KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151
GİRİŞ Sağlık eğitiminde küçük grupların önemi giderek artmaktadır. Sosyal-davranışsal faydaları – Motiavsyonu artırma – Sosyal bağları artırma – Gerçeğe uygunluk Kognitif faydaları – Önceki bilgiye başvurmayı ve ayrıntılandırmayı kolaylaştırır – Öğrenme materyali ile daha anlamlı bir bağ kurmayı sağlar Eğiticilerin küçük grup eğitimlerine katılımlarının teşvik edilmesi için yollar bulunmalıdır. / 152
[Ne Zaman Hangi Eğitim?] BilgiTutumProblem ç.İletişim b.El becerisi Sınıf dersi73420 Tartışma89672 GİA dest. ders63414 Oyunlaştırma48883 Vaka57934 Koçluk56879 Demonstrasyon64749 / 153
KÜÇÜK GRUP NEDİR? Küçük grup eğitimleri sıklıkla sınıf derslerini desteklemek içindir. Birden fazla konunun entegre edilmesi sağlanabilir (örn. Göğüs ağrısı > anatomi + fizyoloji + patoloji) 5-8 kişilik gruplar önerilse de bu kesin bir kural değildir. Sayı, öğrenim hedeflerine ve eğitici tecrübesine göre değişebilir. / 154
Küçük gruplarda üç ayırt edici özellik vardır: – Aktif katılım – Amacı olan bir etkinlik – Yüz yüze olması Bu bileşenlerden birisinin eksik olması, küçük grup eğitiminin amaca ulaşmasını engelleyecektir. / 155
KÜÇÜK GRUP NE ZAMAN KULLANILMALI? Amaç ve hedeflere göre eğitim yöntemi seçilmelidir. Öğrenilecek içeriğin zor olması Küçük grup formatı en fazla kaynak gerektiren yöntem olduğundan dikkatle seçilmelidir. Avantaj ve dezavantajları iyi değerlendirilmelidir. / 156
Avantajları arasında; – öğrenenin bilgi, beceri ve ihtiyaçlarını daha iyi anlama, – bireysel geribildirim verebilme – akran etkileşimi ve değerlendirmesi – akranlarına güvenme ve soru sorabilme – kendi eğitim sorumluluğunu alma – problem çözme becerileri kazanma – iletişim becerilerini geliştirme / 157
Hangi küçük grup? – Probleme dayalı öğrenme (PDÖ) Eğiticinin rolü: kolaylaştırma – Vaka temelli öğrenme (CBL) Eğiticinin rolü: kolaylaştırma ve oturum sonunda toparlayıcı yorum yapma – Ekip temelli öğrenme (TBL) Eğiticinin rolü: kolaylaştırma ve içerikle ilgili tecrübe aktarma / 158
Oturumun amacını tanımlayın Yönerge ve ders bağlantısını kurun ve netleştirin Katılımcılardan bilgi ve görüş alın Eksik kalan bilgileri sağlayın Önerilen çözümlerin pratikte uygulanabilirliğini kontrol edin – Sessizlik, bilememe ve belirsizliğe hazır olun – Olumlu eğitim ortamı sağlayın – Olumlu geribildirim verin; “zihnimi oku” soruları sormayın. – Çok bilgi sunmayın (ders anlatmayın) / 159 – Düşünmeyi teşvik edin – Herkesin katılımını sağlayın – Üst düzey hedeflere yönlendirin – Sesli düşünün – Farklı fikirleri ve fikirlere saygıyı teşvik edin – Katılımcı etkileşimini, ekip çalışmasını teşvik edin – Bir konuya farklı açılardan nasıl yaklaşılabileceğini vurgulayın – Öğrenim hedeflerini gözden geçirin – Zamana uyun – Düzenli ve zamanında geribildirim verin Başarılı bir küçük grup eğitimi için:
/ 1510 Küçük grup eğitimi için eğitim yöntemleri:
ETKİN BİR KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ YÜRÜTME Oturumun öğrenim hedeflerini belirleyin Öğrenenleri tanıyın Oturumun başarısının ne olacağını düşünün Grup dinamikleri bilinmeli Hazırlık yapılmalı Eğitici oturum sonrasında da ulaşılabilir olmalı Küçük grup eğitiminde eğiticinin rolü kolaylaştırıcılıktır. Bazı eğiticiler bu rolü üstlenmekte zorlanabilir. / 1511
/ 1512
/ 1513 Küçük gruplarda aşamalar:
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Öğrencilerin ve eğiticinin değerlendirilmesini içerir Öğrencilere değerlendirme kriterleri bildirilmelidir. Formatif ve summatif değerlendirme yapılmalıdır. / 1514
ÖZET Yerinde kullanıldığında küçük grup eğitimleri şarttır. Amaç ve hedefleri iyi değerlendirerek fayda artırılabilir. Uygun materyal ve altyapı sağlanmalıdır. Öğrenci ve eğitici değerlendirmesi unutulmamalıdır. / 1515