6. DUYUSAL DEĞERLENDİRMEDE KULLANILAN SKALALAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MUSTAFA YEŞİLADA
Advertisements

1. Copyright Türk Konferans Odası 2 Dr. Yagi ve onun Yagi Anteni (Photo: Hitachi Kokusai Electric, Inc. Yagi Antenna Division) Yagi Anten Tasarımı.
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
PARÇADA ANLAM.
VERİLERİN GRAFİKLERLE GÖSTERİLMESİ
SAĞLIKLI BÜYÜYELİM Mustafa Kemal Demir.
Armand Vallin Feigenbaum
GENEL TEKRAR Prof. Dr. Özgül EVRANUZ.
VÜCUDUMUZUN BÖLÜMLERİ:
Ekinözü Çok Programlı Lisesi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin etkinlikleri, önleyici ve gelişimsel rehberlik hizmeti anlayışı çerçevesinde;
EŞİTLİK VE DENKLEM KURMA PROBLEMLERİ
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Hamit ACEMOĞLU
Hazirlayan:eren Fikret şahin
GÖZ KULAK BURUN DİL DERİ
İŞİTME TESTLERİ Dr. Hüseyin Serdar ÜNSOY.
ÜRET İ M VE ÜRET İ M YÖNET İ M İ KAVRAMLARI.  Üretim:" İ nsan ihtiyaçlarını kar ş ılamak amacıyla mal veya hizmetlerin meydana getirilmesi i ş lemidir."
Olasılık Dağılımları ve Kuramsal Dağılışlar
TEREYAĞI TEREYAĞINDA KALİTE KONTROL  
GIDA KATKI MADDELERİ LEZZET MADDELERİ.
8. DOKU PROFİLİ ANALİZİ.
7. LEZZET PROFİLİ.
Sebep Sonuç İlişkileri. Sebep sonuç ilişkilerini belirleme gerek günlük düşünmelerimizde gerekse bilimsel düşünmede önemli bir yere sahiptir.
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
5. FARKLILIK TESTLERİ.
İstatistiksel testler ve kullanım yerleri – akış şemaları
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği Yrd. Doç. Dr. Halil İbrahim CEBECİ B.
10 Marka Konumlandırma Sanatı 1. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 10-2 Bölüm Soruları  Bir firma pazar içerisinde.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Önem Testleri. Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir farklılık.
Bu yaklaşımda, kullanıcıların bilişsel ve fiziksel davranışları modellenmeye çalışılır. Ayrıca, kullanıcı davranışlarının bu modele uyup uymadığı ya da.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
TOPLUMSAL HAREKETLİLİK
Hüseyin Avni Çöllü Ortaokulu Teknoloji ve Tasarım Öğretmeni
Parametrik Olmayan İstatistik
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
Konu 6 Gıda Kalite Özelliklerinin Sınıflandırılması
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
İstatistiksel proses kontrolü
Dereceleme Ölçekleri, Kontrol Listeleri ve Envanterler
2.Hafta Transistörlü Yükselteçler 2
Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket. Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket.
Konu 5 Gıda Kalite Özelliklerinin Sınıflandırılması
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
ÜSTEL DÜZLEŞTİRME YÖNTEMİ
Final Raporunda olması gerekenler
BİLİŞİM SİSTEMLERİ KONTROLLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Temel Haslık Testleri.
Şekil 1. Fındık turplarının arazideki görünümü
TEST GELİŞTİRME.
TEST VE MADDE İSTATİSTİKLERİ
Farklılık Testleri Doç.Dr. Aslı UÇAR.
Silajda fiziksel ve kimyasal yöntemlerle silaj kalitesinin saptanması
Panelistlerin Seçimi Tat ve koku duyarlılığı testleri Altı temel tada duyarlılığın saptanması:
Ayşe Özkaraman, Nihal Orlu, Öznur Usta Yeşilbalkan, Ayfer Karadakovan
Ağustos 2009 Eğitim Merkezi Seminerleri
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Alışkanlık hatası NE YAPILMALI? kalite kontrol analizleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GIDA KALİTESİ VE DUYUSAL KALİTE KARAKTERİSTİKLERİ
DUYUSAL DEĞERLENDİRMEDE KULLANILAN SKALALAR
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
NERG İ S ALTIN\MEL İ KE ACIBUCA.  İ nsan beyninin fonksiyonlarını yerine getirmesi için su tüketimi önemlidir.  Su vücut sıcaklı ğ ı seviyesini düzenleyen.
1.6.Çoklu kıyaslama testleri
LEZZET PROFİLİ ANALİZİ
Gıda kalite kontrolünde mevcut olan pek çok objektif değerlendirme yönteminin yanı sıra duyusal değerlendirme neden önemini sürdürüyor? 
TEST.
Sunum transkripti:

