BÜTÇELERİN KONTROLÜ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
PLANLAMA.
STRTEJİK PLAN HAZIRLAMA TAKIMININ OLUŞTURULMASI. Hazırlık Dönemi Çalışmaları ve Takımın Oluşturulması Stratejik planlama çalışmalarının başarısı plan.
YÖNETİM İŞLEMİNİN FONKSİYONLARI
REKLAMCILIK Hafta 5.
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Fayda, Maliyet, İş Planlama, Raporlama, İş Tatmini
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
MUHASEBENİN TEMEL KAVRAMLARI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
 Ülgen & Mirze 2004.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
YÜKSEK ENFLASYONLU EKONOMİLERDE FİNANSAL RAPORLAMA
NAKİT BÜTÇESİ İşletmenin gelecekteki çalışmaları ile ilgili olup,belirli bir dönem(genellikle bir yıl) nakit giriş ve çıkışlarının gösterildiği bir tablo.
Finansal Planlama ve Kontrol
Finansal Planlama ve Kontrol
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
İŞLETME BÜTÇESİNİN HAZIRLANIŞI
BİLİŞİM SİSTEMLERİNE GİRİŞ DERS 1(B)
MALİ ANALİZ TEKNİKLERİ
Nakit bütçesi, gelecek bir dönem içinde, (“genellikle bir yıl” veya “altı ay”) nakit giriş ve çıkışlarını gösteren bir tablodur. Bu tablonun yöneticinin.
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
STOK MALİYETİ.
MALİYETLENDİRME / BÜTÇE MAYIS MALİYETLENDİRME - BÜTÇELEME  Kuruluşun amaç ve hedeflerine yönelik stratejiler doğrultusunda gerçekleştirilecek.
STRATEJİK PLANLAMA HAZIRLIK AŞAMASI.
Maliyet Hacim Kar Analizleri ve Başabaş Noktası
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
KARŞILAŞTIRMALI TABLOLAR ANALİZİ (YATAY ANALİZ)
PLAN NEDİR ? PLANLAMA NEDİR ?
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
Karşılaştırmalı Tablolar Tekniği. Analizi yapan kişi analiz tekniklerini uyguladıktan sonra, mali tablolardaki değişimleri ve nedenlerini ortaya koymalıdır.
MEB İLKÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Okul Gelişim ve Rehberlik Şubesi İKS Proje Sorumlusu Program Geliştirme Uzm: Bahar KÜÇÜKTEPE Haziran 2010 İLKÖĞRETİM KURUMLARI.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
FİNANS VE MUHASEBE H04.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 11. Hafta Stratejik Kontrol Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
MUHASEBEDE KULLANILAN FİNANSAL TABLOLAR
Konu 3 Kalite kontrolünün amaçları
YÖNETİM FONKSİYONLARI
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Planlama.
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
STRATEJİK DEĞERLENDİRME VE KONTROL
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
İŞLETME BÜTÇELERİ Çağatay ORÇUN.
İŞLETME BÜTÇELERİ-2 Çağatay ORÇUN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Sunum transkripti:

BÜTÇELERİN KONTROLÜ

Bütçe kontrolü; bütçe ile saptanan işletme amaçlarıyla ilgili olarak ortaya çıkan sapmaların kontrol ve değerlendirilmesi işlemlerini içerir. Bu konuda düzenlenen raporlara Faaliyet Raporları veya Bütçe Kontrol Raporları denir. Bütçe sonuçlarını tespit etmede yazılı ve sözlü araçlar kullanılır. Yazılı araçlar olarak tabloları, grafikleri, metinleri, sözlü araçlar olarak da grup toplantılarını ve konferansları sıralayabiliriz.

Bütçe kontrol raporlarının işletme yönetimine daha yararlı olabilmeleri için şu temel esaslara dikkat edilmesi gerekmektedir. 1.raporlar,yönetimin sorumluluklarına göre düzenlenmelidir. 2.Raporlarda istisnalara göre yönetim ilkesine yer verilmelidir. 3. Raporlar kısa dönem aralıklarıyla düzenlenmeli ve zamanında olmalıdır. 4. Raporlar, kullananların ihtiyaçlarına cevap verecek biçimde olmalıdır. 5. Basit olmalı ve temel bilgileri içermelidirler.

