14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uzaktan eğitim için çalışma rehberleri hazırlanması
Advertisements

Öğretim yöntem ve teknikleri
Hazırlayan: Yrd. Doç. Dr. Mustafa SÖZBİLİR
Resimlerin Kullanımı.
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Bilgi ve İlişkilerin Gösterimi
ZİHİN HARİTALAMA TEKNİĞİNİN KULLANIMI
KAVRAM HARİTALARININ DİN ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Eğitim Öğretimde Planlama
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
Görsel / Uzaysal Zeka.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Kavram Haritası Tekniği
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: SIRALAMA
Kavram Haritası Tekniği
KAVRAM HARİTALARI Kavram: Olayları, eşyaları, insanları, düşünceleri benzer özelliklerine göre gruplandırma sonucu bu gruplara verilen addır. Kavram haritaları:
KAVRAM HARİTALARI Doç. Dr. Ömer Faruk KESER.
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
KAVRAM HARİTALARI NEDİR?
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
11 - YAPILANDIRILMIŞ GRİD
KAVRAM HARİTALARI Kavram Haritası Nedir?
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
SINIF YÖNETİMİ.
Çalışma Yaprağı.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Yapısal Tasarım Araçları
Bilimsel düşünme becerileri
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Zihin Haritası Bu sunumda yer alan ana başlıklar:
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
KAVRAM HARİTALARI.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

14 - KAVRAM HARİTALARI

GİRİŞ Bu bölümde anlamlı öğrenmeyi temele alarak geliştirilmiş olan ve bir öğrenme aracı olmanın yanı sıra değerlendirme aracı olarak da kullanılabilen kavram haritaları tanıtılacaktır.

Kavram Nedir? Kavram benzer özelliklere sahip olay, fikir ve objeler grubuna verilen ortak isim olarak tanımlanabilir (Erden ve Akman, 1998, s.205).

Kavramlar insanın zihninde genelleme, ayırım ve tanımlama süreçlerinin işlemesiyle oluşur.

Fidan (1986) kavramların özelliklerini şöyle sıralamıştır: Somuttan soyuta, basitten karmaşığa doğru bir hiyerarşi gösterme Dikey ve yatay organizasyon içinde olma Birbiriyle ilişkili birçok kavramı içerme Tanımlama ya da fonksiyonel türden olma Ancak kişinin kendi yaşantısı aracılığıyla anlam kazanma Sembolik şekillerle zihinde yerleşme ve hatırlanma

Kavram Haritasının Dayandığı Temel Kuramlar Ausubel’e (1968) göre anlamlı öğrenme, kartopunun yuvarlanarak büyümesi gibi bilgilerin gelişigüzel bir araya gelerek rasgele birikmesiyle değil, yeni öğrenilen daha az kapsayıcı kavramların zihinde yer alan önceden edinilmiş daha kapsayıcı kavramların altına bilinçli olarak belirli bir düzen ve hiyerarşi içerisinde sıkı bir şekilde bağlanmasıyla oluşur.

Kavram haritaları, yapılandırmacı yaklaşımın sonuçlarından biri olarak da ele alınabilir. Çünkü Novak ve Gowin’in önerdiği şekilde öğrencilerin aktif katılımıyla kavram haritalarının oluşturulması etkinliğinde, öğrenci zihnindeki düşüncelerle, çizdiği haritayı ilişkilendirmek zorundadır.

Kavram haritalarının ortaya çıkışında etkili bir diğer faktör de bilişsel psikoloji alanında yapılan çalışmalar sonucu elde edilen bilgilerdir. Bu bilim dalının temel araştırma konularından biri bireyin bilgiyi nasıl organize edip yapılandırdığıdır. Beynin verimli çalışmasının nasıl gerçekleştiği ve kavramların zihinde nasıl organize edildiğine dair uygulamalar, bilişsel stratejiler olarak ifade edilmektedir.

