DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191
2 Webster
/ 193 TDK
GİRİŞ Bilge ve güvenilir danışman, Rehber, Akıl hocası Bilimsel kanıtlar danışmanlığın akademik başarı ve tatmin için faydalı olduğunu göstermektedir. Tıp öğrencilerinin %50’den azı ve çalışanların %20’den azının danışmanı var. Danışmanlık verilen kuruluşlarda çoğu kez danışmanlara bir eğitim verilmemektedir. Klinik iş yükü de danışmanlığı zorlaştırmaktadır. / 194
[Standartlar] / 195
/ 196
Danışmanlığın Faydaları Her iki tarafın da gelişimine katkı sağlar. Danışmanda tatmin/işe yarama duygusu oluşturur. Danışan; – sorun oluşmadan tedbir alabilir. – sorunlarını çözmede destek bulur. – başarılı bir kariyer planlaması yapar. – kuruma daha kolay alışır. – kendine güveni artar. / 197
Danışmanlıktaki Zorluklar Öğrencilere danışmanlıktan beklentiler açıklanmalıdır. Öğrencide danışmanın çözemeyeceği beklentiler oluşabilir. Hiyerarşik bir ilişki oluşabilir. Kişilik çatışmaları oluşabilir. Danışman kendi branşının propagandasını yapabilir. Danışmanın öğrenciyi araştırmalarında kullanma riski. Karşılıklı uygunsuz duygusal bağlanma oluşabilir. / 198
Danışmanlık Yaklaşımı Destekleme – zorlama – vizyon dengesi sağlanmalıdır. – Destek: saygı duyma, fırsat verme, kaynak sağlama, olumlu geribildirim verme... – Zorlama: çalışmaya teşvik etme, hedefler koyma, zaman sınırı koyma, iş listesi oluşturma, yapıcı veya negatif geribildirim verme. – Vizyon: uzun vadeli hedefler konusunda tartışmalar yürütme... / 199
Danışmanın Rolleri Öğretmen Sponsor Danışman Ajans Rol model Koç Sırdaş /
Etkili Bir Danışmanın Özellikleri Kariyerini kendisinin planlamasına izin veren Ulaşılabilir ve iyi bir dinleyici Bencil olmayan Öğrencisinin kendini geçmesiyle gurur duyan Yargılamaksızın pozitif ve negatif geribildirim verebilen Öğrencisinin gelişimi için fedakarlık yapabilen Öğrencisini kariyerini engelleyecek / 1911 angaryalardan uzak tutan Kurum politikaları içerisinde yol bulmaya yardımcı olan Sır tutabilen Ayırımcılığa karşı hassas Kişisel, profesyonel ve sıkı (ama cinsel olmayan) bir ilişki kuran Sınırlarını bilen (ör. Depresyonu veya bağımlılığı olan hastasını uygun yerlere yönlendiren)
Danışmanlık Tipleri İkili: Tıptaki klasik hoca-asistan danışmanlığı. Çoklu: öğrencinin birden fazla danışmanı vardır. Resmi: Kurum politikası gereği zorunlu danışmanlık. Gayrı resmi: Rastlantı sonucu olur. Akran: Arkadaşlar birbirine danışman olabilirler. Uzaktan: Özellikle araştırma desteği sağlamak için. / 1912
Danışmanlığın Aşamaları Başlangıç – Olabildiğince sık görüşülme; beklentiler netleşir. Üretim – Güven oluşmuş; kurallar ve hedefler belirlenir. Ayrılık – Planlı ve plansız olabilir Yeniden tanımlama – Danışmanlık ilişkisi ayrılıktan sonra da devam edebilir. / 1913
Danışmanlık Programı Oluşturma Kurumun danışmanlık konusunda bir politikası olmalıdır [danışmanlık yönergesi]. Kurum tarafından her öğrenciye bir danışman belirlenebilir. Bu “ayarlanmış evlilikler” zamanla gözden geçirilip güncellenebilir. Danışmanlığı doğal seyrine bırakmamalı; kurum tarafından takibi yapılmalıdır. Danışmanlığa zamanı olan öğretim elemanlarının görev alması sağlanmalıdır. / 1914
Danışmanlık nasıl daha iyi olabilir? Öğrenciye tercih imkanı sunulabilir. Beklentiler iyi tanımlanmalı ve netleştirilmelidir. Danışman değiştirmeye izin verilmelidir. Danışman ve öğrenciye düzenli olarak sorulmalı ve danışmanlığın takibi yapılmalıdır. Sosyal etkinlikler ve hatırlatmalar ile danışmanlık desteklenmelidir. Danışmanların hizmeti bilinmeli ve ödüllendirilmelidir. Danışmanlara eğitim verilmelidir. / 1915
[Şifa Üniversitesi] /
/
ÖZET Tecrübeler, danışmanı olan öğrenci ve ekip üyelerinin bu durumdan memnun olduklarını göstermektedir. Danışmanlıkta destekleme – zorlama – vizyon dengesini sağlamak önemlidir. Kurumların bir danışmanlık politikaları olmalı ve bunu olabildiğince esnek tasarlamalıdır. Kişi danışman olarak doğmaz. Eğiticilere eğitim verilmeli, desteklenmeli ve ödüllendirilmelidir. Danışmanlık programları değerlendirilme ve iyileştirme çalışmaları da ihmal edilmemelidir. / 1918
DEĞERLENDİRME rldMXLn7NIysiYAF5gV1RWRQcI/viewform rldMXLn7NIysiYAF5gV1RWRQcI/viewform adresindeki online formu kullanarak seminerlerimizi değerlendiriniz ve görüşlerinizi paylaşınız. / 1919