6. DUYUSAL DEĞERLENDİRMEDE KULLANILAN SKALALAR

6. DUYUSAL DEĞERLENDİRMEDE KULLANILAN SKALALAR Skalalar, uyarıcıya ait kalite karakteristiklerinin yoğunluğunu-şiddetini veya panelistlerin tercih derecesini belirlemek amacıyla kullanılan önemli araçlardır. Duyusal değerlendirmede değişik tasarımda geliştirilmiş olan skalalardan yararlanılmaktadır. En fazla kullanılan skalalar puanlama testlerinde belirtilen formdaki skalalardır. Ancak söz konusu testteki puanlama skalaları kalite derecelendirmesinde kullanılmakta olup, kalite karakteristiklerinin yoğunluğunun veya tercihin derecelendirilmesi amacıyla kullanılabilecek değişik skala formları da mevcuttur. Bunlar kategori, grafik, hedonik ve yüz skalaları olarak gruplandırılabilmektedir.

Kategori Skalaları Bu tip skalalar iki çeşittir. Bunlardan bipolar (iki yönlü) skalalarda iki değişik ancak birbiriyle ilişkili gıda karakteristiğine ait tanımlamalar yoğun olarak skalanın iki ucunda yer almakta ve skalanın ortasına gidildikçe karakteristiğin yoğunluğu azalmaktadır. Şekil 6.1'de "sertlik" ve "yumuşaklık" kriterlerinin değerlendirilmesi ile ilgili bir bipolar skala örneği görülmektedir.

Kategori Skalaları 1 2 3 4 5 6 7 8 Yok Hafif Orta Çok Aşırı Aşırı sert Derecede Biraz yumuşak Şekil 6.1. Sertlik ve yumuşaklık derecelendirmesinde kullanılan bipolar skala 1 2 3 4 5 6 7 8 Şekil 6.2. Kategorileri nümerik olarak ifade edilen bipolar skala Yok Hafif Orta Çok Aşırı Şekil 6.3. Tatlılık derecelerinde kullanılan unipolar skala

Kategori Skalaları Unipolar (tek yönlü) skalalarda ise tek bir kalite karakteristiğinin, yoğunluğuna göre derecelendirilmesi yapılmaktadır. Şekil 6.3’de tatlılık kriterinin derecelendirilmesinde kullanılan bir unipolar skala örneği, şekil 6.4'de ise unipolar skala kullanılarak gerçekleştirilen bir tatlılık testine ait değerlendirme formu görülmektedir.

Şekil 6.4. Unipolar skala kullanılarak uygulanan tat testine ait değerlendirme formu Isim Kod Tarih Değerlendirdiğiniz örneğin tat yoğunluğunu belirten kutucuğu işaretleyiniz. Tatlılık yoğunluğu URUN 487 924 Tatlılık Fark edilmiyor Hafif Orta Kuvvetli Çok kuvvetli

Kategori Skalaları Şekil 6.4.’te gösterilen skalada görüldüğü gibi panelistten tek bir kategoriyi işaretlemesi istenilmektedir. Bu amaçla kullanılan skalalarda 5 veya 6 kategori bulunmaktadır. Ancak panelistin ara kategorileri işaretlemeye gereksinim duyduğu durumlarda, skaladaki esas tanımların aralarında boşluk bırakılarak, söz konusu skalalar 9–10 kategorilik forma dönüştürülebilmektedir. Şekil 6.5’de görülen 9 kategorili bir unipolar skala örneği eğitilmiş panelistler tarafından kolaylıkla kullanılabilmektedir Ancak, genelde unipolar skalalarda 5, bipolar skalalarda ise 9 kategori kullanılmaktadır. Söz konusu skalalardaki ölçümler varyans analizi tekniğine göre istatistiksel olarak yorumlanabilmektedir.