Kavram Haritasının Tanımı ve Temel Özellikleri Kavram haritası, kavramların ve bu kavramlar arasındaki ilişkilerin grafiksel bir teknikle sunulmasıdır. Bireylerin zihinlerinde kavramları nasıl ilişkilendirdiğini gösteren şemalardır. Fikirler ve bilgiler arasındaki bağlantıları gösteren resimlerdir

Bir kavramın alt kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri hiyerarşik biçimde görmeyi sağlayan bir şemadır. Kavram haritaları tek bir kavramın aynı kategorideki diğer kavramlarla ilişkisini belirten somut grafiklerdir Kavram haritaları, kavramlar arasındaki ilişkileri sunan hiyerarşik iki boyutlu görsel araçlardır.

Kavram haritalarının diğer benzer araçlardan farkları Kavram haritaları içeriği geniş olan konularda da kullanılabilmektedir, okların akış şemalarında olduğu gibi aynı yönü izleme zorunluluğu yoktur, bunların yerine kavramları birbirine bağlayan oklar değişik özellikler gösterir ve bu oklar üzerinde çoğunlukla tek sözcükten oluşan ifadeler yer alırlar (Kalaycı ve Çakmak, 2000).

Bunun yanında kavram haritalarında yer alan kavramlar arasında hiyerarşik bir ilişkinin varlığından dolayı bu haritalar bilgi haritası ve kavram ağlarından da farklıdırlar (Wandersee, 1990). Kavram haritalarını taslaklar ya da konu dizinlerinden ayıran özelliklerinden biri büyük ve küçük fikirler arasında belirli ilişkileri göstermeleri ve böylece de detaylar ya da özellikler ile büyük düşünce ya da birincil kavram arasındaki farklılığı ortaya çıkarmalarıdır.

Bir diğer önemli özelliği ise kavram haritalarının öğrencilerin bilgileri hatırlamalarına ve kavramlar arasındaki ilişkileri görmelerine yardımcı olan görsel tasviri sağlamalarıdır (Kaptan, 1998) Kavram haritalarına yapısal bakımdan benzerlik gösteren bir diğer iki boyutlu gösterim şekli de zihin haritalarıdır. İlk kez bir not alma tekniği olarak Tony Buzan tarafından geliştirilen zihin haritaları her iki yarım küresini de çalıştırarak beynin potansiyelini açığa çıkarmayı amaçlayan bir tekniktir (Brinkmann, 2007).

Kavram Haritalarının Yapısal Özellikleri En genel ya da kapsayıcı kavram, söz konusu haritanın en üst kısmında yer alır. Yaklaşık olarak aynı genel seviyeye ait kavramlar aynı hiyerarşik seviyede bulunur. Haritanın vurgusunu değiştirdiğimizde ya da yeni bir harita çizdiğimizde önceden alt seviyede bulunan bir kavram üstte yer alabilir.

Daha spesifik kavramlar daha genel ve kapsayıcı kavramların altında gruplanırlar ya da bağlantı kurarlar. İki ya da daha fazla kavram, kelime ya da cümlelerle bağlanıp bütün bir düşünceyi oluşturduklarında önerme adını alırlar. Haritanın değişik bölümleri arasında çapraz bağlantılar görülür. Bu bağlantılar, haritayı yapan kişinin kavramları nasıl sentezlediğini ve bütünleştirdiğini gösterir.

KAVRAM HARİTALARI NASIL HAZIRLANABİLİR? Öğrenciler İçin Kavram Haritası Hazırlama Etkinlikleri 3. ve 7. Sınıf Arası Öğrenciler İçin Kavram Haritalarının Öğretimine Yönelik Bir Etkinlik Modeli 1. Aşama: Hazırlık 2. Aşama: Kavram haritası örneği

KAVRAM HARİTALARININ KULLANIM AMAÇLARI Yaratıcılık aracı Büyük metinleri tasarlama aracı İletişim aracı Öğrenme aracı Problem çözme aracı Değerlendirme aracı

KAVRAM HARİTALARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK KULLANIMI 1. İlişkiler (önermeler) 2. Hiyerarşi 3. Çapraz Bağlantılar 4. Örnekler

TEKNİĞİN AVANTAJLARI

TEKNİĞİN SINIRLILIKLARI

ÖZET