Türkiye’de Tıp Eğitiminde Eşyetkilendirme (Akreditasyon)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ MÜDEK AKREDİTASYONU
Advertisements

Dün Bugün Gelecek Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2010, Aydın.
KAPATILMA SÜRECİ VE SONRASINDA TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALLARI.
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
Grup 8: YÖK Koordinasyon Oturumu Uluslararası öğrenci ve öğretim üyesi hareketliliğinde YÖK’ün işlev ve kurumsallığı– 37 Sorun Uluslararası öğrenci ve.

BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
TTB-UDEK Çalışma Grupları Dr. Raşit Tükel TTB-Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu 30 Kasım 2007 / İstanbul.
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
V A K A Y Ö N E T İ M İ Doç. Dr. Ertan Kahramanoğlu
Öğrenme Kazanımları ve İlişki Haritaları Öğrenme Kazanımları ve İlişki Haritaları Mustafa Turan 13 Mayıs 2014 Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Güncel Tıpta Uzmanlık Eğitimi Dr.İskender Sayek Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi 9 Ocak 2013.
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
VI. ULUSAL TIP EĞİTİMİ KONGRESİ Gizem Tomaşan, UTEK 2010 VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2-5 Haziran 2010, Adnan Menderes Üniversitesi, AYDIN Akreditasyonda.
2014 Tıp Eğitimi Çalıştayı Program Değerlendirme ve Geliştirme Kurulu sunumu.
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Özdeğerlendirme Kurulu Raporu 30 Haziran 2010 Ankara.
Prof. Dr. Mübeccel GÖNEN Merkez Müdürü
PAYDAŞ GÖRÜŞLERİ Yrd.Doç.Dr.Maviş Emel KULAK KAYIKCI
Yöntem, Proje Ekibi, Araştırma Olanakları, Yaygın Etki/Katma Değer
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
Türkiye’de Açık ve Uzaktan Öğretim Temel Politikası (Çalıştay Raporu) Prof. Dr. Üstün Özen Atatürk Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Dekanı.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
MÜDEK Mühendislik Dekanları Konseyi Toplantısı Ege Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi 11 Mayıs 2012, İzmir Dr. M. Yavuz Erçil Genel Sekreter.
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNDE AKTİF EĞİTİMDE MESLEKSEL BECERİLERİN KAZANILMASI T. Çiçek, A. Seyrankaya, İ. Cöcen, H. Yenice, U. Malayoğlu, A. H. Onur, B. Kahraman,
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
Akreditasyon Ara Değerlendirme Yard.Doç.Dr. Esin Kulaç Tıp Eğitimi AD Tıp Eğitimi Çalıştayı Mayıs 2014.
Ulusal Eczacılık Eğitimi Akreditasyon Kurulu (ECZAK) –
Avrupa 2020 Vizyonu ve hayat boyu öğrenme stratejisi Avrupa 2020 Vizyonu (EC, 2010a; EC, 2010b), üç önceliğe sahiptir: Akıllı büyüme: Akıllı büyüme: Bilgi.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ KURUMSAL DEĞERLENDİRME PROGRAMI DENEYİMLER-KAZANIMLAR Prof. Dr. Selda Önderoğlu Hacettepe Üniversitesi HÜADEKK Üyesi Özdeğerlendirme.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
7. TÜRKİYE HAKSIZ REKABET KONGRESİ Mesleğimizde Haksız Rekabet Haksız Rekabetle Mücadelede; Hizmet Kalitesi ve Meslek Kararının Rolü ve Önemi Ali Kamil.
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
AKREDİTASYON SÜRECİ: ANA KONULAR VE İŞLEYİŞ
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Yükseköğretim Kurulu Kalite Çalışmaları
MİSYON Histoloji ve Embriyoloji alanında mezuniyet öncesi ve mezuniyet sonrası düzeyinde eğitim ve öğretim kapsamında bilimsel düzeyde eğitim vermek, Araştırma.
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
T.C. Yükseköğretim Kurulu
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ MÜDEK AKREDİTASYONU
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
MÜhendislik DEğerlendirme Kurulu
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ KALİTE ÇALIŞMA SÜREÇLERİ
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) Dış Değerlendirme Süreci
TC ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ Sosyal Bilimler Enstitüsü
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ KALİTE ÇALIŞMA SÜREÇLERİ
Sunum transkripti:

Türkiye’de Tıp Eğitiminde Eşyetkilendirme (Akreditasyon) “5 Yıllık Deneyim Paylaşımı” Prof.Dr. İskender Sayek TEPDAD Başkanı Bologna Araştırmaları Süreci Kongresi Hacettepe Üniversitesi 17-18 Eylül 2105

Neler anlatacağım? Akreditasyona genel bakış Tıp eğitiminde akreditasyon neden gereklidir? Türkiye’de akreditasyonun gereklilik nedenleri ? TEPDAD deneyimi Sonuç