Şekil 6.5. 9 kategorili unipolar skala Yok Zayıf Orta Kuvvetli Çok Kuvvetli

6.2. Grafik Skalalar Bu tip skalalarda kalite karakteristiklerinin yoğunlukları kategoriler halinde ayrılmamış olup, tek bir çizgi üzerinde "yok" tan çok kuvvetliye doğru artacak şekilde ifade edilmektedir. Şekil 6.6'da bir grafik skala örneği görülmektedir. Şekil 6.6'da gösterilen skala üzerinde panelistlerden söz konusu kalite karakteristiğinin yoğunluğunu algıladıkları noktayı işaretlemeleri istenilmektedir. Bu teknikte belirli bir kategoride sınırlı kalınmaması bir avantaj olarak görülmektedir. Yok Çok kuvvetli

Grafik Skalalar Grafik skala kullanılarak lezzetin değerlendirilmesi ile ilgili örnek Şekil 6.7'de görülmektedir. Söz konusu skalalarda panelist tarafından işaretlenen bölümün uzunluğunun toplam uzunluğa oranı değerlendirilerek hesaplama yapılmaktadır. Bu tip uygulamalarda skala kullanımı konusunda panelistlerin çok iyi şekilde eğitilmeleri gerekmektedir.

Şekil 6.7. Meyve sularında lezzet değerlendirmesi ile ilgili olarak grafik skalalar kullanılan test formu İsim Örnek No Tarih Aşağıda verilen skalalarda tüm lezzet karakteristikleri soldan sağa doğru artmaktadır. Örneklerin lezzet karakteristiklerini skalada uygun gördüğünüz yere “X” işareti koyarak değerlendiriniz. TATLILIK ASİTLİK LEZZET ŞİDDETİ TAT SONRASI İZLENİM Tatsız Çok tatlı Asitsiz Çok asitli Düşük Yoğun Yok ya da İstenilen tat Kuvvetli ya da İstenilmeyen tat

6.3. Hedonik Skalalar Bu tip skalalarda panelistlerin tercih veya beğenme / beğenmeme durumları değerlendirilebilmektedir. Eğitilmiş panelistler beğeni veya tercih durumlarını dikkate almaksızın doğru yanıtı verdiklerinden, bu skalalar daha çok eğitilmemiş panelistlere kullandırılmaktadır. Bu amaçla kullanılan 5 ifadeli hedonik skala örneği şekil 6.8'de görülmektedir.

Şekil 6.8. Beş ifadeli hedonik skala formu İsim: Kod: Tarih: Lütfen aşağıdaki ifadeler içerisinde size sunulan ürün hakkında hissettiğiniz yanıtı (X) ile işaretleyiniz. Çok beğendim Beğendim Orta derecede beğendim Az beğendim Hiç beğenmedim

Hedonik skalalar Hedonik skalalar daha çok tüketici testlerinde kullanılırlar ve skala aralıkları eşit ise parametrik istatistik (t-testi veya varyans analizi), eşit değil ise nonparametrik istatistik kullanılarak değerlendirilirler. Çocukların veya okuma-yazma bilmeyen panelistlerin yer aldığı tercih çalışmalarında yüz skalaları kullanılabilmektedir. Söz konusu skalalar Şekil 6.9'da görüldüğü gibi bir yüz ifadesi ve altında açıklayıcı bir terim içermektedirler.

Şekil 6.9. Gülen yüz skalası Hiç beğenmedim Az beğendim Ne beğendim Ne beğenmedim Biraz Çok