Hazırlayan Doç. Dr. Çağrı ERHAN
SWOT ANALİZİ NEDİR? -STRENGTHS?, WEAKNESS?, OPPORTUNITIES?, THREATS? -NE İŞE YARAR? -NASIL YAPILIR? -AKADEMİK KURUMLARDA NASIL UYGULANIR?
SWOT NEDİR? SWOT, İNGİLİZCE’DEKİ DÖRT KELİMENİN BAŞ HARFLERİNDEN OLUŞAN BİR KISALTMADIR. STRENGHTS : GÜÇLER (KUVVETLİ YÖNLER) WEAKNESSES: ZAYIFLIKLAR (ZAYIF YÖNLER) OPPORTUNITIES: FIRSATLAR THREATS: TEHDİTLER
SWOT ANALİZİ NEDİR? SWOT ANALİZİ, HERHANGİ BİR KURULUŞUN, ÖRGÜTÜN, KAMU KURUMUNUN YA DA ÖZEL SEKTÖR FİRMASININ İÇSEL DURUMUNU ve ONU ÇEVRELEYEN DIŞSAL FAKTÖRLERİ TAHLİL ETMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLERDEN BİRİDİR. BİR ANLAMDA, MEVCUT DURUMUN, TÜM YÖNLERİYLE, İÇ VE DIŞ DİNAMİKLERİN DE GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURULMASIYLA, FOTOĞRAFININ ÇEKİLMESİDİR.
SWOT ANALİZİ NEDİR? KÖKLERİ 1950LERE UZANMAKLA BİRLİKTE, AKADEMİK BİÇİMİNİ ALMASI, 1970LERDE STANFORD’DA OLMUŞTUR. KULLANIM ALANI, ŞİRKET ANALİZLERİNDEN BİREYSEL KARİYER PLANLAMAYA KADAR GENİŞ BİR YELPAZEDİR.
SWOT ANALİZİ NE İŞE YARAR? SWOT analizi temelde iki işe yarar: ANLAMAYI VE ALGILAMAYI KOLAYLAŞTIRIR: Kurumun ve onu çevreleyen ortamın tüm yönleriyle ve tüm çıplaklığıyla gözler önüne serilmesi. KARAR ALMAYI KOLAYLAŞTIRIR: Mevcut durumun görülüp, kuruma ilişkin ileriye dönük adımların, daha sağlıklı, daha gerçekçi ve daha etkin atılması.
SWOT ANALİZİ NE İŞE YARAR? SWOT analizi sayesinde, kurumunuzun güçlü ve zayıf yönlerini açığa çıkarttığınız bir tabloya kavuşursunuz. Kurumunuzun yüzyüze olduğu tehditleri ve fırsatları daha net görürsünüz. Böylece, kurumun güçlü yönleri üzerinde yoğunlaşır; zayıflıklarını azaltır; kuruma yönelik tehditleri bertaraf etmenin yollarını arar; fırsatlardan en büyük ölçüde yararlanmaya kilitlenirsiniz.
SWOT ANALİZİ NASIL YAPILIR? SWOT ANALİZİ HERKESİN YAPABİLECEĞİ BASİTLİKTEDİR. KOLAY ÖĞRENİLİR. KOLAY UYGULANIR. BİR KALEM VE KAĞITTAN BAŞKA HİÇBİR ARAÇ GEREKTİRMEZ. İKİ AŞAMADAN OLUŞUR: ÖNCE, GÜÇLÜ YÖNLERİNİZİ, ZAYIFLIKLARINIZI, YÜZYÜZE OLDUĞUNUZ FIRSATLARI VE TEHDİTLERİ AYRI AYRI LİSTELER HALİNDE SIRALARSINIZ. SONRA, BU LİSTELERİ BİR TABLO (MATRİS) İÇİNDE BİRLEŞTİRİRSİNİZ.
“GÜÇLÜ YÖNLER” NEDİR? KUVVETLİ YÖNLERİNİZİ ORTAYA ÇIKARIRKEN BAŞLICA DÖRT TEMEL SORUYA YANIT ARARSINIZ: 1- SAHİP OLDUĞUNUZ AVANTAJLAR NELERDİR? 2-NELERİ İYİ YAPARSINIZ? 3-HANGİ KAYNAKLARA KOLAY ULAŞIM İMKANLARINIZ VAR? 4- DIŞARIDAN BAKANLAR, SİZİN HANGİ YÖNLERİNİZİ KUVVETLİ GÖRÜR?