Program hedefleri ve kazanımlarının karşılanmasının değerlendirilmesi Eşyetkilendirme (Akreditasyon) , önceden belirlenmiş ve kabul edilmiş kriterler, standartlar ve yollarla, eğitim kurumları ve programlarının niteliğinin dış değerlendirme sürecidir. Program hedefleri ve kazanımlarının karşılanmasının değerlendirilmesi Eşyetkilendirme (Akreditasyon) Nitelik geliştirme ve sürdürülmesi Standartlar

Güvence verme aracıdır Eşyetkilendirme (Akreditasyon) eğitim kurumları ile toplum arasında sosyal bir sözleşmedir Güvence verme aracıdır Des Marchais JE, Bordage G Acad Med 1998;73:494-503

Sürekli Değerlendirme ve Eşyetkilendirmenin temel olarak bir süreç olarak algılanması önemlidir Sürdürülebilirlik/ Sürekli Değerlendirme ve Gelişim

Eşyetkilendirmenin Yararları Güvenilir bilgi ışığında eğitimin niteliğinin doğrulanması Kurumun kazandığı prestij ve onur Eğitim kurumu tarafından verilen diplomaların ulusal ve uluslararası denkliğinin kabul edilmesi Belirli dönemlerde değerlendirilme ve iyileştirme kültürü kazanılması Planlama ve geliştirme alanlarının belirlenmesi Kurumların derecelendirilmesi Çapraz tohumlama Cueto J ve ark Educ for Health 2006:19:207-222 Des Marchais JE, Bordage G Acad Med 1998;73:494-503

Tıp Eğitiminde Akreditasyon Neden Gereklidir?

Tıp Eğitimi Tıp eğitimi ile ilgili önemli tehditler var Tehditler tıp eğitiminin niteliğini doğrudan etkilemektedir Eşyetkilendirme (Akreditasyon) bu tehditlere karşı bir araçtır

İç Tehditler Öğretilen ile gerçek arasındaki açık : "Bench-Bedside Gap" Eğitimin değer kaybı «Devaluation of Teaching» ABD’de eğitim- araştırma dengesi Türkiye’de eğitim- hizmet dengesi Kronik hastalıkların artması : Önemli bir kısmının tanı ve tedavisi birinci basamak/poliklinikte yapılır Ludmerer KM Trans Am Clin Climatol Assoc 2003;114:242-253

Dış Tehditler Bilginin aşırı artması : Bilgi yarı ömrü çok kısalmış durumda 1950: 50 y 1980: 7 y 2010: 3.5 y 2020:0.2 y (73 gün) Sosyal durum : Sağlıktaki eşitsizlikler, Hastalıkların önlenmesi, Yaşlı popülasyon, Sağlık paydaşlarının beklentileri Bireysel konular: Tıpta uzmanlaşma, Yaşam biçimi Densen P. Trans Am Clin Climatol Assoc 2011:122:48-58

Sağlık reformları : Mesleklerarası eğitim Teknolojik gelişme : İnsan genom projesi- bireysel hastalık yönetimi, Yüksek-rezolusyonlu fonksiyonel görüntüleme, Simülasyon bilimi, Bilişim (zamanında öğrenme, bilgiye ulaşılabilirlik, öğrenci/hastanın hekimden daha çabuk adaptasyonu, eğiticiler eğitimi) Sağlık reformları : Mesleklerarası eğitim Densen P Trans Am Clin Climatol Assoc 2011:122:48-58

Sosyal ve ekonomik faktörler tıp eğitimini o kadar etkilemiştirki tıp eğitiminin niteliğinin değerlendirilmesini gerektirmiştir. Tıp eğitiminin nitelikli sağlık hizmetinin sunumundaki yeri ve önemi tartışılamaz konuma gelmiştir. Joshi MA Ind J Pharmacol 2012;44:285-87

Türkiye’de Tıp Eğitiminde Eşyetkilendirme Süreci Neden Gereklidir?

Türkiye’de Tıp Eğitiminde Eşyetkilendirme Süreci Neden Gereklidir? Tıp eğitiminin karşısındaki tehditlerin önlenmesi Tıp fakültesi/programı sayısı : Kontrolsüz açılması/Alt yapı farklılıkları Öğrenci kontenjanları Sağlık politikaları ile eğitimin eşgüdümünün olmaması Standartların belirlenmesi ve izlenmesi

Türkiye’de Tıp Eğitiminde Eşyetkilendirme Süreci Neden Gereklidir? Standartların belirlenmesi ve izlenmesi Eğitim çıktılarının belirlenmesi Tıp fakültelerinin yetkilendirilmesi ve kayıt altına alınması Tıp eğitiminin niteliğinin yükseltilmesi Uluslararası tanınırlığın sağlanması

TEPDAD’ın Gelişimi 2008 2009 Ulusal Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi TıpDek tarafından UTEAK’ın kurulması 2009 Ulusal Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Standartların kabulü 2010 Akreditasyon sürecinin başlaması Ve TEPDAD’ın kurulması

TEPDAD’ın Dünya Tıp Eğitimi Federasyonu tarafından tanınması TEPDAD’ın Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınması 2011 TEPDAD’ın Dünya Tıp Eğitimi Federasyonu tarafından tanınması CEENQA Üyeliği 2013 2015 Lübnan Tıp Fakülteleri ile akreditasyon için protokol yapıldı

www.wfme.net

www.faimer.org

TEPDAD: Amaç Tıp eğitimi programları için akreditasyon, değerlendirme ve bilgilendirme çalışmaları yaparak Türkiye'de tıp eğitiminin kalitesinin yükseltilmesine katkıda bulunmaktır.

