Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
ARAŞTIRMA KONUSU VE SORUNUN SEÇİMİ
ARASTIRMA PROBLEMININ TANIMLANMASI
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğretim İhtiyacını Belirleme
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Hipotezlerin /Araştırma sorularının formüle edilmesi
Bilimsel bir araştırma,
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır Robert A
GRUP 8 Bilimsel Araştırma Yöntemleri 2.Bölüm KONU:Problemi Tanımlama
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Tarama araştırmaları (TA)
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Murat Api MD, PhD 1 Arastırmalarda konu secimi Hipotez kurulması Degiskenlerin ozellikleri Normal Dagılım.
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Bilimsel Araştırmalarda Yöntem/Metod
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
UZEM TANITIM.
Problem ? / Araştırma Problemi Fikir? – Günlük yaşantıdaki gözlemler ve uygulama – Geçmiş araştırma sonuçları – Çeşitli kuram ve teorileri inceleme KONU>
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Hipotez, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar İsmail GÜLEÇ.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİ 4. Hafta
ARAŞTIRMANIN AMACI ARAŞTIRMA SORUSU HİPOTEZLER Öğr. Gör. Funda Veren.
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
Görev 1 31 Ekim e kadar Görev 1’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor.
Temel Kavramlar Değişken: Değişik değerler alabilen objelere, özelliklere yada durumlara denir. Sürekli değişken: iki ayrı ölçüm arasını kuramsal olarak.
Araştırma Sürecinin Aşamaları
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
GEAK Çalışma Protokolü Taslağı
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Problemi Tanımlama.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
Literatür Taraması.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Psikolojide Araştırma Alanları Ve Yöntemler Dr. Ege AKGÜN
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Problemi Tanımlama
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Değerlendirme Çalışması Raporlama
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Türkiye Atıf Dizini nedir?
…………………………………………………………………………………………………
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK, Özcan Erkan AKGÜN, Şirin KARADENİZ, Funda DEMİREL

Araştırma problemi  Çözüm bulunması için üzerinde çalışılan, planlama yapılan soruna ‘araştırma problemi’ denir. Araştırma soruları ise araştırma probleminin alt problemleri olarak düşünülebilir. Problemi çözmek için cevaplandırılması gereken sorulardır.

Araştırma fikri Problemi belirlemek için öncelikle araştırma fikri bulunmalıdır. Fikirler; günlük yaşam, uygulama, geçmiş araştırmalar ve kuramlar gibi kaynaklar yoluyla belirlenebilir.

Araştırma konusu Araştırma konusu araştırma yapılması düşünülen alandaki bir konudur. Araştırma problemine göre oldukça kapsamlıdır.

Araştırılabilir problem Araştırılabilir iyi bir problem: Akla yatkın olmalıdır. Anlamlı olmalıdır. Açık ve anlaşılır olmalıdır. Sınanabilir, test edilebilir, ölçülebilir olmalıdır. Çok geniş veya çok dar kapsamlı olmamalıdır. Özgün olmalıdır. İfadeleri olasılık veya emir kipi şeklinde kurulmamalıdır. Etik olmalıdır.

Literatür taraması  Araştırma konu ve problemine ilişkin kuramsal temeller, benzer çalışmaların sonuçlarını incelemek için tüm araştırma sürecinde devamlı bir biçimde yapılır.

Literatür taraması: Kum Saati Modeli

Literatür taraması: Kaynak türleri Literatür taramasında 3 kaynak türü kullanılır: Genel kaynaklar: İndeksler ve dizinler örnek olarak verilebilir. İndeks ve dizinler, konu alanına ilişkin dergileri listeler. Birincil kaynaklar: Kitaplar ve makalelerin yayınlandığı dergiler örnek olarak verilebilir. İkincil kaynaklar: Başka araştırmacıların, araştırma sonuçlarını veren yayınlar bunlara örnek olarak verilebilir.

Literatür taraması: Kaynak türleri Birincil kaynaklar: Kitaplar ve makalelerin yayınlandığı dergiler örnek olarak verilebilir. El kitapları, alanla ilgili kuramsal bilgileri ve araştırma sonuçlarını veren temel başvuru kaynaklarıdır. Dergiler, periyodik olarak yayınlanan ve kuramsal ve araştırma makaleleri içeren yayınlardır. Dergilere kütüphanelerinden veya TÜBİTAK’ın bilgi ağı ULAKBİM’den ulaşılabilinir. Yüksek lisans ve doktora tezlerine YÖK’ün tez tarama aracı kullanılarak ulaşılabilinir.