ZAYIFLIKLAR NEDİR? ZAYIF YÖNLERİNİZİ ORTAYA ÇIKARIRKEN BAŞLICA ÜÇ TEMEL SORUYA YANIT ARARSINIZ: 1- GELİŞTİRMENİZ GEREKEN –MÜKEMMEL OLMAYAN - YÖNLERİNİZ NELERDİR? 2-NELERİ KÖTÜ YAPARSINIZ? 3- NELERDEN KAÇINMALISINIZ?
FIRSATLAR NEDİR? FIRSATLARI ALGILAMAYA ÇALIŞIRKEN BAŞLICA İKİ SORUYU SORMALISINIZ: 1- İYİ FIRSATLAR NEREDE VE NASIL BULUNUR? 2- ETRAFINIZDA GELİŞMEKTE OLAN SÜREÇLER VE EĞİLİMLER NELERDİR?
TEHDİTLER NEDİR? TEHDİTLERİ ALGILAMAYA ÇALIŞIRKEN BAŞLICA ŞUNLARI SORABİLİRSİNİZ: 1- İLERLEMENİZİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER NEDİR? 2- DAHA İYİ VE DAHA BAŞARILI OLMANIN KOŞULLARI DEĞİŞİYOR MU? 3- SİZE ZARAR VERİCİ FAKTÖRLER NELERDİR?
SWOT ANALİZİ AKADEMİK KURUMLARDA NASIL UYGULANIR? ÜNİVERSİTELER, AKADEMİK BİRİMLERİNİ, KÜTÜPHANELERİNİ, LABORATUARLARINI, SOSYAL TESİSLERİNİ, ÖĞRENCİLERİNİN DURUMUNU vs. İÇERECEK TOPYEKÜN BİR DURUM TESPİTİ YAPMAK İÇİN SWOT ANALİZİ YAPABİLİRLER. AMAÇ, ÜNİVERSİTENİN STRATEJİK HEDEFLERİNE DAHA ETKİN VE HIZLI ULAŞABİLMESİNİ SAĞLAMAKTIR.
SWOT ANALİZİ AKADEMİK KURUMLARDA NASIL UYGULANIR? ÜNİVERSİTEDE SWOT ANALİZİ İKİ YÖNTEMLE YAPILABİLİR: 1-MERKEZİ YÖNTEM: REKTÖRLÜKTE OLUŞTURULAN BİR KOMİTENİN, TÜM BİRİMLERİN SWOT DURUMUNU ORTAYA ÇIKARMASI. 2-KATILIMCI YÖNTEM: ADEM-İ MERKEZİYETÇİ BİR YAKLAŞIMLA HER BİRİMİN KENDİ SWOT DEĞERLERİNİ ORTAYA KOYMASI VE TÜM SONUÇLARIN REKTÖRLÜKTE BİR ARAYA GETİRİLMESİ. ÜNİVERSİTEMİZ, İKİNCİ YÖNTEMİ TERCİH ETMİŞTİR.
ÜNİVERSİTEDE GÜÇLÜ YÖNLER ve ZAYIFLIKLAR NELER OLABİLİR? -Coğrafi konum: Kent içi, kent-dışı, kampus, ulaşım. -Mekansal özellikler: Bina, ısıtma, oda, otopark vs. -Alanlarında uzmanlıklarını kanıtlamış ve yeterli sayıda öğretim üyesi -Yeterli sayıda öğretim yardımcısı: Araştırma gör., uzman vs. -ÖYS’de çok büyük başarıyla gelen, lisede iyi yetişmiş öğrenciler -Giriş sınavlarında, üst tercih sıralarında bulunma -Verilen diplomanın yurtiçi ve yurtdışındaki değeri -Yeterli bütçe -Yeterli bilimsel araştırma olanakları -Bilimsel yayınlar, ödüller, katkılar -Yurtiçi ve dışıyla işbirliği düzeyi -Akreditasyon -Bazı alanlarda tek olma vs.
FIRSATLAR NELER OLABİLİR? -Uluslararası işbirliği olanaklarının artması: Altıncı Çerçeve Programı, Erasmus vs. -Bilimsel araştırmalara verilen desteğin artması -Mekan değiştirme, mekan yenileme, mekan geliştirme olanakları -Kaliteli öğretim elemanı istihdamının artması -Daha kaliteli öğrenci alma olasılıkları. -Özel sektörle işbirliği olanakları -Kamuyla işbirliği olanakları vs.
TEHDİTLER NELER OLABİLİR? -Ücretlerin azalması -Bütçe kısıtlamaları -Kadro azlığı -Ayrılan öğretim üyeleri -Diğer üniversitelerden gelen rekabet -Mekansal aşınma -Öğrenci memnuniyetinin azalması -Yurtdışındaki işbirliği alanlarına girememek -Yönetime katılım sorunları