Probleme Dayalı Öğrenme Dr. Betül Kalender 3 Ocak 2009
Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) Öğrenci merkezli (öğrencinin aktif rol oynadığı) bir eğitim yöntemi
Probleme Dayalı Öğrenme Amaç; Öğrencilerin problem çözme ve kendi kendine öğrenme becerilerini geliştirmek
Probleme Dayalı Öğrenme Oturumlar küçük ortamlarda yapılır Bir eğitim yönlendiricisi öğrenci
Probleme Dayalı Öğrenim Öğrencilere gerçek hayatta sık karşılaşılan problem/problemler senaryolar şeklinde sunulur
Probleme Dayalı Öğrenme 1. PDÖ Oturumu Tanışma / isimlik Bir ısınma etkinliği düzenlenir Grup kararları, sözcü ve yazıcı seçimi
Grup sözcüsü, tartışmalara her öğrencinin aktif katılımını sağlar Atak ve sessiz öğrencilerin dengelenmesi Grup yazıcısı, grubun hafızası tartışılan konuları tahtaya yazar
1. PDÖ Oturumu 1. Adım: Senaryonun Okunması Kavramların netleştirilmesi Senaryo okunur Olguda geçen tüm kavramlar ve tanımlar netleştirilir Böylece tüm katılımcıların ortak bir başlangıç noktası olur
1. PDÖ Oturumu 2. Adım: Problemin tanımlanması Olgunun çözülmesi gereken problemi saptanır Yazıcı senaryoda sunulan olgunun problemini tahtaya yazar
1. PDÖ Oturumu 3. Adım: Problemin analiz edilmesi/ Beyin fırtınası Öğrenciler problem ile ilgili eski bilgilerini beyin fırtınası yöntemi ile hatırlar ve bunları yazıcı tahtaya yazar
1.PDÖ Oturumu 4. Adım: Problem analizi /sistematik sınıflandırma Öğrenciler problem ile ilgili beyin fırtınası yöntemi ile hatırladığı eski bilgilerini sınıflar ve bunları yazıcı tahtaya yazar
1.PDÖ Oturumu 5. Adım: Öğrenim hedeflerinin çıkarılması Olgunun problemini çözmek için eksik ve öğrenilmesi gereken bilgiler ‘’öğrenim hedefleri’’ olarak belirlenir Yazıcı, öğrenim hedeflerini net-kısa cümleler halinde tahtaya yazar
Öğrenim hedefleri tüm öğrenciler tarafından kaydedilir
6. Adım: Kendi kendine çalışma Bir sonraki oturuma kadar bu öğrenim hedefleri çalışılır Uygun bilgi kaynaklarının (kütüphane/internet) seçilmesi Yazılı doküman, notlar
2. PDÖ Oturumu - Yine ısınma etkinliği ile başlatılır - Grup kararları gözden geçirilir - Yeni grup sözcüsü ve yazıcısı seçilir
2. PDÖ Oturumu 7. Adım: Sunum Önceki oturumda çıkarılan ‘’öğrenim hedeflerinin’’ sunumu ve tartışılması yapılır: - Bütün öğrencilere söz hakkı verilir - Sunumlarda kaynak gösterilir
2. PDÖ Oturumu Olgu ile ilgili süreç sonlandırılır Yapılan PDÖ oturumları özetlenir PDÖ oturumları eğitici ve öğrenciler tarafından değerlendirilir (geri bildirim)
Öğrencinin Görevleri Devamlılık Aktif katılım Öğrenim hedeflerine uyum
Öğrencinin Görevleri Öğrenciler, eğitim yönlendiricisinden doğrudan bilgi istemez
Eğitim Yönlendiricisinin Görevleri PDÖ Oturumu Öncesinde Tartışılacak olgu/senaryolara önceden hazırlanır (Senaryo tartışma toplantısı) Senaryodaki öğrenim hedeflerini bilir Eğitim odalarını ve gereçlerini (tahta, kalem....) kontrol eder
Eğitim Yönlendiricisinin Görevleri Isınma etkinliği İsimlik Yedi Adım Yöntemi Grup kuralları Sözcü ve yazıcı seçilmesi
Eğitim Yönlendiricisinin Görevleri Öğrencilerin tartışmalarını etkin dinler Tartışma sözcüsünü destekler, kendisine yönelen soruları sözcüye yönlendirir Yazıcının her şeyi yazıp yazmadığını takip eder, gerektiğinde uyarır: - Hastanın problemi anlaşıldı mı? - Beyin fırtınası sırasında söylenenler, öğrenim hedefleri yazıldı mı ?
Eğitim Yönlendiricisinin Görevleri Gerektiğinde ‘’öğrenim hedefleri’’ni çıkarmaları için aktive edici sorular sorar: - Bu konudaki bilgileriniz çelişkili/ eksik gibi, bu konuyu ‘’öğrenim hedefi’’ yapmak ister misiniz ?
Eğitim Yönlendiricisinin Görevleri Gruptaki herkesin aynı ve doğru ‘’öğrenim hedefleri’’ne ulaşmasını sağlar ve öğrenim hedeflerini yazdırır Çıkarılan ‘’öğrenim hedefleri’’ senaryoda belirtilenden eksik veya fazla olabilir
Eğitim Yönlendiricisinin Görevleri Devamlılık, aktif katılım, öğrenim hedeflerine uyum gibi konuları gözetir Zamanı kontrol eder, gerektiğinde uyarır
Eğitim Yönlendiricisinin Görevleri 2. PDÖ oturumunda: - ısınma etkinliği - sözcü ve yazıcı seçilmesi - ‘’Öğrenim hedeflerinin’’ sunumu ve tartışılması - Sürecin özetlenmesi - Geribildirim
Eğitim Yönlendiricisinin Yapmaması Gerekenler Senaryo ile ilgili bilgi aktarımında bulunmaz Yakınmayı / sorunu / problemi direkt söylemez, öğrenciler bulur
Eğitim Yönlendiricisinin Yapmaması Gerekenler Öğrenim hedeflerini söylemez Sözcünün görevini üstlenmez
İlginiz için teşekkürler