteden hareketle temellendirilmiştir. He ne kadar bu kavramların tek’lik ve biricikliği savunulsa da, onlar maddi bir yapıda ifade edilmiştir. (Örneğin, Tanrı İsa’nın insan şeklinde betimlenmesi…) Buradaki problem “Zihin Felsefesi” ile ilişkilidir.

Hegel’e göre üç tür sanat vardır: şiir, resim ve heykel Hegel’e göre üç tür sanat vardır: şiir, resim ve heykel. Onun açısından en yetkin sanat şiirdir. Platon sanata ne kadar düşman ise, Hegel de o kadar dosttur. Genel olarak sanat’a bakış (sanat nedir sorusuna verilen üç tür cevap vardır) 1) Taklit”: “Platon ve Aristoteles : Sanat bir taklittir. Platon’a göre mükemmel olan idelerdir. Aristo’ya göre mükemmel olan doğadır. Her iki düşünür açısından da sanat bir taklittir. Platon açısından sanat idelerin taklididir; Aristoteles açısından ise şeylerin (Doğa’nın) taklididir

2)“Yaratma”: Buradaki yaratmadan kast edilen yoktan bir şey var etmek değildir. Var olan maddeye şekil vermektir. Burada sanat da sanatçı da farklı olmakla birlikte oldukça değerli olarak kabul edilir. Sanatçı biriciktir ve tektir, onun üstün bir kişilikte olduğu kabul edilir. Sanat eseri de biriciktir ve tektir. Dış dünyada karşılığı olan sanat eseri olamaz. Problem: neyin sanat olduğu noktasındadır. Sanatı genel olarak birkaç konu ile sınırlandırırsak, sanatçının kim olduğu noktasında problem ortaya çıkmaktadır.

3) “Oyun-Eğlence”: Pratik bir amaç taşımaz 3) “Oyun-Eğlence”: Pratik bir amaç taşımaz. Sanat yanlıca haz ve beğeni duygusuna karşılık gelir. Sanat bir tür eğlencedir. İnsana haz verir. Üç görüşten en mantıklısı bu görüştür. Bu görüşün ağırlık kazanmasının nedeni; Sanat eserinden beklenen bir duyguyu uyandırmasıdır yani haz vermesidir. Pratik bir amacı yoktur. Birçok duyguyu uyandırarak büyük oranda haz verir. Akıl yönlendirici değil, yönlendirilmiş olanın meşrulaştırılmasının bir yoludur.

Platon’un Sanat Anlayışı Sanat : idelerin üçüncü dereceden taklididir. Çünkü sanatçı tek tek nesneleri taklit eder. Sanat idelerin kopyası olduğundan ideleri, yani hakikati göstermez. (Platondan sonra, sanat bizzat ideyi gösterir anlayışı savunulur.) Platon’a göre sanat 1. Derece: ideler (hakiki olan tanrının yaratması sonucu var olan) 2. Derece : tek tek nesneler (idenin kopyası olan ve işçiler tarafından yapılan her şey) 3. Derece : sanat, gölgenin gölgesi (kopya olan işçilerin yaptıkları her şey) Sanatçı şeyleri oldukları gibi değil de, göründükleri gibi taklit eder. Bundan dolayı sanatçı şeylerin ancak bir yönünü görebilir ve gösterebilir. (idelerin bir yönünü gösterebilir.) Platon’a göre sanat ile gerçeğin kendisine ulaşılamaz. Platon’da sanatın pek bir önemi yoktur. Sanat diğer etkinliklerden sonra gelir. Örneğin bir kunduracının yaptığı bir ayakkabı, o ayakkabının resminden önce gelir

Aristoteles’in Sanat AnlayIŞI Sanat : Doğanın başladığını insan eliyle bitirmektir. Ona göre en yetkin sanat doğayı en iyi taklit edebilen sanattır. Taklit edebildiğin ölçüde başarılısın. Platon’a göre ide şeylerin dışındadır; Aristoteles’e göre ise ide şeylerin içindedir. İnsan doğal yapısı itibariyle hazzının peşine düşer. Aşırı ya da eksik olanı tercih eder. Fakat doğru olan ortayı hedef edinmektir. Duygular ortayı hedef edinmezse ahlaksızlık olur. Aristoteles’te sanat ortayı hedef edinmelidir. Sanat eserinin bir özelliği : sanat eseriyle muhatap olunmadan öncesi ile sonrası arasında mutlaka bir fikir değişikliği olur.

Tolstoy’un Sanat Anlayışı Tolstoy’un sanat görüşü ile Platon’un sanat görüşü birbirine paraleldir. Bundan dolayı Platon ile beraber Tolstoy’u da sunmayı uygun gördüm. Tolstoy, Platon’un görüşlerini aynen kabul eder. Tolstoy’a göre sanatın iyisi de kötüsü de vardır. “İyi sanat” - insan ile iyi arasında kurulan kutlu bağın adıdır. Bir de “kötü sanat” vardır . Sanat, ahlaksızlığı meşrulaştırmanın bir yoludur. Tolstoy’a göre, sanat etkinliğine ancak sınırları çizilmiş bir alanda izin verilmelidir. Duygular kendi başlarına bırakıldığı zaman hazzı tercih eder ve insanı yanlışa sürüklerler. Bundan dolayı, gerçek sanat öncelikli olarak insanın akıllı yönüne hitap etmelidir