TEPDAD: Hedef Yüksek nitelikli sağlık hizmeti sunabilecek bilgi, beceri ve tutuma sahip, bilimsel gelişmelere katkıda bulunabilecek yeterlik ve yetkinlikte hekimler yetiştirilerek toplumun sağlık düzeyini ileri götürmektir.

Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartları 2009 2011 2012 2013 2014 Güncelemesi Bu sunumla amacımız oldukça geniş ve kapsamlı olarak belirlenen Türkiye’de MÖTE Ulusal Satndartlarının sizlere tanıtılması 22

2014 Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartları niteliği arttırmaya yönelik temel standart gelişim standardı mutlak olması gereken alt başlık Amaç ve hedefler Eğitim programı Öğrencilerin değerlendirilmesi Öğrenciler Program değerlendirme Öğretim elemanları Eğitsel kaynak ve olanaklar Yönetim ve yürütme Sürekli yenilenme ve gelişim 5 7 2 1 5 8 2 6 1 1 8 5 4 11 6 Şemada yera alan bileşenler MÖTE ulusal standartlarının ana başlıklarını oluşturdu. Standartlar toplam 9 ana başlıkta toplandı. Bu ana başlıklar altında farklı özelliklere yoğunlaşan değişen sayıda alt başlık yer aldı. Alt başlıklar içinde standartlar tanımlandı. Bu standartlardan bir bölümü tıp eğitimi için olmazsa olmaz standartlar olarak düşünüldü ve mutlaka olması gereken temel standartlar olarak tanımlandı. Standartların bir bölümü ise tıp eğitiminde niteliği artırmayı hedefleyen standartlardan oluştu. Bu standartların bugün için karşılanmasının mümkün olmayabileceği ancak her fakültede eğitimin gelişim ve iyileşmesi adına hedef alınması gereken standartlar olduğu akılda tutulmalı. Yani gelişim standartları zaman içinde standartların güncellenmesi ile temel standartlara dönüşebilecektir. Halihazırda 42’si temel ve 28’i gelişim standardı olan topla 70 standart vardır. 43 48

TEPDAD/UTEAK Temel Yetkinlikleri Profesyonel Savunucu Ekip üyesi Danışman Yönetici-Lider Bilim insanı İletişimci

Çalışmalar Tıp Fakültesinin öğrenci alması için minimum kriterler belirlendi.

Etkinliklerimiz “Tıp Eğitiminde Örnek Uygulamalar Sempozyumu UTEAK – 2012” 18-19 Ekim 2012 İzmir 34 tıp fakültesinden 115 katılımcı Dünya Tıp Eğitimi Federasyonu-TEPDAD ortak çalıştayı “Tıp Eğitiminde Nitelik Güvencesi Amacıyla Akreditasyon” 12-13 Nisan 2014 İstanbul 29 ülkeden 110’un üstünde katılımcı

Türkiye’de Tıp Eğitimi Eşyetkilendirmesi (Akreditasyonu) 2010-2015 Bugüne kadar 23 tıp fakültesi (25 program) tam akreditasyon almıştır. Koşullu akreditasyon verilen 6 tıp fakültesi 6-18 ay içinde tekrar ziyaret sonrası tam akreditasyon almıştır. 5 tıp fakültesinde süreç devam etmektedir.

Türkiye’de Tıp Eğitimi Eşyetkilendirmesi (Akreditasyonu) 2010-2015 2 tıp fakültesi öz değerlendirme sonrası süreci devam ettirmemişlerdir 4 tıp fakültesi bilgilendirme sonrası öz değerlendirme raporlarını sunmamışlardır / 1 tıp fakültesi ertesi yıl öz değerlendirme raporunu sunarak tam akreditasyon almıştır.

yenilenme gereksinimi Türkiye’de Tıp Eğitiminde Eşyetkilendirmede Kurumların Güçlük Çektiği Alanlar Arşivleme ve kayıt sistemi : Kurumsal kararlar ile ilgili tutanaklar ve kanıtlar Ana Başlıklar/Standartlar Amaç ve hedefler : Eğitim, araştırma ve hizmete yönelik Öğrenci değerlendirmesi : Ölçme-değerlendirme Eğitim programı : Eğitim modelinin tanımlanması Program değerlendirme / geliştirme Sürekli gelişim ve yenilenme gereksinimi

Türkiye Akreditasyon Yol Haritası 2010- 2015

68 000 km 9 900 kişi

HARMONİZASYON STANDARDİZASYON EŞYETKİLENDİRME Eğitim niteliğini arttırmak Nitelikli hizmet sunumu Sağlıklı toplum

Teşekkür ederim ……