Literatür taraması: 4 N 1 K Modeli Literatür taraması yaparken 4 N 1 K modeli kullanılarak not kartlarına araştırmaların içeriğine ilişkin notlar alınabilir.

Literatür taraması: İnternet Literatür taraması için öncelikle anahtar kelimeler belirlenir. İnternet üzerinden tarama yaparken anahtar kelimeler üzerinde çeşitli süzgeçler kullanılarak tarama daraltılmalıdır.

Literatür raporu Araştırma raporunun ilk bölümünde literatür taramasından elde edilen sonuçlar “Giriş”, “Gelişme”, “Özet” ve “Problem durumu” sırası ve bağlamında verilmelidir.

Değişkenler Değişken, bir durumdan diğerine farklılık gösteren özelliktir. Değişkenler, özelliklerine göre nicel ve nitel olarak sınıflandırılabilirler. Eğer değişkenin özelliği, düzeyleri sayı ve miktar olarak açıklanabiliyorsa buna nicel değişken, değişkenin özelliği, düzeyleri sınıflandırılıyorsa buna nitel değişken denir.

Değişkenler Değişkenler aldıkları değerlere göre sürekli veya süreksiz olarak sınıflandırılır. Süreksiz değişkenler, iki ölçüm arasında sadece sınırlı sayıda değer alırken sürekli değişkenler, sonsuz sayıda değer alabilirler.

Değişkenler Değişkenler neden sonuç ilişkisi içinde bulunuyorsa bu durumda bağımlı ve bağımsız değişken olarak sınıflandırılır. Bağımsız değişken, bir veya iki değişken üzerinde etkisi incelenen, olası neden olan değişkendir. Müdahaleyi yansıtan öğretim yöntemi gibi değişkenler, değiştirilebilen ya da manipüle edilmiş bağımsız değişkenlerdir. Düzeyleri değiştirilmeyen, var olan durumu yansıtan değişkenler ise seçilmiş bağımsız değişkenlerdir.

Değişkenler Düzenleyici değişken, bağımlı değişken ve bağımsız değişken arasındaki ilişkiyi düzenleyen veya etkileyen değişkendir. Kontrol değişkenleri, bağımsız değişken gibi bağımlı değişkeni etkileyebileceği düşünülerek kontrol altına alınan değişkenlerdir. Bağımlı değişken ise bağımsız değişkenin etkisi ile değişen, olası sonuç değişkendir. Bireyler ya da gruplar arası farklarına bakılan değişkendir.

Hipotez Hipotez, bir araştırmanın olası sonucuna dair yapılan tahminlerin açıklandığı önermelerdir. Hipotezler, iki farklı şekilde kurulabilir. Sıfır (Null) hipotez: Değişkenler arasında farkın veya ilişkinin olmadığını belirtir. Sıfır hipotez H0 ile gösterilir. Araştırma (Alternatif) hipotez: Değişkenler arası farkın veya ilişkinin var olduğunu belirtir. Ha veya H1 ile gösterilir. Alternatif hipotezler tek veya yönsüz olarak yazılabilir. Alternatif hipotez yazılırken değişkenler arası ilişkinin yönü belirtilmediği zaman yönsüz, ilişkinin yönü belirtiliyorsa tek yönlü olarak tanımlanır.

Amaç ve Önem  Amaç Araştırmanın amacı, çalışmanın hedeflerini ortaya koyan genel bir ifadedir.  Önem Araştırmanın önemi, problem ve amaç bölümünde belirtmiş olsa da ayrı bir başlık altında araştırmanın ilgili bilim dalı (kuram), uygulamalar (pratik) açısından getireceği katkılar yazılır.

Sayıltı Sayıltı, araştırma sürecinde doğruluğunun ispatlanması gerekmeyen önermedir. Araştırma sürecinde hipotezin doğruluğu test edilerek kabul veya reddedilirken sayıltı doğru olarak kabul edilir ve araştırma gerçekleştirilir.

Sınırlılıklar ve Tanımlar Sınırlılıklar, araştırmada yapmak isteyip de yapılamayan, bazı nedenlerden dolayı vazgeçilmek zorunda kalınan durumlardır.  Tanımlar Tanımlar, araştırmada geçen anahtar kelimelerin ne ifade ettiklerinin belirtildiği bölümdür. Tanımlar kavramsal veya işlevsel olarak yapılabilir.

Araştırma raporu giriş bölümü Bir araştırma raporunun Giriş bölümü şu başlıklardan oluşabilir: Problem Amaç Önem Sayıltılar Sınırlılıklar Tanımlar

Sorularınız?