Yeni yılın fiili durumundan bir önceki yılın fiili durumunu çıkartırsak, mutlak bazda;fiili durumları bölersek oransal sapmaları buluruz. Yeni yılın fiili durumu ile bütçe arasındaki mutlak sapmaları belirlerken de,yeni yılın fiili durumunu bütçeden çıkarırız. Oransal sapmayı ise yeni yılın fiili durumunu bütçeye bölerek elde ederiz.

Bütçelemede Z kontrol şeması Yönetimde en yukarı kademelere hizmet eden kontrol yöntemlerınden bırıde z şemasıdır. Geçen yılın fiili rakamları ile bütçe rakamlarının karşılaştırılmasıdır. Aylık tutarlar eğrisi:ele alınan konunun aylık tutarlarının ayrı ayrı gösterilmesiyle oluşur. Kümülati tutarlar:aylık tutarların üst üste getirilmesi ile elde edilen ve sonuçta yıllık toplamı veren rakamlardır. Hareketli yıllık tutarlar(MAT)eğrisi: her nokta daima bir hesap dönemlik toplam rakamı verir. Örneğin, ele alınan konuda 1 ocak tarihi itibariyle bir hesap dönemlik toplamı belirten rakama, o yılın Ocak sonuçları eklenir. Toplamdan geçmiş yılın ocak rakamı çıkarılır.

Bütçe kontrolünün amaçları ve faydaları Planlama, organize etme ve yürütme işlevlerinin işletmenin amaçlarını gerçekleştirip gerçekleştirmediğini veya sonuç yoksa, yapılanların işletmeyi doğru hedeflere eriştirip eriştirmeyeceğini anlamamıza kontrol işlevi sonucunda ulaşabiliriz. İşletmelerde kontrol işlevi; geriye dönük kontrol İleriye yönelik kontrol Eş anlamlı kontrol olmak üzere 3 şekilde gerçekleştirilir.

Geriye yönelik(feedback) iş yaşamında en yaygın kullanılan kontrol yöntemidir.İşlerin veya faaliyetlerin son aşamasında yer alır. İleriye yönelik(feedforward)işlerin faaliyetlerin gerçekleşmesinden önce, kullanılacak girdilerin kontrol edilerek, faaliyet sırasında oluşabilecek hataların ve yanlış uygulamaların en alt düzeye indirlmesini amaçlamaktadır. Eş zamanlı (concurrent) bu yöntem daha çok sürekli yapılan ve sonuçları zaman alan işlerde; ardışık ve karşılıklı bağımlılık ilişkisi bulunan faaliyetler sürerken, faaliyetlerin her evresinde,belirli noktalarda kontrol yapılmaktadır.

3 Kontrol yaklaşımındaki evreler aynıdır. Standartların oluşturulması, Mevcut durumun ölçülmesi ve belirlenmesi Standartlarla mevcut durumun karşılaştırılması, varsa sapmaların belirlenmesi ve yorumlanması, Gerekli düzeltmelerin yapılması.

Stratejik yönetim veya planlamanın başarısız olmasının nedenleri; Üst düzey yönetici veya lider konumundaki kişilerin planlama ve yönetim süreçlerine yeterince inanmamamları, zaman ayırmamaları,olumsuz tutum ve davranışlarda bulunmaları. Bazı yönetim düzeyindeki sorumluların kendilerini bilinçli veya bilinçsiz yönetim dışında kalma arzuları, rutin faaliyet ve işlerde yoğunlaşmaları,stratejik planlama konusunda ilgisiz kalmaları.

Zayıf stratejistlerin neden olduğu yetersiz analiz ve kararlar; Planların çok karmaşık olup anlaşılmaması,veya konuların birbirinden kopuk hazırlanması 5. Stratejik planların birer kutsal emanet olarak ele alınması ve stratejistlerin tek yetkili karar organı kabul edilerek gereğinden fazla yetki verilmesi ve tüm kararların onlardan beklenmesi,

Bütçe kontrolünün amaçları; Ekonomik ve sosyal nitelikli olaylardan kaynaklanan değişmelerin işletmede meydana getirdiği sert etkileri yumuşatmak, İşletmenin büyümesini, güven verici aktif bir politika izlemek suretiyle gerçekleştirmek Ekonomik verimliliğe dayandırılmış dinamik bir işletme dengesi kurabilmek.

Bütçe kontrolünün faydaları Üretime başlamadan önce işletme faaliyetlerinden sorumlu bulunan yöneticileri aydınlatır. Dayanışmanın işbirliğinin gerçekleşmesini sağlar,bu bütçe kontrolünün psikolojik yönüdür. Kontrol sayesinde‘’olan’’ile‘’olması gerekenin ‘’karşılaştırılması suretiyle sorumlu kişilerin işletme yönetimi üzerindeki olumlu ve olumsuz davranışları ortaya koyulur ve etkinliğin artırılma olanakları araştırılır.Bu da bütçe kontrolünün teknik yönünü belirtir.

BÜTÇE SAPMA ANALİZİ Bir hesap döneminin bütçelenmiş hesapları ile aynı dönemin gerçekleşmeleri arasındaki farka ‘’SAPMA’’, bu sapmaların nedenlerini araştırma işlemine ise ‘’SAPMA ANALİZİ’’ denir. Sapma analizlerinin etkili olarak yapıldığı kalemler satışlar ve satılan malların maliyetini oluşturan üretim maliyetleridir. Çünkü, bu kalemler fiyat ve miktar bileşenlerine ayrılabilir ve bu surette etkinliğin ölçülmesine olanak sağlar.

Bütçe sapma analizi Miktar – Fiyat sapma analizi Satış miktar sapması Satış fiyat sapması Döviz kuru bazında kontrol raporu sapma analizi

Satış fiyatı sapma analizi Fiyat sapması=(gerçek fiyat-bütçelenmiş fiyat)xgerçek miktar Eğer, Gerçek fiyat>Bütçelenmiş fiyat ise;sapma olumlu(+) Gerçek fiyat<Bütçelenmiş fiyat ise;sapma olumsuz(-)

satış miktarı sapma analizi Hacim(miktar)sapması=(gerçek miktar-bütçelenmiş miktar)xbütçelenmiş fiyat Gerçek miktar>Bütçelenmiş fiyat ise;sapma olumlu(+) Gerçek miktar<Bütçelenmiş fiyat ise;sapma olumsuz(-)

ürüm birim 2008 fiili satış 2008 bütçe Bütçe sapması muzlu Tutar 91.000 100.000 -9.000 pasta miktar 17.500 20.000 -2.500 Tabloda görüldüğü gibi bütçe sapması -9.000 tl olarak görülmektedir.bu sapmanın birim satış fiyatından kaynaklanıp kaynaklanmadığını Öğrenebilmek için birim başına ürün satış fiyatlarını tespit etmek gerekmektedir. ürün birim 2008 fiili satış 2008 bütçe Muzlu Tutar 91.000 100.000 Pasta Miktar 17.500 20.000 Birim fiyat 5,2 5,0 Görüldüğü üzere ortalama satış fiyatındaki 0.20 tl lık artış bir ölçüde dengelese bile bütçelenenden 2.500 adet daha az satış gerçekleşmiştir. Bu da 9.000 tl olumsuz sapmaya sebeb olmuştur.

Satış miktar sapması Satış fiyatı sabit; Bütçe satış fiyatında gerçekleşen satışlar (17.500 x 5 tl) Fiili satış fiyatında gerçekleşen satışlar (20.000 x 5 tl) 87.500 TL 100.000 TL -12.500 TL Fiyat sapması

Satış fiyat sapması Satış miktarı sabit; Bütçe satış fiyatında gerçek satışlar (17.500 x 5.20 tl) Fiili satış fiyatında gerçek satışlar (17.500 x 5.00 tl) Sapma (35.000 tl x (5.20 tl -5.20 tl) 91.000 TL 87.500 TL 3.500 tl Toptan satış sapması – 9.000 TL Analizde dikkat edilmesi gereken kural; Miktar sapması hesaplanırken bütçe fiyat faktörü sabit tutulmuştur,miktar değişkendir. Fiyat sapması hesaplanırken gerçek miktar faktörü sabit , fiyat değişken tutulmuştur.